Ensimmäinen viestini alueelle:) Tälläinen projekti tällä kertaa:
Haltuuni on saapumassa hyväkuntoinen - kuin 'kukkaa kämmenellä pidetty' 93 vm99. Ensimmäinen oma Saab:) Tosin perheessä viides. Moottorina siinä on turboton B204. Alusta on tarkoitus päivittää jämäkämmäksi. Heppoja ja ennenkaikkea vääntöä olisi hyvä saada lisää. Tiedän, tiedän - pitäisi olla turbo mutta kun ei ole ja sen kanssa on vain elettävä.
Asiaa tutkittuani tuli vastaan - myös tältä foorumilta - tuo B234-moottori joka on pitkälti samanlainen kun B204. Ja osien vaihto voisi olla mahdollista eli päivittää tilavuus 2.0->2.3 litraiseksi.
Vaihdettavia osia ovat takuuvarmasti:
- Kiertokanget
- Kampiakseli
Epäselviä tapauksia:
- Männät
B204 ja B234 mäntien varaosanrot poikkeavat toisistaan mutta mitat ovat samat. Etsin noista kuvia ja tuossa B204:n männässä näkyisi olevan neljä pientä koneistusta venttiilien kohdalla kun taas B234:ssa sellaista ei ollut. Ellei sitten löytämäni kuva ollut vanhemman B234:n männästä? Olisikohan kenelläkään tarkempaa tietoa noiden mäntien erosta taikka että voikohan noita B204:sen mäntiä käyttää edelleen B234:n kampiakselin ja kiertokankien kanssa?
Sitten tuli vastaan pieni huomioitava seikka myöskin; mahtuukohan tuo B234:n kampi pyörimään B204:n öljypohjassa...? Luultavasti, mutta olisi hyvä saada varmistus ennen projektin aloitusta.
Sitten muita mittteitä:
Mitähän tapahtuu kun osat vaihtaa ja käynnistää auton? Ajattelin lähinnä sytytystä ja palotilaan ruiskutettavan polttoaineen määrää. Ajatuksissa oli säädättää nuo kuntoon jossain firmassa muutenkin mutta sinne firmaan pitäisi päästä jotenkin:) Ja koska suurempi tilavuus vaatii enemmän ilmaa ei varmaan vapaavirtasuodatinkaan tekisi pahaa. Ja mitenkähän on tuon pakopuolen kanssa...?
Eli tietoa, hyviä neuvoja ja ehdotuksia kaivataan!
Kiitoksia jo etukäteen:)
B204 2.0 -> 2.3 litraiseksi: neuvoja kaivataan
Onnittelut Saab hankinnan johdosta. Kuvaamasi projekti on mahdollinen, mutta olisin silti sitä mieltä että ei ole vaivansa väärtti varsinkaan jos nykyinen kone toimii hyvin. Hyötyjä mietittäessä jos ko hankkeella saa hurjat 19NM lisää vääntöä ja tod. näk. bensan kulutus kasvaa.
Itse en todellakaan lähtisi noin työlääseen projektiin noin vähäisen hyödyn takia. Alavääntö tuossa vaparissa on valitettavan vaatimaton, mutta kyllä sen kanssa pärjää.
Itse en todellakaan lähtisi noin työlääseen projektiin noin vähäisen hyödyn takia. Alavääntö tuossa vaparissa on valitettavan vaatimaton, mutta kyllä sen kanssa pärjää.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Helpommalla pääset kun vaihdat koko koneen jostain kolariautosta. Tai jätät sikseen. Tosin tuo 2.0 vapari olisi pitänyt unohtaa mallistosta viimeistään og900:n jälkeen...
OT: Uusimaista passattia näkee 1.6 tekstillä
Siis vuosituhannen vaihteen mallia ainakin. Uuesta en tiedä.
OT: Uusimaista passattia näkee 1.6 tekstillä
Siis vuosituhannen vaihteen mallia ainakin. Uuesta en tiedä.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
2.3i kuluttaa http://www.autotalli.com in mukaan vähemmän ainakin matka-ajossa.eklunto1 kirjoitti:Onnittelut Saab hankinnan johdosta. Kuvaamasi projekti on mahdollinen, mutta olisin silti sitä mieltä että ei ole vaivansa väärtti varsinkaan jos nykyinen kone toimii hyvin. Hyötyjä mietittäessä jos ko hankkeella saa hurjat 19NM lisää vääntöä ja tod. näk. bensan kulutus kasvaa.
Itse en todellakaan lähtisi noin työlääseen projektiin noin vähäisen hyödyn takia. Alavääntö tuossa vaparissa on valitettavan vaatimaton, mutta kyllä sen kanssa pärjää.
Tuolla tieliikenteessä pärjää kyllä hyväkuntoisella 2.0i ngsatkulla/9-3:lla suvereenisti. Kone käy nätisti kierroksillakin ja niitä kannattaa kätyttää. Ohittamaan lähtiessä kun muistaa käyttää kolmosella hyvin kerkeää ja suurmepikin matkanopeus säilyy helposti. Cruisellakaan auto ei hyydy kuin ISOMMISSA mäissä.
Onnea uudelle autolle.
Jos intoa ja harrastusmieltä löytyy, niin ainahan voi konerempan tehdä vaikka huvikseen. Tuleepahan samalla uusittua tiivisteet ja laakerit ja tarkistettua kannen kunto.
Kannattaa muuten varmaankin sitten hankkia se 2.3i:n ruiskuboksi jos koneen sisuskalut muuttaa.
Saab 9-3 2.3 5d
Teho 110 kW
Max vääntö -
Huippunopeus 210 km/h
Kiihtyvyys 10.0 sek/0-100
Kulutus 7,1 9,4 13,5
Saab 900 S 2.3i Coupe 3d
Teho 110 kW
Max vääntö -
Huippunopeus 210 km/h
Kiihtyvyys 10.0 sek/0-100
Kulutus 6,6 7,9 11,7
Saab 900 SE 2.0i 5d
Teho 96 kW
Max vääntö -
Huippunopeus 200 km/h
Kiihtyvyys 11.0 sek/0-100
Kulutus 7,0 8,3 12,5
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Tasta olen kylla eri mielta. Mielestani toimivaa konetta ei kannata huvikseen aukoa. Aina sinne vahan polya ja paskaa menee samalla.peinu kirjoitti: Jos intoa ja harrastusmieltä löytyy, niin ainahan voi konerempan tehdä vaikka huvikseen.
Niin kuin aina niin viisas ukkini opasti: "toimivaa mopoa ei kannata korjata!"
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint