9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja petok »

Onko kukaan vaihtanut kompuran akselin laakeria kooltaan jotain ~15x28? Sain omasta pölysuojan rikki, kun räpelsin hihnapyörää irti. Vinkkejä tämän laakerin irroittamiseen. Edessä ilmeisesti jokin lukitus systeemi?
Kannattaa katsoa ettei ulosvetäjän kynnet ole niin pitkät / syvällä hihnapyörää vedettäessä, että ylettyvät tarraamaan myös magneettikytkimeen, niin kuin minä hölmöilin aluksi.
Mennään lyhyellä hihnalla kevättä kohti...
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Puol vuotta kesti uusi kompura kolkissa ja nyt veti täysin jumiin ja katkes moniurahihna.

Mikä näitä oikein särkee, voiko hihnankiristin systeemi jotenkin kettuilla vai onko nuo kolkin kompurat susia jo syntyessään?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vetikö jumiin kompuran akseli, vai hihnapyörän laakeri kompuran kaulalla?
Väpättääkö kiristäjä moottorin pyöriessä? Uumoilee silloin jostain epäkeskosta hihnapyörästä, joka aiheuttaa ylimääräistä rasitusta laakereille.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
MLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 19:15
Paikkakunta: Akaa Kylmäkoski

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja MLE »

Tilasin ebaysta kytkimen korjaussarjan. Sisälsi laakerin magneettikelan ja päätylevyn. Hintaa tuli noin 70€. Myyjä oli tämä http://stores.ebay.com/Business-Automot ... 4340.l2563
9-3 2.8TS Aero SC -06
9-3t coupe SE -99
TECH 2
Gammt
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2011 09:45
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Gammt »

Tervepä terve! Itsellä laakerinvaihto-operaatio tyssäsi hihnapyörän hajoamiseen. Kevyesti prässätessä ruuvipenkissä jäi sisäosa käteen. :( Eli jos jollakulla on ylimääräiseksi jäänyt hihnapyörä, niin ottakaa yhteyttä!!
EX 9-3 2.0T SE -98 BioPOWER Stage 1
9-3 SC 1.8t Linear -06
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

Prässäyksen alussa on syytä vastinkappaleen olla keskiosaa vasten, eikä pelkästään ulkokehää vasten. Muuten vääntää levypuolen solmuun/hajalle.

Tässäkohtaahan tarkentavasta vihjeestä oli vielä varmasti paljon hyötyä :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja junnu »

Kuis tuon perkatin hihnapyörän laakerin saa irti??Sain hihnapyörän irti ja alkoi irtokuulia rapiseen maahan.Onnistuukohan kompura paikallaan?
Siis laakeri ei tullut hihnapyörän mukana.
palikat irti :evil: ajattelin lyhyemmällä remmillä ajella kunnes osat saapuvat,mutta paikallinen osamyyjä ei löytänyt ilman ilmastointi olevaa 9-3mosta ..
motonet myy 1800 pitkää ja täällä lähimmät 1795 ja 1815.kuinka tarkka tuo pituus pitää olla?
puh.050-3748237
#3078
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Niinkuin internetissä leikkisästi sanotaan: "kiviäkin kiinnostaa", mutta sain minäkin tuon magneettikytkimen näillä ohjeilla korjattua. Nyt puskee kylmää kabiiniin vielä moottorin lämmettyäkin, eikä vain hetken verran alussa. On se hyvä, että on tämä foorumi :)

Huomasin lisäksi, että flekti jää puhaltamaan täysillä, kun kerran on pyörimään lähtenyt. Tämänkin ongelman ratkaisemiseksi näkyi jotain foorumilla olevan. Jee :)
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Joonaz
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 21:03

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Joonaz »

Täälläki samaa vikaa.. kävin ostaa lyhyemmän hihnan et saa vähä peliaikaa laittamiselle.. saako moniurahihnan pujotettua paikallee ilman että purkaa mitää isompaa?
Saab 9-3 2.0t -00 "stage 3"
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja SS »

Periaatteessa kyllä, mutta hommaa helpottaa huomattavasti kun ottaa etupyörän irti ja irrottaa hieman sisälokasuojaa että saa kampiakselin hihnapyörän näkyviin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Onko kenelläkään tullut vastaan korjaamoa, joka olisi tuon magneettikytkimen korjaamalla laittanut ilmastoinnin pelaamaan? Vai "tarjotaanko" aina vain kompuran vaihtoa?
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Harzza
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 21:03
Paikkakunta: Akaa

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Harzza »

Eipä ole vastaan tullut. Korjaamoiden tietämättömyys kompuran prikoista, saa aikaan sen että myydään uusi kompura asiakkaalle, vaikka pelkän prikan poisto hoitaa saman asian. Itse prikan poisto hoituu kaikilta, joilta vähän intoa löytyy. Ei ole vaikea homma. Korjaamot varmasti ottaisivat sen prikan pois ennen kuin vaihtaisivat koko kompuran, jos ne tietäisivät asiasta. Niin minä asian olettaisin.
Jäsen: 5215

SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kun sitä prikkaa poistatte, niin katsokaa, että jää riittävä välys tuon jälkeen. Prikan voi poistaa, kun magneettikytkin on kulunut tuon prikan verran.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Jeps, eiköhän tuon verran itsekin hoidu. Olisi vaan samalla voinut muutakin hoidattaa: rullien vaihtoa, moottorin tukikumia ja kampiakselin stefaa...
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Ajattelin että jotakuta vois kiinostaa:

http://worldaire.com/pdf/sanden_compres ... _parts.pdf

9-3:ssa se vika sivu tosta pdf:stä

Alko taas rohiseen vaikka vaihdoin sen tyypillisen magneettikytkimen laakerin, että nyt on sit varmaan menny noi tuolta sisältä.
9-3.1972
Vastaa Viestiin