Kyseessä -95 vuoden 2.0 S
Vika hyvin samanlainen kuin tässä topicissa, mutta sieltä ei löydy ratkaisua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=abs
Eli ABS merkkivalo syttyy ajoittain. Yleensä sammuu kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen.
Silloin kun ABS toimii normaalisti, eli merkkivalo ei pala, hiljaa ajettaessa kun jarrua painaa kevyesti niin jarrupolkimessa tuntuu ABS:n täristys, siis ihan kuivalla asvaltilla. Näin ei koskaan tapahdu kovempaa ajettaessa, sanotaan yli 50km/h. Ilmiö on melko yleinen, mutta ei kuitenkaan siis tapahdu joka kerta.
Vikakoodit on luettu Olarin Länsiautossa ja ne näyttivät tyhjää ja pikahuollossa nosteltiin käsiä.
Tuntuu siltä kuin joku pyörän antureista antaisi järjestelmälle tietoa, että jokin pyöristä on lukittumassa. Tähän viittaisi myös se, että eikös ABS:n merkkivalo syty, jos joku pyöristä "ei pyöri" silloin kun jarrua ei paineta. Mutta luulisi viallisesta pyöräanturista jäävän vikakoodi muistiin, mutta kun ei.
Ideoita kellään? Ei viitsisi summamutikassa alkaa antureita vaihdattamaan.
ABS vika
Kiitos tiedoista. Täytyy viikonloppuna käydä noita antureita läpi. Onko tuo "tech" joku kuin muu mitä Olarin Länsiauto (merkkikorjaamo) käyttää, sillä siellä vikakoodit luettiin, mutta näytti tyhjää?
Lueskelin Saabin korjausmanuaalia ja etupyörien anturien irrotus näytti melko suoraviivaiselta, mutta takapyörien taas monimutkaiselta. Siinä muistaakseni piti ensin irroittaa jarrusatula, purkaa/löysätä käsijarrun vaijerimekanismia ja irrottaa jarrlevy. Onko tosiaan näin "suuri" operaatio, vai löytyisköhän tuohon joku helpompikin tapa?
Lueskelin Saabin korjausmanuaalia ja etupyörien anturien irrotus näytti melko suoraviivaiselta, mutta takapyörien taas monimutkaiselta. Siinä muistaakseni piti ensin irroittaa jarrusatula, purkaa/löysätä käsijarrun vaijerimekanismia ja irrottaa jarrlevy. Onko tosiaan näin "suuri" operaatio, vai löytyisköhän tuohon joku helpompikin tapa?
Jos pääset auton alle niin anturit näkee sieltä. Vikakoodit voi lukea vaikka läppärillä, mutta tuo ABS antureiden tutkinta vaatii Saabin mittalaitteen. Virallisella Saab huollolla täytyy olla se, eivät vain tiedä mitä tehdä. Eli voit ehdottaa niille että katsovat ajaessa Techillä mikä rengas väittää olevansa lukossa ja siinä anturissa on vika. Jos ei onnistu aja Tampereen Metroon jossa varmastí onnistuu.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
S-SK #2566, STCF #27