9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Turbo16 kirjoitti:
georges kirjoitti:Melkein naurattaa, vaikka vahingoniloinen ei saisi olla, kaverin Golf IV acc nimittäin:
kompura+magneettikytkin+työt=1606€

Täytyy koputtaa päätä ettei tarvi ite ryhtyä ikinä.
Noh, eipä se nyt mitään koska silti tulee halvemmaksi korjata se prikka-korjausmenetelmällä kuin ostaa uuden kompukan.
Ainoa, että tuo menetelmä ei korjaa sitä kilinää/kolinaa mikä pistää ärsyttämään kohtalaisesti. :evil:
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Tyny kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:
georges kirjoitti:Melkein naurattaa, vaikka vahingoniloinen ei saisi olla, kaverin Golf IV acc nimittäin:
kompura+magneettikytkin+työt=1606€

Täytyy koputtaa päätä ettei tarvi ite ryhtyä ikinä.
Noh, eipä se nyt mitään koska silti tulee halvemmaksi korjata se prikka-korjausmenetelmällä kuin ostaa uuden kompukan.
Ainoa, että tuo menetelmä ei korjaa sitä kilinää/kolinaa mikä pistää ärsyttämään kohtalaisesti. :evil:
Heitäppäs hihna vaikka pelkääjän jalkatilaan hetkeksi ja heiti pieni lenkki ja kuunteleppas pitääkö mekkalaa?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja mursu »

Otin prikan pois välistä ja hinkkasin pinnat puhtaaksi... ja taas toimii. Laakerikin vaikutti ehjältä. :)

Mutta nyt auton radio naksuu kompuran tahdissa, eli aina kun kompura naksahtaa päälle niin kovaääniset poksahtaa mukavasti? :)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

toms kirjoitti:Tässä aikaisemmin kirjoittelin juuri tuosta laakerin hajoamisesta kompuran hihnapyörästä.
Tuntuu olevan kaikissa autoissa samaa vikaa.
Laakeriliikkeessä meinasivat että niitä menee automerkistä riippumatta.
9 3 saabissa laakeri on kooltaan 50 x 35 x 20 mm. Tyyppi menee koon mukaan.
Purimpa oman kompurani mangeettikytkimen tuossa aikanikuluksi, (ihan kun ei olis muuta paranneltavaa autossa..). Oletteko mistään löytänyt em. laakeria?
Olisi hakusessa uusi ko. laakeri, kun on vanha jo vähän väljähtynyt ja pitää jolkotusta pyöriessään... :roll:
Jos tuota ei löydy, niin pitänee laittaa 2x 47*35*7mm ja hieman sorvailla. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Löytyisikö http://www.kentso.fi ? Tässä on lista kompuran laakereista, mutta kannattaa varulta kysyä myös suoraan Ollilta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kiitos hyvästä vinkistä.. Kun kaksi pk-seudun laakeriliikettä vakavissaan väitti, ettei tuollaisia ole käytännössä missää.. Tuolta Kensosta löytyi suoraan hyllystä ja lähti tulemaan matkahuollolla.. :wink:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Laakeri vaihdettu. Nyt pukkaa kylmää taas ilman laakerin jolkotteluja, kun on pitkä hihna taas paikallaan ;)
Laakerissa kuulat halusi välillä olla vain puolella kierroksella kummassakin rivissä, josta syystä hihnapyörä pääsi välillä vähän väpättämään sekä jolkuttelemaan kun pääsi osumaan sisäpuolella olevaan magneettiin..

Voin pistää parit valokuvatkin esille, jos kiinnostaa.
Naurettavan helppo homma tuo hihnapyörän irroitus sekä laakerin vaihto 9-3:ssa paikallaan kompuraa irroittamatta, jos löytyy perustyökalujen lisäksi motonetin 15 euron ulosvetäjä hihnapyörän irroitukseen, muovivasara laakerin takaisinnaputteluun, lukkorengaspihdit hihnapyörän lukkorenkaan irroitukseen, ruuvipenkki vanhan laakerin irti puristeluun ja vähän mielikuvitusta ohjeiksi. 8)

Veikkaanpa että yli puolet kompuravioista 9-3:ssa on tuon laakerin hihnapyörän elinkaaren päättyminen. Pitäisi vaihtaa aina samalla kun ohjainrullat tai vähintään joka toinen kerta kun hihnakilometrejä tulee kutakuinkin samanverran Tietty hihnapyörä on ~2x suurempi :roll:
Olihan tälläkin ehkä jo 190t takana..
Yleensähän homma sekä rahat taitaa mennä niin, että merkkiliikkeessä kertovat, että magneettikytkin (hihnapyörineen?) maksaa ~500 euroa, mutta on järkevämpää ottaa samantien tehdaskunnostettu kompura ~800 eurolla, jolloin vanhan joutuu palauttamaan. Uuden saa ~1000 eurolla.
kompuran vaihtotyöt ja kylmäainetäytöt siihen vielä vähintään parisataa euroa päälle.

Nyt pääsin noin 47 euron laakerilla, 15 euron ulosvetäjällä sekä 15 euron lyhyemmällä hihnalla, kun auto oli purun, ihmettelyn sekä kasauksen välin kokoajan ajossa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Hook kirjoitti:Laakeri vaihdettu. Nyt pukkaa kylmää taas ilman laakerin jolkotteluja, kun on pitkä hihna taas paikallaan ;)
Laakerissa kuulat halusi välillä olla vain puolella kierroksella kummassakin rivissä, josta syystä hihnapyörä pääsi välillä vähän väpättämään sekä jolkuttelemaan kun pääsi osumaan sisäpuolella olevaan magneettiin..

Voin pistää parit valokuvatkin esille, jos kiinnostaa.
Pistä kuvia ihmeessä, itseä kiinnostaa ainakin kyseinen toimenpide nimittäin tuo jatkuva kilkatus alkaa pikkuhiljaa riittämää. :)
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Tänään tuli sitten NG:n ilmastoinnin kompuran hihnapyörä irrotettua.
Laakeri oli siinä eri kokoinen kun 9-3:sen hihnapyörässä.
Itsellä kompura oli Seiko Seiki SS 121 DN2
Laakeri on tyyppiä NSK 35BD219DUK eli 35X55X20.
Palailen asiaan lisää kun projekti edennyt.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Vaihdoin tuossa moniurahihnan ja tunnustelin, että kompuran hihnapyörässä on jonkin verran pitkittäisvälystä. Onko tuo normaalia vai onko tästäkin laakeri finaalissa? Poikittaisvälystä (akseliin nähden) ei sen sijaan ollut. Käydessä kuuluu ajoittain sellaista jolkottavaa ääntä, tosin niin hiljaista ettei se sisälle asti kuulu.

Edit: Hihnapyörä liikkui pitkittäin noin millin verran arviolta, aika paljon kuitenkin. Kilsoja takana noin 120 tuhatta. Pyörää pyörittäessä ei kuulunut tai tuntunut mitään erikoista.
Viimeksi muokannut SS, La Heinä 28, 2007 12:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Laakeri on kaksirivinen kuulalaakeri, joten aika väljä saa olla, että lonksunnan (minkäänlaisen) huomaa, eli ehtoopuolella tuo taitaa olla, kun välyksen huomaat.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Merkkiliikeethän tunnetusti myyvät ainoastaan uutta kompuraa 800e+ tai pelkkää magneettikytkintä ~500e hinnalla, joten tässä on hyvä mahdollisuus ti-miehelle säästää ja rutkasti. 8)

Purku menee näin 9-3:sen kohdalla. - suurinpiirtein. (aero/viggen helmat teettänee vähän lisää työtä..)

Moniurahihna löysälle kiristimestä ja hihna pois joltain rullalta -> löysäksi.
Auton oikea etunurkka ylös, niin että alle mahtuu "mukavasti"..
Apumiehen puolen etupohjamuovi irti.
Kampiakselin suojamuovi irti.
kompuran suojamuovi irti.
Lokausuojan etureunaa irti parin kiinnikkeen verran. (antaa hieman lisää tilaa söhlätä, kun taivuttaa vähän..)
Irroita 14mm mutteri. Pulttipyssyllä lähtee mukavasti, kun ei tartte pitää vastaan.
Nyppäse irti magneettikytkimen "kytkinlevy" booreiltaan.
ota talteen kytkinlevyn alla oleva ohut prikka.
Irroita ~35mm lukkoregnas lukkoregaspihdeillä. (Suorakärkiset levittävät on paras vaihtoehto..)
Irroita hihnapyörä sopivalla ulosvetäjällä. Ulosvetäjä ei saa olla liian, iso tai ottaa kiinni korin "runkopalkkeihin", itse käytin ~15 euron motonetin ulosvetäjää.. (ei ole yleensä kovinkaan tiukassa kahden 9-3:sen kokemuksella.. ng900:n kompura kuulemma tiukempi, että saattaa hihnapyörä vääntyä!)

Irroita laakeri naputtelemalla 32mm hylyllä kovaa vasten tai paina prässillä.. 32mm hylsy käy hyväksi "holkiksi".


Tässäpä parit kuvat aiheesta.

