Luetutin Vikakoodit, Apua! (Hoidettu)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Luetutin Vikakoodit, Apua! (Hoidettu)
Eli tuli tänään käytyä morjenstamassa Herttoniemen saab huoltoa koskien eilen alkanutta "check engine" valon ajoittaista palamista ja SRS valon jatkuvaa palamista koskien.
Vikakoodeiksi ilmeni seuraavat:
-T5 P0130 Etummainen happitunnistin, määräävä vikakoodi anturin toiminnalle
-SRS B2446 Tilapäinen, vyökiristin, matkustaja, katkos.
Elikkäs, ajamista ei haittaa, minkä myös olen huomannut tänä aikana ajaessani, mutta silti. Osaako joku sanoa tarkemmin mahdollisesti?
Huoltopäälliikkö sanoi ensimmäisestä, että mahdollisesti lambda-anturissa häikkää? Missä sijaitsee?
Ja jälkimmäiseen sanoi, että heidän korjaamokirjansa ei tällasta osaa neuvoa... Vika voi olla useammassa paikassa, ja vaatii tutkimisaikaa.
Voi olla nopea homma tai pitkä.
Onko tuttua?
Torstaina pitäs lähteä Tampereelle ajelemaan, ja auto mahdollisesti seisoo To-Su, niin ehkä siellä voisi kokeilla jossain korjauttaa jos tarkempaa infoa ongelmista joltain irtoaa.
Vikakoodeiksi ilmeni seuraavat:
-T5 P0130 Etummainen happitunnistin, määräävä vikakoodi anturin toiminnalle
-SRS B2446 Tilapäinen, vyökiristin, matkustaja, katkos.
Elikkäs, ajamista ei haittaa, minkä myös olen huomannut tänä aikana ajaessani, mutta silti. Osaako joku sanoa tarkemmin mahdollisesti?
Huoltopäälliikkö sanoi ensimmäisestä, että mahdollisesti lambda-anturissa häikkää? Missä sijaitsee?
Ja jälkimmäiseen sanoi, että heidän korjaamokirjansa ei tällasta osaa neuvoa... Vika voi olla useammassa paikassa, ja vaatii tutkimisaikaa.
Voi olla nopea homma tai pitkä.
Onko tuttua?
Torstaina pitäs lähteä Tampereelle ajelemaan, ja auto mahdollisesti seisoo To-Su, niin ehkä siellä voisi kokeilla jossain korjauttaa jos tarkempaa infoa ongelmista joltain irtoaa.
Viimeksi muokannut Harrimatias, To Huhti 19, 2007 08:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 2.0t Cab -97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Luetutin Vikakoodit, Apua!
Pakoputken downpipessa, ennen katalysaattoria.Harrimatias kirjoitti:Huoltopäälliikkö sanoi ensimmäisestä, että mahdollisesti lambda-anturissa häikkää? Missä sijaitsee?
Paskapuhetta. Tuo vikakoodi löytyy NG900:n WISsistä. Vika on joko turvavyön kiristimessä tai sitten SRS -ohjausyksikön liitinkappaleessa. Tunnistaaksesi vian aiheuttajan tarvitset ohmimittarin ja Tech2:n (en tiedä, riittäisikö pelkkä OBDII -testeri).Harrimatias kirjoitti:Ja jälkimmäiseen sanoi, että heidän korjaamokirjansa ei tällasta osaa neuvoa... Vika voi olla useammassa paikassa, ja vaatii tutkimisaikaa. Voi olla nopea homma tai pitkä.
Onko tuttua?
Perhana, kun en enää pysty "copypastettamaan" noita ohjeita tuosta WISsistä tähän topiciin
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
happianturi ja lambda on yksi ja sama asia, eli kun alat seuraamaan downpipeä turbolta katalysaattoriin päin löytyy pakoputken kylkeen ruuvattu mötikkä, josta lähtee johtoja. Laske johtojen määrä ja pyydä varaosatiskiltä Happi-/lambda-anturi yhtä monella johdolla. Jos lambdassa todella on vikaa, niin pitäisi ainakin pikkasen tuntua ajossa tai ainakin kulutuksessa. Eli kokeilepas ensin nollata nuo koodit pitämällä akun kenkää vartti irti ja jos valot alkaa taas palamaan niin uuden anturin ostoon. Uusi anturi liitetään vanhoihin johtoihin juottamalla.
Vielä tuosta check enginestä. T5-koneiden vian pystyy alustavasti paikantamaan seuraamalla valon vilkun määriä virta avainta kääntäessä.
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... ic.php?t=9
Se mitä tuohon srs-valoon tulee, niin eikun vaan liittimiä etsimään ja tsekkailemaan.
Vielä tuosta check enginestä. T5-koneiden vian pystyy alustavasti paikantamaan seuraamalla valon vilkun määriä virta avainta kääntäessä.
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... ic.php?t=9
Se mitä tuohon srs-valoon tulee, niin eikun vaan liittimiä etsimään ja tsekkailemaan.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mullakin paloi ng-satkussa tuo SRS -valo. Käytin huollossa, jossa ensimmäisellä kerralla ei tehty muuta kuin tutkittiin, toisella kerralla vaihdettiin tilattu osa ( en muista enää mikä ) ja kolmannella kerralla vika saatiin poistumaan "johtoja ja liitoksia kokeilemalla". Niin, liikkeen mukaan tuo osa oli kuitenkin "hyvä vaihtaa, vaikkei vika sillä poistunutkaan.."
Eli vissiinkin kontakti oli vaan huono tuossa mun tapauksessa.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Eli vissiinkin kontakti oli vaan huono tuossa mun tapauksessa.
9-3 Viggen #1487
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Ei voi ku kehua oikeasti tätä forumin toimintaa! Perkuleen nopeaa ja auttavaa vastausta!!! Kiitokset teille!
Tässä lähetään nyt parin kaverin (sähkärin) kanssa katteleeman mitä on auto syönyt.
Ja kuulin tuossa juuri myös toiselta asentaja kaverilta tuosta lambdasta.
Epäili että se tullut tiensä päähän. Ja suosittele että jos se on rikki, niin ostaisi uuden Saabilta, eikä mistään esim. Motonetista. Onko suositeltavaa?
Mutta nyt menoksi tuonne alas autotallille päin... kerron miten homma edistyy jahka koneelle taas päästään!
Tässä lähetään nyt parin kaverin (sähkärin) kanssa katteleeman mitä on auto syönyt.
Ja kuulin tuossa juuri myös toiselta asentaja kaverilta tuosta lambdasta.
Epäili että se tullut tiensä päähän. Ja suosittele että jos se on rikki, niin ostaisi uuden Saabilta, eikä mistään esim. Motonetista. Onko suositeltavaa?
Mutta nyt menoksi tuonne alas autotallille päin... kerron miten homma edistyy jahka koneelle taas päästään!
Saab 900 2.0t Cab -97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Luetutin Vikakoodit, Apua!
Laitan sulle tuossa hieman myöhemmin, jos sopii.Turbo Sensonic kirjoitti:Pakoputken downpipessa, ennen katalysaattoria.Harrimatias kirjoitti:Huoltopäälliikkö sanoi ensimmäisestä, että mahdollisesti lambda-anturissa häikkää? Missä sijaitsee?
Paskapuhetta. Tuo vikakoodi löytyy NG900:n WISsistä. Vika on joko turvavyön kiristimessä tai sitten SRS -ohjausyksikön liitinkappaleessa. Tunnistaaksesi vian aiheuttajan tarvitset ohmimittarin ja Tech2:n (en tiedä, riittäisikö pelkkä OBDII -testeri).Harrimatias kirjoitti:Ja jälkimmäiseen sanoi, että heidän korjaamokirjansa ei tällasta osaa neuvoa... Vika voi olla useammassa paikassa, ja vaatii tutkimisaikaa. Voi olla nopea homma tai pitkä.
Onko tuttua?
Perhana, kun en enää pysty "copypastettamaan" noita ohjeita tuosta WISsistä tähän topiciinVoitko lähettää mulle e-mailin osoitteeseen turbosensonic@pp.sonera.net, niin lähetän sulle PDF -sivun tuosta WISsin vikakoodista B2446?
Katsotaan miten meillä nyt käy, kun käydään tutkimassa liitoksia.
Saab 900 2.0t Cab -97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Onko tosiaan että pitää juottaa uudet piuhat?
Siihen kyllä tarvitsen sitten lisää ja tarkempaa infoa, elämäni aikana ehkä 4krt kolvailluit tms. Joten ehkä kokeneempi tuttava saa sen tehdä, jos sen joutuu tekemään..
