9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja ippe »

NG900:sen hihna kiertää yhden ylimääräisen taittopyörän kautta, kun tuon taittopyörän jättää pois, niin 1800mm hihnan pitäisi sopia.
#5417

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9686
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tahvo kirjoitti:
Nyt jäi Saab viikonlopuksi "telakalle", mutta alampa nyt irroittelemaan etulokarin suojaa ja tutustua itse pääasiaan; laakerinvaihtoon. Laakerin toi mh tosi nopeasti. Tosin takaraivossa jyystää pelonpoikanen, onko se oikeaa kokoa.
Viikonlopputerveisin
Ilmanputsarin kotelosysteemejä voi kanssa purkaa pois edestä, jos tuntuu ahtaalta. Siihen saa kohtuullisella purkamisella tilaa. Etenkin asennusvaiheessa lukkorenkaan laitto sokkona on aika hankalaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 304
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

Tässä tarinaa.
Ilmastointi lakkasi pikkuhiljaa puhaltamasta kylmää ja sitten viileetä.useita kertoja luin täältä palstalta:kompuran magneettikytkin rikki,niin monta kertaa että se piirtyi verkkokalvolle ja ajatusta muuhun ei ollut.Sitten korjauspuuskaasa ensin laitoin alipaineletkut kuntoon ja sitten purin tarpeeksi paljon muovia ympäriltä pois ja siinähän se kompura ja sen magneettikytkin oli ja sieltä toljotti 14 mutteri;mitenkähän sen sasi irti.No olin jo tarpeekis tehnyt ja laitoin renkaan kiinni ja kotio.Ajattelin että käyn seuraavana päivänä lainaamassa mutterivääntimen.Mutta ,mutta,jostain alitajunnasta kiipesi epäilyksen siemen ja se kasvoi niin suureksi että pullahti ulos;mitä jos järjestelmä onkin tyhjä,eihän sillonkaa kompura lähde päälle.Eikun varasu Vianorin ilmastointitäyttöhuoltoon,ennakkomaksuna 49€ ja seuraavan päivänä framille. Tunnin otti ja seuraavat tiedot.imetty 10g?????,lisätty 770g.Eli tyhjä oli ja kompura toimii moitteetomasti.
Että sellainen tarina.
Tv Laakko/Liperi

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

Saattaa olla ne letkujen liitokset lahot, kun aineet tullut pihalle. Veikkaan että ei kauaa kylmää puhaltele kun on aineet mennyt taas harakoille...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Jahans, tänään...tai siis eilen tuli askarreltua omaan kolkkiin lyhyempi hihna, uusi kiristin ja kulmapyörä. Pari vuotta piti outoa ajoittain toistuvaa roplatusta joka kuului lähinnä pienillä kierroksilla ajettaessa. Äänen lähdettä ei osannut paikantaa tarkemmin, varsinkaan kun ko. ääni kuului sellaisena vain auton sisälle, moottoritilan puolella erilaiset suhinat joista ei erottunut mitään suurempaa meteliä.

No, joku aika takaperin parkissa ollessa AC:n päälle kytkentä aloitti sitten melkoisen rohinan, tärinä tuntui ratissa asti. Metakka meni kuitenkin hetkessä ohi ja pakko oli ajaa vielä pari pitempää reissua (a' 300 km) ennen korjausyrityksiä, joten en yksinkertaisesti käyttänyt ilmastointia. Toisen reissun loppukilometreillä rohina alkoi uudestaan ja yltyi sellaiseksi metakaksi että ehdin jo taivastella mikä leikkaa kiinni.

Kotosalla hihnan irroitus eikä enää melua. Tilannetta tarkastellessa huomasin että magneettikytkin ja hihnapyörä pyörivät yhdessä, joten ilmeisesti kärähtivät kiinni toisiinsa. Ajattelin koettaa tuota Saab-Tuners:n pakettia (hyvä linkki, kiitos Hook), josko selviäsi pelkästään sillä.

Käyttöhihnan vaihto oli kyllä edessä muutenkin ja onneksi tuli ostettua lyhyempikin versio varalle. Mutta kumma kyllä sekä vanha hihna että pyörät/kiristimet olivat vielä täysin ok oloisia ja kevyesti pyöriviä. Vesipumpun hihnapyörä sen sijaan päästää pienen narahduksen sitä vapaasti pyöritellessä, ei kuitenkaan klappia. Ohjaustehostimen hihnapyörässä välystä akselin suuntaisesti pari milliä ja pyörimissuunnassa pieni lonksaus. Ja kampiakselin hihnapyörä näyttäisi väpättävän hieman koneen käydessä. Toisin sanoen eilisellä korjauksella sai nykyisen melun pois, mutta ne oikeasti vaihtoa/korjausta tarvitsevat odottavat vielä vuoroaan, jep jep. No, 250000 km tuli just mittariin, kaipa se on sitä aikaa. 8O

Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mitäs veikkaatte, onko autossani nyt väsähtänyt tuo magneettikytkin? Tässä keväällä on kuulunut sellaista vaimeaa metallista pihinää tai kahinaa, kun kompura kytkeytyy. En ole osannut sitä paikallistaa ja olenkin miettinyt, josko ääni sittenkin tulisi vain ilmavirrasta ilmastoinnin kanavissa (etenkin kojelaudan keskimmäiset suulaakkeet ovat välillä ilmavirrasta pihisseet, siksi epäily). Nyt ei kuitenkaan enää tule kylmää ilmaa ollenkaan, joten jotain häikkää ilmastoinnissa on joka tapauksessa. Ilmastoinnin huollostakin taitaa olla jo nelisen vuotta, joten varmaan on nesteetkin vähissä. Kannattaisiko auto ensin käyttää ilmastointihuollossa ja jos ongelma ei poistu, alan vasta sitten purkaa kompuran kytkintä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9686
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voi olla että kytkin on kulunut ja ei pidä enää. Shimmilevyjä vähemmäksi olisi miun aavistus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Näin mäkin vähän arvelin. Onko niitä shimmejä siellä enemminkin? Foorumilla puhutaan vain 0.50 mm levystä. Jos ottaisi jonkun ohuemman sieltä ensin pois ja kokeilisi, josko se riittäisi. Jos shimmejä on vain yksi, niin voiskohan sitä hioa ohuemaksi? Vai onko liian kovaa metallia? Tässä samassa ketjussa joku valitteli, että oli alkanut radio poksua, kun oli poistanut shimmin. Liekö jotain kosketushäikkääkin hänen autossaan, vai mistä moinen voisi johtua?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9686
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ota yksi ohut pois, jos semmoisia on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Vain yksi ohut shimmi löytyi. Sen poistolla ei kuitenkaan ollut toivottua vaikutusta, eli uudet aineet täytyy laitattaa. Tulipahan ainakin todettua, että nyt kytkin takuulla toimii: hyvin pyöri mukana, kun ilmastointi oli päällä ja economy-asennossa jäi seisomaan. Olipa muuten helppo homma tuon shimmin poisto. Oikean puolen pohjamuovit veke, sisäloksua raolleen ja ilmanottoloota ripustuksineen pois tieltä. Öljynsuodattimen irrotustyökalulla sain pidettyä kytkintä paikoillaan niin, että mutterin pystyi irrottamaan ja laittamaan takaisinkin. Välillä nää hommat sujuu ilman tuntien ähellystä ja kiroiluakin... :) Ja aurinkokin paistoi eikä paarmoja vielä ollut!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

junnu
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja junnu »

Kuuluuko kytkimen lämmetä reippaasti?Mangneettikytkin toisesta kompurasta,lisäillyt prikkoja nyt 0.8 ja tuntuu vieläkin kahisevan/lämpenevän.Voi olla ettei kytkeydy enää millin prikalla?
puh.050-3748237
#3078

Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 357
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Viiala

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Käytin omani ensin ilmastointihuollossa jossa tarkistettiin aineiden määrä ja järjestelmän tiiviys. Ei vuotanut ja ainetta lisättiin 20 (jotain yksikköä). Ei lähtenyt toimimaan joten otin sen pienen ohuen prikan pois niin johan läks.
junnu kirjoitti:Kuuluuko kytkimen lämmetä reippaasti?Mangneettikytkin toisesta kompurasta,lisäillyt prikkoja nyt 0.8 ja tuntuu vieläkin kahisevan/lämpenevän.Voi olla ettei kytkeydy enää millin prikalla?
Katsoitko laakerin kunnon?
9-3x 2.0 - 11, 9-3Aero -01 käyttis, "Saab 3D multi coupe 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi

Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 937
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Oisko jollain pistäin jotain kuvasarjaa operaatiosta?
9-5 2.3t BioPower -04 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992

Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 744
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Tämän samaisen topicin kakkos sivulla on hook kertonut kuvien kera laakerinvaihto-operaatiosta. Eiköhän niillä ohjeilla onnistu prikankin poisto.
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Sainpas vaihdettua koko paketin, eli saab-tuner:lta tällainen aiemmin topiikissa mainittu setti:
http://www.saab-tuners.com/airco-clutch.html
Omassa setissä jonka sain oli tosin vain yksi prikka eikä kahta niin kuin uuteen asennukseen tarvitsee...arvatkaa mistä tiedän. Lisäksi, kun vaihtaa koko paketin, näyttää tarvittavan kaksi lukkorengasta, mutta ym. setissä on vain yksi. Onneksi en hukannut vanhaa tavaraa ennen kuin uusi oli asennettu ja toimiva, eli ensikahinat otettua ja toisen prikan lisättyäni, jo toisella kertaa. :lol:

Kytkinlevyn mutteri irtosi kepeästi kun levyä piteli paikoillaan öljynsuodatinavaimella. Toisen lukkorenkaan sain mutkalle vääntämällä pois kun liian pienen lukkorengaspihdin kärjet olivat jo katkenneet. Hihnapyörä irtosi vaivattomasti Motonetin kaksijalkaisella ulosvetimellä ruuvaamalla.

Itseasiassa koko touhussa ei ollut hajonneita pihtejä lukuunottamatta muuta ongelmaa kuin uuden hihnapyörän asennus paikoilleen. Vei ylivoimaisesti eniten aikaa ja ehdin jo epäillä että jotain kyllä hajoaa kun hakkasin uutta pyörää laitoja kiertäen pikkuhiljaa paikoilleen. Kukaan muu ei ole näyttänyt mainitsevan mitään erikoista tuosta työvaiheesta, mikä lie ahdisti omassa niin paljon...+30 C lämpölaajentuma, osaamattomuus tai molemmat ehken.

Remontin jälkeen otin vielä täyttöhuollon Vianorilla. Reilu 500 g pois, painetesti, öljy(?) ja uutta kylmäainetta vajaa 800 g. Kiva kun tulee taas kylmää, eli helteet loppunevat piakkoin.

Vastaa Viestiin