Rengas täristää jatkoa
Rengas täristää jatkoa
Mikä muu voisi aiheuttaa auton/renkaan täristämistä kovemmassa vauhdissa kuin topicissa http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... daaad2432c kuvattu maljan kuluminen?
Kommentteja seuraavista, voiko olla tärinän syyn aiheuttaja:
- väärät aurauskulmat?
- pyörän laakeri?
- heikot iskarit?
- jokin pusla, mikä?
- kiero jarrulevy?
- ohjaus, kuluneet hammastangot,simpukka tms?
- joku muu?
Kommentteja seuraavista, voiko olla tärinän syyn aiheuttaja:
- väärät aurauskulmat?
- pyörän laakeri?
- heikot iskarit?
- jokin pusla, mikä?
- kiero jarrulevy?
- ohjaus, kuluneet hammastangot,simpukka tms?
- joku muu?
Re: Rengas täristää jatkoa
Tarvike vanteet.saab9-3 kirjoitti: - joku muu?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Rengas täristää jatkoa
Kudosvaurio renkaassa..?MrG kirjoitti:Tarvike vanteet.saab9-3 kirjoitti: - joku muu?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
täristys
Käytössä saabin orkkisvanteet. Renkaat tasapainotettu ja kierrätetty edestä taakse. Muuta ei ole tehty. Idea olikin kerätä "what to check" listaa. Pari kuukautta sitten otettu vetonivel irti ja uusittu alatukivarsi. Liekkö noilla ollut jotain vaikutusta asiaan.
Tilanne
Otin tuossa renkaan irti:
- jousi ei poikki
- alapallonivel kiinni ja tiukasti
- napamutteri täytyy tsekata myöhemmin, ei ollut noin isoa holkkia, mikähän on holkin koko?
- maljan kuluneisuuteen ja nivelen irrottamiseen ei oikein tietotaitoa.
Sen sijaan huomasin, että alatukivarren kiinnitys johon puslan läpimenevä pultti tulee kiinni oli alapalkista murtunut (mitenkähän tuommoinen puolen sentin mittainen kinnitys on muutenkaan ajateltu kestävän).
Hitsasin tuohon kunnon palon ja ainakin pikaisen koeajolenkin jälkeen auto ei enää niin paljon täristänyt 120-130 vauhdissa. Täytyy kuitenkin vielä seurata tilannetta.
Loppu "pikku" tärinä voi tulla siitä, että vanteissa voi olla vähän korkeusheittoa ja lisäksi aurauskulmat täytyy käydä säädättämässä sillä rengas oli hivenen enemmän kulunut sisäpuolelta.
- jousi ei poikki
- alapallonivel kiinni ja tiukasti
- napamutteri täytyy tsekata myöhemmin, ei ollut noin isoa holkkia, mikähän on holkin koko?
- maljan kuluneisuuteen ja nivelen irrottamiseen ei oikein tietotaitoa.
Sen sijaan huomasin, että alatukivarren kiinnitys johon puslan läpimenevä pultti tulee kiinni oli alapalkista murtunut (mitenkähän tuommoinen puolen sentin mittainen kinnitys on muutenkaan ajateltu kestävän).
Hitsasin tuohon kunnon palon ja ainakin pikaisen koeajolenkin jälkeen auto ei enää niin paljon täristänyt 120-130 vauhdissa. Täytyy kuitenkin vielä seurata tilannetta.
Loppu "pikku" tärinä voi tulla siitä, että vanteissa voi olla vähän korkeusheittoa ja lisäksi aurauskulmat täytyy käydä säädättämässä sillä rengas oli hivenen enemmän kulunut sisäpuolelta.
Tarkoitatko, että tuo kohdassa A oleva apurunko olisi revennyt aputukivarren luota alapuolelta?
Vai meinaatko varsinaisen tukivarren luota kohdasta (B)?
Kyllä autolla saa oikeasti kolaroida tai ajaa pahemmin kanttarille tms. ennenkuin nuo alkaa repeilemään, kun noihin kohdistuu jo pelkästään jarrutuksessa/kaasutuksessa varsin suuria voimia.
Tietty jos pultti on muuten vaan jäänyt asentajalta löysälle, niin on mahdollista, että pultti/pusla heiluessaan syö noita reikiä suuremmaksi -> merkittävästi heikommaksi.
Tiedän useamman tapauksen, jossa on ko. pultti ollut löysällä/löystynyt, kun ei ole osattu vetää oikeaan tiukkuuteen.
Tuo puslan A läpi menevä pultti piti muistaakseni kiristää 110 (vai oliko se 115nm) plus 75 astetta, eli yllättävän tiukkaan. Jos näin ei tee (kuten monet saabia tuntemattomat korjaamot esim. kytkinremontin yhteydessä) niin pultti jätetään näppituntumalla tuonne järkevän tuntuisen 100-120nm tietämille. (koska terveellä järjellä tuo 75 asteen kiristys tuntuu siltä, että kohta venyy liikaa ja napsahtaa poikki..).

Hook
Vai meinaatko varsinaisen tukivarren luota kohdasta (B)?
Kyllä autolla saa oikeasti kolaroida tai ajaa pahemmin kanttarille tms. ennenkuin nuo alkaa repeilemään, kun noihin kohdistuu jo pelkästään jarrutuksessa/kaasutuksessa varsin suuria voimia.
Tietty jos pultti on muuten vaan jäänyt asentajalta löysälle, niin on mahdollista, että pultti/pusla heiluessaan syö noita reikiä suuremmaksi -> merkittävästi heikommaksi.
Tiedän useamman tapauksen, jossa on ko. pultti ollut löysällä/löystynyt, kun ei ole osattu vetää oikeaan tiukkuuteen.
Tuo puslan A läpi menevä pultti piti muistaakseni kiristää 110 (vai oliko se 115nm) plus 75 astetta, eli yllättävän tiukkaan. Jos näin ei tee (kuten monet saabia tuntemattomat korjaamot esim. kytkinremontin yhteydessä) niin pultti jätetään näppituntumalla tuonne järkevän tuntuisen 100-120nm tietämille. (koska terveellä järjellä tuo 75 asteen kiristys tuntuu siltä, että kohta venyy liikaa ja napsahtaa poikki..).

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
vastaus
Kuvasi esittämä B varsi vaihdettiin (itsellä kuljettajan puoleinen). Nuolen kohdalta, mutta vasemmalta puolella on pieni puolen sentin korkuinen sauma joka oli revennyt.
Kanttareille ja muutenkaan hidasteille tms. autolla ei ole ajettu liian lujaa vaan pidetty kuin "kukkaa kämmenellä".
Kanttareille ja muutenkaan hidasteille tms. autolla ei ole ajettu liian lujaa vaan pidetty kuin "kukkaa kämmenellä".
Re: vastaus
Onko jarrulevyt kuluneet?
Oli sama ongelma ja kun etupyörien palat loppuivat ajoin huoltoon. Ilmoittivat että loppuun kuluneet levyt on vaihdettava palojen kanssa. Huokaisin ja annoin luvan.
Ihastuin kun loppui ratin vatkaus vauhdissa.
Kyynis
Oli sama ongelma ja kun etupyörien palat loppuivat ajoin huoltoon. Ilmoittivat että loppuun kuluneet levyt on vaihdettava palojen kanssa. Huokaisin ja annoin luvan.
Ihastuin kun loppui ratin vatkaus vauhdissa.
Kyynis