Uusi pakoputki ng900:seen, mutta millainen?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
se.varma.kotimainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 09:45
Paikkakunta: Konnevesi

Uusi pakoputki ng900:seen, mutta millainen?

Viesti Kirjoittaja se.varma.kotimainen »

Eli pitäisi hommata uusi putkisto heti turbolta alkaen Talladegaan, ja samalla on ollut mietteissä että vaihtaisi sen vähän vapaammin puhaltavaan malliin, mitäs arvoisa raati suosittelee???

Semmoinen lisähuomio vielä että koska autolla ajetaan paljon huonoilla sivuteillä niin maavaran ei olisi vara pahemmin laskea, onkohan tuossa ominaisuudessa eri valmistajien välillä eroa?

Niin ja konehan on (toistaiseksi) vakioturbolla varustettu B204
9-3 SC 2.0TS XWD -11 KA
900S T Talladega -98 KR
96 -79 OE
96 -75 VA
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Ferritaa
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

JT on halpa ja ihan toimiva mutta ei se pitkäikäisin ja sen istuvuus on vähän niin ja näin joten myös maavara saattaa tuossa kärsiä.
Ferrita on kokonaan rosteria joten kestää kauemmin kuin JT ja muutenkin huomattavasti laadukkaampi. Samalla tietty hinta nousee mutta on varmasti sen arvoista.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tietty kolmantena vaihtoehtona on a-altavgasin täysrosteri putkisto.
http://www.a-alt-avgassystem.fi/sporttiputket/saab.html

Kaveri hommas tuollaisen täysin 3" putkston racecatilla.
Tuosta putkistosta ei juuri ole kuvia tai käyttökokemuksia täällä paljoa näkynyt, niin piti nappaa parit kuvat, kun oli osat saapunut. Asennuksesta kuulin sen verran että oli lyhentänyt 1cm putkea jouston takapuolelta, kun ei ollut mennyt riittävän sisäkkäin syystä tai toisesta. :roll:

DP on pitkälti JT tyylinen pulttikaulukseltaan, mutta liitokset on tehty päällekkäisliitoksilla, jotka on hitsattu migillä vielä kiinni. Hitsausjälki on lähellä JT laatua, eli kaukana ferritan tig&mig saumoista, mutta tehoihin ei liene vaikutusta.
Samoin Lambdan reikiä oli vain yksi ennen cattia, joten valinnan vapautta ei ole ja pakopaineiden mittailu vaatii porailua...
Kuva

Samoin etummaisen pöntön jälkeinen mutkassa oleva liitos on tehty hitsaamalla päällekkäin oleva sauma yhteen.
Kuva

Jousto osan hitsaussaumat ovat järeitä, mutta ei ihan värsilä tasoa..
Jousto osa muistuttanee hieman bilteman 3" rosterijousto-osaa?
Kuvan 3" klemmarit ovat rosteria, mutta tuntui kierteet hirttävän herkästi kiinni mutteriin ja yksi klemmari jouduttiin vääntämään poikki, kun hienosäädettiin kaverin ekaa putkisto asennusta ko. saabiin parin päivän käytön jälkeen.. (Olis pitänyt olla ensiasennuksessa mukana.. :evil: )
Kuva

4" pyöreä putkenpää kurkistaa...
Kuva

Takapöntön kiinnikkeet ovat tehty kiinteiksi kuten ferritassa. JT:ssä ruuvataan puristuspanta pöntön ympäille, jossa sakarat kumeja varten.
Kuva

.. Ja kuvassa kauniisti istuva Ferritan 3" dp, joka supistuu ah. niin mukaviin palloliitoksiin :)
Kuva

Tarkkasilmäiset erottavat ferritan kutakuinkin täydellisesti taivutellusta pönttöjen välisestä 2.5" pakusta osasta sanan "Outokumpu.. "
Kuva

Ja pakolliset ruostekuvat, eli Ferritan vieressä vanha JT sportcatilla jossa rosteria ekat parikymmentä senttiä... :x
Kuva

Summasumarun. Pidän tuota a-altavgasin viritelmää varteenotettavana vaihtoehtona näille kahdelle perinteiselle merkille.

