Auto lopetti ahtamisen. Eli täys kaasukiihdytyksessä ahtomittari ei nouse kuin keltasen puoliväliin (auto siis saab 9-3 vm 2000, 185 hv). Kaasun hölläämisen jälkeen tupsauttaa komean vaalean savupilven, tämä savupöllöhys siis vain kaasun hölläämisen jälkeen, ei kiihdytettäessä.
Auto toimi täydellisesti siihen asti kunnes kävin kiristyttämässä autokorjuaamolla, kannen pultit olivat löysällä, melkein käsin pyriteltävissä! Heti korjaamolta lähdettyäni auot tuntui jotenkin tukkoiselta.
Kaiken piti tietysti sattua jyyri ennen kun piti lähtee Naantaliin, muumimaailmaan! Pahaa tekee kun kerroin kotona et eipä taija reissu onnistuu ja muksu petty toisi pahoin. Eukkoki tykkäs kyttyrää (avoionni koetuksella!)
Olisko käyny niin et kansipahvi ei tykänny kiristämisestä? vai mikä paikka laukes? onko muilla käyny vastaavasti?
Ettet vaan olisi rikkonut jonkun alipaineletkun samalla ährätessä? Eihän siinä tartte ottaa muu kuin huohotnletku pois tieltä, mutta saattoihan siinä tulla pikkasen kohellettua tai muuten vaan vanha ja hapertunut letku tuli tiensä päähän?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Äkkiseltään kuullostaa siltä, että ahtaa "peruspaineet", autosi on "matalapaine turbo" eli noin 0.5 bar, joka on noin keltaisen puolivälissä. (185hp, eli 0.8 bari on punaisen ja keltaisen rajalla) (Ilmeisesti tuo on Trionic 5:lla, eli punainen sytkäkasetti).
Täyspaineisessa sähköinen magneettiventtiili ohjaa tuota hukkaporttia, jolla saadaan elektronisesti nostettua ahtopaineita "turvallisesti" korkeamalle, mikäli ahtoilma ei ole liian kuumaa, bensa liian matalaoktaanista, eikä kone nakuta.
Syitä tähän nostamattomuuteen voi olla monia, kuten magneettiventtiilin johto irti/hankautunut poikki, viallinen magneettiventtiili, Apc:n sulake palanut, jarrupoljinta painetaan "mukamas" kevyesti, (jolloin ahtaa vain peruspaineet, vaikka kaasu olisi pohjassa)..
Magneettiventtiili löytyy apumihen puolelta jääähdyttimen ja ilmanputsarin välistä lukkopellistä läheltä ohjaustehostinta, jonne menee 3 paineletkua sekä 3-napainen sähköjohto.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kiitän vastauksista, mutta tarkennetaan vielä auto on T7 ei T5. Miten tuo alipaine letku liittyy savuttamiseen? auto nimittäin savuttaa melkoisesti kun höllää kaassun. Savuttamista ei ilmene poljettaessa kaasua. Etse olen vieläkin sitä mieltä et kannentiiviste antoi perix. No...toivottavasti auto on tällä viikolla kunnossa, köijäsin sen nimittäin pajalle. Hinta arvio 1000-1500€!
Saabisti -77 kirjoitti:Kiitän vastauksista, mutta tarkennetaan vielä auto on T7 ei T5. Miten tuo alipaine letku liittyy savuttamiseen? auto nimittäin savuttaa melkoisesti kun höllää kaassun. Savuttamista ei ilmene poljettaessa kaasua. Etse olen vieläkin sitä mieltä et kannentiiviste antoi perix. No...toivottavasti auto on tällä viikolla kunnossa, köijäsin sen nimittäin pajalle. Hinta arvio 1000-1500€!
Jos nyt jostain syystä turbo olisi mennyt, niin älä ihmeessä vaihda tilalle toista samanlaista GT17:ta, sillä sekin todennäköisesti hajoaa seuraavan ~100000 km:n päästä.
Vaihda tilalle Garrettin T25 tai jos haluat vähän enemmän potkua, niin Garrett T25/28 tai Mitsun TD04-15T#5. Em. Garrettin ovat ns. plug'n'play -kamaa, Mitsua sovittaessa saa tehdä vähän töitäkin.
Hep!.
Jos tuo on Trionic 7:lla, niin siinä on garretin T17 (monen herneeksi nimittämä..). tuohon menee heittämällä Mitsun TD04:nen, kun vaihtaa samalla vesi&öljyletkut.
Kyseinen Misun TD04 löytyy vakiona Aeroissa Viggeneissä, joka kestää yleensä paljon pidemmälle.. (myös tehoja..), eikä tämän muutoskatsastuskaan pitäisi olla mahdoton, jos homman tekee täysin oikeaoppisesti.
Vanhemman (ja hieman isomman->kestävämmän) suunnilleen mitsun kokoluokkaa olevan Garretin T25:sen sovittaminen ei tuohon Trionic 7 autoon onnistu niin helpolla, kun imuputki yms. ovat hieman erilaisia, eikä valmiita bolt-on legoja ole.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook kirjoitti:Kyseinen Misun TD04 löytyy vakiona Aeroissa Viggeneissä, joka kestää yleensä paljon pidemmälle.. (myös tehoja..), eikä tämän muutoskatsastuskaan pitäisi olla mahdoton, jos homman tekee täysin oikeaoppisesti.
Ja sen sisäänostohinta Saabin huoltokorjaamolle on (lähes) sama kuin GT17, mutta taitavat myydä sitä ulos kovempaan hintaan kuin GT17:sta
Turbohan se prk... osottautu syylliseks savutukseen ja ahtamattomuuteen! Turbo oli nii löysä et turbiinin lavat oli ottanu kammion reunoihin kiinni! Kannentiiviste oli kans antanu perix! Korjauksen kustannus arvio: pari tonttuu euroja!!! Kattaako laajennettu moottoritakuu turbon poksahtamisen? oisko kellään suoraa puh. nroa mihin voin antaa palautetta saabbaan laadusta/periä korjauskuluja takas?
Saabisti -77 kirjoitti:Turbohan se prk... osottautu syylliseks savutukseen ja ahtamattomuuteen! Turbo oli nii löysä et turbiinin lavat oli ottanu kammion reunoihin kiinni! Kannentiiviste oli kans antanu perix! Korjauksen kustannus arvio: pari tonttuu euroja!!! Kattaako laajennettu moottoritakuu turbon poksahtamisen? oisko kellään suoraa puh. nroa mihin voin antaa palautetta saabbaan laadusta/periä korjauskuluja takas?
No jopas on kallis korjaus, eikös uusi turbo kustanna vaihtotöineen jotain 800-900e ja kannentiivisteen vaihto 200-300e?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabisti -77 kirjoitti:Länkkäriltä kysyin hintoja: kannentiivisteen vaihto töineen n. 1000€!!!! + mahd. kannen koneistus. Turbon vaihto n. 1000€!!!!
Kyseessä lienee T7, onko kannenvuoto kuinkakin paha, eli tihkuuko vain öljyä päistään? Jälkikiristyskin voisi auttaa vuotoon, sehän mainitaan WIS:issäkin huoltotoimenpiteenä.
Kokeile laittaa stcs:n sivuille ostoilmoitus turbosta (mieluiten tietty Mitsubishi), itse laitoin ja ostin tehdasuuden Aeron Mitsun hintaan 3000kr (+ postikulut 300kr), vaihtotyöhän ei ole kovin hankala/kallis vaan turbo maksaa melkoisesti.
Tuo 1000e kannentiivisteen vaihdosta on todella paljon, aikaahan operaatioon ei mene kuin maks 3-4h ja kannen oikaisu maksaa 25-40e, tiiviste muutamia kymppejä.
Edit: tsori, nyt vasta lukaisin että olitkin kiristyttänyt kannen
Edit: aja auto Tuusulaan niin eiköhän tuollainen pikkuremontti saada tehtyä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabisti -77 kirjoitti:Länkkäriltä kysyin hintoja: kannentiivisteen vaihto töineen n. 1000€!!!! + mahd. kannen koneistus. Turbon vaihto n. 1000€!!!!
"Hyvä" tarjous garretista (17) kun kyselin niin pelkkä tbo oli noin 1200 tiskiltä mukaan . Mitsuhan oli halvempi. juuri siksi tuli ostettua käytetty ja hyvin toimii.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
ng900aero kirjoitti:
Edit: aja auto Tuusulaan niin eiköhän tuollainen pikkuremontti saada tehtyä
Onkos Pärnäselle pitkäkin jono . Olis pari hommaa....
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....