900 se vm95 jakoketju

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ville...
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:41
Paikkakunta: helsinki

900 se vm95 jakoketju

Viesti Kirjoittaja ville... »

autolla ajettu 213tkm ja jakopää kilisee
onko normi homma noilla kilometreillä?
kävin kysyy kustannus arvioo vaihdosta ni 1400€ onks normi hinta?
niin kuis käy ku ketju katkee?
900se
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: 900 se vm95 jakoketju

Viesti Kirjoittaja tami »

ville... kirjoitti:niin kuis käy ku ketju katkee?
Kone melko totaalisesti paskana ! :(
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
ville...
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:41
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ville... »

eli männät ja venat käy morottaa?
900se
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Onks varma tieto, että kyseessä jakopään ketju? :idea: Ettei vaan olisi tasapainoakselien ketju, joka kestää sen 200-300t...
Itsellä alkoi hyppimään yli 190t tietämillä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... noakselien

Haku toiminnolla löytyy juttua tasapainoakseleista varsin paljon..

Ketju löytyy konetyypistä 204.. ei 206.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ville...
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:41
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ville... »

niin siis autohan on 2.0 16v.
kyl ne korjaamolla epäili jakopäätä tänään nostetaan venakoppa pois ni näkee mikä meiniki

mut kui toi hinta onks tosiaan noin kallista(1400€)?
900se
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Että pääsee täysin käsiksi rattaisiin ja ketjuihin, vaatii jakopään kopan irroittamista, joka taas vaatii moottorin pudottamista pois = tuhansia euroja.

2.0i 16v konetta on tasapaino akseleilla ja ilman, eli 204i ja 206i. Kylläkin 206i on huomattavasti harvinaisempi ja löytyy vain 94 ja 95 malleista (joissa siis molempia). Eli tuon perusteella ei vielä pysty sanomaan varmaksi tp-akseleiden olemassaoloa. Vuosimalli? Olikohan rekisteriotteessa moottorin tyyppiä?

nuo ketjut ovat "vierekkäin" kampiakselilla samassa päässä moottoria, eli korvakuulolta avaamatta koppaa on hyvin vaikea sanoa kumpi ketju rallattaa... Koppaa avaamallaakaan ei näe tasapainoakselin ketjua, koska itse tasapainoakselit ovat lohkon etu ja takapuolella. (Eli kannen alapuolella, päinvastoin kuin nokka-akselit)

Jos asentaja on perehtynyt 94-> saabeihin, niin osaa epäillä tasapainoaseleiden loppuunkulunutta ketjua/rattaita (Harvemmissa automerkeissä/malleissa tuollaisia löytyy), joka on paljon todennäköisempää kuin jatkopään ketju olisi kulunut loppuun... TP-akselien ketju kestää 200-300t, jakopää 300-500t. Tietty on sitten eri asia, jos sieltä on hajonnut jotain..

http://www.saabcentral.com/users/munki/ ... shafts.htm

http://www.thesaabsite.com/balancechainsetup.html

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ville...
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:41
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ville... »

juup eli auto o nyt katsottavana yhedel tutulla sekin tosin nyt epäili et tasapaino ketju vois olla vikana mut maksaa yhtä paljon sen vaihto prkl....
itellä ei aikaa eikä taitoo alkaa rakentaa.... :cry:
mut eiks tohon rahaa pitäs saada jo vaihto kone?
900se
ville...
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:41
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ville... »

ni ja autohan on 1995 vuoden mallia
900se
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

No, vaihtokone maksaa sen 1000+ euroa plus työt = 2000+...
Saabin virallinen kanta on, että ketju & rattaat vaihdetaan.

Moni on tuo ketjun repinyt pois, kuten itsekkin olen tehnyt omalleni kun alkoi hyppimään kylmänä yli ja parille kaverille, kun mittariin on tuo noin 200t tullut täyteen.
Mielipiteitä ketjujen tarpeellisuudesta löytyy hakutoiminnolla.
Käytännössä ero on varsin pieni ja korvakuulolta erittäin vaikea havaita ilman verrokkia.
Poiston jälkeen moottori on ehkä hieman räyhäkkäämmän kuuloinen 2000-6000+rpm, kierrosherkempi, pari hp tulee lisää (204i/206i ero) ja jotkut ovat huomanneet, että löysällä olevat ruuvit irtoaisiavat herkemmin.. Jota tapahtunee yhtälailla ilmeisesti myös 206i koneessa(?)

Samoin korista saattaa löytyä poiston jälkeen hieman erilaisia resonointeja/natinoita, mutta noita kitinöitä löytyy monista ilman ketjun poistamistakin, joita pystyy aikaa&vaivaa näkemällä jonkun verran metsästämään ja tilkitsemään...


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Niin, Hook koitti tuossa hienovaraisesti vihjata, että otat selvää onko autossa tp-ketju vai ei. Jos on ko. ketju ja se on syypää ääneen, niin ketju vaan pois ja murheet väistyy ilman tuhansien eurojen remonttia.

Haulla paljon juttua asiasta.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
ville...
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:41
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ville... »

juu kiitoksia vinkeistä pitää hake juttua ketjuista....
nyt ei mahdollisuutta tutkia auton rekisteri otetta kun auto hallilla...
900se
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

deportivo kirjoitti:Niin, Hook koitti tuossa hienovaraisesti vihjata, että otat selvää onko autossa tp-ketju vai ei. Jos on ko. ketju ja se on syypää ääneen, niin ketju vaan pois ja murheet väistyy ilman tuhansien eurojen remonttia.

Haulla paljon juttua asiasta.
Höh :lol: . Älä pilaa saabisteilta vian löytämisen ja edullisen korjauksen oivaltamisen riemua paljastamalla heti vastausta :lol:

Viralisestihan emme voi suositella (vastuukysymys nääs) ketjun poistoa saabin virallisen kannan vastaisesti. :roll: Kerromme vaan miten olemme itse ongelmamme ratkaiseet menestyksekkäästi ja edullisesti :lol:
Mullakin jo 50t takana ilman ketjua ja auto kulkee ihan kivasti :twisted:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ville...
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:41
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ville... »

ööö kuinkahan mahtaa suhtauttuu pajalla jos sanon et ketju helvettii:oops:
ei oo kuiteskaa mikään saabin paja...
niin ja siis pitääks purkaa yhtä paljon autoo jos poistaa ketjun kui et fiksais uuden sinne?
900se
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

ville... kirjoitti:ööö kuinkahan mahtaa suhtauttuu pajalla jos sanon et ketju helvettii:oops:
ei oo kuiteskaa mikään saabin paja...
niin ja siis pitääks purkaa yhtä paljon autoo jos poistaa ketjun kui et fiksais uuden sinne?
Uuden ketjun laittaminen ei taida riittää vaan sinne pitää yleensä vaihtaa myös ne rattaat. Ketju siellä ei ole se vian lähde vaan ne rattaat jotka kuluu. (siis tietty tasapaino akselin osista on kyse)

Eiköhän ne tee työtä käskettyä?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ville...
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:41
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ville... »

niin lähinnä et onks yhtä iso homma poistaa ketju ja ne rattaat sielt ku laittas uuden sinne?
ne osathan ei maksa enää "paljon" tossa leikissä..... :?
900se
Vastaa Viestiin