+ Hinta lähes JT tasoa.
+ Täysrosterinen ml. pöntöt.
- Liitokset mallia JT, mutta taitaa olla yksi sauma takamutkassa vähemmän arvuuteltavana kohdalleen.
- Hitsaussaumat, suunnittelu ja suunnittelu ei Ferritan tasoa
-+ 3" äänet, kuten JT:ssä.
- Rosteriklemmarit hirttää kiinni helposti...
+ Toimitus tuli 4 arkipäivässä soitosta.

Voisin suositella tätä budjettiratkaisuna heille, jotka hakevat edullista ja pitkäikästä putkea, jos täydellisyys ei ole edellytys..
2.5" loppuputkesta ei ole kokemusta/kuvia, mutta pitäisi olla saabin omilla 2.5" palloliitoksilla = Helppo asennus&irroitus. - aina.


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mun muistaakseni Alt Avgasin täysrosteriputki katalysaattoreineen oli suurin piirtein saman hintainen kuin Ferrita.

Tarkemmin sanoen: kun ostin Ferritan "wholesatsin" Kemiran kilpakatalysaattorilla, niin se maksoi 147 euroa enemmän kuin Alt Avgasin vastaava putki+kat. Onko toi 147 euroa sitten paljon vai vähän? Ferritassa on siistemmät hitsaussaumat ja sillä on elinikäinen takuu niin kauan kuin omistat auton. Alt Avgasin putkessa on 5 vuoden puhkiruostumattomuustakuu...

P.S. Tuossa Alt Avgasissa on ilmeisesti samanlaiset osien liitokset kuin JT:ssä? Nuo Ferritan palloliitokset ovat kyllä tosi käytännölliset, jos putki täytyy joskus jostain syystä irroittaa. Tuon JT:n irroittaminen oli nimittäin työn ja tuskan takana :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Pakoputkista

Viesti Kirjoittaja testing1 »

alt-avgassystemsin pakoputkella on 6 vuoden takuu.
Ja hinnat esim Viggen/Aero
Saab 9-3 Viggen/Aer 1/98-12/02 3" 2-takimmaista osaa 4" soikea 545 €
Saab 900 / 9-3Turbo 10/93- 3" etuputki metali kat.jousto osa sisältyy.. - 678 €
Eli yhteensä 1223 €

Ferrita, samat putket samoille autoille:

SAK 60057S 9-3 Aero 2,0T
21/2". Ulostuloputki 98 x 105 mm malli T 98- Keski- ja takaosa 750 €

SAK 60157S 900 / 9-3 Turbo (ej nya) 3-21/2" 10/93- Etuputki sisältää kilpakat. väliputki jousto-osalla 1250 €

Eli yhteensä: 2000 €

Mikäli ymmärsin oikein Ferritan hinnaston, että tuo 1250 € osat eivät sisällä keski- ja takaosaa.

Tämän mukaan hinnassa on eroa roimat 777 € !
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakoputkista

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

testing1 kirjoitti: SAK 60057S 9-3 Aero 2,0T
21/2". Ulostuloputki 98 x 105 mm malli T 98- Keski- ja takaosa 750 €

SAK 60157S 900 / 9-3 Turbo (ej nya) 3-21/2" 10/93- Etuputki sisältää kilpakat. väliputki jousto-osalla 1250 €

Eli yhteensä: 2000 €

Mikäli ymmärsin oikein Ferritan hinnaston, että tuo 1250 € osat eivät sisällä keski- ja takaosaa.

Tämän mukaan hinnassa on eroa roimat 777 € !
Niin, saahan siitä Ferritasta noinkin paljon maksaa jos haluaa, ettei hinnat olisi vain Eurostainlessin sivuilta...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakoputkista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Juusokas kirjoitti:
testing1 kirjoitti: SAK 60057S 9-3 Aero 2,0T
21/2". Ulostuloputki 98 x 105 mm malli T 98- Keski- ja takaosa 750 €

SAK 60157S 900 / 9-3 Turbo (ej nya) 3-21/2" 10/93- Etuputki sisältää kilpakat. väliputki jousto-osalla 1250 €

Eli yhteensä: 2000 €

Mikäli ymmärsin oikein Ferritan hinnaston, että tuo 1250 € osat eivät sisällä keski- ja takaosaa.

