Mistäs moiset ahot??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Mistäs moiset ahot??

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juu, eli tuossa helmikuun jotain olisiko 15-25 päivä käytin auton huollossa ja vaihatin vaihteistoöljyt ja termostaatin uuteen. Ja nyt tuossa pari viikkoa sitten moottoriin vaihdoin uudet öljyt (Mobil Formula 1 Protection 0W-40).

No, Stressfläkt tuossa kokeilikin Saabbiani ja väitti, että ahot nousisi aikaisen korkealle. No, itse olen tässä autollani ajellut ja olen katsellut ahtoja ja kyllähän ne on käyneet korkealla - reilusti punasella. Jos mittari pitää paikkansa, niin ahot käynevät luultavasti reilusti yli 0,8:n. Tuossa vielä tänään käytin Saapastani huoltamolla tarkastuttamassa ja huomasimme, että olihan sieltä koneesta irronnut kaksi sytytystulppalevyn pulttia irti kokonaan ja laitatin siihen tietysti heti uudet. No, nyt tuossa kävin vähän ostelemassa ruokaa 5-6 kilsan päästä ja tunnustelin ajoa: Ajo oli SELVÄSTI ainakin tällä kertaa miellyttävämpää alakierroksilla, kun ajo oli ollut viime viikkoina vähäsen nykivää alakierroksilla. Nyt ei nykinyt paljon yhtään ja oli ilmeisesti hyvin samanlaista alakierroksilla kuin Stressfläktillä. Kokeilin vielä kauppareissulla noita ahtoja; meni taas punaselle ja reilusti ja kone liikutti saabasta ilosesti. Yksi kaverini väitti jo vuosi sitten, kun saabas ei ollut täydessä iskussakaan, että tässä taitanee olla vähän enemmän hepoja kuin 185. Ja puhumattakaan, kun koneessa tuntuu olevan tehoja enemmän kuin vuosi sitten. :D

Eli onko kyseessä lastuviritys entisen omistajan tekemänä vai sitten jonkun ohituspakoventtiilin tai mikä lie jumittuminen?? :? Toivottavasti vastaisitte, koska olisi meno torstaina dynoon luultavasti. Ja jos jotain ilmenee, niin en mene sinne konetta särkemään. Mutta eikö sen vakio tai viritetynkin koneen rajotin pitäisi estää liian korkeat kierrokset?? Soitin myös entiselle omistajalle ja hän väitti, ettei olisi viritellyt saabastani. Mutta sitten häntäkin aikaisemmin on ollut yksi omistaja ainakin; mitä hän lie tehnyt.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mistäs moiset ahot??

Viesti Kirjoittaja NG900T »

juhokare kirjoitti: Eli onko kyseessä lastuviritys entisen omistajan tekemänä vai sitten jonkun ohituspakoventtiilin tai mikä lie jumittuminen?? :? Toivottavasti vastaisitte, koska olisi meno torstaina dynoon luultavasti. Ja jos jotain ilmenee, niin en mene sinne konetta särkemään. Mutta eikö sen vakio tai viritetynkin koneen rajotin pitäisi estää liian korkeat kierrokset?? Soitin myös entiselle omistajalle ja hän väitti, ettei olisi viritellyt saabastani. Mutta sitten häntäkin aikaisemmin on ollut yksi omistaja ainakin; mitä hän lie tehnyt.
Lastulla kyllä menee selkeesti punasen paremmalle puolelle ja tuntuu perstuntumallakin selkeen eron vakioviritteiseen. Jos kuitenkin orkkisboksilla menee selvästi punaselle niin ehkä hukkaportinkellon tankoo on ruuvattu normaalia pidemmäksi korkeampiea ahtoja haettaessa mikä ilmiön vois ehkä selittää, mikäli siis autossa on orkkisboksi?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Boxista

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, auton toiminta on tällä hetkellä todella mielyttävää! :D Vääntöä tuntuu löytyvän jo alakierroksilta asti.

Niin, siitä boxista: Enpä ole tullut katsoneeksi sinne, ettäs minkälainen boxi olisi sitten kyseessä. Huomenna olisi dyno ja siellä voisi sitten vilikaista tuonne sisustuksen sisälle. Eikös niissä viriboxeissa lue tietysti viritysvalmistajan tiedot tai vakioboxissa saabin vakioboxitiedot jossakin etiketissä?? Minä itse vääntelin yhtä venttiiliä 1,5 vuotta sitten, mutta huoltamolla todettiin, ettei se oli turboon menevä vaan ilmastoinnin venttiili! Eli minä en ole koskenut paljaalla sormellakaan turboon tai sen muuhun osaan!! Tuossa varttitunti sitten kävin vähän ajelemassa pikitiellä ja tuntuihan tuo turbo aikaslailla vinkuvan ja saabas liikahtavan.

Pitäisi varmaan ottaa hommaksi vilikaista sitä boxia, että mitäs siinä sitten kerrotaan sen ominaisuuksista - jopa tänään.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Mistäs moiset ahot??

Viesti Kirjoittaja Vigge »

NG900T kirjoitti:
Jos kuitenkin orkkisboksilla menee selvästi punaselle niin ehkä hukkaportinkellon tankoo on ruuvattu normaalia pidemmäksi korkeampiea ahtoja haettaessa mikä ilmiön vois ehkä selittää, mikäli siis autossa on orkkisboksi?
Ei kait se tangon ruuvaaminen maksimiahtoihin vaikuta mitenkään. Peruspaineet kyllä nousee...
#1730
500whp.net member
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Ahot

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli siinä olisi Viggenin mukaan sitten lastu toisin sanoen?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Speedpartsin boksissa ainakin lukee isolla kaiverrettu teksti "Speedparts". En tiedä miten muiden pajojen pokseilla. Otahan se hanskalokero irti ja raota huopaa, niin näet sen kunnolla. Toiset kyllä neuvovat vain avaamaan pultin hanskalokeron oikasta alakulmasta ja raottelemaan huopia. Kirosanoilta välttyy varsinkin takaisin laitettaessa jos ottaa koko lokeron irti.

Helppo nakki: Avaa lokero. Lokeron karmin yläreunassa on neliön muotoisilla korkeillla peitettyjä ristipäitä. Kaikki ristipäät mitkä aukeavat auki. Vasemmassa reunassa alhaalla vielä yksi. Ja se alapuolella oikealla oleva kuusikantainen ruuvi. Pitäisi lähteä sekä lokero, että kehys irti. Kokoaminen yhtä helppoa ja siistiä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Ahot

Viesti Kirjoittaja Vigge »

juhokare kirjoitti:Eli siinä olisi Viggenin mukaan sitten lastu toisin sanoen?
No en mä nyt ihan suoraan lähtisi senkään puolesta liputtamaan.
Jossain tapauksissa se orkksi mittari on näyttänyt ihan mitä sattuu, joten kannattaa varmistaa tulos kunnon mittarilla.
TECH:llä näkee myös mikä on softa koodi versio, jos SP:n romuja niin siinä version kohdalla lukee "BSR code version xxx.xxx.xxx".
#1730
500whp.net member
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Ahot

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli huomenna katotaan luultavasti sitten koneen ahot, jos ei kummempia tule. Ennen en ole käynyt dynossa; eli en tiedä siitä paljoakaan, mutta huomenna kait asia selvinee ehkä. :)

No, kyllähän meikä poika osaa kattoa joten kuten sen boxin tiedot! Tällaista sieltä sitten löytyi: SAAB AFM5 5A09, jos oikein näin. Mutta aikaslailla tiirailin sinne sisustaan käyttäen apuna vielä Saabini omaa hienoa virta-avaajan valoa. :)

