9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
orim
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Maalis 28, 2015 18:35

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNI

Viesti Kirjoittaja orim »

Mistä olette mitanneet magneettikytkimelle tulevan virran, siitä valkoisesta liittimestä?
Jos se valkoinen on liitin, miten sen saa auki.
En ole keksinyt mistä sen saa mitattua sillä monta tuntia etsittyä en ole löytänyt muita liittimen oloisia osia.
Shimmiprikka on otettu pois ja rupeaa hermot loppumaan kun joutuu autossa hikoilemaan.
Jos joku olisi niin ystävällinen että vääntäisi rautalangasta, olisin erittäin kiitollinen.

Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen laakeri kesti mulla noin 75tkm, nyt se meinaa hirttää aivan jo kiinni. Ääntelehtiminen alkas kerta rykäisyllä.

Autolla on ajettu yhteensä 290tkm, kannattaako vaihtaa ohjainrulla ja/tai kiristinrulla runkoineen/jousineen samassa?
Kuva

Entäs onko tuo vesipumppu millanen saabeissa, onko syytä huoleen sen suhteen?

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hihna ja nurkkarulla 100tkm välein, kiristimen rulla 200tkm välein. Harvemmin tuo itse kiristinmekanismi olisi loppuunkulunut.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Kiitos tiedosta. Selviääkö muuten pelkällä laakerin vaihdollla, kun oire on tosiaan sellainen ettei rulla meinaa enää pyöriä ollenkaan? En oikein täysin ymmärrä tuota magneettikytkimen perjaatetta, mutta rullahan pyörii kokoajan. Mistä sit tietää jos onkin kompressorissa vika?

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hihnapyörä pyörii koko ajan kompuran kaulalla. Jos hihnapyörä ei pyöri kevyesti kun hihna irroitettu, niin vika on laakerissa. Viallinen laakeri taas aiheuttaa ennenpitkää sen, että hihnapyörä ei ole enää linjassaan ja hihanpyörä hinkkaa sähkömagneettiin aiheuttaen kitkaa ja lämpöä.
Tämä taas aiheuttaa sen että magneettikytkimen käämien lakka palaa ja polttaa sulakkeen numero 5. Tällöin pitää uusia magneettikytkin + laakeri.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

Tommi Silvander
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Syys 19, 2014 18:41

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Tommi Silvander »

Mistä olette ostaneet kompuran magneettikytkimen.Löytyykö muualta kuin Ebaysta?

Kivikari
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:27

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Kivikari »

Onko uudemmassa 9-3:ssa (2006) 2.0 bensakoneella eri paikassa tuo ilmastoinnin kompura? yritin meinaan purkaa tuota magneettikytkintä auki että oisin saanu prikan pois välistä mutta, eipä mahdu purkuun kun ottaa auton runkoon kiinni ennenkuin se levy mahtuu lähteen akselilta???

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3020
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja SS »

Mites kevyesti/jäykästi kompuran pitäisi käsin kokeillessa pyöriä? Yhdestä yksilöstä hajosi tuo magneettikytkimen laakeri ja kompuraa vetolevystä kokeillessa se pyörii melko notkeasti. Olisin olettanut että mäntien puristus ainakin hieman vastustaisi, vai huomaako tuota hitaasti pyörittäessä? Kompuralla matkaa takana 250tkm.

Entäpä onko näistä tarvikekytkimistä kokemuksia?
https://www.trodo.fi/magneettikytkin-il ... -ktt040008
Meinasin että jos laakerin sijaan uusisi varoiksi koko paketin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

duuduu
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Ei se paljoa vastusta pyörimistä, mutta kuitenkin jähmeämmin, kuin esim. kiristimen rulla.
Suurinpiirtein samaa luokkaa vesipumpun tai tehostimen hihnapyörän kanssa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3020
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitän, juuri tuolta se tuntuu. Eiköhän kompura vielä ole iskussa, tarvinnee tilata tuo magneettikytkin ja kokeilla miten käy.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3020
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja SS »

Aloitin vaihtamaan magneettikytkintä ja olikin näemmä hihnapyörästä keskiö irti joten tuossa ei enää ole mitään mistä ottaa ulosvetäjällä kiinni. Milläs se magneetti siellä hihnapyörän takana on kiinni? Pystyykö koko nipun kiskomaan ulosvetäjällä irti? Jos ei, niin ideat on tervetulleita.

Shimmiprikkoja alkuperäisessä kytkimessä oli muuten tasan 1kpl, tietääkseni noita ei ole koskaan poistettu. Auto on siis OG9-3 2002.

Edittiä: ketjun läpi kahlattuani tulin lopputulokseen että ainoa vaihtoehto lienee dremel ja lievä väkivalta. Kompurastakin kuuluu käsin pyöritellessä yhdessä kohtaa kierrosta hiljainen rasahdus joten herää epäilys senkin kunnosta :roll:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3020
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja SS »

Monologi jatkuu... sain dremelöityä ulosvetäjän kynsille lovet hihnapyörän keskiöön ja irrotettua sen laakereineen. Nyt paketti on kasassa, mutta hieman tuo hihnapyörä hipoo vetolevyä yhdessä kohtaa kierrosta kun käsin pyörittelee. Haittaako vai pitääkö olla täysin kosketuksetta?

Trodolta tilatussa magneettikytkimessä muuten oli täysin pyöreä sähköpistoke kun alkuperäinen oli soikea. Piti vaihtaa vanha liitiin uuteen magneettiin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3020
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitos runsaslukuisista vastauksista :mrgreen:

Google osasi kertoa että välystä tulisi olla noin 0,6mm. Nyt se on aikalailla nollilla, mutta kytkin irrottaa kyllä. Haittapuolena satunnainen laahaava ääni silloj mun kompura ei pyöri. Koitan etsiä jostain lisäprikkaa sen verran että välystä saisi hieman lisää. Muuten kyllä toimii nätisti, kompura pyörii äänettä ja kytkin toimii kuten pitääkin.

Ja jatkokysymys: Onko NG900 erilainen pistoke magneetin johdossa? Onko magneettikytkin muuten samanlainen?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
Juho80
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Eri numerolla ainakin on NG900 ja 9-3 kytkimet. 4634903 vs 4759981. Satkussa on myös lämpökytkin kompurassa, jonka kautta johto kulkee kytkimelle ja kytkimen johdossa on pyöreä urosliitin.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3020
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitos, oma EPC-kone ei nyt suostu käynnistymään.

Luultavasti tuo Trodon magneetti on ennemmin 900:een kun liitin oli pyöreä ja johto reilusti pidempi. No, liittimen vaihdolla ja paksummalla shimmiprikalla tuokin näyttäisi nyt toimivan ongelmitta. Alkuperäinen magneettikin oli vielä ehjä vaikka käämilankaa oli jo hioutunut näkyviin,
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Vastaa Viestiin