9-3 laatikko/maptun steg 1

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ola
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Elo 01, 2006 21:42
Paikkakunta: Helsinki

9-3 laatikko/maptun steg 1

Viesti Kirjoittaja ola »

Onko kenelläkään tietoa kuinka hyvin 9-3 sen 00-02 laatikko kestää maptunin steg 1:stä "normaaliajossa"?

En löytänyt kyseisestä aiheesta juttua täältä.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Hyvin kestää normaaliajossa jopa Steg 3+ tehoja !
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Saahan noi lootat rikki vaikka vakiotehoilla.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Se on nimenomaan tuosta ajotyylistä pitkälti kiinni.
Jos se ajo todellakin on normaaliajoa, ei pitäisi olla mitään hätää.

Ja niinku äsken todettiin, jos se ajotapa on sitten kaikkea muuta kuin normaali, niin saa sen lootan vakiotehoillakin tuhottua.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Aivan, näin saattaa käydä jos ajelee miten sattuu :)

http://mypage.1g.fi/kuvat/Vaihteiston+vaihto/
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

pade kirjoitti:
Ja niinku äsken todettiin, jos se ajotapa on sitten kaikkea muuta kuin normaali, niin saa sen lootan vakiotehoillakin tuhottua.
Ja ihan vaparistakin :oops: :oops: .
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

pade kirjoitti:Se on nimenomaan tuosta ajotyylistä pitkälti kiinni.
Jos se ajo todellakin on normaaliajoa, ei pitäisi olla mitään hätää.
Millaista sen ajon sitten pitäisi olla, että laatikko kestäisi mahdollisimman kauan? Pitäisikö varoa nopeita kiihdytyksiä kaikissa nopeuksissa vai joissain tietyissä nopeuksissa? Onko vaihteella ja käytetyllä kierroslukemalla miten paljon vaikutusta?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vedättäminenhän on aina pahasta...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Juu siis alhasilla kiekoilla, 1-2-3 vaihteilla, kurvissa, sudittamista pitäs välttää.
Toki kestää se loota aika pal mutta ei jos koko ajan sitä tekee.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Poy kirjoitti:Millaista sen ajon sitten pitäisi olla, että laatikko kestäisi mahdollisimman kauan? Pitäisikö varoa nopeita kiihdytyksiä kaikissa nopeuksissa vai joissain tietyissä nopeuksissa? Onko vaihteella ja käytetyllä kierroslukemalla miten paljon vaikutusta?
Pitäisi välttää sudittamista, kovia kiihdytyksiä epätasaisella/kuoppaisella alustalla (varsinkin 1. ja 2. vaihteilla), liian suurella vaihteella kiihdyttämistä liian alhaisilla kierroksilla (tyyliin 1800 rpm:stä 5. vaihteella kaasu pohjaan).

Itse olen oppinut noin vuosi sitten, että viriautolla on parasta tehdä täysikaasukiihdytys niin, että kiekkoja on reippaasti yli 2000 rpm. Nyt maantiellä ohittaessa heitän nelosen silmään, kun ennen en viitsinyt vaihtaa vaihdetta ja survaisin vitosella kaasun pohjaan. Tämä sitten kostautui loppuen lopuksi sillä, että vaihdelaatikkorempan yhteydessä huomattiin, että vitosvaihteessa oli klappia :cry:

2. vaihde on kanssa aika arka. Kannattaa välttää nopeita riuhtasuja ykköseltä kakkoselle (tyyliin "nyt teen ennätykset 0-100 km/h"), koska ne rikkovat kakkosvaihteen synkan ja lopulta myös rattaat.
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ke Elo 02, 2006 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Voin kiteyttää: Ylipäänsä on syytä välttää ajamista niin pysyy loota ehjänä!
Aki Peltola #1132
ola
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Elo 01, 2006 21:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ola »

Joo yhdyn tohon äskeiseen...

Taitaa olla fiksumpaa jättää toi turbotetun 9-3:sen ostaminen ja kattoo jotain ihan perus kauppakassia... :cry:
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

ola kirjoitti:Joo yhdyn tohon äskeiseen...

Taitaa olla fiksumpaa jättää toi turbotetun 9-3:sen ostaminen ja kattoo jotain ihan perus kauppakassia... :cry:
Höpö höpö! Kyllä se laatikko kestää siinä missä vaparissakin, kun käyttää vaan järkeä.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

ola kirjoitti:Joo yhdyn tohon äskeiseen...

Taitaa olla fiksumpaa jättää toi turbotetun 9-3:sen ostaminen ja kattoo jotain ihan perus kauppakassia... :cry:
Jos tuohon äskeiseen kommenttiin on uskomista niin siinähän tapauksessa se laatikko hajoo ihan samalla tavalla myös vaparista..

Hanki vaan se turbo ettei rupee myöhemmin kaduttaa :) Kyllä se laatikko kestää !
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Juu kestää se kunnes porsii. Sellaista on virittäjän elämä! Ihan turhaa kysellä miten joku palikka kestää viriautossa, viritys on (tai pitäisi olla) aina tietoinen riski. Ja miksi virittää autoa ja sitten olla käyttämättä niitä tehoja säälistä? Sen takia mun virisaabi lähti kiertoon kun ei kestäny käyttöä. :)

Stage1 tapauksessa sanoisin että josset oo aiemmista autoista saanu vaihdelaatikkoa rikki niin ei se säry tuostakaan. :)
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin