pitkä startti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

pitkä startti

Viesti Kirjoittaja peinu »

Moro!

En tiedä onko "ongelma" ollut pitkään, mutta viime päivinä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että välillä joutuu starttaamaan jotain 5sek ennen kuin hörähtää. Lähtee kuitenkin aina käyntiin.

Onko muilla ollut samanlaista kokemusta ja jopa kenties jotain fiilailujen paikkaa tuon korjaamiseksi?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: pitkä startti

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:Moro!

En tiedä onko "ongelma" ollut pitkään, mutta viime päivinä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että välillä joutuu starttaamaan jotain 5sek ennen kuin hörähtää. Lähtee kuitenkin aina käyntiin.

Onko muilla ollut samanlaista kokemusta ja jopa kenties jotain fiilailujen paikkaa tuon korjaamiseksi?
Tonnarissahan tuo on ihan normaali starttausaika mutta ng ainakin hörähtää hetikohta tulille. Mitkäs tulpat autossasi onkaan ja oletko tarkistanut kärkivälit?

Toinen vaihtoehto on asentaa startin mukavuustoiminto jolloin starttaa niin kauan kunnes käynnistyy (löysin vääränmerkkisestä pommistani tuollaisen toiminnon).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: pitkä startti

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:
peinu kirjoitti:Moro!

En tiedä onko "ongelma" ollut pitkään, mutta viime päivinä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että välillä joutuu starttaamaan jotain 5sek ennen kuin hörähtää. Lähtee kuitenkin aina käyntiin.

Onko muilla ollut samanlaista kokemusta ja jopa kenties jotain fiilailujen paikkaa tuon korjaamiseksi?
Tonnarissahan tuo on ihan normaali starttausaika mutta ng ainakin hörähtää hetikohta tulille. Mitkäs tulpat autossasi onkaan ja oletko tarkistanut kärkivälit?

Toinen vaihtoehto on asentaa startin mukavuustoiminto jolloin starttaa niin kauan kunnes käynnistyy (löysin vääränmerkkisestä pommistani tuollaisen toiminnon).
Kyllähän ne tulupat on muuten vaihdettu viimeks varmaan vähän ennen 110tkm huoltoa, eli pari vuotta ja 50tkm on vierähtänyt. Eli ei pitäis vielä olla ongelmaa kun vsaihtoväli on 60tkm :)

Tonttu kyllä hörähtää heti avaimen näytöllä, mutta siihen onkin viime talvena suoritettu huolto vähän pidemmän listan mukaan :)

Saabeihin tuollaista "mukavuustoimintoa" ei ole asennettu...niissä on vissiin oletuksena, että kone käynnistyy odottelematta mukavia ajanjaksoja.

Olisihan se toki kätevää vääntää avaimesta ja mennä sisään sumpille odottelemaan käynnistymistä. Sumpin jälkeen onkin sitten mukava mennä kuuntelemaan V8:n kolinaa :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: pitkä startti

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:
Kyllähän ne tulupat on muuten vaihdettu viimeks varmaan vähän ennen 110tkm huoltoa, eli pari vuotta ja 50tkm on vierähtänyt. Eli ei pitäis vielä olla ongelmaa kun vsaihtoväli on 60tkm :)

Tonttu kyllä hörähtää heti avaimen näytöllä, mutta siihen onkin viime talvena suoritettu huolto vähän pidemmän listan mukaan :)

Saabeihin tuollaista "mukavuustoimintoa" ei ole asennettu...niissä on vissiin oletuksena, että kone käynnistyy odottelematta mukavia ajanjaksoja.

Olisihan se toki kätevää vääntää avaimesta ja mennä sisään sumpille odottelemaan käynnistymistä. Sumpin jälkeen onkin sitten mukava mennä kuuntelemaan V8:n kolinaa :)
No kyllä kait 50tkm ajettujen tulppien kärkiväli lienee jo lähemmäs 2mm kuin sen 1-1.1mm mikä kait pitäisi olla, DI-kassukin varmaan arvostaisi enemmän oikeaa kärkiväliä?

Saman kaavan mukaan omaankin tonttuun tehtiin syyshuolto mutta ei see siltikään ihan yhtä nopeasti käynnistyt kuin ng, eikäs tästä ole jauhettukin jo aika paljon, taisi olla tonnarin startin välityksissä jotain eroa tms.

Mutta onhan se ihan kätevää vain pikkuisen kääntää avaimesta niin automatiikko starttaa sen reilut puoli kierrosta mitä tarvitaan käynnistymiseen, itse voi sen ajan keskittyä muihin asioihin :)
Nojoo, turha toiminto mutta tuli vaan havaittua mokoman olemassaolo kun ihmettelin että mitäs se tuolleen starttailee :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

jOO-O

olihan ne tulppien kärkivälit jotain 1.8mm sillon kun viimeksi vaihdoin...pitääkin viedä auto Laakkoselle tulppien vaihtoon :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse vaihdoin 9-3:een tulpat joka huollossa. Siis ne tavalliset, ei platinat. Maksoivat PCS:llä muutaman euron kipale ne kynttilät. En usko, että pelaavat kunnolla 60K täyspaineturbossa. Säästää DI-kasettiakin, kun vaihtaa tulpat ajoissa...

Vaikuttaakos Peinulla bensan määrä tuohon starttivieterin pituuteen, minulla tuossa 9-5:ssa ainakin startti pitenee tankin tyhjetessä ja muistelisin, että myös 9-3:ssa oli samaa taipumusta...

Eski
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

En ole kerennyt vielä tekemään kovin pitkän ajan analyysejä, mutta kyllä tossa yli puol tankkia oli.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pitääpäs tarkistaa kanssa ng:stäkin kynttilät, meinaa viedä vähän liikaa bensaa, kulutus on nyt sekalaisessa ajossa siinä 9.8-9.9l kun esim. 9-5 vei puolisen litraa vähemmän. Molemmissa on bensana käytetty 95:ttä, ei mielestäni mitään eroa vaikka tankissa on ollut välillä 98:ia, tai sitten ei ole tullut ajettua tarpeeksi montaa tuhatta kilometriä ysikasilla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

peinu kirjoitti:jOO-O

olihan ne tulppien kärkivälit jotain 1.8mm sillon kun viimeksi vaihdoin...pitääkin viedä auto Laakkoselle tulppien vaihtoon :)
Olet sitten saanut lottovoiton vai 8O
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: pitkä startti

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Moro!

En tiedä onko "ongelma" ollut pitkään, mutta viime päivinä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että välillä joutuu starttaamaan jotain 5sek ennen kuin hörähtää. Lähtee kuitenkin aina käyntiin.

Onko muilla ollut samanlaista kokemusta ja jopa kenties jotain fiilailujen paikkaa tuon korjaamiseksi?
Täytyy heittää tähän aika "uskomaton" asia, nimittäin meikäläisen NG900 ei meinannut myöskään lähteä heti käyntiin. Ihmettelin, että missä vika, mutta loppuen lopuksi imuilman lämpötila-anturi antoi vikakoodin ja kävin hakemassa uuden tilalle. Ruuvasin kiinni autoon ja auto on siitä lähtien lähtenyt käyntiin aivan moitteettomasti. Kyseinen tapaus sattui 3 viikkoa sitten.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itsellänikin on tapana vaihtaa tulpat aina joka huollossa, kun eivät maksa mitään itse tulpat eli sen muutaman euron per kipale. Tavallaan takuuna käy sitten DI-kasetille, eli tuo lisäkilometrejä käyttöikään. Ja eipä ne ole vaikea vaihtaa itsekkään. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No joo, tuo Laakkos-hommahan oli vissiin ihan selkeesti vitsi. Kyllä täällä ruuvimeisseli pysyy sen verran kädessä, että saan tulpat vaihdettua. :)

Pitää käydä hakemassa PCS:ltä uudet tulpat kolkkiin ja samalla taas vaihteeksi tonttuu termari...

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

peinu kirjoitti:No joo, tuo Laakkos-hommahan oli vissiin ihan selkeesti vitsi. Kyllä täällä ruuvimeisseli pysyy sen verran kädessä, että saan tulpat vaihdettua. :)
Aika urakka varmaan ruuvimeisselillä 8O :wink:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

93t sport kirjoitti:
peinu kirjoitti:No joo, tuo Laakkos-hommahan oli vissiin ihan selkeesti vitsi. Kyllä täällä ruuvimeisseli pysyy sen verran kädessä, että saan tulpat vaihdettua. :)
Aika urakka varmaan ruuvimeisselillä 8O :wink:
Kukas sanoi, että sen pitäis olla helppoa? :lol: :wink:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mikäs se on tuo tulppien kiristysjärjestys? onk se toi "Firing order 1342" mikä tuossa DI-kasetin alla lukee? :lol:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin