Eturenkaan sisäreunat kulunu ja pahasti... kokoa 225/40 R18
Eturenkaan sisäreunat kulunu ja pahasti... kokoa 225/40 R18
Ajoinpa sit tänään auton parkkiin ja renkaat sattu olla linkussa ja jostain syystä tuli katottua eturenkaisiin. Ja mitä vittua... sisäsyrjän yhdestä kohtaa näkyi jo langat molemmista renkaista. Tämän kesän ajetut kumit kysymyksessä. Näyttää aivan kuin nuo olisi johonkin hangannat, mutta mihin jos on? Kulmat on olevinaan niin suorassa kun voi. Ainut millon raapii kiinni johonkin, kaariin vai mihin on kun kanttaa renkaat lähes linkussa kovempaa ja ajaa kuoppaan. Tätä ei ole montaa kertaa edes tapahtunut. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Renkaat on 225/40 R18 Kumhot ja vanteet ET40.
Huomenna saan tarvittaessa paremman kuvan valoisassa. Mutta tuossa kuitenkin.
Tässä kuva
Renkaat on 225/40 R18 Kumhot ja vanteet ET40.
Huomenna saan tarvittaessa paremman kuvan valoisassa. Mutta tuossa kuitenkin.
Tässä kuva
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Kävi itselleni samanlainen tapaus pari vuotta sitten.
Sisäpuolen kuluminen tapahtui tosin vain apparin puolelta.
Oli kuukausi pari alustan asennuksen (powerflexit ja sachsit) jälkeen huolto PCS:llä. Jossa auto nostettiin tavallisen kausihuollon yhteydessä ylös (onneksi). Oli sisäreuna pahasti kankaille päässyt kulumaan. Ei kun vararengasta alle.
Kulmat oli säädetty tehdasarvoihin 4-pyörämittauksessa ja siitä todistus muutoskatsastuksessa näytetty. Jouduin viemään uudelleen kulmiensäätöön ja arvot oli edelleen oikein tehdasarvoihin nähden.
Mutta jotain oli tehtävä ,ettei kävisi uuden renkaan tuhoksi. Nyt siellä on pienet sovellusarvot, en tiedä/muista mitkä mutta toimii.
Autossa 215/40-17 renkaat ja original 3-spoke-double vanteet.
Ps. just töistä tulin ja juu ei kuva näy
Sisäpuolen kuluminen tapahtui tosin vain apparin puolelta.
Oli kuukausi pari alustan asennuksen (powerflexit ja sachsit) jälkeen huolto PCS:llä. Jossa auto nostettiin tavallisen kausihuollon yhteydessä ylös (onneksi). Oli sisäreuna pahasti kankaille päässyt kulumaan. Ei kun vararengasta alle.
Kulmat oli säädetty tehdasarvoihin 4-pyörämittauksessa ja siitä todistus muutoskatsastuksessa näytetty. Jouduin viemään uudelleen kulmiensäätöön ja arvot oli edelleen oikein tehdasarvoihin nähden.
Mutta jotain oli tehtävä ,ettei kävisi uuden renkaan tuhoksi. Nyt siellä on pienet sovellusarvot, en tiedä/muista mitkä mutta toimii.
Autossa 215/40-17 renkaat ja original 3-spoke-double vanteet.
Ps. just töistä tulin ja juu ei kuva näy
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 11:43
Eipä ole juurikaan tullut kumia poltettua tai kanttailtua mutkiin vauhdikkaasti. Joten ihmettyttää edelleen. Ja tuo kuluminen näyttää aivan siltä kun se olisi johonkin hangannut.MrG kirjoitti:Äkkilähdöt, kumenpoltto ja nopeat kiihdytykset paikoiltaan saattaa aiheuttaa tuon sisäreunoilta kulumisen.
Nyt pitäisi kuvankin toimia... tämä on niin kätevää tämä netissä hommailu tällä modeemiyhteydellä täällä korvessa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Mun rengasasentaja totesi, että on ohjauskulmat päin kettua kun oli sisäreunoista kulunut. Mittaus osoittikin, että mulla oli aurauksen sijasta haritusta.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Onko tossa TiDissä madallussatsia?
Jos on, niin sehän pistää aurauskulmat v*tu*ks*, sillä uudemmissa Saabeissahan ei voi säätää camberia/casteria. Mulla on vasemman eturenkaan camberi pielessä yhdellä asteella ja oikean eturenkaan camberi kahdella asteella.
Jos autossa ei ole madallussatsia, niin sitten ongelma on lähtöisin jo tehtaalta tai auto on kolaroitu (ja siitä ei ole kerrottu eteenpäin korjauksen jälkeen). Kuten aikaisemmasta kappaleesta voi lukea, niin meikäläisen NG900:n oikean etupyörän camber on yhden asteen pielessä verrattuna vasempaan etupyörään. Tämä on ilmeisesti ollut Saabin "tyyppivika" vai pitäisikö sanoa "ominaisuus".
Jos on, niin sehän pistää aurauskulmat v*tu*ks*, sillä uudemmissa Saabeissahan ei voi säätää camberia/casteria. Mulla on vasemman eturenkaan camberi pielessä yhdellä asteella ja oikean eturenkaan camberi kahdella asteella.
Jos autossa ei ole madallussatsia, niin sitten ongelma on lähtöisin jo tehtaalta tai auto on kolaroitu (ja siitä ei ole kerrottu eteenpäin korjauksen jälkeen). Kuten aikaisemmasta kappaleesta voi lukea, niin meikäläisen NG900:n oikean etupyörän camber on yhden asteen pielessä verrattuna vasempaan etupyörään. Tämä on ilmeisesti ollut Saabin "tyyppivika" vai pitäisikö sanoa "ominaisuus".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Mikäli alla on sikamagea alupallovannesysteemi niin ei kannattane laittaa orggisarvoihin, jotka on arvottu sirkkelinterärenkaalle ja kapealle vanteelle.NEO9-3 kirjoitti: Kulmat oli säädetty tehdasarvoihin 4-pyörämittauksessa ja siitä todistus muutoskatsastuksessa näytetty. Jouduin viemään uudelleen kulmiensäätöön ja arvot oli edelleen oikein tehdasarvoihin nähden.
Samoin kävi tääläkin.
90000km huollon yhteydessä huomattiin että renkaat oitis uusiksi.
Oli alkuperäiset michelinit 205/50 R16... eturenkaat oli kuluneet sisäsivulta teräskudoksen reunasta (teräskin jo näkyi).
Klutuspintaa oli tasaisesti vielä jäljellä edessä n. 2,5mm ja takana yli 3mm.
TULIMME TUTKIMUKSISSAMME SIIHENTULOKSEEN, ETTÄ KUN NOINKINPALJON RENKAILLA JO AJETTU, NIIN MICUKAT PETTI
(tuskin millään muillarenkailla olisi moisia kilometrilukuja saavutettu).
Vaihettiin Ambassatorit 205/55 R16 V (270E/sarja) tilalle ja hivenen enemmän painetta eturenkaisiin... on hyvät renkaat mm. pienempi melu ja nopeusmittari näyttää nyt täsmälleen oikein.
KULMIA EI TARKISTETTU!
90000km huollon yhteydessä huomattiin että renkaat oitis uusiksi.
Oli alkuperäiset michelinit 205/50 R16... eturenkaat oli kuluneet sisäsivulta teräskudoksen reunasta (teräskin jo näkyi).
Klutuspintaa oli tasaisesti vielä jäljellä edessä n. 2,5mm ja takana yli 3mm.
TULIMME TUTKIMUKSISSAMME SIIHENTULOKSEEN, ETTÄ KUN NOINKINPALJON RENKAILLA JO AJETTU, NIIN MICUKAT PETTI
(tuskin millään muillarenkailla olisi moisia kilometrilukuja saavutettu).
Vaihettiin Ambassatorit 205/55 R16 V (270E/sarja) tilalle ja hivenen enemmän painetta eturenkaisiin... on hyvät renkaat mm. pienempi melu ja nopeusmittari näyttää nyt täsmälleen oikein.
KULMIA EI TARKISTETTU!
Viimeksi muokannut saabeli, Ma Loka 16, 2006 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
mulla kulu puhki asti kesässä kuskin puolelta eturengas, ja tietenkin juuri sisäpuolelta. Nyt kun oli auto ylhäällä viikonloppuna niin oli se apparin puolikin kulunut naruille asti, ja juurikin sisäpuolelta.
Pitää pyytää aurauskulmien tarkistusta nyt kun menee 130k huoltoon.
Alusta on aeron vakio.
Pitää pyytää aurauskulmien tarkistusta nyt kun menee 130k huoltoon.
Alusta on aeron vakio.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
TiDissä on madallus setti alla. APEXin -35mm jouset ja Konin Sport vaimentimet. Ja painetta on ollu muistaakseni 2.6 tai 2.8.Turbo Sensonic kirjoitti:Onko tossa TiDissä madallussatsia?
Jos on, niin sehän pistää aurauskulmat v*tu*ks*, sillä uudemmissa Saabeissahan ei voi säätää camberia/casteria. Mulla on vasemman eturenkaan camberi pielessä yhdellä asteella ja oikean eturenkaan camberi kahdella asteella.
Jos autossa ei ole madallussatsia, niin sitten ongelma on lähtöisin jo tehtaalta tai auto on kolaroitu (ja siitä ei ole kerrottu eteenpäin korjauksen jälkeen). Kuten aikaisemmasta kappaleesta voi lukea, niin meikäläisen NG900:n oikean etupyörän camber on yhden asteen pielessä verrattuna vasempaan etupyörään. Tämä on ilmeisesti ollut Saabin "tyyppivika" vai pitäisikö sanoa "ominaisuus".
Pitää nyt joka tapauksessa kapeammat kumit ostaa tuohon eteen sit ens kesäks. Mahtuiskohan tuohon 215/45 18 tuumasella vanteella. Sehän on vähän suurempi kuin tuo 225/40.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Taitaa johtua tuo kuluminen useammasta syystä:
- 9-3:n negatiivinen camberkulma, joka saattaa lisääntyä vielä madallussarjan kanssa
- Turhankin leveä rengas tuohon työkoneeseen
- Kovat rengaspaineet
Vielä jos aurauskulmaa on liian vähän, tai jopa negatiivinen, renkaat kuluvat aika äkkiä.
- 9-3:n negatiivinen camberkulma, joka saattaa lisääntyä vielä madallussarjan kanssa
- Turhankin leveä rengas tuohon työkoneeseen
- Kovat rengaspaineet
Vielä jos aurauskulmaa on liian vähän, tai jopa negatiivinen, renkaat kuluvat aika äkkiä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Millaisia paineita muut käyttää tuon kokoisilla kumeilla?rr kirjoitti:Taitaa johtua tuo kuluminen useammasta syystä:
- 9-3:n negatiivinen camberkulma, joka saattaa lisääntyä vielä madallussarjan kanssa
- Turhankin leveä rengas tuohon työkoneeseen
- Kovat rengaspaineet
Vielä jos aurauskulmaa on liian vähän, tai jopa negatiivinen, renkaat kuluvat aika äkkiä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570