900 se vm95 jakoketju
900 se vm95 jakoketju
autolla ajettu 213tkm ja jakopää kilisee
onko normi homma noilla kilometreillä?
kävin kysyy kustannus arvioo vaihdosta ni 1400€ onks normi hinta?
niin kuis käy ku ketju katkee?
onko normi homma noilla kilometreillä?
kävin kysyy kustannus arvioo vaihdosta ni 1400€ onks normi hinta?
niin kuis käy ku ketju katkee?
900se
Re: 900 se vm95 jakoketju
Kone melko totaalisesti paskana !ville... kirjoitti:niin kuis käy ku ketju katkee?
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Onks varma tieto, että kyseessä jakopään ketju?
Ettei vaan olisi tasapainoakselien ketju, joka kestää sen 200-300t...
Itsellä alkoi hyppimään yli 190t tietämillä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... noakselien
Haku toiminnolla löytyy juttua tasapainoakseleista varsin paljon..
Ketju löytyy konetyypistä 204.. ei 206.
Hook
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Itsellä alkoi hyppimään yli 190t tietämillä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... noakselien
Haku toiminnolla löytyy juttua tasapainoakseleista varsin paljon..
Ketju löytyy konetyypistä 204.. ei 206.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Että pääsee täysin käsiksi rattaisiin ja ketjuihin, vaatii jakopään kopan irroittamista, joka taas vaatii moottorin pudottamista pois = tuhansia euroja.
2.0i 16v konetta on tasapaino akseleilla ja ilman, eli 204i ja 206i. Kylläkin 206i on huomattavasti harvinaisempi ja löytyy vain 94 ja 95 malleista (joissa siis molempia). Eli tuon perusteella ei vielä pysty sanomaan varmaksi tp-akseleiden olemassaoloa. Vuosimalli? Olikohan rekisteriotteessa moottorin tyyppiä?
nuo ketjut ovat "vierekkäin" kampiakselilla samassa päässä moottoria, eli korvakuulolta avaamatta koppaa on hyvin vaikea sanoa kumpi ketju rallattaa... Koppaa avaamallaakaan ei näe tasapainoakselin ketjua, koska itse tasapainoakselit ovat lohkon etu ja takapuolella. (Eli kannen alapuolella, päinvastoin kuin nokka-akselit)
Jos asentaja on perehtynyt 94-> saabeihin, niin osaa epäillä tasapainoaseleiden loppuunkulunutta ketjua/rattaita (Harvemmissa automerkeissä/malleissa tuollaisia löytyy), joka on paljon todennäköisempää kuin jatkopään ketju olisi kulunut loppuun... TP-akselien ketju kestää 200-300t, jakopää 300-500t. Tietty on sitten eri asia, jos sieltä on hajonnut jotain..
http://www.saabcentral.com/users/munki/ ... shafts.htm
http://www.thesaabsite.com/balancechainsetup.html
Hook
2.0i 16v konetta on tasapaino akseleilla ja ilman, eli 204i ja 206i. Kylläkin 206i on huomattavasti harvinaisempi ja löytyy vain 94 ja 95 malleista (joissa siis molempia). Eli tuon perusteella ei vielä pysty sanomaan varmaksi tp-akseleiden olemassaoloa. Vuosimalli? Olikohan rekisteriotteessa moottorin tyyppiä?
nuo ketjut ovat "vierekkäin" kampiakselilla samassa päässä moottoria, eli korvakuulolta avaamatta koppaa on hyvin vaikea sanoa kumpi ketju rallattaa... Koppaa avaamallaakaan ei näe tasapainoakselin ketjua, koska itse tasapainoakselit ovat lohkon etu ja takapuolella. (Eli kannen alapuolella, päinvastoin kuin nokka-akselit)
Jos asentaja on perehtynyt 94-> saabeihin, niin osaa epäillä tasapainoaseleiden loppuunkulunutta ketjua/rattaita (Harvemmissa automerkeissä/malleissa tuollaisia löytyy), joka on paljon todennäköisempää kuin jatkopään ketju olisi kulunut loppuun... TP-akselien ketju kestää 200-300t, jakopää 300-500t. Tietty on sitten eri asia, jos sieltä on hajonnut jotain..
http://www.saabcentral.com/users/munki/ ... shafts.htm
http://www.thesaabsite.com/balancechainsetup.html
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
No, vaihtokone maksaa sen 1000+ euroa plus työt = 2000+...