Kuvassa hihnapyörään on vaihdettu (muovivasaralla naputellen tai prässillä painaen) uusi laakeri. Keskellä on "kytkinlevy", oikealla finaalissa oleva laakeri.
Kuva

Sama toiselta puolen. (Kuvista puuttuu 8mm mutteri 14mm kannalla, ohut prikka ja lukkorengas)
Kuva

Kuvassa "sähkömagneetti" on paikallaan. (lähtee irti lukkorenkaan irroittamalla sisältä, mutta laakerin vaihdossa ei tätä tarvitse irroittaa.. Olettaen tietysti ettei ole kärvähtänyt,.. Esim jos laakeri on PAHASTI hirittänyt kiinni, jolloin saattaa olla tuokin käynyt liian kuumana ja käämien lakat palanu.. Kuvan sähkömagneetin ulkokehä on saanut hieman hierontaa hihnapyörästä kuluneen laakerin vuoksi, mutta täysin toimiva vielä)
Kuva

Hihnapyörä naputeltu paikalleen. Lukkorengasta vaille..
Kuva

.. Kuten tästä kuvasta näkyy..
Kuva

Sitten vain ohut prikka paikalleen boorien juureen, kytkin levy seuraavaksi ja sitten 8mm lukkomutteri 14mm (!) kannalla kiinni.

Lopuksi hihna paikalleen sekä parit pohjamuovit ja lokasuojan etummaiset kiinnitusnastat regaskotelosta. Lopuksi auto alas.

Hommaan kannattaa varata lyhyt (ilmastoimattoman) hihna , niin ei jää auto telakalle, jos tulee vastoinkäymisiä, tai ilmenee että esim. magneettikytkin on "sulanut", jos liian väljällä laakerilla on ajettu liian pitkään, eli tässäkään kohtaa ei kannata aikailla, jos on havaittavissa väljytttä/jolkutusta hihnapyörästä!

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Juurikin samoilla ohjeilla onnistuu hihnapyörän laakerin vaihto NG900 ilmastointiin.
Ainoastaan sellainen pikku huomautus, että tuo hihnapyörä on ERITTÄIN tiukasti kiinni. Ulosvetäessä oltava erittäin tarkka ja varovainen.
Kahteen NG900 tuo operaatio suoritettu ja molemmissa tapauksissa hihnapyörä väänty enemmän tai vähemmän kieroksi.
Peli ei ole tässä vaiheessa kuitenkaan menetetty.
Sorvissa vähän pintaa oikeassa kulmassa pois niin aivan suoraksi on 2 hihnapyörää saatu ja hyvin toiminu. :)

Vanha laakeri lähtee irti erittäin nätisti prässissä. Uuden laakerin saa myöskin helpommin paikalleen ku naputtamalla.
Pistää hihnapyörän uuniin 150 asteeseen hetkeksi ja laakeri pakastimeen, niin tämän jälkeen laakerin senku tipauttaa hihnapyörään paikalleen.
NG900 ilmastoinnnin hihnapyörän laakerin koko on sitten 35X55X20 ja OG9-3 35X50X20.

Ensimmäisellä kerralla tein operaation omaan autoon jossa kompura luonnollisesti paikallaan.
Irroitus tapahtui ihan kylmiltää sellasella 2 jalkasella Motonet ulosvetäjällä.
Hihnapyöri irtosi kyllä, mutta huonoin tuloksin.
Kuva
Kuten kuvasta näkee niin kieroksihan tuo meni. Nuo neljä ulointa "poikkipienaa" eivät kestäneet vetoa joten hihnapyörä taipui ulkokehästä ulospäin.


Toisella kerralla irtokompuran hihnapyörään laakerin vaihto.
3 jalkanen modattu ulosvetäjä jotta vetotassut tulisivat niin lähelle hihnapyörän keskiosaa kuin mahdollista.
Ulosvedon aikana lämmitettiin myöskin laakeria.
Tulos huomattavasti parempi kun omassa hihnapyörässä. Silmillä haivaittavaa taipumista ei ollut kun 1 kohdassa erittäin vähän.
Sorvissa varmuuden vuoksi käytin tämänkin hihnapyörän.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

jatketaas tähän.
Eli onkos kaikissa ng900:ssa tuon kokoinen tuo laakeri. En ole vielä omasta kerennyt ottamaan kompuraa irti, mutta ajatus on että huomenna se olisi irti.

Samalla nyt sitten mietin että laakeroinko koneen ja vaihdan samalla jakopään ketjut+rattaatkin. Tulisi kerralla isompi remppa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Jamppa kirjoitti:jatketaas tähän.
Eli onkos kaikissa ng900:ssa tuon kokoinen tuo laakeri. En ole vielä omasta kerennyt ottamaan kompuraa irti, mutta ajatus on että huomenna se olisi irti..
Tuon 35X55X20 kokoinen laakeri on SEIKO SEIKI SS121DN2 kompurassa joka on NG:ssä käytetty kompuramerkki ja malli.
9-3 taitaa olla Sandenin valmistama kompura ja siinä hihnapyörän laakerin koko siis 35X50X20.
Vastaa Viestiin