T5 185hp ahtopaineet

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

T5 185hp ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Elikkäs autoni on 9-3 vm. -00. Alunperin matalapaine, nyt autossa kiinni täyspaineboksi ja magneettiventtiili.

Kuinka paljon normaalisti T5 täyspaineturbossa on ahtopaineet? Mielellään käytännön kokemuksia ja lukemia kuuntelisin kuin essonbaarin "punaisen ja keltaisen puolenvälin ylityskohta" -juttuja.

Omassani ahtopaineet ovat nyt totuttelun jälkeen pieniltä kierroksilta vedättämään lähtiessä 2000-5000rpm 0,7bar ja 5000rpm jälkeen ~0,55. Jos taas lähtee vedättämään korkeilta kierroksilta, esim 80kmh vauhdista kolmosella niin paineet nousee hetkeksi 0,6bar ja pikkuhiljaa tippuu 0,4-0,5. (kierroksia tuossa 80kmh vauhdissa hitusen reilu 3krpm)

Onko tämä siis sitä kuuluisaa "normaalia"? Jos on niin täytyy sanoa, että tuhnu peli :roll:
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itselläni on myös 185HP T5:nen. Ihan normaaleilta nuo luvut vaikuttavat. Eipä tuo Saabin oma 150 --> 185HP mitään suurta tee. Väittäisinpä että käytössä osa ei edes eroa huomaa. Jos eroa haluat, niin kannattaa hommata softa, jolla tehoja saa yli 200HP. Tällöin myös ahdot alkavat olemaan "oikealla" tasolla. Yli 200HP softien yhteydessä tulee käyttää väh. 98 oktaanista polttoainetta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Hauskaksi asian tekee se, että minulla oli bleederillä paineet ennen mankkuvenaa hieman korkeammalla (+0,2bar) ja kaveri pyyhkäs vakio ng turbolla vielä ohi ramppikiihdytyksen jälkeen.

Tiedän kyllä ettei toi raketti ole täyspaine softallakaan, mutta aikas pettymys oli bleederin jälkeen. Ehkä eniten kuitenkin harmittaa, että jos pienellä vaihteella/isoimmilla kierroksilla yrittää lähtee niin paineet ei nouse senkään vertaa...

Ps. tankissa 98:ia.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Budjetilla hommaat steg 1:n tai jos laitat kerralla kuntoon niin steg 3:n
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

154-185hv Automaattien mittely käytiin kerran manun kanssa, n. 50-100, puhelimella yhteydessä jotta varmasti lähdettäis samaan aikaan, ja aivan tasantarkaan samassa mentiin. Ei milliäkään suuntaan eikä toiseen. Manuaalilla eroa varmasti syntyy enemmän, automaateissa kun eroa ahtopaineessa ei ole nimeksikään (154hv/217Nm vs. 185hv/233Nm)

185hv Automaatista mittasin ahtopaineet luokkaa 0,45-0,50bar max.
Kaverilla oli -99 185hv manuaalissa sama mittari kiinni, ja näytti hänellä about 0,7-0,75bar max-paineita. Joskus talvikelillä tais mennä jopa 0,85bar puolelle 8O
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse pitäisin noita ihan normaaleina, mutta ei myöskään 0,85 bar pahaksi ole.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Kiitoksia Nappe. Juuri tuonlaisia faktoja/kokemuksia halusinkin kuulla. Pitääpä siis pistää alustasarjan ja puslien perään ostoslistalle se steegi :roll:
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Cruor kirjoitti: Pitääpä siis pistää alustasarjan ja puslien perään ostoslistalle se steegi :roll:
Ja isompi ahin...
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

magneettivena

Viesti Kirjoittaja MikAero »

Onko tuossa lpt 9-3:ssa jossain se magneettivenan liitosjohto valmiina ?
Onko kaikki vm 2000 lpt 9-3:t T5:lla ?

Kiitoksia vinkeistä.
- Iso vaan ei aikuinen -
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: magneettivena

Viesti Kirjoittaja Eski »

MikAero kirjoitti:Onko tuossa lpt 9-3:ssa jossain se magneettivenan liitosjohto valmiina ?
Trionic5:stä löytyy piuha mankkuvenalle, T7 lpt:ssä on mankkuvenakin valmiina.
MikAero kirjoitti: Onko kaikki vm 2000 lpt 9-3:t T5:lla ?
Ei. T5:ssa on punainen DI-kasetti ja T7:ssa on musta kasetti.

Eski
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

kiitoksia

Viesti Kirjoittaja MikAero »

Ok.
- Iso vaan ei aikuinen -
Vastaa Viestiin