Mitä olen katsonut edelleenkin ahtoja niin ahot pysyvät tasaisella vaudilla ilmeisesti sinisellä puolella 2000 RPM :n kierroksissa. Mutta kun sitten lyön 3:n tai nelosen päälle kiihdytyksissä, niin kyllähän niitä ahtojakin alkaa tulemaan aikas iloisesti Saabin oman mittarin mukaan. Mutta VAIN ja AINOASTAAN kiihdytyksissä!! Kakkos-vaihteella rajotin taitanee ottaa päälle aikaisemmin kiihdytyksissä siinä hieman yli punasen ja keltaisen rajan yli. Perusahot kyllä normaaliajossa ovat luultavasti normaalit, mutta kiihdytyksissä mukavat ja iloset vaikuttaisi olevan. Vitosellakin käy kohtuullisesti punaisella, muttei taida ihan niin paljon kuin kolmosella tai nelosella. Huiput ovat siis korkeat!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Mistäs moiset ahot??

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

juhokare kirjoitti:No, itse olen tässä autollani ajellut ja olen katsellut ahtoja ja kyllähän ne on käyneet korkealla - reilusti punasella. Jos mittari pitää paikkansa, niin ahot käynevät luultavasti reilusti yli 0,8:n.

Yksi kaverini väitti jo vuosi sitten, kun saabas ei ollut täydessä iskussakaan, että tässä taitanee olla vähän enemmän hepoja kuin 185.
Kyllä ahtomittarin kuuluu mennä punaisen puolelle. Mulla meni 2-3mm jolloin ahdot on juuri jotain 0,8bar jota ne kuuluvatkin olla.

Niin minäkin 100hv kaasarisaabiin tottuneena luulin että auto vetää hyvin alakierroksilla ja autossa on varmasti yli 185hv kun ostin tämän auton. Koeajettuani kaverin vakio S40 T4:sen jossa 200hv/300Nm meni virilastu samantien tilaukseen. T4:nen vetää huomattavan paljon alempaa (n.1500rpm) lähtien ja kiihdytyksissä ei saabilla valitettavasti ollut mitään jakoa. Nyt on homma toisinpäin..
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Juhokaren autossa nuo ahdot menivät about 3/4 punaista skaalaa.
Ja semmonen rykäisy tuli siinä 2000 kiekan kohalla ettei ennen oo kokenut.
Ainakin kun vertas tuohon omaan autoon niin lähtihän se ihan erilailla.
Ottaen huomioon että tuo mun auto on todettu terveeks ainakin tehontuoton osalta.
Mutta en mee vannoon että siinä on boxi kun en käynny motarilla testaamassa kulkua.
Pyydä pojat pistään painemittarin kiinni tuolla tekulla niin saat kohtuu varman tiedon siitä mitä siellä on paineina.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Stressfläkt kirjoitti:Juhokaren autossa nuo ahdot menivät about 3/4 punaista skaalaa.
Ja semmonen rykäisy tuli siinä 2000 kiekan kohalla ettei ennen oo kokenut.
Ainakin kun vertas tuohon omaan autoon niin lähtihän se ihan erilailla.
Ottaen huomioon että tuo mun auto on todettu terveeks ainakin tehontuoton osalta.
Mutta en mee vannoon että siinä on boxi kun en käynny motarilla testaamassa kulkua.
Pyydä pojat pistään painemittarin kiinni tuolla tekulla niin saat kohtuu varman tiedon siitä mitä siellä on paineina.
Toivottavasti vika selviää. Tosin voiko sitä "viaksi" kutsua jos kulkupuoli on parantunut. Jos tuo mittari näyttää samaa kun minun niin paineet ovat 3/4 punaisen puolella jotain 1,1-1,2bar paikkeilla.

