Aero&bensanpaineen säädin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Aero&bensanpaineen säädin

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Missäs majailee Trionic7 bensanpaineen säädin, saisko jotain kuvan poikasta jossa se olisi ympyröity?
Ihmetyttää vaan kun Nordicin virisatseissa tulee 3,5bar säädin, muttei muissa viripajojen satseissa, että mitä hyötyä tuostakin on.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

bensanpaineen säädin on imusarjan yläpuolella olevan bensakiskon päässä oleva kananmunan kokoinen messinkimöykky :)

Voit itse kuvitella mitä vaikutusta bensanpaineella on virikäytössä.

Pieni vihje: Kovilla ahtopaineilla kone tuppaa käymään laihalla.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Bensanpaine

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Hmm kuva olisi ollut silti kiva.

Tuon vastauksen perusteella voisi päätellä, että Nordic käyttää suurempia ahtopaineita kuin muut, tai sitten muilla satseilla ollaan laihalla...huhuh 8O
Olisi todella mukava jos nuo yleisemmät satsit Maptun, BSR ja Nordic, (Speedspartsia ei kait enään saa) olisi jotkut käyneet penkittämässä Trionic7 Aerolla, niin tietäisi onko niissä jotain ongelmia tai mitkä ovat kunkin heikkoudet.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Nordic käyttää isompaa painetta kuin muut jotta bensa riittäisi kaikissa tilanteissa. Vakio säädintä ei pysty säätämään vaan on ostettava joko 3,5 bar säädin tai sellainen jota voi itse säätää esim AM-Worksin.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuota kuvaa Saabista voi olla vaikea löytää, kun se ei ole näkyvilä heti kun nokkapellin avaa. Tässä kuitenkin kuva toisesta merkistä. Itse vakio säädin on samanlainen Saabissa.

Kuva

Nosta pois musta muovinen suojus, mikä on öljytikun ympärillä. Paljastuu imusarja minkä päällä näkyy erinäinen määrä letkuja ja johtoja. Imusarjan "juurissa" ihan lohkon vierssä on kussakin imukanavassa bensasuuttimet kiinni. Noita bensasuuttimia yhdistää poikittaissuunnassa neliön muotoinen putki eli bensan jakotukki. Sen, muistaakseni, kuskin puoleisessa päässä on tuo bensanpaineen säädin. Voi olla toisessakin päässä :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

peinu kirjoitti: Noita bensasuuttimia yhdistää poikittaissuunnassa neliön muotoinen putki eli bensan jakotukki. Sen, muistaakseni, kuskin puoleisessa päässä on tuo bensanpaineen säädin.
Juurikin siellä ja puristettu kiinni jakotukin päähän pannalla..Yksi torks ruuvi
auki ja panta pois..Pientä nytkytystä varovasti säätimelle( o-rengas saattanu jämähtää vähän kiinni)ja vetää pois..Avot säädin käsissä..

Uusi säädin tillalle panta ja alipaine letku kiinni ja kovaa ajoa.. :wink:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Bensanpaine

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

testing1 kirjoitti:Tuon vastauksen perusteella voisi päätellä, että Nordic käyttää suurempia ahtopaineita kuin muut, tai sitten muilla satseilla ollaan laihalla...huhuh 8O
Bensapaineella määrätään paljonko suuttimista tulee soppaa. Esim bochin vihreät antaa 465ml @ 3.8 Bar paineella Siemensin suuttimet antavat 630 cc @ 3.0 Bar paineella jne.( http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... =Suuttimet+)

Se että muut firmat kuin Nordic eivät käytä bensapaineen säädintä ei tarkoita sitä että muiden pajojen koneet kävisivät laihalla vaan softassa otetaan bensanpaine ja suuttimien koko huomioon.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Yksinkertaisuudeessa suurempi b-paine mahdollistaa pienempien aukiolojen käytön ruiskutusmäärän pysyessä samana. Toiset tykkää että 100% dc on ok toiset ei...
#1730
500whp.net member
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Bensa

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Juuh kittoksia kovasti.
Pro Car Servicen BSR sarja kiinnosti kovasti alussa, mutta kun luki tuolta tuning puolelta, että niillä on ollut nakutusongelmia Trionic7 autoissa.
Nordic kiinnostaisi, mutta liian pieni putki 2,5", kyllä se 3" pitää olla 8)
Joten Maptun olis siinä mielessä ja hinta laatu suhdekin, mutta mutta mutta kun eivät perk...leet vastaa meiliin.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Bensa

Viesti Kirjoittaja peinu »

testing1 kirjoitti: Nordic kiinnostaisi, mutta liian pieni putki 2,5", kyllä se 3" pitää olla 8)
Ei sillä katin jälkeisellä pätkällä ole paljoa vaikutusta kuin ääniin, jos pöntöt on vaan hyvin virtaavia. Voihan siitä toki joku marginaalinen hyöty olla.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Putkista

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Nordic tuning sport pakoputkisto
* 2,5" sport pakoputkisto 4" ovaalilla pakoputkenpäällä
* Vähentää pakoputkiston vastapaineita 20%
* Ruostumaton
* Elinikäinen takuu

Rosteri hyvä juttu, mutta tuon mukaan vastapainevähennys 20%.

Ja Maptun:
3" (76 mm) exhaust system manufactured from 1,5-2 mm double side aluminized steel. Sound level according to ISO R362: 78 dbA (+2 db). Back pressure reduction: 50% (appr. 600 Pascal). Stainless matt polished tail pipe.

Eli vastapainevähennys 50% !!!
Jurba
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 16:24

Viesti Kirjoittaja Jurba »

Jt:n putki joka on 3" on ihan hyvä valinta. itse asensin semmosen juurikin muutama päivä sitten. ei vaan ole kuin downpipe joka on rosteria mutta kai se vuosia siellä kumminkin pysyy ongelmitta.
suht halpa tuo jt kokoputki on pcs:n kautta.
Saab 9-3 -08
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

JT on ihan hyvä ~1000e hintaisekseen ja ajaa asiansa loistavasti niin kauan, kun ei ruostu poikki/puhki/tukkoon, ei tarvitse irroitella liitoksistaan kovinkaan usein, eikä "ylimääräiset" mörinät haittaa.

Tiedän useamman JT:n ex-omistajan ja tulevat ex-omistajan, jotka ovat kyllästyneet JT:n "laatuun". .. Siis myös vaihtelevaan "laatuun".
Vanhemmissa JT:issä tuo jousto-osakin oli sellainen varsin heikko lenkki ja yleinen käytäntö oli hakea biltemasta korvaava tilalle..
Tässä esimerkkejä JT:n laadusta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0

Tuo vastapaineen mittaustapa vaikuttaa tuohon "eroon", joten eri mittaustavoilla saadaan eri tuloksia, eikä tulokset ole vertailukelpoisia keskenään. Löytyykö puolueettomia yhteneväisiä mittaustuloksia?

Ferritan sportti 2.5" rosteripöntöistä voit puotella vaikka pikkukiviä läpi ilman että koskevat mihinkään ja nopeus hidastuu, kun villat ovat seinillä ruostumattomien verkkojen takana ja lähdöt ovat linjassa päinvastoin kun JT:n ei niin ideaalisesti 3 tuumaiseksi virtaavassa takapöntössä jossa lähdöt eivät ole linjassa ja kaasu mutkittelee. - kylläkin 3" käytävää.
Jo 4-5v vanhoissa JT:issä voi pönttöjen ruostuvat sisäverkot olla niin pahasti ruostuneita, että tukii ihan itsestään pöntön varsin perusteelisesti, joka taas nostaa pakopaineita, joka taas voi rikkoa koneen.
JT tukossa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=45140

Eräällä toisella klubilaisella tukossa olevaa putkisto ehti halkaista ainoastaan pari kantta og900i:sta, kunnes vika löytyi. :wink:

JT on tehty alkuperäistä useammasta pikkupätkästä ja liitoksissa käytetään edullisia "perinteisiä" putket päällekkäin->klemmari puristaa liitoksia, joiden irroittelu "vuoden välein" käy yleensä vähintäänkin työstä kiinnni ruostuttuaan ja liitosten saaminen "taas" tiiviiksi vaatii sisua.

Eihän useampi perinteinenkään liitos ole mikään ongelma, eikä tuota kuin vähän lisävaivaa useamman liitoksen myötä, jos putki asennetaan kerralla huolella, ettei kolise (jt oikeesti on kranttu noista palasten kulmista..) ja vaihdettaan taas 4-6v päästä uuteen, mutta kun yleensä viri.. tai varsinkin viri-viri autoissa saa olla tekemässä kytkinremppaa, vaihdelaatikon vaihtoa, turbon päivitystä, bensapumpun vaihtoa (putken irroitus kuulemma "helpottaa" hommaa?), tp-ketjun poistoa yms, jotka edellyttävät putken katkaisua.
- Niin. Ferritassa alkuperäisen kaltaiset palloklemmarit alkuperäissä kohdissa, jotka lähevät kauniisti, tai vähintäänkin klemmarin pulttien katkettua putki irtoaa kauniisti samantien :wink:

Putkistossa alkuosan 3" on oleellista hyvin virtaavalla catilla, koska kaasut ovat kuumia ja tarvitsevat tilaa, mutta jäähtyvät kutistuvat ensimmäisen metrin matkalla satoja asteita ja näinollen 2.5" loppupäällä ei vielä ole merkitystä 400+hp autoissakaan.

Jokainen päättäköön itse mistä on valmis maksamaan. Yleensä laatua ei saa vaan ihan ilmaiseksi.
Sit on vielä toi hinnaltaan JT:n ja Ferritan puolivälistä oleva http://www.a-alt-avgassystem.fi/sporttiputket/saab.html putkisto, mutta sellaista en vielä ole päässyt katkomaan tai edes näkemään livenä. :idea:

Ugh. Olen puh.. Siis spekuloinut. :wink:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hook kirjoitti: Sit on vielä toi hinnaltaan JT:n ja Ferritan puolivälistä oleva http://www.a-alt-avgassystem.fi/sporttiputket/saab.html putkisto, mutta sellaista en vielä ole päässyt katkomaan tai edes näkemään livenä. :idea:
Elikkä ostakaapas nyt joku tollanen niin pääsemme kuulemaan käytännön kokemuksia :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Putkista

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Tässäpä tuli arvokasta tietoa jälleen, joten ei JT:n putkia ainakaan mulle, noi Lahden putket alkoi kummasti kiinnostaa. Niillä ei taida olla asennuspalvelua, kun noitten vanhojen ruosteisten putkien irrottelu ei ole mitään herkkua mieluummin annan sen homman jollekin muulle.
Vastaa Viestiin