Saabin virallinen kanta on, että ketju & rattaat vaihdetaan.
Moni on tuo ketjun repinyt pois, kuten itsekkin olen tehnyt omalleni kun alkoi hyppimään kylmänä yli ja parille kaverille, kun mittariin on tuo noin 200t tullut täyteen.
Mielipiteitä ketjujen tarpeellisuudesta löytyy hakutoiminnolla.
Käytännössä ero on varsin pieni ja korvakuulolta erittäin vaikea havaita ilman verrokkia.
Poiston jälkeen moottori on ehkä hieman räyhäkkäämmän kuuloinen 2000-6000+rpm, kierrosherkempi, pari hp tulee lisää (204i/206i ero) ja jotkut ovat huomanneet, että löysällä olevat ruuvit irtoaisiavat herkemmin.. Jota tapahtunee yhtälailla ilmeisesti myös 206i koneessa(?)
Samoin korista saattaa löytyä poiston jälkeen hieman erilaisia resonointeja/natinoita, mutta noita kitinöitä löytyy monista ilman ketjun poistamistakin, joita pystyy aikaa&vaivaa näkemällä jonkun verran metsästämään ja tilkitsemään...
Hook
Saabin virallinen kanta on, että ketju & rattaat vaihdetaan.
Moni on tuo ketjun repinyt pois, kuten itsekkin olen tehnyt omalleni kun alkoi hyppimään kylmänä yli ja parille kaverille, kun mittariin on tuo noin 200t tullut täyteen.
Mielipiteitä ketjujen tarpeellisuudesta löytyy hakutoiminnolla.
Käytännössä ero on varsin pieni ja korvakuulolta erittäin vaikea havaita ilman verrokkia.
Poiston jälkeen moottori on ehkä hieman räyhäkkäämmän kuuloinen 2000-6000+rpm, kierrosherkempi, pari hp tulee lisää (204i/206i ero) ja jotkut ovat huomanneet, että löysällä olevat ruuvit irtoaisiavat herkemmin.. Jota tapahtunee yhtälailla ilmeisesti myös 206i koneessa(?)
Samoin korista saattaa löytyä poiston jälkeen hieman erilaisia resonointeja/natinoita, mutta noita kitinöitä löytyy monista ilman ketjun poistamistakin, joita pystyy aikaa&vaivaa näkemällä jonkun verran metsästämään ja tilkitsemään...
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Niin, Hook koitti tuossa hienovaraisesti vihjata, että otat selvää onko autossa tp-ketju vai ei. Jos on ko. ketju ja se on syypää ääneen, niin ketju vaan pois ja murheet väistyy ilman tuhansien eurojen remonttia.
Haulla paljon juttua asiasta.
Haulla paljon juttua asiasta.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Höhdeportivo kirjoitti:Niin, Hook koitti tuossa hienovaraisesti vihjata, että otat selvää onko autossa tp-ketju vai ei. Jos on ko. ketju ja se on syypää ääneen, niin ketju vaan pois ja murheet väistyy ilman tuhansien eurojen remonttia.
Haulla paljon juttua asiasta.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Viralisestihan emme voi suositella (vastuukysymys nääs) ketjun poistoa saabin virallisen kannan vastaisesti.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Mullakin jo 50t takana ilman ketjua ja auto kulkee ihan kivasti
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Uuden ketjun laittaminen ei taida riittää vaan sinne pitää yleensä vaihtaa myös ne rattaat. Ketju siellä ei ole se vian lähde vaan ne rattaat jotka kuluu. (siis tietty tasapaino akselin osista on kyse)ville... kirjoitti:ööö kuinkahan mahtaa suhtauttuu pajalla jos sanon et ketju helvettii:oops:
ei oo kuiteskaa mikään saabin paja...
niin ja siis pitääks purkaa yhtä paljon autoo jos poistaa ketjun kui et fiksais uuden sinne?
Eiköhän ne tee työtä käskettyä?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135