9-3 McPhersonin purku ja iskareiden vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
passipe
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 10:36
Paikkakunta: Oulu

9-3 McPhersonin purku ja iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja passipe »

Terve,

Onnistuuko purkaminen kotikonstein? Tuleeko isokin homma pelkkien iskunvaimnetimien takia? Onko mitään tärkeää muuta huomioitavaa? Ajattelin samalla vaihtaa puslatkin eteen. Auto on vm.98 ja kaikki on alkuperäistä.
Petri

Saab 9-3 2.0t
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Jousipuristimet ja iso jakoavain/putkipihdit (iskarin kiinnitysmutteri)ovat ne erikoisimmat työkalut mitä tarvii (etupäätä varten). Puslista en osaa sanoa mitään. Taakse iskarien vaihto onnistuu autoa nostamatta/renkasta irrottamatta jos viitsii ryömiä auton alle. Haulla löytyy montakin remontti tarinaa jos tarviit tarkemman ohjeistuksen :D . Itse suosittelen myös jousien vaihtoa samalla. Ero on huima jo uusiin vakiojousiinkin verrattuna vaikkei madaltaisikaaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Jonkinlainen nosturikin varmaan olisi hyvä, ettei ihan perustunkin varassa tee. About 5 tuntia meni kahteen pekkaan(osaava ja turisti eli minä) kun vaihdettiin Konin Sport Kit, mitään ylitsepääsemätöntä ei ollut. Tietyt paikat voi aika tiukassa olla, eli apumies kannattaa jostakin hommata.

Hook varmaan osaakin kertoa enemmän :D
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Painetyökaluilla faijan kera ( asentaja ammatiltaan) meni alle 1,5h ympäri auton madallussarja iskareineen alle. Joten tuplat pihalla tehtynä lienee hyvä arvio. Ja Hookin kera vielä vähemmän :wink: Kokemusta on :lol:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Psychocowboy kirjoitti:Painetyökaluilla faijan kera ( asentaja ammatiltaan) meni alle 1,5h ympäri auton madallussarja iskareineen alle. Joten tuplat pihalla tehtynä lienee hyvä arvio. Ja Hookin kera vielä vähemmän :wink: Kokemusta on :lol:
Se on katos kun juniorille piti näyttää :D

Jos olis ollu kaks samantasosta niin molemmat olis voinu väsää omaa puoltaan, mutta en mä mitään näistä tajua...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kyllä siinä tuo 5h upposi eilen tallilla siivoomisine ja ruosteiden rapsutteluine ja pakollisine yllätyshaasteineen.. :roll:

Raidetangon mutteri oli hieman jäykkä, joten joutu muuteman kerran herkistelemään mutteria pallonivelen irtipaukuttelun viereen (en tietenkään lyö kierteisiin, vaan iskarin jalan reijän kylkeen irroittaakseni pallonivelen).
Samoin pahasti ruostunut abs anturin 6mm pultti katkesi muovikorvakkoon (messinki jengat?), joten senkin kanssa sai hetken porailla ja dremelöidä väliaiksesti nippuside ystävälliseksi.

Eipä ollut edes eka tapaus kohdallani 01-02 mallin 9-3:ssa, kun on sen verran pahasti kiinni ruostunut tuo pultti, että katkeaa avauksessa, eikä lämpöäkään voi antaa muoville paljoa... No eipä tuo uusi muovikorvakkokaan kallis ole.
Ng900:ssa tuo abs anturi on suoraan kiinni iskarin jalassa, joten siinä katkeaminen olisi vähän työläämpi juttu korjata/uusia, mutta ihmeellisesti ei ole vielä jämähdellyt. Liekkö hieman eroa materiaaleissa, ettei jämähdä niin kovasti.

Aika rivissä vieressä oikeassa järjestyksessä on tarvittavat työkalut, jos alle 2h vaihtaa koko autoon, mutta 3h on ihan realistinen työaika ilman vastoinkäymisiä.

