OG vai NG9-3?
OG vai NG9-3?
Hakuja sopivasti tekemällä varmaan saisi riittävästi infoa mutta ajattelin nyt kuitenkin kysyä asiaa.
On mahdollista, että vuodenvaihteessa palaan taas Saab-kantaan parin vuoden tauon jälkeen ja 9-3:n jompikumpi sukupolvi on todennäköisin vaihtoehto. Budjetti asettunee pariin kymppiin ja koska en ajatellut (-01:ä) vanhempaan vaihtaa, niin -02:sta lähdetään. Tähän haarukkaan menee OG9-3:a sekä dieselinä että bensana. NG9-3:a lähinnä kait bensana. Vanhakorisessa diesel on mieluisin ja todennäköisin vaihtoehto. Uusikoppaisen suhteen käyttövoimasta on valmis joustamaan lähinnä budjettisyistä. Molempien sukupolvien tyyppiviat ovat foorumin ansiosta hyvin tiedossa.
Kumpaa sukupolvea suosittelette? Toiveissa olisi pitää autoa viitisen vuotta/~100 tkm, ehkä pitempäänkin, jos yhteiselo sujuu. Saab hommattaisiin myös sitä silmälläpitäen, että perheen pääluku mahdollisesti jossain vaiheessa kasvaa nykyisestä kahdesta.
On mahdollista, että vuodenvaihteessa palaan taas Saab-kantaan parin vuoden tauon jälkeen ja 9-3:n jompikumpi sukupolvi on todennäköisin vaihtoehto. Budjetti asettunee pariin kymppiin ja koska en ajatellut (-01:ä) vanhempaan vaihtaa, niin -02:sta lähdetään. Tähän haarukkaan menee OG9-3:a sekä dieselinä että bensana. NG9-3:a lähinnä kait bensana. Vanhakorisessa diesel on mieluisin ja todennäköisin vaihtoehto. Uusikoppaisen suhteen käyttövoimasta on valmis joustamaan lähinnä budjettisyistä. Molempien sukupolvien tyyppiviat ovat foorumin ansiosta hyvin tiedossa.
Kumpaa sukupolvea suosittelette? Toiveissa olisi pitää autoa viitisen vuotta/~100 tkm, ehkä pitempäänkin, jos yhteiselo sujuu. Saab hommattaisiin myös sitä silmälläpitäen, että perheen pääluku mahdollisesti jossain vaiheessa kasvaa nykyisestä kahdesta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Mun mielestä noissa on viisi päätekijää:
1. Takaluukun muoto. og ihan eri planeetalta tavaran kuskaajana.
2. Alusta. og:ssa vakiona hieman kiikkerä löllykkä. Uudemmassa roima parannus.
3. Viripotentiaali uudessa olematon.
4. Ulkonäkö ja henkilökohtaiset mieltymykset. Makuasia sanoi kissa kun...
5. Hinta
Tuota -01 en itse pitäisi missään nimessä minään kriittisenä takarajana. Autot on yksilöitä ja vanhemmissa on T5!!!!!!!
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
1. Takaluukun muoto. og ihan eri planeetalta tavaran kuskaajana.
2. Alusta. og:ssa vakiona hieman kiikkerä löllykkä. Uudemmassa roima parannus.
3. Viripotentiaali uudessa olematon.
4. Ulkonäkö ja henkilökohtaiset mieltymykset. Makuasia sanoi kissa kun...
5. Hinta
Tuota -01 en itse pitäisi missään nimessä minään kriittisenä takarajana. Autot on yksilöitä ja vanhemmissa on T5!!!!!!!
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jos hinta ei ole esteenä niin ilman muuta mahdollisimman uusi kärry alle, uusi malli on aina parempi kaikin tavoin. Og9-3:n tuotanto aloitettiin jo 13 vuotta sitten (jos ei saivarrella parista pienestä kosmeettisesta muutoksesta jotka 900:aan tuli mallinimivaihdoksen myötä), eli alkaa olla jo ajastaan jäänyt konstruktio.
Og9-3 on kapea, kiikkerä ja pikkuautomainen, ottaa mm. herkästi sivutuuleen, uriin ja heittoihin, uskon että 9-3SS olisi numeroa isomman tuntuinen.
Peräkontin kuljetuskapasiteetillä tuskin on merkitystä, molempiin kun saa vetokoukun![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Lain puitteissa molempien viripotentiaali on sama![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Og9-3 on kapea, kiikkerä ja pikkuautomainen, ottaa mm. herkästi sivutuuleen, uriin ja heittoihin, uskon että 9-3SS olisi numeroa isomman tuntuinen.
Peräkontin kuljetuskapasiteetillä tuskin on merkitystä, molempiin kun saa vetokoukun
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Lain puitteissa molempien viripotentiaali on sama
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jep, varsinni jos toisessa joutuu sen kärryn ottamaan mukaan ja toisessa ei, mutta eipä sillä merkitystä ole...ng900aero kirjoitti: Peräkontin kuljetuskapasiteetillä tuskin on merkitystä, molempiin kun saa vetokoukun
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Jep, siellä perässähän se kärry tulee eikä ole turhaan pihaa rumentamassa93t sport kirjoitti:Jep, varsinni jos toisessa joutuu sen kärryn ottamaan mukaan ja toisessa ei, mutta eipä sillä merkitystä ole...ng900aero kirjoitti: Peräkontin kuljetuskapasiteetillä tuskin on merkitystä, molempiin kun saa vetokoukun
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mitä ihmeen roinaa kuljetatte mukana kun pitäisi olla pakettiauton tilat jatkuvasti käytössä, Bauhausistakin saa ilmaiseksi peräkärryn lainaan jos ostaa sieltä isompaa tavaraa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Itselläni nyt on NG900:nen, muttakun on sama koppa, niin täytyy yhtyä edellisiin. Tavaratila on monikäyttöinen ja siinä on litroja enemmän kuin monissa "farmari"autoissa. Lisäksi itse olen tykästynyt tuohon NG900/OG9-3 muotoiluun. Varsinkin tuo kyljen viimeinen kolmannes on aika onnistunut ja kätkee suuren ruuman hyvin93t sport kirjoitti:Jep, varsinni jos toisessa joutuu sen kärryn ottamaan mukaan ja toisessa ei, mutta eipä sillä merkitystä ole...ng900aero kirjoitti: Peräkontin kuljetuskapasiteetillä tuskin on merkitystä, molempiin kun saa vetokoukun
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Ei oo ei rumentamassa jos sitä ei tarvi ostaakaanng900aero kirjoitti:Jep, siellä perässähän se kärry tulee eikä ole turhaan pihaa rumentamassa93t sport kirjoitti:Jep, varsinni jos toisessa joutuu sen kärryn ottamaan mukaan ja toisessa ei, mutta eipä sillä merkitystä ole...ng900aero kirjoitti: Peräkontin kuljetuskapasiteetillä tuskin on merkitystä, molempiin kun saa vetokoukun
Mitä ihmeen roinaa kuljetatte mukana kun pitäisi olla pakettiauton tilat jatkuvasti käytössä, Bauhausistakin saa ilmaiseksi peräkärryn lainaan jos ostaa sieltä isompaa tavaraa?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eikä sitä kapasiteettia aina tarvitse, silloin tällöin.
Itse viimeks eilen ku piti kuskata mutsin vanha löhö-tuoli kirppikselle, sinne vaan konttiin koko romu
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Verkkokellarissa oottaa 2x pesukone kaatikselle vientiä, että ne seuraavaksi...
OG900: lla tuli kuskattua kerran jopa 300L modul-mallinen lämminvesivaraaja, tiukkaa teki mutta onnistui
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Keväällä hain NG:llä firmalle tavaroita (liikennemerkkien metallikiinnikkeitä) eräästä firmasta. Ajoin autoni lastauspihaan ja ovella seisseelle kaverille totesin vaan että tulin meidän firman tavaroita hakemaan. Hän siihen totesi silmät pyöreinä "AI TOLLA AUTOLLA"93t sport kirjoitti:Eikä sitä kapasiteettia aina tarvitse, silloin tällöin.
Itse viimeks eilen ku piti kuskata mutsin vanha löhö-tuoli kirppikselle, sinne vaan konttiin koko romu
Verkkokellarissa oottaa 2x pesukone kaatikselle vientiä, että ne seuraavaksi...
OG900: lla tuli kuskattua kerran jopa 300L modul-mallinen lämminvesivaraaja, tiukkaa teki mutta onnistui
No...ei sitä tavaraa nyt lavatolkulla ollut, mutta vedin painavat laatikot pihalle kärryllä, kaadoin takapenkit ja lastasin...tokihan perä ui aika alhaalla
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Re: OG vai NG9-3?
Dieselillä tuo ajomäärä on jo ihan kannattavaa. Kolmessa vuodessa tullut 225 -> 410tkm, eikä koneeseen ole uusittu kuin MAF ja suuttimien paluuletkut. Aluksi kuvittelin Opelin dieselin olevan lähes katastrofi, mutta luulo ei taaskaan ollut tiedon väärtitsaarela kirjoitti:Toiveissa olisi pitää autoa viitisen vuotta/~100 tkm, ehkä pitempäänkin, jos yhteiselo sujuu. Saab hommattaisiin myös sitä silmälläpitäen, että perheen pääluku mahdollisesti jossain vaiheessa kasvaa nykyisestä kahdesta.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vanhassa 9-3:ssa lastentaudit ovat jo pois kuvioista. Uudessa korimallissa on paremmat ajo-ominaisuudet, mutta tavaratilan kapasiteetti kaukana vanhasta. Molemmista malleista löytynee puolensa, joita kukin arvostaa omalla tavallaan.
Tuolta kuumetta hakemaan:
http://www.dmauto.fi/?open=2&selected=606
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: OG vai NG9-3?
Aika makoisa muuten, mutta ei mene vauvaperheellä mitenkään. Turvakaukalon ainoa mahdollinen sijoituspaikka on apukuskin takana, koska edessä on airbag ja kuskin taakse sitä ei voi laittaa, jos ei halua ajaa polvet korvissa.
Ja tonne apukuskin taakse ei turvakaukaloa 3-ovisessa laita kuin .... eipä tullut ketään mieleen.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kiitokset mielipiteistä!
Lopullinen päätös kirkastunee varmaan vasta vuodenvaihteessa, kun rupeaa katsomaan sen hetkistä tarjontaa ja hintatasoa. Luultavasti vuotuiset ajokilometrit tulevat olemaan lähempänä 15 tkm kuin 20 tkm, joten se on oikeastaan mieltymyksistä kiinni, laittaako dieselin vai bensan. Tähänastiset kokemukset dieselistä ovat kyllä olleet erittäin positiivisia. Entisenä NG-satkun omistajana opin kyllä arvostamaan isoa paksia mutta kyllä sedan tuplaysilläkin tuli toimeen. 4 ovea, ilmastointi, cruise, fööni putkessa ja muu kuin punainen väri ovat olennaisimmat vaatimukset. Budjetin huomioonottaen vuosimalli tulee olemaan välillä -02 - -04. -01:iä voidaan harkita, mikäli tulee hyvä yksilö vastaan. Koeajoja pitänee tehdä ahkerasti.
Lopullinen päätös kirkastunee varmaan vasta vuodenvaihteessa, kun rupeaa katsomaan sen hetkistä tarjontaa ja hintatasoa. Luultavasti vuotuiset ajokilometrit tulevat olemaan lähempänä 15 tkm kuin 20 tkm, joten se on oikeastaan mieltymyksistä kiinni, laittaako dieselin vai bensan. Tähänastiset kokemukset dieselistä ovat kyllä olleet erittäin positiivisia. Entisenä NG-satkun omistajana opin kyllä arvostamaan isoa paksia mutta kyllä sedan tuplaysilläkin tuli toimeen. 4 ovea, ilmastointi, cruise, fööni putkessa ja muu kuin punainen väri ovat olennaisimmat vaatimukset. Budjetin huomioonottaen vuosimalli tulee olemaan välillä -02 - -04. -01:iä voidaan harkita, mikäli tulee hyvä yksilö vastaan. Koeajoja pitänee tehdä ahkerasti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Auton valinta riippuu siitä, mitä hakee. Molemmissa autoissa on hyvät puolensa, sitä ei käy kieltäminen.
Plussia ja miinuksia:
OG9-3:
+ hyvät tavaratilat
+ varma peruskonstruktio, ei lastentauteja
+ hinta 9-3 2003-> malleihin verrattuna
- ajo-ominaisuudet
- 2.2TiD ei välttämättä kaikista paras diesel -moottori
- yksialueinen automaatti-ilmastointi (saivartelua?)
9-3 (2003->)
+ ajo-ominaisuudet
+ uusi auto, uusi design jne.
+ TCS, ESP + muut varustelu jne.
- tavaratilat (jos Sport Sedan)
- hinta vanhempaan malliin verrattuna
- mahdolliset etupään iskariongelmat (jos ongelmia on ilmennyt, niin täytyy hoidattaa kuntoon, jos autossa on takuu päällä).
Voisihan tuota listaa jatkaa vaikka kuinka paljon, mutta oma maku ratkaisee pitkälti, kumpaa mallia arvostaa enemmän.
Koska molemmat autot löytyvät tavallaan (NG900 aika lähellä OG9-3:sta) perheestä, niin täytyy sanoa, että kun pääsee Sport Sedanin rattiin, niin tuntuu kyllä tosi köyhältä ajaa NG900:lla sen jälkeen, siis ajo-ominaisuuksien puolesta. Jos taas tarvitsee roudata jotain tavaraa, niin NG900 on ihan ehdoton sitä varten.
P.S. Ei se uuden 9-3:n viripotentiaali kovin huono ole. Luotettavien lähteiden mukaan uuden 9-3:n 2 -litrainen kone kestää vaivatta 300 hv:n tehot![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Plussia ja miinuksia:
OG9-3:
+ hyvät tavaratilat
+ varma peruskonstruktio, ei lastentauteja
+ hinta 9-3 2003-> malleihin verrattuna
- ajo-ominaisuudet
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
- 2.2TiD ei välttämättä kaikista paras diesel -moottori
- yksialueinen automaatti-ilmastointi (saivartelua?)
9-3 (2003->)
+ ajo-ominaisuudet
+ uusi auto, uusi design jne.
+ TCS, ESP + muut varustelu jne.
- tavaratilat (jos Sport Sedan)
- hinta vanhempaan malliin verrattuna
- mahdolliset etupään iskariongelmat (jos ongelmia on ilmennyt, niin täytyy hoidattaa kuntoon, jos autossa on takuu päällä).
Voisihan tuota listaa jatkaa vaikka kuinka paljon, mutta oma maku ratkaisee pitkälti, kumpaa mallia arvostaa enemmän.
Koska molemmat autot löytyvät tavallaan (NG900 aika lähellä OG9-3:sta) perheestä, niin täytyy sanoa, että kun pääsee Sport Sedanin rattiin, niin tuntuu kyllä tosi köyhältä ajaa NG900:lla sen jälkeen, siis ajo-ominaisuuksien puolesta. Jos taas tarvitsee roudata jotain tavaraa, niin NG900 on ihan ehdoton sitä varten.
P.S. Ei se uuden 9-3:n viripotentiaali kovin huono ole. Luotettavien lähteiden mukaan uuden 9-3:n 2 -litrainen kone kestää vaivatta 300 hv:n tehot
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: OG vai NG9-3?
Voihan turvakaukalon laittaa keskellekkin, kun siinä on ne kolmepistevyöt, ainakin jos ei ole Saabin oma kaukalo. Vai eikö 3-ovisessa ole kolmepistevöitä keskellä?peinu kirjoitti: Aika makoisa muuten, mutta ei mene vauvaperheellä mitenkään. Turvakaukalon ainoa mahdollinen sijoituspaikka on apukuskin takana, koska edessä on airbag ja kuskin taakse sitä ei voi laittaa, jos ei halua ajaa polvet korvissa.
Ja tonne apukuskin taakse ei turvakaukaloa 3-ovisessa laita kuin .... eipä tullut ketään mieleen.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: OG vai NG9-3?
No sillon pitää molempien etupenkkien olla etuasennossa?Poy kirjoitti:Voihan turvakaukalon laittaa keskellekkin, kun siinä on ne kolmepistevyöt, ainakin jos ei ole Saabin oma kaukalo. Vai eikö 3-ovisessa ole kolmepistevöitä keskellä?peinu kirjoitti: Aika makoisa muuten, mutta ei mene vauvaperheellä mitenkään. Turvakaukalon ainoa mahdollinen sijoituspaikka on apukuskin takana, koska edessä on airbag ja kuskin taakse sitä ei voi laittaa, jos ei halua ajaa polvet korvissa.
Ja tonne apukuskin taakse ei turvakaukaloa 3-ovisessa laita kuin .... eipä tullut ketään mieleen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: OG vai NG9-3?
Ei tarvitse olla. Olen kokeillut ainakin omalla penkki asetuksilla (172cm), niin se kaukalo tuli niiden kahden penkin väliin. Samalla kertaa kokeilin laittaa kaukalon apukuskin penkin taakse, niin silloin olis pitänyt siirtää penkkiä eteenpäin (eli ei sekään penkki ollut ennestää kovin edessä). Lisäksi tuo taitaa olla turvallisin paikka lapselle kolaritilanteessa.peinu kirjoitti: No sillon pitää molempien etupenkkien olla etuasennossa?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86