OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tehtiin tuossa vertailua yhden toisen 9-3SE -99 automaatin kanssa, ja tasan samoihin mentiin. Siis ihan 100% rinta rinnan.
Harmittavaa tilanteessa vain oli tosiasia että tämä toinen oli 154hv matalapaineturbo :(

Taitaa tuo minunkin sitten olla matalapaine, vaikka boxit on täyspaine-mallia, mag.vena on yms. pientä...

Aina ei voi voittaa...

Niin, testi ajettiin siten että vauhtia oli 50km/h, puhelimet auki, laskettiin alas nollaan josta sitten molemmat tallas kaasupolkimen pohjaan. lopetettiin n. 100km/h vauhdissa. Ja tosiaan, MITÄÄN eroa ei syntynyt.

Autot tarkalleen:
5ov 9-3SE -99 185hv automaatti 91tkm 195/65-15 kitkat
5ov 9-3SE -99 154hv automaatti n.150tkm 195/60-15 nastat

Pitää käydä motarilla testaamassa 0-150km/h, jos vaikka saisin edes 10cm eroa aikaan...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Käännä peilit ikkunaa vasten :wink:
tth78
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 11:42

Viesti Kirjoittaja tth78 »

Aika kummallista? Eikös noissa nyt tehot ja vääntö ole aikalailla eri luokissa: 154 <=> 185 ja vääntökin jotakin 210 <=> 270 nm. Noh hyvä tietää et matalapaineellakin kerkeää...
Xsara 2.0 HDi 03
e36 318 iS coupe
9000 cd tbo
9000i
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Pointtina varmaan oli kuitenkin se että Napen Tbo ei liiku mihinkään kun matalapainekin pärjää sille?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Väännöt noissa on melkein samat.

Teho/vääntö arvoja kerätty netistä:

B204 98-99 (Trionic 5)

B204E Aut: 154hv 217Nm (219Nm?)
B204L Aut: 185hv @ 5750rpm / 233Nm @ 2000-5400rpm
B204R Aut: 200hv 2??Nm

B204E Man: 154hv 217Nm (219Nm?)
B204L Man: 185hv @ 5500rpm / 263Nm @ 2100-4600rpm
B204R Man: 200hv @ 5???rpm / 283Nm @ 2300-4600rpm

B205 00-03 (Trionic 7)

B205E Aut: 150hv @ 5500rpm 240Nm @ 1800-3500rpm
B205L Aut: 185hv @ 5500rpm 250Nm @ 1900-5000rpm
B205R Aut: 205hv @ 5750rpm 250Nm @ 1900-5750rpm

B205E Man: 150hv@5500rpm 240Nm@1800-3500rpm
B205L Man: 185hv@5500rpm 263Nm @ 2100-4800rpm
B205R Man: 205hv@5500rpm 280Nm @ 2200-5000rpm

Turboista:
B204L/R Garrett TB25 (WG-hiukan eri)
B205L Garrett GT1752S
B205R MHI TD04HL-15T #5

Tiedot lähinä saabturboclubin foorumista haettu.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

minulla on ja siltä se tuntuu. mutta kun kokeilin isäni turbojubileeta lpt niin ei se sen jälkeen ollut enään niiin laiska kun oletin.
9-3.1972
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Saako ajotietokoneesta pihalle turbon paine tiedot?
Sukulaiseni on ehkä hommaamassa -99 Saab 9-3 2.0t SE A
Auto tuntui oman tonnari manuaalin jälkeen todella laiskalta.
Lähdin kiihdyttämään motarilla levähdys paikalta liikenteen sekaan Sport nappi pohjassa ja vetäsin manuaalisesti myös vaihteita silmään kun ei tapahtunut oikein mitään. Vierestä meni ohi vaikka millaista kiinan pommia ym.
Kysymys onko tämä ominaisuus vai vika?
Auto on myynnissä Rintajoupilla Turussa autolla on ajettu 108 tkm.
Otanko sekkarin käteen ja menen testailemaan 0-100 aikoja vai 80-150 ja sen perusteella sitten saadaan selvyyttä?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eihän tollanen matalapaine mikään raketti ole ja automaatin kanssa varsinkin kaipaa lisää tehoa.
Vakiosoftilla et saa SIDille näkyviin ahtopainetta, ja T7:llakin vain uudelleenohjelmoimalla.
OBD:n kautta, perinteisellä viisarimittarilla tai CAN väylältä näkee tilannetta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Matalapaineet ei mitään tykkejä ole. Voihan olla että niissäkin on vielä perispaineet liian matalalla.