Taakse vaihtaessa ei mene kun 20-40min, mutta edessä hurahtaa tyyppillisesti 1-2h/puoli keskimääräisien haasteiden kera jos aikaisemmin on tehnyt vastaavia operaatioita.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tuo etupää kuullosta yhtä vaikealta kuin tonnari takapää alustahommissa :lol:
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

9000cst kirjoitti:Tuo etupää kuullosta yhtä vaikealta kuin tonnari takapää alustahommissa :lol:
Hetkonen. Tonnarissahan vaihtaa takajouset yhteensä 20 minuutissa, kuten myös og900:ssa. Vai mitenkäs tuo takapää saadaan kuullostamaan niin vaikealta?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Minkätakia ABS anturia ei voi jättää paikalleen? Ottaa sen johdon sieltä konehuoneen puolelta suosiolla irti?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Niimpä. On vaan yleensä helpompi ottaa irti tuosta mistä wis neuvoo, eikä lähteä pujottelemaan konehuoneen puolelta irti. Mitenkäs kaukaa tuo tuolta irtoaisi? Wis ja EPC ei antanut tähän selvyyttä ja auto on pihalla.. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Hook kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Tuo etupää kuullosta yhtä vaikealta kuin tonnari takapää alustahommissa :lol:
Hetkonen. Tonnarissahan vaihtaa takajouset yhteensä 20 minuutissa, kuten myös og900:ssa. Vai mitenkäs tuo takapää saadaan kuullostamaan niin vaikealta?

Hook
Yritäppä ottaa takaiskareita irti jotka ovat olleen alla 180tkm, niin selviää... :lol:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... a&start=15
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ainiin.. Kun tässä oikeesti muistelen, niin olen minäkin kertaalleen Og900:sessa joutunut rälläköimään iskarin alapäätä irti ja yläpäätä vääntämään poikki :? .. Mutta jos eivät ole tiukassa, niin on simppeli homma. :roll: :lol:
Ng900/og9-3:ssa ei tuo takapää ole yleensä jämähdellyt. Yläpään mutteri on korin sisällä (og900:ssa se on kuratilassa..-> ruostuu) ja alapäässä ei ole niin tiukka holkki/pultti sovitetta kun og900 (9000?)...

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Muistaakseni ng satkussa en kokenut ainakaan kovin vaikeaksi johdon irroittamista.Seuraa vain johtoa. Vaihtoehtona kun yleensä kun on tuon pultin poikki meno. Mutta kukin tyylillään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hook kirjoitti:Ng900/og9-3:ssa ei tuo takapää ole yleensä jämähdellyt. Yläpään mutteri on korin sisällä (og900:ssa se on kuratilassa..-> ruostuu) ja alapäässä ei ole niin tiukka holkki/pultti sovitetta kun og900 (9000?)...

Hook
Ei se mikään tiukka sovite alkujaan ole, tuppaa vaan "hitsaantumaan" yhdeksi palaksi se kallistuksenvakaajan kumipuslan holkki ja iskarin alapään pultti tonnarissa. Eikä se iskarin alapäänkään holkki oikein tykkää irrota pultista...Lopputuloksena nautinnollisia hetkiä rälläköinnin parissa, kun "jeesuksenvanhaa" iskaria ruvetaan irroittelemaan. Ja sitten on vielä sen kallistuksenvakaajaan ostetun uuden puslan (vanha siis menee väkisin rikki, kun se on käytännössä yhtä palaa pultin kanssa) paikalleenlaitto ahistamassa, jos ei omaa prässiä tms. soveliasta pultti/holkkisettiä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
passipe
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 10:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja passipe »

Ok, kiitti kaikille tähänasti vastanneille!

Minä kun jo luulin että joudun purkamaan koko etupään tuon McPhersonin takia. Tuon kanssa ei varmaan tuu muuten ongelmia, ainakin vermeet hommaan löytyy ja tallikin on tiedossa sadepäivän varalle.

Pitää alkaa sopiva iskarisetti hakemaan. Tarviketorilla oli Kyb:in korkeapainekaasuiskarit ihan kohtuu hintaan. Motonetissä oli toinen vaihtoehto, liekö kenen valmistamat, pitää huomenna soittaa sinne. Takajkousien hinnassa näytti noiden ed. mainittujen paikkojen kesken olevan 50 euron hintaero. Toisessa 100€ ja toisessa 50€!

Koko setin hinnaksi laskin noin 450 €, ilman etujousien vaihtoa. Sitten tietenkin tulee puslista lisää jos alkaa vaihtamaan.
Petri

Saab 9-3 2.0t
Vastaa Viestiin