Tyhjäkäynti/päästöt sekaisin kansirempan jälkeen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Tyhjäkäynti/päästöt sekaisin kansirempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mistä voi johtua että tyhjäkäynti ja päästöt menivät sekaisin kansi rempan jälkeen? Kansirempppa tehtiin kansipahvi vuodon vuoksi ja venttiilivarsien kumien vaihdon ja kannen plaanauksen teetin liikkeessä jotka totesivat venttiilien olevan hyvässä kunnossa. Oireina on siis tällä hetkellä se että tyhjäkäynnillä kone nykii ja tämä näkyy päästöissä kun CO arvo hyppii 0,2-2 välillä välillä nousten jopa 7,5 joka tarkoittaa jo aika paljon bensaa putkessa. 0,5 on siis CO:n raja-arvo päästötestissä.

Lambda on neljä kertaa hälyttänyt check engine valoa vilkuttamalla mutta lambdan vaihto ei vaikuttanut päästöarvoihin vaan kone edelleen nykii tyhjäkäynnillä. Tulpat olen vaihtanut kahteen kertaan ja nyt toisella vaihto kerralla 3 sylinterin tulppa oli metallisen värinen kuin kaikki muuta olivat ihan valkoisia. Tästä suutin vikaa ajatellen vaihdoin paikalle vakio suuttimet+softan+mapin mutta sekään ei vaikuttanut parantavasti.

Liitokset on paineistettu 1bar paineilla ja mitään merkittäviä vuotoja ei ole. Olen testannut hommaa myös ilmastoinnin ECON asennossa joten ilmastoinnin kompuran ei pitäis sotkea hommaa. Tyhjäkäynnin sekoillessa alipaine heiluu -0,35-0,45 välillä käyden aina välillä jopa -0,3 ja -0,5 lähettyvillä. Vedenlämpöanturin väänsin poikki kantta asentaessa mutta lämpömittari edelleen toimii joten luulisi ettei se vaikuta tyhjäkäyntiin. Kokeilen nyt aamulla vielä toisella DI-kasetillakin vaikken usko että homma on siitä kiinni.

Onko kellään ideoita mistä voisi vika olla?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Se vedenlämpötilan anturi on aika monessa mukana, kannattas vaihtaa varmaan...jos siis tästä anturista kyse.

WISsistä:

Lämpötila-anturi on sijoitettu imusarjaan 3- ja 4-sylinterin imukanavien väliin ja se on kosketuksissa moottorin jäähdytysnesteen kanssa. Anturi on NTC-tyyppinen.
Ohjausyksikkö mittaa jäähdytysnesteen lämpötilan syöttämällä anturille 5 V:n jännitteen.
Diagnoosi ohjausyksikön sisäisen 2,74 kOhmin vastuksen kautta navalta 68. Anturi on maadoitettu ohjausyksikön navan 67 kautta.
Tarkan lämpötilamittauksen saamiseksi ohjausyksikkö ottaa vertailumaadoituksen tunnistimen maajohtimelta navalle 66. Ohjausyksikössä olevan vastuksen yli vaikuttava
jännite on suhteessa jäähdytysnesteen lämpötilaan.
Jäähdytysnesteen lämpötilaa käytetään:
• laskemaan suihkutusaika esisuihkutuksessa
• laskemaan suihkutusaika käynnistysmoottorin pyörittäessä
• laskemaan käynnistyksen jälkeinen rikastus
• määrittämään lambdasäädön kytkeytymishetki
• määrittämään pyydetty joutokäyntikierrosluku.
• Jos anturijännite on liian pieni, syntyy vikakoodi P0117.
• Jos anturijännite on liian suuri, syntyy vikakoodi P0118.
• Jos lämpötila-arvo ei ole kohtuullinen, syntyy vikakoodi P0125.
Järjestelmän reaktio vian yhteydessä
• Korvauslämpötilaksi valitaan sama kuin imuilman lämpötila käynnistyksen yhteydessä ja jota sitten nostetaan 1 °C (1,8 °F) jokaista 150 moottorinkierrosta kohti. Korvauslämpötila on maksimoitu arvoon 90 °C.
• Huohotus salvataan.
• Polttoainesopeutus lukitaan.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Kyllä tuon anturin vois varmuuden vuoksi vaihtaa. Nyt kun se on poikki kannessa homma vaan ei ole niin helppo. Pitänee hommata vastakierretappi setti.