Ei kannata katsella tehoja autoa ostaessa. Sen puolen saa järjestykseen sitten oston jälkeenkin muutamalla hassulla satasella. :mrgreen:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja Pola »

Eikös tuossa täyspaineisessa ole tehot rajoitettu pienemmillä vaihteilla. Luultavasti eroa alkaa syntymään kun lähdette työntämään siitä satasesta eteenpäin :?:
#3272
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Mitähän tuo pitäisi mennä 0-100?
Sinänsä eipä tuo auto ole menossa kovinkaan urheilulliselle kuskille.
Olisi kuitenkin kiva tietää onko tuo kuitenkin kunnossa moottorin oheislaitteiltaan. Sytytysyksikkö oli väriltään punainen. Moottori oli todella siisti päältä sekä alta melkein. Punaista öljyä oli kutenkin moottorin pohjassa valunut jostain jonkun verran. Laatikosta vai jarruista dilema ei selvinnyt.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Punainen on vaihteistoöljyä.
Punainen kasetti = auto on siis T5 ja helppo piristää jos siihen päätyy.
Todennäköisesti peruspaineet on väsyneen hukkisjousen takia valmiiksi laskeneet jolloin alkuperäistä 154 hp ei enää löydy.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Onko tuota öljyn vuotamista esiintynyt muissa automaateissa?
Mitenkähän korjaus puoli pitääkö laatikko pudottaa alas ja vaihtaa tiivisteet vai onko tuosta enemmälti haittaa jos laatikkoon lisää öljyä.
Niin minkähän verran tällä hetkellä laatikossa on öljyä jos sitä on vuotanut vuosi kaudet ulos -> laatikko rikki. Ajossa vaihteet vaihtuivat todella nätisti vertailuna VW automaatti VR6.
Niin tuon jousen voi ilmeisesti vaihtaa hukkikseen pienellä vaivalla?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei ole omissa automaateissa vuotanut eli en osaa sanoa miten yleistä, mutta on täällä muitakin Aisinin automaattien käyttäjiä.
Öljyn tason tarkistukseen ja tyyppiin löydät foorumilta hakemalla ohjeet.

Orkkishukkiksen jousen vaihdon voit unohtaa, ensin yritetään ihan tangon mittaa säätämällä laittaa asia kuntoon. Mutta sekin homma on kulkemisen keveyttä hakevalle aivan riittämätön muutos, mankkuvena ja softa lpt pirssiin auttaa vasta oikeasti. Tästäkin löytyy runsaasti keskusteluja.

Autohan on tosi vähän ajettu tuon ikäiseksi, ja juuri on tulossa isompi määräaikaishuolto vastaan joten sen maksaja kannattaa ottaa huomioon ja tarkistaa huotokirjasta sisältö. Ellei ole tehty jo.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja mursu »

Muistaakseni 200tkm paikkeilla orkkishukkaportti jaksoi pitää maksimissaan jotain 0.1baria jonka jälkeen päästi paineet ulos :)

Et ei tuo 154hp versiokaan silloin kovin raketilta tuntunut. Ja jos järjellä miettii ei nuo vähäiset ajokilometrit vaikuta kaikkeen, auto vanhenee myös seistessään ja jousi kuoleentuu pikkuhiljaa...
Vastaa Viestiin