Kampiakselin asentoanturi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja pade »

Viggenin oireiden perusteella veikkaisin että tuo asentoanturi on mennyt. Auto on pari kertaa sammunut vauhdissa ja tämän jälkeen ei halua käynnistyä. Puolisen tuntia kun on odotellut auto lähtee taas käyntiin.

Enivei, kysymys onkin, että saako tuon anturin jostain halvemmalla kuin merkkiliikkeestä vai onko tuo ainoa paikka mistä sen voi hankkia? Ja hintaa oli merkkiliikkeessä joku satkun verran?

Kiitoksia!
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Speedpartsin sivuilla hinta on 590kr, joten kannattaa ainakin kysyä PCS:ltä.
Saabilla 110e.

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hmm, täytyisiköhän ostaa yksi tuollainenkin varaosaksi takakonttiin ihan kaiken varalta? :roll: Yksi kampiakselin anturi multa on jo mennyt, mutta tiedä sitten, kuinka kauan nuo kestävät :roll:

Muut varaosat alkaakin pikkuhiljaa olemaan auton takakontissa hätätilanteita varten:

-sytkäkasetti
-tyhjäkäyntiventiili
-bypass -venttiili
-magneettiventtiili (tällä hetkellä lainassa eräällä klubilaisella)
-Trionic -boksi
-keskuslukituksen pääyksikkö
-keskikonsolin ikkunan avausyksikkö :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Eski kirjoitti:Speedpartsin sivuilla hinta on 590kr, joten kannattaa ainakin kysyä PCS:ltä.
Saabilla 110e.

Eski
Selvä. Pitää siis kysästä sieltä. Tack : )
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No mutta. tuosta listasta ei ole mun tarvinnut vaihtaa viimeisen 80tkm aikana kuin sytkäkasetti. Sekin vielä toimi jonnekin 0.8bariin asti OK. Eli loput kamat konttiin siis :)

No mutta tuo -98 9-3:han on jo niin paljon uudempi ja hienompi auto kuin joku vanha -97 ngsatku :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Jos käy lukemassa vikakoodit kertooko ne myös jos ko anturi on rikki?

Torek-Autosta oikein kehotettiin Länsi-Autoon kun kuulemma Torekista ei löydy tarvittavia vempaimia diagnoosin tekemiseen :roll:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pade kirjoitti:Jos käy lukemassa vikakoodit kertooko ne myös jos ko anturi on rikki?

Torek-Autosta oikein kehotettiin Länsi-Autoon kun kuulemma Torekista ei löydy tarvittavia vempaimia diagnoosin tekemiseen :roll:
Joo, Torekissa ei ole esim. Tech 2:sta, eikä taida olla muitakaan modernin Saabin diagnostiikkatyökaluja (mm. ISAT jne.).

Ainakaan T5 -Saabeissa ei pysty Tech 2:lla näkemään, onko kampiakselin asentoanturi rikki. T7:ssa on tietääkseni askelta edistyneempi vikadiagnostiikka, joten vian löytäminen Tech 2:lla voisi jopa onnistuakin. Valitettavasti tällä hetkellä mulla on tässä työkoneessa ainoastaan NG900:n ja 9-3SS:n WISsit, joten en voi sanoa tuosta mitään varmaa.

Pääkaupunkiseudulla vikakoodit voi käydä luetuttamassa joko Metro Airportissa tai Länsiautossa. Jos uskaltaa lähteä hieman pidemmälle, niin hyvinkääläinen Vähämaan Autopalvelu on yksi hyvä ehdokas. Mutta tuskin sitä kannattaa lähteä Hyvinkäälle saakka luetuttamaan yhtä vikakoodia, varsinkin kun se on mahdollinen kampiakselin asentoanturin vikakoodi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:No mutta. tuosta listasta ei ole mun tarvinnut vaihtaa viimeisen 80tkm aikana kuin sytkäkasetti. Sekin vielä toimi jonnekin 0.8bariin asti OK. Eli loput kamat konttiin siis :)
No mullakin on nuo kamat takakontissa varmuuden vuoksi, jotta voisi minimoida mahdollisen tiellejääntiriskin.
peinu kirjoitti:No mutta tuo -98 9-3:han on jo niin paljon uudempi ja hienompi auto kuin joku vanha -97 ngsatku :)
Joo, ja huomattavasti "mopompi" :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
peinu kirjoitti:No mutta tuo -98 9-3:han on jo niin paljon uudempi ja hienompi auto kuin joku vanha -97 ngsatku :)
Joo, ja huomattavasti "mopompi" :wink:
Eikös niissä molemmissa ole 185hv? 8O :roll:

No joo, alkaa vissiin menemään asian vierestä. No eipä olis eka kerta :)

EDIT:

jotta olisi vähän asiaakin.