DI-kassun vaihdoin aamulla ja sama pätkiminen jatkuu edelleen joten siinä ei liene vikaa.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

No nyt alkoi yhtäkkiä tyhjäkäynti seilaamaan 1000-3000rpm välillä jääden yleensä siihen kierroslukuun josta kaasun nostaa ajossa pois. 5-15s viivellä palautuu normaaliin ja pieni kaasuttelu auttaa asiaan. Voisiko oireet olla kampiakselin asentotunnistimesta?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

NG900SET -95 kirjoitti: Voisiko oireet olla kampiakselin asentotunnistimesta?
Veikkaisin ennemminkin kaasuläpän asentotunnistinta..
Sen liitin on vähän pahassa paikassa siellä tyhjäkäynti moottorin
letkujen alla..Tarkistappa onko kaikki liittimet+letkut kunnolla kiinni siinä
imusarjan päällä..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

TD04 kirjoitti:Veikkaisin ennemminkin kaasuläpän asentotunnistinta..
Sen liitin on vähän pahassa paikassa siellä tyhjäkäynti moottorin
letkujen alla..Tarkistappa onko kaikki liittimet+letkut kunnolla kiinni siinä
imusarjan päällä..
Potentiaalinen paikkahan tuo olis olla irti kun just eilen illalla vaihdoin suuttimet. Täytyy tänään tarkastaa vielä kaikki uusiksi. Sinänsä erikoista että eilen illalla suutin vaihdon jälkeen ei tuota tyhjäkäynninkierrosten nousua tapahtunut lainkaan mutta tänään aamulla heti käynnistäessä alkoi oireilu.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Tuo itsestään kaasuttelu loppui kaasuläpän asentotunnistimen vaihdolla. Nyt voin siis jatkaa tuon tyhjäkäynnin epätasaisuuden ja korkeiden CO arvojen aiheuttajan etsintää...

Sellainen huomio muuten asiaan että kone käy tavallaan tosi "raskaalla" tyhjäkäynnillä. Ahtomittari siis näyttää -0,3-0,4bar lukemia kun se ennen tyhjäkäynnillä näytti n. -0,6bar lukemia. Esim. maantiellä tasakaasulla n. 80 vauhdissa alipaine on tällä hetkellä -0,5 luokkaa joten se on pienempi kuin tyhjäkäynnillä. OBD-portin kautta näkyikin että tyhjäkäynnissä on enfine load 30% luokkaa. Alipaine näyttää paljon normaalimmalta kun pitää kierrokset esim. 2000rpom kohdilla joten koko vika näyttää siis olevan kierrosriippuvainen.

Kokeilen nyt tänään vielä vaihtaa kampiakselin asentotunnistimen ja tuon vesilämpömittarin jos sillä ratkeaisi tämä mystinen vika. Alkaa kyllä välillä jo usko mennä että auto tulee kuntoon. Noiden jälkeen alkaa meinaan kaikki moottorin anturit olla jo vaihdettu joten vika vaihtoehtoja alkaa olla aika vähän. Suuttimien tai DI-kasetin johdot pitäisi varmaan tarkastaa myös.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Mullakin on kaikki sekasin, en oo viel jaksannu paneutua mutta kylmänä käy huonosti tyhjää, ahdot nousee -0,2bar saakka, lämpösenä pysyy -0,8: ssa.
Itse epäilen sitä läpötila-anturi, lambdakin saattaa olla paskana mutta käynnistettäessä ei mennä lambdan mukaan vaan just moottorilämmön.

Lämpösenä mulla käy sitten ihan lähes ok :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Bensanpaineet

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Jos kerran käy liian rikkaalla ja kaikki anturit vaihdettu, niin voisiko olla vikaa vikaa bensanpaineen säätimessä :?:
Cossuissa on säädettävä säädin mallia "jumittuva", kun käytetään isompia paineita. Ex Cossussani säädin jumitti joskus niin että bensanpaineet oli 6bar. Myös alkuperäinen säädin temppuili joskus niin, että CO arvot oli mittauksessa 12 jotain.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

93t sport kirjoitti:Mullakin on kaikki sekasin, en oo viel jaksannu paneutua mutta kylmänä käy huonosti tyhjää, ahdot nousee -0,2bar saakka, lämpösenä pysyy -0,8: ssa.
Itse epäilen sitä läpötila-anturi, lambdakin saattaa olla paskana mutta käynnistettäessä ei mennä lambdan mukaan vaan just moottorilämmön.

Lämpösenä mulla käy sitten ihan lähes ok :roll:
Mulla on just toisin päin että kylmänä käy tasasemmin mut lämpimänä alkaa rykimään. Lämpinä taas kun sammuttaa auton ja käynnistää sen muutaman minuutin päästä niin käy noin puoli minuuttia ehkä jopa minuutin suht siististi ja sitten alkaa rykiminen. Kone hyppii sentin pari aina kun tyhjäkäynti sekoa eli kyllä sytyt/palamis prosessissa jotain oikeaa häikkää on.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Bensanpaineet

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

testing1 kirjoitti:Jos kerran käy liian rikkaalla ja kaikki anturit vaihdettu, niin voisiko olla vikaa vikaa bensanpaineen säätimessä :?:
Cossuissa on säädettävä säädin mallia "jumittuva", kun käytetään isompia paineita. Ex Cossussani säädin jumitti joskus niin että bensanpaineet oli 6bar. Myös alkuperäinen säädin temppuili joskus niin, että CO arvot oli mittauksessa 12 jotain.
Eipä tuo bensapaineen säädinkään mikään mahdottomuus olis mutta eikö se vaikuta kaikkiin pyttyihin samalla? Tuossa kun sytystulpista päätellen on ainoastaan yhdessä pytyssä liikaa/liian vähän bensaa tai ei saa kipinää matalilla kierroksilla. Tämä taas aiheuttaa sen että kolmessa muussa pytyssä on seokset sekaisin kun kone yrittää kompensoida tuon yhden toimimattomuutta.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Bensanpaineista

Viesti Kirjoittaja testing1 »

No niinpäs tuolla ylhäällä lukikin:
>Tulpat olen vaihtanut kahteen kertaan ja nyt toisella vaihto kerralla 3 >sylinterin tulppa oli metallisen värinen kuin kaikki muuta olivat ihan >valkoisia.

Eli yksi sylkkä toimiikin erilailla. Toisaalta luulis, että tulppa olisi mustassa karstassa jos se saa liikaa, tai sitten saa jo niin paljon liikaa että bensa tappaa kipinän ja kastelee tulpan. Tehopenkissä luulis löytyvän vika, kun mittareilla näkis onko syötössä vai sähkössä vikaa.
Ilmeisesti kansiremppa/kasaus tehty niin ettei mitään ole unohtunut tai kannessa ole hiushalkeamaa. Näistä hiushalkeaman aiheuttamista mystisistä vioista yhdellä tutulla oli melkoinen homma selvittää, miksi kone ei käynyt kunnolla, siinä vaihdettiin mms.tulppiakin useammin kuin 2 kertaa ja kaikki anturit 2 kertaa, tiivisteitä, letkuja jne.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Kampiakselin asentotunnistimen vaihto ei vaikuttanut mitenkään.

Tarkennuksena oireisiin vielä siis se että käynnistyksen jälkeen auto käy n.30s ihan suht kauniisti kunnes kone alkaa rykimään ja tämä pahenee mitä pidempään auto tyhjäkäynnillä on. n. 5min jälkeen alkaa ne CO arvot olemaan sitä 7-8% luokkaa ja lambda antaa hälyn kun se luultavasti menee yli mitta-alueensa. Kun sammutan auton hetkeksi ja käynnistän uudelleen niin taas se käy sen puoli minuuttia hyvin kunnes alkaa samat oireet.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Ookko tsekannu vikakoodin?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Läppärillä yritettiin se93Tbo:n kanssa viikonloppuna katsoa mutta mitään ei löytynyt.

Eilen kävin Metrossa että olis luettu vikakoodit mutta kun selitin mitä olen autoon vaihtanut sanoi huollon kaveri ettei kuulemma kannata edes koodeja katsoa. Tuon ikäluokan auton itsediagnostiikka on kuulemma niin huono ettei se kerro kuin anturiviat ja ne kun olen nyt liki kaikki vaihtanut niin tech kertoo vain käykö rikkaalla tai laihalla muttei sitä mikä sen aiheuttaa. En sitten alkanut inttää vastaankaan.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Vastaa Viestiin