Elikkä, käytiin heittää visiitti tallilla, ja siinä nämä sähkärit mittailivat imuputken takaa/alta olevalta liittimeltä arvoja, onko se oikea paikka?
Autodatan mukaan, kaikki muu oli hyvin, paitsi resistanssi jonka pitäisi olla siellä 3-4:n välissä, näytti heidän laitteellaan lähes 10?
Noh, SRS liitin näytti olevan hyvin, en kajonnut siihen enempiä kuin mitä näki,kun olin irrottanu tuhkakupin ja keksikonsalista taaimmaisen palan.
Vyön kiristimieen ei päästy käsiksi, loppu tieto takaosien purkamisen suhteen,kun ei jaksaisi koko sisustaa purkaa.
Mutta tulipahan ohella vaihdettua palanut rek.kilven valo ja toinen parkki.
Autohan oli jokin aika sitten klommon oikaisussa, jossa purettiin oikealta takaa sisusta pois, kynnyslista yms.. Jotenkin voisi kuvitella vian olevan siellä? Sillä ei lähtenyt valot pois akunkenkä irroittamalla...
Siihen kyllä tarvitsen sitten lisää ja tarkempaa infoa, elämäni aikana ehkä 4krt kolvailluit tms. Joten ehkä kokeneempi tuttava saa sen tehdä, jos sen joutuu tekemään..
Elikkä, käytiin heittää visiitti tallilla, ja siinä nämä sähkärit mittailivat imuputken takaa/alta olevalta liittimeltä arvoja, onko se oikea paikka?
Autodatan mukaan, kaikki muu oli hyvin, paitsi resistanssi jonka pitäisi olla siellä 3-4:n välissä, näytti heidän laitteellaan lähes 10?
Noh, SRS liitin näytti olevan hyvin, en kajonnut siihen enempiä kuin mitä näki,kun olin irrottanu tuhkakupin ja keksikonsalista taaimmaisen palan.
Vyön kiristimieen ei päästy käsiksi, loppu tieto takaosien purkamisen suhteen,kun ei jaksaisi koko sisustaa purkaa.
Mutta tulipahan ohella vaihdettua palanut rek.kilven valo ja toinen parkki.
Autohan oli jokin aika sitten klommon oikaisussa, jossa purettiin oikealta takaa sisusta pois, kynnyslista yms.. Jotenkin voisi kuvitella vian olevan siellä? Sillä ei lähtenyt valot pois akunkenkä irroittamalla...
Saab 900 2.0t Cab -97
Liittimet joutuu laittelee tuolviisii jos ostat sellaisen yleis lambdan. Itselläni on kyllä riittänyt rahat vielä ihan oikeanlaisen ostoonkin. Jossa oikeanlainen töpseli. Eli suoraan kiinni vaan.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Oikeanlainen = Saabilta ostettu?900i kirjoitti:Liittimet joutuu laittelee tuolviisii jos ostat sellaisen yleis lambdan. Itselläni on kyllä riittänyt rahat vielä ihan oikeanlaisen ostoonkin. Jossa oikeanlainen töpseli. Eli suoraan kiinni vaan.
Tarkoitus kyllä hommata ihan kunnollinen.. on melkosen pitkät piuhat sieltä lambdalta tuohon onko se nyt imuputki sitten nimeltään, niin sen taakse?
Saab 900 2.0t Cab -97
On se pitkä joo. Saa nykyään ihan kivasti myös AD ketjun kautta esim merkkikohtaista lambdaa. Siis että johto valmiina ja töpseli. Hinta kannattaa kysyä ennen osto päätöstä muualtakin. Yllättävän monessa asiassa alkuperäinen nykyään halvempi ja parempi ainakin. Vaikkakin vahva veikkaus että saabilta ostettu on kalliimpi näiden sähköosien suhteen.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Kävimpäs minäkin luetuttamassa vikakoodit.
Po113 imuilman lämpöanturi.
Nopealla vilkaisulla imupuolelta löytyy 2 anturia. Toinen on imuputkessa ja toinen imusarjassa. Kumpikonhan niistä on sitten kämähtänyt?
Huomenna tarttis lähteä reissuun ja anturi näyttää -39 asteen lämpötilaa. Mikähän tuossa hajoaa, jos jatkan vaan ajelemista. Pensaa varmaan kuluu enemmän ja liekkö katalysaattori vaarassa?
Eimullamuuta. Kiitosja anteeksi.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
EDIT: ja kyseessä siis T5 turbo
Po113 imuilman lämpöanturi.
