Akku täysin tyhjä ja savu/höyry koneesta
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 08:16
Akku täysin tyhjä ja savu/höyry koneesta
Aamulla 9-3 vm. 99 startatessa oli akku täysin, ei tule edes mittaritauluun valoja. Mistäpäin kannattaa lähteä vikaa etsimään? Akku on vuoden vanha. Vaikuttaa kuin joku purkaisi akkua.
LISÄTTY:
Latasin akun ja laitoin auton käyntiin. Kävi kaksi minuuttia ja moottoritilasta tuli pieni pamaus ja harmaa savu / höyry tuli jostain moottorin etupuolelta, ei mitään nestevuotoja havaittavissa.
Moottori toimii normaalisti , mutta välillä kuuluu sellainen pihinä apukuskin puolelta hansikaslokeron takaa. Varsinkin silloin, kun laittaa ilmastoinnin päälle. Ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään asianmukaisesti, kun painaa AUTO-nappulaa ja ECON-tilassa sammuu.
Mikä voisi olla vikana pihinään?
LISÄTTY:
Latasin akun ja laitoin auton käyntiin. Kävi kaksi minuuttia ja moottoritilasta tuli pieni pamaus ja harmaa savu / höyry tuli jostain moottorin etupuolelta, ei mitään nestevuotoja havaittavissa.
Moottori toimii normaalisti , mutta välillä kuuluu sellainen pihinä apukuskin puolelta hansikaslokeron takaa. Varsinkin silloin, kun laittaa ilmastoinnin päälle. Ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään asianmukaisesti, kun painaa AUTO-nappulaa ja ECON-tilassa sammuu.
Mikä voisi olla vikana pihinään?
Viimeksi muokannut Cosmicblue, Ma Loka 09, 2006 21:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jos omistat yleismittarin, mittaa virrankulutus jahka olet saanut akun ladattua. Sitten otat sulakkeita irti yksi kerrallaan ja viallinen piiri löytyy, kun virta putoaa nollaan. Jos osaat, mittaa akun sisäinen resistanssi. Se ei (muistaakseni) sais olla yli 40 milliohmia. Jos on, akkukaupan kautta...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 08:16
Piti ottaa muistaakseni akun maajohto irti ja sitten mitattiin akun ja irtiotetun piuhan väliltä. Tai ehkä kannattaa varmistaa vielä joltain toiselta luotettavampi tieto. Itellä aikanaan hajos virtamittari, kun väärin aloin mittaamaan, niin kannattaa olla tarkkana.Cosmicblue kirjoitti:Ei oikein ymmärrä. Siis mittaan ampeerimääriä vai ja mistä niitä ny sitten mitataan?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Virtamittausta
Jos auto on käynnissä niin ehdottomasti pihtimittari joko plus tai maa kaapelinipun ympärille.
Jos haluaa lähteä varovasti liikkeelle niin pihtimittarilla kaapelinipun ympäriltä, kun auto ei ole käynnissä ---> ei tarvi irrotella mitään johtoja eikä yleismittari mene rikki.
Jos virtapiirissä on suuri virtavuoto niin se voi rikkoa yleimittarin tai ainakin sen varosulakkeen, kun tavalliset yleismittarit kestää yleensä vain n.20A.
Kaikissa autosähköliikeissä on pihtimittareita ja luultavasti monissa akkumyynti liikkeissä.
Jos haluaa lähteä varovasti liikkeelle niin pihtimittarilla kaapelinipun ympäriltä, kun auto ei ole käynnissä ---> ei tarvi irrotella mitään johtoja eikä yleismittari mene rikki.
Jos virtapiirissä on suuri virtavuoto niin se voi rikkoa yleimittarin tai ainakin sen varosulakkeen, kun tavalliset yleismittarit kestää yleensä vain n.20A.
Kaikissa autosähköliikeissä on pihtimittareita ja luultavasti monissa akkumyynti liikkeissä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 08:16
Latasin akun ja laitoin auton käyntiin. Kävi kaksi minuuttia ja moottoritilasta tuli pieni pamaus ja harmaa savu / höyry tuli jostain moottorin etupuolelta, ei mitään nestevuotoja havaittavissa.
Moottori toimii normaalisti , mutta välillä kuuluu sellainen pihinä apukuskin puolelta hansikaslokeron takaa. Varsinkin silloin, kun laittaa ilmastoinnin päälle. Ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään asianmukaisesti, kun painaa AUTO-nappulaa ja ECON-tilassa sammuu.
Mikä voisi olla vikana pihinään?
Moottori toimii normaalisti , mutta välillä kuuluu sellainen pihinä apukuskin puolelta hansikaslokeron takaa. Varsinkin silloin, kun laittaa ilmastoinnin päälle. Ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään asianmukaisesti, kun painaa AUTO-nappulaa ja ECON-tilassa sammuu.
Mikä voisi olla vikana pihinään?
Viimeksi muokannut Cosmicblue, Ma Loka 09, 2006 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 83
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 09:16
- Paikkakunta: Jyväskylä
ilmastoinnin kompressorin rele
jumissa ja se purkaa akkua parkissa ja pitää kompuraa päällä jatkuvasti. Höyry tulee ilmastoinnin ylipaineventtiilistä.
Terveisin
Riku Seijari
Pro-Carservice Oy
Yritystie 2
40320 Jyväskylä
riku.seijari@pro-carservice.com
Phone: +358 10 3205353
Riku Seijari
Pro-Carservice Oy
Yritystie 2
40320 Jyväskylä
riku.seijari@pro-carservice.com
Phone: +358 10 3205353
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 08:16
Siis mikä on jumissa? Nyt ainakin näyttää kompura pyörivän normaalisti, kun laittaa ilmastoinnin päälle. Pihinä tosin kuuluu ilmastoinnin ollessa päällä ja nimenomaan hansikaslokeron takaa. Onko hanskalokeron takana joku ylipaineventtiili ja mikä se venttiili sitten ois ollu joka päästi konehuoneessa ne harmaat höyryt? Ja missä on järkevintä korjauttaa vika. Joku ilmastointifirma vai Saab-korjaamo?
Asun Etelä-Pohjanmaalla.
P.S. Särkyykö autosta jotain, jos ajelen sillä ilmastointi ECON-asennossa huoltoon asti?
Asun Etelä-Pohjanmaalla.
P.S. Särkyykö autosta jotain, jos ajelen sillä ilmastointi ECON-asennossa huoltoon asti?
Viimeksi muokannut Cosmicblue, Ti Loka 10, 2006 10:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere