Jarrulevyjen vaihto?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

En löytänyt haulla valaisevaa juttua jarrulevyjen ja palojen vaihdosta eteen. Mutta sellaisessa käsityksessä olen että vähän tumpelompikin kaveri (minä :oops: ) osaisi ks. homman tehdä. Jos joku pistäisi vähän vinkkiä niin käyn hakemassa osat ja kokeilen itse vaihtoa ennenkuin vien autoa pajalle..

Saabin alkuperäiset ei vissiin ole kovinkaan kummoiset, millaisia levyjä suosittelisitte tilalle ja onko esim. motonetin osat mistään kotoisin?
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Leka mukaan - jos on tiukassa :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Sammy 9-3
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 17:46
Paikkakunta: ItäHellsinki

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Itse laitoin lopulta Brembon alkuperäistä vastaavat (Zimmermannit oli kaikkialta loppu silloin) ja Ferodon palat. Olisko koko setti maksanut 145€ paikallisessa varaosaputkassa? Hyvin toimii. On helppo homma. Katso että jousiraudat tulee satulaan oikealla tavalla ja kunnolla paikoilleen.
Saab 9-3 2.0t sport business -00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mielestäni nuo Brembon jarrulevyt ajavat asiansa ihan hyvin. :wink: Eikös Brembolla ole myös ihan todella kunnon tuuninki-sarjoja olemassa. Näyttävät käyttävän niitä joissakin autoissa... :roll:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Pika ohje:
- Pyörä irti
- jarru satulan takana on kaksi isoa pulttia (usein aika jumissa)
- vedä satula irti mutta älä jätä sitä jarruletkun varaan roikkumaan
- irroita satulan ulkopuolella oleva jousi
- Palat lähtee irti kun vedät niitä toisiaan kohti
- Isoilla papukaija pihdeillä tai vinkalla paina satulan sisällä olvat sylinteri sisään, varovaisuutta kun siinä on kumiakin ympärillä joka menee helposti rikki
- palat paikalleen
- satulan ulkopuolella oleva jousi paikalle
- levy on kiinni pienellä kuusiokolo ruuvilla
- levy usein jumissa joten joutuu vähän taputtelemaan vaikkapa kumipäisellä vasaralla
- uusi levy paikalle
- ruuviliimaa kuusikolo ruuviin ja kiinni
- satulan sovitus omalle paikalle, usein ahdasta kun on uudet palat ja levyt. Ekalla kerralla hermoja ja pientä pähkäilyä
- Satulan pultit kiinni

mustat kädet ja naama :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Tänks. Just tälläisiä ohjeita + rohkaisevia kommentteja kaipasin 8) :D
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Nuo satulan takana olevat pultit ovat tosiaan kuusiokolopultteja. (ainakin NG:ssä) Itse olen tuon satulan ripustanut (kuten WIS:issä neuvotaan :? ) nippusiteellä jouseen roikkumaan.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Pistin tuonne WISsin ohjeen
http://mypage.1g.fi/jarrutNG900_93.pdf
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Sylinteri kannattaa paijnaa sisään jarrupala paikoillaan niin välttyy vaurioilta.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

potkuhousu kirjoitti:Pika ohje:...
...- levy on kiinni pienellä kuusiokolo ruuvilla
- levy usein jumissa joten joutuu vähän taputtelemaan vaikkapa kumipäisellä vasaralla...
TÄHÄN VÄLIIN: UUDEN JARRULEVYN KITKAPINTOJEN RASVANPOISTO :!: Ettei tule ajossa het alkuun ikävää yllätystä.
potkuhousu kirjoitti: ...- uusi levy paikalle
- ruuviliimaa kuusikolo ruuviin ja kiinni...

mustat kädet ja naama :)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja SS »

Yritin irrotella jarrulevyjä, mutta lyijyvasara tai järeä pajavasara ( + liotus CRC:llä) ei saanut mitään eloa levyihin. Kokeilin myös levyn lämmitystä kuumailmapuhaltimella, ei iloa. Laakerin kärsimisen pelossa ei uskalla kovin paljoa voimaakaan käyttää. Miten tiukasti nuo yleensä ovat napaan juuttuneet ja millä olette saaneet levyt irti? Miten ne noita liikkeessä irrottavat?

Mitäköhän varten muuten levyssä ja navassa on 2 ylimääräistä reikää läpi asti? Ei olisi paljoa vaadittu tehdä tehtaalla levyyn pari kierteytettyä reikää :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

SS kirjoitti:Yritin irrotella jarrulevyjä, mutta lyijyvasara tai järeä pajavasara ( + liotus CRC:llä) ei saanut mitään eloa levyihin. Kokeilin myös levyn lämmitystä kuumailmapuhaltimella, ei iloa.
Itse lisäsin tuohon yhtälöön ajan, eli pitkälti toista tuntia matalamielistä rutiinia liuotus-kuumennus-paukutus tuotti lopulta tuloksen ja etulevy plopsahti irti.

Kyllä ne pirulaiset osaavat lujassakin olla, enkä tiedä tai oikeammin uskalla kuvitella kuinka "ammattilaiset" liikkeissään noita irroittelevat mutta itse säälin juuri pyörännapaa laakereineen.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja mursu »

Tuli joskus kuvailtua vasemmalla kädellä kun vaihtelin jarrut joka kulmaan...

Pukkasin nuo etujarrujen vaihtokuvat nettiin jos ne jotain kiinnostavat. En ole alan ammattilainen enkä tiedä kuinka päin helvettiä tuon tein, dokumentointikin on vähän sinnepäin. Ei mitään rakettitiedettä joten en tarkemmin sepitä mitä tein ja miksi, ja nehän on tässä topikissa jo aikaisemmin sepiteltykin.

Varmistakaa nyt ainakin tunkki ennenkuin hommaan ryhdytte :)

http://koti.kapsi.fi/~turku/saab/saabin_etujarrut/


Takajarruista kenkineen löytyy samanlainen setti. Jos ne jotain kiinnostavat...
tolonen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 19:46

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja tolonen »

ne kuusiokoloruuvit voi olla aika jumissa ja itselläni pyörähti toisesta kanta pyöreäksi, toinen irtosi kuumennuksen avulla helposti, levyjä sai paukuttaa toista tuntia pajavasaralla, voimaa saa käyttää ja hiki roiskua, mutta kannattaa silti vähän varoa...
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja SS »

Jees, kiitos vinkeistä. Kuusiokolot olivat lähes ruosteettomat ja aukesivat helposti, kuten kaikki muutkin pultit. Levyt vaan ovat kiinni navassa aika tukevasti, mikä on toistaiseksi ollut ainoa ongelma. Kaipa sitä täytyy vaan jatkaa huomenna koputtelua, josko siitä irtoaisivat. Yön yli saavat liota CRC:ssä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin