Yleisiä kysymyksiä NG 900

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Yleisiä kysymyksiä NG 900

Viesti Kirjoittaja ah79 »

(Hakua käytetty, joitain kysymyksiä jäänyt silti avoimeksi.)

Käyttöauton viimeaikaisten teknisten murheiden vuoksi olen alkanut vakavasti harkitsemaan uudempaa käyttöpeliä ja koska uudemmat tonnarit ovat melko hintavia ja merkin vaihto ei lähtökohtaisesti tule kysymykseen, olisi NG 900 alkupään malli se todennäköisin vaihtoehto. Tyyppivikalistat on luettu, mutta se mikä minulle on jäänyt hieman epäselväksi, on se, millainen kyseinen malli ylipäänsä käyttöautona on. Jonkin verran olen kuullut kommentteja tyyliin "niissä on liikaa ooppelin osia, ei ne kestä kuten oikeat Saabit, koko ajan saa olla korjaamassa". Pitääkö paikkansa vai onko vain kateellisten panettelua? Sen tiedän, että kilometrejä nuo keräävät siinä kuin muutkin Saabit eli tietty perustekniikka on OK, mutta juuri tuo "pienen laiton" määrä on se, mikä minua kiinnostaa, koska kyllästyminen "pieneen laittoon" kerran viikossa on juuri se syy, mikä autonvaihtoajatukset on tuonut pinnalle.

Minkälainen Ng 900 on itse korjattavaksi tai huollettavaksi? Varmasti perushommat tekee itsekin, mutta tähän mennessä olen viiden Saabeilla ajetun vuoden aikana käyttänyt korjaamopalveluita tasan yhden kerran (motivaatio ei silloin vain riittänyt pakoputken vaihtamiseen itse :P) ja samalla linjalla aion pysyä jatkossakin, onko realistista näiden uuskoppaisten kanssa? Kohtuulliset tilat ja välineet on kyllä käytössä. Mitenkäs varaosien hinnat ja saatavuus? Vanhaan satkuun tai tonnariin saa mitä tahansa puoli-ilmaiseksi eikä sellaisesta kannattane uudempien kanssa haaveillakkaan, mutta onko osien hinnassa edes jokin tolkku mukana?

Kiteytettynä peruskysymys on se, olisiko vähän (<200 tkm) ajettu, ahtamaton, luultavasti vm. 94-96 NG900, jollaiseen budjetti luultavasti venyisi, järkevä valinta, mikäli haluaa suhtkoht edullista ja huoletonta ajoa muutamaksi vuodeksi :?:
#1970
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hakua sanoit jo käyttäneesi.

Loput riippuukin siitä paljonko on kilsoja ja minkälaisessa pidossa auto on ollut. Yksiselitteistä vastausta ei voi antaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Jos jotain positiivistä pitää keksiä, niin sähkövikoja on ollut ihmeen vähän. :lol:
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Itselläni oli reilut 3 vuotta ng -95. Huolettomat oli kilometrit ja mukava ajaa. Mulla ng oli luonnollinen vaihtoehto og:n jälkeen. Ainoana miinuksena oli jo ostaessa ovien alareunassa pientä rypylää, mutta automaalaamot on sitä varten. :roll: Liekö sitten ollut poikkeuksellisen hyvä yksilö, kun pääsi niin vähällä. :wink:
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

MrG kirjoitti:Jos jotain positiivistä pitää keksiä, niin sähkövikoja on ollut ihmeen vähän. :lol:
Tuo pitää kyllä paikkaansa ;)

Oman vm95 top3 miinukset:

1. venttiilivarren kumit
2. manuaalin vaihteensiirtomekanismi
3. ovien helmojen maaliviat
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Ruostevaurioden lisäksi ei ole ollut mitään moitetta ko ikähaarukasta. Itelläni oli yksi -96 ja faijalla kaksi -95 ja -97 (joka on muuten erään klubilaisen nykyään). Samat viat käytetyissä kuin kaikissa muissakin saappaissa; kuluvia osia menee. Tielle minä jäin kerran- käyttöhihna poikki ja faija kerran-kytkinvaijeri poikki. Suurin/kallein remontti taisi olla laturin vaihto. Ite ajoin n60tkm ja faija yhteensä 100tkm. Aivan turhaan haukuttu malli, minun mielestäni.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

peinu kirjoitti:Loput riippuukin siitä paljonko on kilsoja ja minkälaisessa pidossa auto on ollut. Yksiselitteistä vastausta ei voi antaa.
Tämähän pätee jokaiselle automallille. Yksiselitteistä vastauksia en tarvitsekaan, vaan lähinnä olisin kiinnostunut kyseisen mallisen auton omistavien/omistaneiden henkilöiden subjektiivisista tuntemuksista, ne kertovat usein aika paljon kun ääripään näkemyksiin kumpaankin suuntaan suhtautuu varauksella.

Lisäksi yksi tekninen täsmäkysymys: kyselin tänään jo hieman lisätietoja yhdestä 160 tkm ajetusta -94 mallisesta ja kuulemma täristää hieman n. satasen nopeudessa (kysyin erikseen , täristääkö, kun se on näissä ymmärtääkseni yleinen ongelma). Kuuluuko asiaan, viittaako niihin vetarin maljoihin/holkkeihin, joita joka toinen viesti tällä osastolla tuntuu käsittelevän, vai onko luultavasti vain renkaista kiinni? Jos kyseessä voi kohtalaisella todennäköisyydellä olla vetariongelma, unohdan kyseisen vehkeen saman tien.
#1970
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MrG kirjoitti:Jos jotain positiivistä pitää keksiä, niin sähkövikoja on ollut ihmeen vähän. :lol:
Mulla on ollut, nimittäin keskikonsolissa olevien ikkunanavauskytkimien metallipinnat "hapettuvat" ja ne täytyy puhdistaa aika ajoin, jotta ikkunat menisivät kunnolla kiinni :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

ah79 kirjoitti: Kuuluuko asiaan, viittaako niihin vetarin maljoihin/holkkeihin, joita joka toinen viesti tällä osastolla tuntuu käsittelevän, vai onko luultavasti vain renkaista kiinni? Jos kyseessä voi kohtalaisella todennäköisyydellä olla vetariongelma, unohdan kyseisen vehkeen saman tien.
Herkkä on kyllä renkaiden tasapainoille. Mutta yleensä tuonikäsen peltivanteet on jo aika pehmeät. Siitä johtui ainakin omassa tärinä->alut alle ja tärinä pois. Holkki remontti 2vko sitten PCS:ssä 9-3:een n 175€ eli pitäisi kovin pahana hintana 8O
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Psychocowboy kirjoitti:Herkkä on kyllä renkaiden tasapainoille.
Se on kyllä totta. En ole vielä itse tavannut sellaista autoa, joka olisi niin herkkä renkaiden tasapainotuksille kuin NG900. Melkein aina on pientä "sivuttaisvibraatiota" ohjauspyörässä. Kävin eilen tarkistamassa eturenkaiden tasapainotukset ja jo 5-10 gramman heitto näkyy ratin "sivuttaisvibraationa" oikealle ja vasemmalle.

Lisäksi madallusjousien asentaminen voi aiheuttaa eturenkaissa hieman "vippaavan" tunteen laitettaessa pyörät täysin linttaan ja lähdettäessä paikaltaan liikenteeseen. Tämä johtuu siitä, että auton Camber- ja Caster -kulmia ei pysty säätämään ja tällöin em. kulmat jäävät normitavoitteistaan 1-2 astetta. Valitettavasti tuolle asialle ei voi mitään, ellei sitten lähde kikkailemaan "magic camber" -systeemien kanssa, joita ei suoraan saa NG900:een, mutta opeliskiin pitäisi saada ja siitä voisi ehkä viritellä NG900:een nuo magic camberit :roll: En tosin tiedä ketään, joka olisi moista yrittänyt...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Omat kokemukset 900SE M1995.

-surkeat iskarit ja vetelät jouset (alustapäivitys noin 1000 euroa)
-venttiilinvarren tiivisteet valskasi (kansiremontti 500 eur)
-ovien ja takaluukun alareunat ruostui
-vaijeritoiminen kytkin jäykkä ja muutenkin susi (M97-> nestekytkin)

Lisäksi huomoitavaa:
-jos vaihteiden kytkeytyminen takkuaa, niin kallista vaihdelootaremonttia on tiedossa

9-3 on ihan oikeasti huomattavasti parempi auto...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Omat kokemukset 900SE M1995.

9-3 on ihan oikeasti huomattavasti parempi auto...

Eski
Jos nestekytkin ja erimalliset puskurit tekevät paljonkin eroa niin sitten ;)
Ja 9-3:ssa on se huono puoli ettei niitä saa sensoniceina :D

minullahan ei ole ollut 9-3:sta mutta eipä siinä juuri mitään erilaista tuntuisi olevan ja ihan samanlainen ajettavakin kuin ng.
Omasta mielestäni taas ng on huomattavasti parempi auto kuin 9-5, todella paljon vähemmän vikoja.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Elo 24, 2006 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:-jos vaihteiden kytkeytyminen takkuaa, niin kallista vaihdelootaremonttia on tiedossa.
Jep, älä muuta sano :roll: Kannattaisi siinä vaiheessa ehkä katsella SDCC:n laareja, jos sieltä sattuisi löytymään vähän käytetty T5 -Saabin (siis NG900/OG9-3) vaihteistoloota.

Nimim. "kerran vaihteistorempan teettänyt"
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:Ja 9-3:ssa on se huono puoli ettei niitä saa sensoniceina :D
No se on tavallaan sekä HYVÄ että HUONO puoli.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Itse pelkäsin myös keväällä vaihtaessani 92-vuoden OG satkun nykyiseen 96-vuoden NG:hen. Mietin että kuinka tämän kanssa käy ja miten mennään. Hetki siinä kesti tottua uuteen ja hiukan erilaiseen autoon, mutta nyt on ajettu 7 tkm ongelmitta.
Eteen olen vaihtanut jarrupalat ja tulevana viikonloppuna menee uudet levyt paikoilleen. Keväällä vaihdatin käyttöhihnan ja rullat ennen pitkää reissua kun oli tuo 220 tkm käsillä tuolloin. Muu pieni onkin sitten ollut raitisilmasuodattimen vaihtoa ja verhoilun pesua yms. Pyyhkijöiden moottorin jouduin vaihtamaan, mutta se oli rikki jo ostettaessa. Onneksi AVK:lta löytyi toimiva vehjes tilalle. Omassani pekään eniten tuon bensapumpun puolesta, kun ei ole varmuutta onko jo kertaalleen vaihdettu.
Tiloiltaan varsin esimerkillinen auto. Moni farmari jää toiseksi tavaratilan koossa ja muunneltavuudessa.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Vastaa Viestiin