apua auto sammui

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

apua auto sammui

Viesti Kirjoittaja tnt »

No nyt se sen teki...Auto sammui ajossa ja jäi tien varteen...Testattu uudella kasetilla ..ei vaikutusta..Starttaa mutta ei inahdustakaan :roll:

Ainakin bensapumppu on vaihdettu 50 tkm sitten eli ei luulisi sen vielä uudestaan hajoavan näin nopeasti. Nyt on hyvät neuvot tarpeen..

Auto on 9-3 Aero vm.-01
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: apua auto sammui

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tnt kirjoitti:No nyt se sen teki...Auto sammui ajossa ja jäi tien varteen...Testattu uudella kasetilla ..ei vaikutusta..Starttaa mutta ei inahdustakaan :roll:

Ainakin bensapumppu on vaihdettu 50 tkm sitten eli ei luulisi sen vielä uudestaan hajoavan näin nopeasti. Nyt on hyvät neuvot tarpeen..

Auto on 9-3 Aero vm.-01
No jos on jo kokeiltu toisella sytkäkasetilla, niin sitten veikkaisin kaikesta huolimatta bensapumppua vian aiheuttajaksi.

Edit: toinen vaihtoehto on kenkkuileva käynnistyksenesto, mutta sen ei kyllä pitäisi himmata autoa "lennosta".

Toinen edit: tuli vielä sellainenkin mieleen, että täysin rikki mennyt kampiakselin asentoanturi voi myös aiheuttaa mainitsemaasi vikaa. En tosin ole koskaan kuullut, eikä itselle ole tapahtunut, että rikki mennyt em. anturi olisi sammuttanut auton vauhdista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Minä selvittäisin, saako kone bensaa. Eli esim ruiskukiskosta putkea auki sen verran, että bensa suihkuaa startatessa. Jos ei suihkua, pumppu tai sen rele sökö -olettaen että sulake on kunnossa.
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

bensapumpunrele on hyvä tarkistuskohde mutta mistä se löytyy..
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: apua auto sammui

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Turbo Sensonic kirjoitti:tuli vielä sellainenkin mieleen, että täysin rikki mennyt kampiakselin asentoanturi voi myös aiheuttaa mainitsemaasi vikaa. En tosin ole koskaan kuullut, eikä itselle ole tapahtunut, että rikki mennyt em. anturi olisi sammuttanut auton vauhdista.
Porukoille kävi noin ranskanpullan kanssa, tosin siinäkin ensin kytkinasetelmasta antoi jokin periksi sen verran että pellinpala taipui raapimaan anturin päätä. Ei tiedetä miten pitkään sitä jatkui mutta lopulta anturi hajosi ja auto sammui kerrasta Pori-Tampere -tielle...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

voisiko läppäkotelon hajoaminen aiheuttaa sammumisen..

Se kun ei ole vielä hajonnut.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Läppäkotelo menee tiltatessaan limphome-tilaan ja sytyttää CE-valon, mutta auton ei pitäisi sammua ja käynnistyy, mutta kulkee vaivalloisesti ja käy huonosti tyhjäkäyntiä.

Kuitenkin veikkaisin kampuran asentotunnistinta. Jos vika on anturissa, auto yleensä käynnistyy, kun on jäähtynyt. Joku täällä neuvoi, että anturia voi jäähdyttää vedellä. Anturi löytyy lohkon oikeasta reunasta, suunnilleen lohkolämppärin vastuksen alapuolelta.

Eski
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

Voiko tuon kampiakselin asentoanturin toiminnan mitata jostain liittimestä ilman irroitusta esim skoopilla..

Startatessani autoa akkuliittmen irroituksen jälkeen saappi kerran hyrähti ja sen jälkeen taas ei mitään inahdusta..
myös bensapummpu kävi tämän akkunavan irroituksen jälkeen mutta ei enää startatessa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Anturin resistanssin pitäisi olla 860+/-90 Ohm. Liitin löytynee läppäkotelon vierestä. Itse mittasin pätkivästä anturista arvon 875Ohm, joten mitään varmuutta tuolla mittaamisella ei välttämättä saa...

Eski
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

Varmempi tapa olisi mitata pulssin muoto startatessa jonka pitäisi olla säänölisen kantikas..mulla on joku hämärä muistikuva että täällä olisi ollut aiheesta keskustelua aikaisemminkin ja tarkemmat ohjeet pulssimuoden mittaamiseesn mutta en löytänyt haulla.
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

Bensapumppuhan vikalähteeksi paljastui :? Uuden hinnaksi paikallinen varaosamyyjä ilmoitti 620 euroa 8O ..Aika hinnakas osa jos se kumminkin hajoo koska sattuu...
Olisi tiedossa myös purkuosana vähän ajetusta saabista koko pumppuosa
lähes neljäsosana tästä hinnasta mutta onko käytetyssä osassa mitään järkeä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onkohan 9-3:ssa samanlainen ämpäri tankissa, kuin 9-5:ssa..? Siis tällainen:
Kuva

Tuon osan hinta on merkkihuolloissa juurkin tuota luokkaa ja merkkihuolto vaihtaa aina tuon koko ämpärin.

Tuohon kuitenkin riittää, kun vaihtaa tämän noin 100 euroa maksavan varsinaisen pumppuosan:

Kuva

Eski
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

pumppu lienee hyvinkin kuvan mukainen laite... jos noita motonetin listamerkintöjä tulkitsen oikein ....mitähän tuohon pöntön korjaamseen saattaisi kulua aikaa...mietin vain kun joudun kumminkin kaiken työn teettämään paikallisella ei merkkikorjaamolla tuntitaksalla. :roll:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä se Speedpartsin sivujenkin mukaan on ihan sama pumppu:
http://www.speedparts.se/prod/res_fuel_fuelpump.shtml
Tuon pumpun vaihto 9-5:een oli PCS:llä alle tunnin homma, mutta 9-3:ssa joutuu irroitamaan tankin, että tuohon ämpäriin pääsee käsiksi...

Eski
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

Mä murtauduin yläkautta pumpulle NG:ssä, rautasahalla ja peltisaksilla vaan reikä pohjaan ja pumppu oli siinä. Oli meinaan tankin kiinnitys semmoisessa kunnossa ettei olisi ehjänä saanut auki. Pienenä vihjeenä voisin sanoa että jos puratte ämpärin ja vaihdatte pelkän pumpun, älkää jättäkö niitä kumiosia kuivumaan kovin kauaksi aikaa. Mulla oli kumit tallin pöydällä pari päivää ja ne kovettuivat niin ettei niitä saanut paikoilleen enää, ettenkin se pumpun ympärillä oleva kumi meni semmoiseen kuntoon että piti vähän puukottaa sitä että sain takaisin.
Vastaa Viestiin