Rengas täristää jatkoa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

Rengas täristää jatkoa

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Mikä muu voisi aiheuttaa auton/renkaan täristämistä kovemmassa vauhdissa kuin topicissa http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... daaad2432c kuvattu maljan kuluminen?

Kommentteja seuraavista, voiko olla tärinän syyn aiheuttaja:
- väärät aurauskulmat?
- pyörän laakeri?
- heikot iskarit?
- jokin pusla, mikä?
- kiero jarrulevy?
- ohjaus, kuluneet hammastangot,simpukka tms?
- joku muu?
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Niin, olisi kiva tietää mitä korjaustoimenpiteitä olet jo asian eteen tehnyt, sillä tuksin kukaan huvikseen yrittää keksiä lisäyksiä listalle.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
kerttu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 19:22
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja kerttu »

vetoakselin nivel, mikä se nyt on vaihdelaatikon vieressä, joo justiinsa sisimmäinen nivel, minulla oli sama juttu, kun hyvä kaveri vaihtoi kytkinlevyn ja vetäsi ko. nivelen vahingossa auki ja sekoitti asennon siinä se, riittää tasapaino ongelmia juuri tuossa nopeudessa.
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Rengas täristää jatkoa

Viesti Kirjoittaja MrG »

saab9-3 kirjoitti: - joku muu?
Tarvike vanteet.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Rengas täristää jatkoa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

MrG kirjoitti:
saab9-3 kirjoitti: - joku muu?
Tarvike vanteet.
Kudosvaurio renkaassa..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

täristys

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Käytössä saabin orkkisvanteet. Renkaat tasapainotettu ja kierrätetty edestä taakse. Muuta ei ole tehty. Idea olikin kerätä "what to check" listaa. Pari kuukautta sitten otettu vetonivel irti ja uusittu alatukivarsi. Liekkö noilla ollut jotain vaikutusta asiaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mites ne iskunvaimentajat...?
Jouset..?
Alatukivarren kiinnitys..?

Häviääkö ravistus missään vaiheessa..?
Ja tuntuuko ravistus esim..mutkassa...?
Ja häviääkö ravistus rullatessa..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Napamutteri piukassa?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

Tilanne

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Otin tuossa renkaan irti:
- jousi ei poikki
- alapallonivel kiinni ja tiukasti
- napamutteri täytyy tsekata myöhemmin, ei ollut noin isoa holkkia, mikähän on holkin koko?
- maljan kuluneisuuteen ja nivelen irrottamiseen ei oikein tietotaitoa.

Sen sijaan huomasin, että alatukivarren kiinnitys johon puslan läpimenevä pultti tulee kiinni oli alapalkista murtunut (mitenkähän tuommoinen puolen sentin mittainen kinnitys on muutenkaan ajateltu kestävän).

Hitsasin tuohon kunnon palon ja ainakin pikaisen koeajolenkin jälkeen auto ei enää niin paljon täristänyt 120-130 vauhdissa. Täytyy kuitenkin vielä seurata tilannetta.

Loppu "pikku" tärinä voi tulla siitä, että vanteissa voi olla vähän korkeusheittoa ja lisäksi aurauskulmat täytyy käydä säädättämässä sillä rengas oli hivenen enemmän kulunut sisäpuolelta.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tarkoitatko, että tuo kohdassa A oleva apurunko olisi revennyt aputukivarren luota alapuolelta?
Vai meinaatko varsinaisen tukivarren luota kohdasta (B)?

Kyllä autolla saa oikeasti kolaroida tai ajaa pahemmin kanttarille tms. ennenkuin nuo alkaa repeilemään, kun noihin kohdistuu jo pelkästään jarrutuksessa/kaasutuksessa varsin suuria voimia.
Tietty jos pultti on muuten vaan jäänyt asentajalta löysälle, niin on mahdollista, että pultti/pusla heiluessaan syö noita reikiä suuremmaksi -> merkittävästi heikommaksi.
Tiedän useamman tapauksen, jossa on ko. pultti ollut löysällä/löystynyt, kun ei ole osattu vetää oikeaan tiukkuuteen.

Tuo puslan A läpi menevä pultti piti muistaakseni kiristää 110 (vai oliko se 115nm) plus 75 astetta, eli yllättävän tiukkaan. Jos näin ei tee (kuten monet saabia tuntemattomat korjaamot esim. kytkinremontin yhteydessä) niin pultti jätetään näppituntumalla tuonne järkevän tuntuisen 100-120nm tietämille. (koska terveellä järjellä tuo 75 asteen kiristys tuntuu siltä, että kohta venyy liikaa ja napsahtaa poikki..).

Kuva

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

vastaus

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Kuvasi esittämä B varsi vaihdettiin (itsellä kuljettajan puoleinen). Nuolen kohdalta, mutta vasemmalta puolella on pieni puolen sentin korkuinen sauma joka oli revennyt.

Kanttareille ja muutenkaan hidasteille tms. autolla ei ole ajettu liian lujaa vaan pidetty kuin "kukkaa kämmenellä".
Kyynikko
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 12:16
Paikkakunta: Nokia

Re: vastaus

Viesti Kirjoittaja Kyynikko »

Onko jarrulevyt kuluneet?

Oli sama ongelma ja kun etupyörien palat loppuivat ajoin huoltoon. Ilmoittivat että loppuun kuluneet levyt on vaihdettava palojen kanssa. Huokaisin ja annoin luvan.

Ihastuin kun loppui ratin vatkaus vauhdissa.

Kyynis
Vastaa Viestiin