9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Samipetteri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Samipetteri »

Auto on nyt toistaiseksi lyhyellä hihnalla viritelty ajokuntoon saab-tunersin kesäloman loppumista odotellessa.
Tuossa rassatessa tuli vain mieleen, että mikähän hihnapyörän on rikkonut? Kompura tuntui pyörivän käsin pyörittämällä suhteelisen mukavasti, joten ei se jumissa ainakaan ole. Laakerit ovat kulutustavaraa ja niitä vaihdellaan aina silloin tällöin, mutta tällaiseen vaurioon luulisi olevan jokin hyvä syy. Ettei vain kävisi niin, että uuden kytkimen ja hihnapyörän asentamisen jälkeen todetaan kompuran olevan p****a. Voikohan kompressorin tilannetta tutkia mitenkään millään ns. helpolla menetelmällä?

se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

btw: jos joku tarvii niin mulla yx kompura ehjällä hihnapyörällä ja 30tkm ajetulla laakerilla..tallilla saattaa olla yx ihan uuskin laakeri...tästä edellämainitusta kompurasta on sisältä joitain laakereita vissiin rikki.

Meni jo.

dappercom
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Meikäläisellä oli tuo koko hihnapyörä hajonnut niin että tuo keskimmäinen osa, missä laakeri on kiinni oli revennyt jotenkin irti nuitten pienien "pylväiden" kohdalta joka yhdistää itse hihnapyörän ja sen keskimmäisen osan siitä.
Aiheutti vissiin jonkinverran lämpöä, kun kiristinrullat sulivat, josta johtuen hihna hyppäsi paikaltaan. Ainut mikä mietityttää, on että mikä tuommoisen nuin radikaalin hajoamisen voi aiheuttaa? Laakeri oli vielä kohtuullisessa kunnossa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

Milloinkas tuo laakeri oli vielä kohtuullisessa kunnossa? tuon vaurioitumisen aikaan on jo ilmeisesti leikannut kiinni..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

dappercom
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Hyvinkin mahdollista. Huoltoukko joka sitä purki meinas että se vielä pyöri hyvin, mutta kohisee. Itsekkin epäilen että laakeri leikannut iloisesti ja vienyt asioita mukanaan. Noh, huomenna tai ylihuomena tulee skruvatin kompura. Kyllä sitä näillä keleillä kaipaileekin.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996

Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Nyt otti puoli vuotta vanha kompura savut. Eli hihna luistaa tai magneettikytkin savuaa. Tilasin kolmannen uuden kompuran. Että on vaikea ajaa kylmällä autolla. Eli kompura yksi leikkasi kiinni, ja hajoitti hihnan ja kampuran hihnapyörän. Uusi hajosi sisältä 11 kk vanhana. Takuuseen uusi ja kuivain, jonka jälkeen pestiin myös järjestelmä. Kesti siis taas puoli vuotta. Nyt ostin itse uuden ebaystä 157e rahteineen. Ei tuohon hintaan kannata edes tutkia vanhaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.

Samipetteri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Samipetteri »

No niin, käytetty (viallinen) "varaosakompressori" pöydälle, ulosvetäjällä kiinni hihnapyörään ja naps, hihnapyörä irti helposti.
Tarkoituksena siis vaihtaa hihnapyörä autossa olevan rikkoutuneen tilalle.
Mutta: hihnapyörän laakeri istuukin kompuran akselilla. Onko hyviä ehdotuksia kuinka tuo ongitaan tuolta pois? :evil:

Ratkaisuhan on tietysti ostaa uusi laakeri, mutta tuota jumissa olevaa olisi tietysti mukava hyödyntää kun sen pitäisi olla suhteellisen vähän käytetty.

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse pistin dremelillä hieman laakerin kehää halki ja napauttelin laakerin ulko kehän palasina ulos. (Vasara ja tuurna..) Tämän jälkeen mahtuu tulemaan magneetti kytin laakerin sisäkehän yli. (kun irroittaa sen remontin toisen lukkorenkaan..).
Tämän jälkeen sitten itse laakerin sisäkooli rälläkällä paskaksi.

En ole keksinyt, että miten tuon saisi ehjänä.. On hieman huonot kynnet niitattu hihnapyörään laakerin vaihdon yhteydessä, jos tuosta välistä kerta irtosi...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Auto on 9-3 vuosimalli 1998 moottori 2.3 ja rekisteröity 7/1998.

Yritin tutkia ketjusta laakerin kokoa...mutta.
Tietääkö kukaan minkä kokoinen laakeri tähän autoon käys?
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9700
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

sivu 2
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Kiitoksia vastauksesta, sieltähän se löytyi.

Kyseinen autohan on alkuvuoden mallia (Motronic 2.10.3) ja samankaltaisuuksia
ng 900:n kanssa tuntuu olevan paljon.
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio

Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Laakeri tilattu.

Hyvät on ohjeet ja neuvot, joista kiitokset.

Vielä kuitenkin kysyisin, kuinka pitkä se viestiketjussa usein esiintyvä "lyhyt moniurahihna", jolla voi sen kompuran ohittaa, oikein on?
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

9-3: 1800mm
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Kiitos Hookille nopeasta vastauksesta, kuin myös ketjussa olevista hyvistä neuvoista kuvineen.
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio

Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Meikäläisen Saabiin ei riittänytkään 1800 mm:n pituinen hihna. Muuten hyvä, mutta vähän liian lyhyt!

Tässä autossa taitaa ollakin Saab 900:n moottori, tilasin nyt hihnan sellaiseen ilmastoimattomaan malliin, pituus 1995 mm.

Mielenkiintoinen harrastus tämä saabismi...savolaisellekin. Mutta projekti etenee ei savolaiseen tyyliin. Savolaisilla kun sanonnan mukaan projekti on aloittamista vaille
valmis. Terve pyrkimys oli kyllä siirtää sitä laakerinvaihtoa vähän myöhemmäksi, värkkäsin vanhan hihnan yläkautta pois löysäten vain kiristintä. Samoin uuden, sen lyemmän melkein paikoilleen...ja sitten vielä kerran pois. Sitä kutsutaan myös alkututustumiseksi aiheeseen.

Nyt jäi Saab viikonlopuksi "telakalle", mutta alampa nyt irroittelemaan etulokarin suojaa ja tutustua itse pääasiaan; laakerinvaihtoon. Laakerin toi mh tosi nopeasti. Tosin takaraivossa jyystää pelonpoikanen, onko se oikeaa kokoa.

Viikonlopputerveisin
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio

Vastaa Viestiin