Mun ODBII-testeri kertoi Sinikan kärsivän kampiakselin asentoanturiviasta, mutta nollauksen jälkeen se ei ole enää uusiutunut. Eli joko Scantool.net osaa kaivella vikakoodin, tai sitten se sekoittaa sen johonkin toiseen.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Eikös niissä molemmissa ole 185hv? 8O :roll:
No tottahan toki. Ja jos ei kukaan usko, niin takaluukusta löytyy vielä toinenkin Trionic -boksi, josta irtoaa se 185 hv :P
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti:Ainakaan T5 -Saabeissa ei pysty Tech 2:lla näkemään, onko kampiakselin asentoanturi rikki. T7:ssa on tietääkseni askelta edistyneempi vikadiagnostiikka, joten vian löytäminen Tech 2:lla voisi jopa onnistuakin. Valitettavasti tällä hetkellä mulla on tässä työkoneessa ainoastaan NG900:n ja 9-3SS:n WISsit, joten en voi sanoa tuosta mitään varmaa.
Kyllä muuten näkyy myös T5:ssa, siis ainakin jos anturissa on saman tyyppinen vika kuin mulla oli. Itseasiassa anturi oli mitä todennäköisimmin ehjä, mutta johdon suojavaippa oli nihraantunut siinä kannen reunassa kulkevassa johtonipussa puhki ja otti sopivalla resonanssilla runkoon kiinni. onglma esiintyi kovassa kiihdytyksessä ja suurilla kierroksilla meno tyssäs ilkeän tuntuisesti kuten fuel cutissa konsanaan. Toisinaan liikennevaloissa seistessä kone kävi miten kävi ja hädin tuskin pysyi käynnissä.
Kävin lukemassa länsiautossa koodit ja tecissä luki selvästi kampiakselin asentotunnistin viallinen.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Pikahuollon jamppa sanoi että ei näkyisi.
Tosin ei saanut edes koodeja luettua kun ei saanut yhteyttä ollenkaan. Herjas että audiojärjestelmä puuttuu :roll: On kyllä vähän turhan hienot systeemit laittanut näihin saabeihin :roll:

Noh ensi hätään uusin ainakin bypassin alipaineletkun joka mureni jo käsiin ja samalla 3m pätkällä pari muuta pletkua.

Tänään toimi auto taas moitteettomasti..Jos tuo anturi on rikki niin onko tämä sammuminen/ei käynnisty -vika päällä aina vai voiko olla ihan satunnaista?
Eli pitääkö se nyt kuitenkin varmuuden vuoksi vaihtaa?

Ärsyttävää :evil:
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

pade kirjoitti:Tänään toimi auto taas moitteettomasti..Jos tuo anturi on rikki niin onko tämä sammuminen/ei käynnisty -vika päällä aina vai voiko olla ihan satunnaista?
Eli pitääkö se nyt kuitenkin varmuuden vuoksi vaihtaa?

Ärsyttävää :evil:
Voi olla satunnaista. Ainakin tonnarissa anturin antauduttua sammuili miten sattui, omalla kohtaa useimmiten toki helteillä / lämpimällä koneella. Pari kertaa risteyksestä työntämistä riitti ja anturi meni vaihtoon :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

V.J.S kirjoitti:
pade kirjoitti:Tänään toimi auto taas moitteettomasti..Jos tuo anturi on rikki niin onko tämä sammuminen/ei käynnisty -vika päällä aina vai voiko olla ihan satunnaista?
Eli pitääkö se nyt kuitenkin varmuuden vuoksi vaihtaa?

Ärsyttävää :evil:
Voi olla satunnaista. Ainakin tonnarissa anturin antauduttua sammuili miten sattui, omalla kohtaa useimmiten toki helteillä / lämpimällä koneella. Pari kertaa risteyksestä työntämistä riitti ja anturi meni vaihtoon :roll:
Jeespoks, kai se kannattaa sitten varmuuden vuoksi vaihtaa. Hieman ärsyttävää jos auto saattaa sammuilla miten vaan. Edellisen kerran keskustassa Annankadulla pahimpaan ruuhka-aikaan :D
Vastaa Viestiin