Tämän mukaan hinnassa on eroa roimat 777 € !
Niin, saahan siitä Ferritasta noinkin paljon maksaa jos haluaa, ettei hinnat olisi vain Eurostainlessin sivuilta...
Jep, näin on :wink:

Kuinka paljon tuosta Alt Avgasin putkesta saa alennusta?
Itse ostin noin kuukausi sitten täyden Ferritan satsin (mallia NG900/OG9-3, aivan uusi) 1281 eurolla :wink:

Eli jos Alt Avgasista ei saa lainkaan alennusta, niin erotus on vain:

1281 - 1223 = 58 euroa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Pakoputkista

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Turbo Sensonic kirjoitti:Jep, näin on :wink:

Kuinka paljon tuosta Alt Avgasin putkesta saa alennusta?
Itse ostin noin kuukausi sitten täyden Ferritan satsin (mallia NG900/OG9-3, aivan uusi) 1281 eurolla :wink:

Eli jos Alt Avgasista ei saa lainkaan alennusta, niin erotus on vain:

1281 - 1223 = 58 euroa :wink:
Pakkohan tässä vaiheessa kysyä että mistä? :D

PCS ja klubiale?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakoputkista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pamppu kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Jep, näin on :wink:

Kuinka paljon tuosta Alt Avgasin putkesta saa alennusta?
Itse ostin noin kuukausi sitten täyden Ferritan satsin (mallia NG900/OG9-3, aivan uusi) 1281 eurolla :wink:

Eli jos Alt Avgasista ei saa lainkaan alennusta, niin erotus on vain:

1281 - 1223 = 58 euroa :wink:
Pakkohan tässä vaiheessa kysyä että mistä? :D

PCS ja klubiale?
Ruotsista kimppatilauksena :D Kimppatilauksen putket tuotiin Ruotsista Suomeen ja näinollen ei tullut lainkaan posti-/rahtikuluja.

Kimppatilaus kannattaa aina. Edes Köpingissä (kaupunki, jossa on Ferritan tehdas) asuva pikkuserkkuni ei pystynyt fiksaamaan mulle tuota putkea tuon kimppatilauksen hintaan :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakoputkista

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti: Ruotsista kimppatilauksena :D Kimppatilauksen putket tuotiin Ruotsista Suomeen ja näinollen ei tullut lainkaan posti-/rahtikuluja.
Vaikkei nyt loppujenlopuksi mennytkään ihan suunnitelmien mukaa kun piti lähteä putkien perään ajamaan :roll:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakoputkista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti: Ruotsista kimppatilauksena :D Kimppatilauksen putket tuotiin Ruotsista Suomeen ja näinollen ei tullut lainkaan posti-/rahtikuluja.
Vaikkei nyt loppujenlopuksi mennytkään ihan suunnitelmien mukaa kun piti lähteä putkien perään ajamaan :roll:
:D :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Ja nyt sitten on tilaukseen pistetty tuo Ferritan koko satsi, eikä hinta ollut lähelläkään tuota Eurostainlessin ovh. 2000 euroa. Ruotsissa Speedpartsilla koko satsi karvan päälle 13 tuhatta kruunua ja siitä voi jokainen itse päätellä loppuhinnan Suomessa PCS:llä. Ja tässä innostuneille suora linkki: http://speedparts.se/prod/sp_avg_fer_ng900.shtml
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Täytyy laajentaa keskustelua, koska itse olen kiinnostunut Jyrkin Trolli.nu:n kokoputkesta. Hinta taisi olla vain noin 600 ja kait Ferritan tuotantoa... :roll: Itselläni olisi ehkä, jos ylipäänsä hankin kokoputken, niin nimenomaan Trollista.
Nordic tuning sport pakoputkisto
Nordic tuning » Saab 900

* 2,5" sport pakoputkisto 4" ovaalilla pakoputkenpäällä
* Vähentää pakoputkiston vastapaineita 20%
* Ruostumaton
* Elinikäinen takuu


589.00 €
Onko kukaan tuolta hankkinut rööriä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

juhokare kirjoitti:Täytyy laajentaa keskustelua, koska itse olen kiinnostunut Jyrkin Trolli.nu:n kokoputkesta. Hinta taisi olla vain noin 600 ja kait Ferritan tuotantoa... :roll: Itselläni olisi ehkä, jos ylipäänsä hankin kokoputken, niin nimenomaan Trollista.Onko kukaan tuolta hankkinut rööriä?
Tuo Trollin putki on Ferritan valmiste, mutta sillä n600€:lla saat vain katalysaattorista taakse olevan setin. Etuputki on aika arvokas race-katalysaattorin kanssa, mutta ei lainkaan mahdottoman hintainen, kuten edelliset viestit ovat osoittaneet.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin