Viggen kytkin?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viggen kytkin?

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Koitin haulla hakea tästä juttua mutta selvää vastausta en saanut.

Onko Viggenin kytkimessä isompi levy kuin tavallisissa turboissa vai saavutetaanko parempi pito vain tuhdimmalla asetelmalla?
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Sama halkaisija tbo ja viggen
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Viggenin levyssäkin on eri merkinnät vakioon nähden, joten pientä eroa on liene momentintasaus jousissa ja ehkä materiaaleissa. (paksumpaa peltiä? Eri seos levyssä?) Muuten ovat fyysisesti vaihtokelpoisia keskenään.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Kiitos tiedosta, näin epäilinkin asian olevan.

Tähän löytyy varmaan paljon mielipiteitä, mutta kysyn kuitenkin: kannattaako vauhtipyörää keventää näissä ng900/9-3 turboissa?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Minulla ajoi ihan riittävästi kevennyksen asian tp-akselien ketjun poisto. :lol:
Alkoi Ottamaan hieman herkemmin jenkaa kun 2 kpl moottoriin nähden tuplavauhdilla pyöriviä akseleita ei ole mukana pyörimässä ja työtahtien väännöstä tuli sen verran terävempi, että vakiokytkin alkoi hieman luistamaan 2v sitten 3000-3500 alueella.
En muutenkaan nää mitenkään tarpeellisena tuota kevennystä, kun turbo koneita yleensä ajellaan enemmän väännöllä, kuin huudatettaisi, kuten jokkis autoja...

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Hook kirjoitti:Minulla ajoi ihan riittävästi kevennyksen asian tp-akselien ketjun poisto. :lol:
Alkoi Ottamaan hieman herkemmin jenkaa kun 2 kpl moottoriin nähden tuplavauhdilla pyöriviä akseleita ei ole mukana pyörimässä ja työtahtien väännöstä tuli sen verran terävempi, että vakiokytkin alkoi hieman luistamaan 2v sitten 3000-3500 alueella.
En muutenkaan nää mitenkään tarpeellisena tuota kevennystä, kun turbo koneita yleensä ajellaan enemmän väännöllä, kuin huudatettaisi, kuten jokkis autoja...

Hook
Tämä TP-ketjun poisto onkin toinen asia jota olen tässä pohdiskellut. Ainakaan näin kesällä ei oireita ole ollut, mutta kilsoja tuli juuri 200tkm täyteen, voi olla että ensi talvena voi olla jo ongelmia.
Nyt olisi sopivasti öljypohja esillä jos sen sieltä riipaisisi pois.. :)
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Kysytään nyt kun kyseltävää on, eli onko tietoa, onko työsylinteri sama Viggenissä kuin tavallisissa?
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Lienee sama työsylinteri. Mulla on Viggen kykä ja tarvike työsylkkä ja hyvin toimii.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kaikkissa ng900/og9-3 turboissa (nestekäyttöisissä) on sama työsylinteri lukuunottamatta Sensonic vaihteistoja, jossa on sitten erilainen...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuumer kirjoitti:Tämä TP-ketjun poisto onkin toinen asia jota olen tässä pohdiskellut. Ainakaan näin kesällä ei oireita ole ollut, mutta kilsoja tuli juuri 200tkm täyteen, voi olla että ensi talvena voi olla jo ongelmia.
Nyt olisi sopivasti öljypohja esillä jos sen sieltä riipaisisi pois.. :)
Kannattaa. Meikäisen hopasta (NG900) tuo tasapainoakseli poistui tuossa heinäkuun alussa, enkä ole vielä huomannut asiassa mitään negatiivista. Tasapainoakselin ketju ei enää rallata moottorin ollessa kylmä ja enpä ole aistinut moottorin tärinää sen enempää kuin aikaisemminkaan. Kierrosherkkyyttä on tullut lisää jne...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Tuumer kirjoitti: Tähän löytyy varmaan paljon mielipiteitä, mutta kysyn kuitenkin: kannattaako vauhtipyörää keventää näissä ng900/9-3 turboissa?
Entisestä 9-5:stani kevennytin vauhtipyörää n. 2,5 kg (muistaakseni n. 12kg -> 9,5kg) ja kyllähän se herkkyyttä toi lisää koneeseen. Tietenkin samalla myö poistettiin koko tasapainoakseli-härdelli. Ei mielestäni tuolla kennyksellä ollut ainakaan negatiivista vaikusta... :wink:
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Vastaa Viestiin