Nopealla vilkaisulla imupuolelta löytyy 2 anturia. Toinen on imuputkessa ja toinen imusarjassa. Kumpikonhan niistä on sitten kämähtänyt?
Huomenna tarttis lähteä reissuun ja anturi näyttää -39 asteen lämpötilaa. Mikähän tuossa hajoaa, jos jatkan vaan ajelemista. Pensaa varmaan kuluu enemmän ja liekkö katalysaattori vaarassa?
Eimullamuuta. Kiitosja anteeksi.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
EDIT: ja kyseessä siis T5 turbo
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
#441
Nulla tenaci invia est via
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Ei kai tuossa minkään pitäisi hajota. Muistaakseni Trionicin (5) ohjelma asettuu ennalta ohjelmoituun lämpötilaan, joka on 20°C, jos imuilman lämpöanturi näyttää >140°C tai <-35°C. Tosin CE -valo palaa koko ajan, kunnes vikakoodi on poistettu tai anturi vaihdettu. Jos vika ei ollut tilapäinen, vaan anturi on viallinen tai sen liitoksessa on katkos CE -valon pitäisi syttyä uudestaan 5 sekunnin kuluttua auton käynnistämisestä.sakarias kirjoitti:Huomenna tarttis lähteä reissuun ja anturi näyttää -39 asteen lämpötilaa. Mikähän tuossa hajoaa, jos jatkan vaan ajelemista. Pensaa varmaan kuluu enemmän ja liekkö katalysaattori vaarassa?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Mulla tuo CE valo palaa miten huvittaa, välillä pitkäänkin pois ja sit ilmaantuu jossain vaiheessa ajamista, ja välillä syttää käynnistettäessä.
Mitäs luo lambda oikein mittailee siellä dp:ssä? vai oliko se nyt vasta sen jälkeen...
Ja ei tosiaan haittaa ajamista? Tänään pitäisi vko lopuksi lähteä Tampereelle.. toivottavasti ei ei käy vastoinkäymisiä.
Ja kiitoksia Turbo Sensonicille.
Mitäs luo lambda oikein mittailee siellä dp:ssä? vai oliko se nyt vasta sen jälkeen...
Ja ei tosiaan haittaa ajamista? Tänään pitäisi vko lopuksi lähteä Tampereelle.. toivottavasti ei ei käy vastoinkäymisiä.
Ja kiitoksia Turbo Sensonicille.
Saab 900 2.0t Cab -97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
NG900:n WISsin kertomaa lambdasta:
Lambdaohjattu polttoaineenruiskutusjärjestelmä:
Yleistä
Järjestelmää säädetään elektronisesti happitunnistimella, joka on sijoitettu pakoputkeen katalysaattorin eteen. Katalysaattorissa on keramiikasta ja metallista valmistettu kennosto. Kennoston seinämät on päällystetty katalyyttisellä aineella, nimittäin platinalla ja rhodiumilla. Katalysaattorin muuntoaste on korkea hyvin kapealla alueella. Jos polttoaineilmaseos ei pysy tällä alueella, yksi tai useampi kaasu ylittää varmasti sallitut arvot. Lambdaohjattu polttoaineenruiskutusjärjestelmä on takuu siitä, että polttoaineilmaseos on koko ajan oikea. Edellyttäen, että lambdaohjattu polttoaineenruiskutusjärjestelmä antaa optimaalisen polttoaineen ja ilman seossuhteen, jossa hiilimonoksidi (CO) ja hiilivety (HC) hapetetaan, katalysaattori voi myös rajoittaa typpioksidien (NOx) määrää. Lopputuloksena saadaan tällöin hiilidioksidia (CO 2 ), vettä (H 2 O) ja typpikaasua (N 2 ). Ehtona katalysaattorin kyvylle rajoittaa päästöjä on, että auto tankataan vain lyijyttömällä bensiinillä. Tämä johtuu siitä, että lyijy tuhoaa katalysaattorin aktiiviset osat.
Happitunnistin
Happitunnistin muistuttaa ulkoisesti sytytystulppaa, mutta se muodostuu ensiökennosta, jossa on kiinteä elektrolyytti. Elektrolyytti on keraaminen zirkoniumoksidia ja lämpötilastabiloitu lisäämällä pienehkö määrä yttriumoksidia. Elektrolyytti on putkimainen ja umpinainen toisesta päästään. Vaippapinta on päällystetty titaanilla ja sen vuoksi sähköä johtava. Kun moottori käy laihalla, pakokaasujen happipitoisuus lisääntyy, happitunnistimen jännite laskee ja järjestelmän ohjausyksikkö säätää ruiskutusaikaa pidemmäksi. Lambda-arvolla 1,0 jännite on n. 0,45 V. Happitunnistimen toimialue on 200 - 800C (392F - 1562F). Se on sen tähden varustettu sähkötoimisella esilämmittimellä. TRIONIC:illa varustetuissa autoissa järjestelmän ohjausyksikkö ohjaa esilämmityksen. Tietyillä markkinoilla autoissa on rele, joka kytkee esilämmityksen pois, kun moottorin kierrosluku ylittää 3000 r/min, koska pakokaasut lämmittävät happitunnistimen. Happitunnistimen lähettämä signaali heikkenee tunnistimen vanhetessa, minkä takia se on vaihdettava uuteen 160 000 km (100 000 mailin) jälkeen.
P.S. Nämä on saatu WISsistä printtaamalla se ensin PDF:ksi ja sitten copy-pastettamalla Acrobat Exchangesta tähän foorumin teksti-ikkunaan. Copy-pastetuksessa voi olla joitain virheitä....
Lambdaohjattu polttoaineenruiskutusjärjestelmä:
Yleistä
Järjestelmää säädetään elektronisesti happitunnistimella, joka on sijoitettu pakoputkeen katalysaattorin eteen. Katalysaattorissa on keramiikasta ja metallista valmistettu kennosto. Kennoston seinämät on päällystetty katalyyttisellä aineella, nimittäin platinalla ja rhodiumilla. Katalysaattorin muuntoaste on korkea hyvin kapealla alueella. Jos polttoaineilmaseos ei pysy tällä alueella, yksi tai useampi kaasu ylittää varmasti sallitut arvot. Lambdaohjattu polttoaineenruiskutusjärjestelmä on takuu siitä, että polttoaineilmaseos on koko ajan oikea. Edellyttäen, että lambdaohjattu polttoaineenruiskutusjärjestelmä antaa optimaalisen polttoaineen ja ilman seossuhteen, jossa hiilimonoksidi (CO) ja hiilivety (HC) hapetetaan, katalysaattori voi myös rajoittaa typpioksidien (NOx) määrää. Lopputuloksena saadaan tällöin hiilidioksidia (CO 2 ), vettä (H 2 O) ja typpikaasua (N 2 ). Ehtona katalysaattorin kyvylle rajoittaa päästöjä on, että auto tankataan vain lyijyttömällä bensiinillä. Tämä johtuu siitä, että lyijy tuhoaa katalysaattorin aktiiviset osat.
Happitunnistin
Happitunnistin muistuttaa ulkoisesti sytytystulppaa, mutta se muodostuu ensiökennosta, jossa on kiinteä elektrolyytti. Elektrolyytti on keraaminen zirkoniumoksidia ja lämpötilastabiloitu lisäämällä pienehkö määrä yttriumoksidia. Elektrolyytti on putkimainen ja umpinainen toisesta päästään. Vaippapinta on päällystetty titaanilla ja sen vuoksi sähköä johtava. Kun moottori käy laihalla, pakokaasujen happipitoisuus lisääntyy, happitunnistimen jännite laskee ja järjestelmän ohjausyksikkö säätää ruiskutusaikaa pidemmäksi. Lambda-arvolla 1,0 jännite on n. 0,45 V. Happitunnistimen toimialue on 200 - 800C (392F - 1562F). Se on sen tähden varustettu sähkötoimisella esilämmittimellä. TRIONIC:illa varustetuissa autoissa järjestelmän ohjausyksikkö ohjaa esilämmityksen. Tietyillä markkinoilla autoissa on rele, joka kytkee esilämmityksen pois, kun moottorin kierrosluku ylittää 3000 r/min, koska pakokaasut lämmittävät happitunnistimen. Happitunnistimen lähettämä signaali heikkenee tunnistimen vanhetessa, minkä takia se on vaihdettava uuteen 160 000 km (100 000 mailin) jälkeen.
P.S. Nämä on saatu WISsistä printtaamalla se ensin PDF:ksi ja sitten copy-pastettamalla Acrobat Exchangesta tähän foorumin teksti-ikkunaan. Copy-pastetuksessa voi olla joitain virheitä....
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007