Ei boxia aina voi ulkoapäin tunnistaa viriboxiksi. Maptunilta saamassa boxissani ei ainakaan ollut jyrsitty mitään tekstejä. Tarran olivat liimanneet kylkeen mutta sen revin heti pois. Boxissa on myös alkuperäinen Saabin tunniste tarra.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Kiihdytyksestä

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Nyt se näyttänee tekevän sen kiihdyttämisen hienostuneemmin kuin ennen ja samanlailla kuin Stressfläktin saabas, mutta myös väkevästi!

Asiaa olisi tarkoitus tutkia TEKulla kohtuu tarkemman puoleisesti. Saas nähdä mitä ilmaantuu. Mutta pitää poistaa tuo heh 'opiskelijoiden merkkivalon' loisto mittaristosta ennen TEKulle menoa! :D Ahot kyllä menee 3/4 punaselle ja käynti on siistiä niin kuin uusissa Saabeissa, mitä olen isännän 9-3 Sport Coupella (ajettu n. 70 000 km) silloin tällöin ajellut.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mistäs moiset ahot??

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Vigge kirjoitti:Ei kait se tangon ruuvaaminen maksimiahtoihin vaikuta mitenkään. Peruspaineet kyllä nousee...
Mä aattelin soveltaa tähän tätä sun aiemmin esittämää teoriaa peruspaineiden säädöstä. Jos siis peruspaineita on tässäkin tapauksessa säädetty, niin voisko sillä sittenkin olla edes hienoista vaikutusta maksimi ahtoihin vaikka kyseessä on orkkisboksi.
Vigge kirjoitti:Miten toi nyt tulkitaan, leikkaako trionic "ahto-ikkunaa" vai suurinta sallittua. Esim jos autossa peruspaineet 0.5 ja ikkuna 0.9 saadaan maksimiksi 1.4. Jos vastaavsti peruspaineet nostaa 0.9 saadaan samalla ikkunalla 1.8. Nyt jos trionic leikkaa ikkunan 0.5 bar:iin niin maksiahdot =1.4. Tämä nyt oli mun heitto, ei välttämättä edusta sitä oikeaa. Tuntuisi vaan kummalta että viripajat "tyrkyttää" noita aktuaattoreita jos samalla suurin sallittu laskee
Lisäksi noita budjettivirittäjien hukkaportintangonsäätöjuttuja on tullu vastaan valitettavan usein erilaisten asentaja-anteroiden esittäminä. Siitä ei oo sitten mitään hajua onko niillä oikeesti jotain vaikutusta joissain tapauksissa, näissä autoissa ei varmaankaan käytännön merkitystä olekkaan. Toisaalta APC mittarin asentokin lienee vähän autokohtasta vs. oikeat lukemat.

Edit: jaa 3/4 punasella? -> ehkä nää peruspaineisiin liittyvät spekulaationi voi viimeistään tässä vaiheessa unohtaa. Ei vakioboksi tonne saakka kyllä kykene sitten millään tai joku on pahasti vialla :) Tai sit siellä on laitettu joku bliidiventtiili?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mistäs moiset ahot??

Viesti Kirjoittaja NG900T »

NG900SET -95 kirjoitti:Kyllä ahtomittarin kuuluu mennä punaisen puolelle. Mulla meni 2-3mm jolloin ahdot on juuri jotain 0,8bar jota ne kuuluvatkin olla.
Näissäkin on sitten eroja. Mulla ei mene orkkisboksilla yhtään punaselle puolelle, vaan jää täyskiihdytyksessä nätisti tasantarkkaan keltasen ja punasen rajalle. Okei, ehkä sitten jos lähtee tuota orkkisboksia kouluttamaan resetoinnin jälkeen mutta mukautuneena normaalitilanteessa se ei mun autossa punaselle mene.

Tässäkin vaan tulee taas mieleen peruspaineet, joko mittarit "heittää" tai sitten hukkiksen kellon kalibroinneissa on pieniä eroja jotka selittäisivät autokohtaiset erot.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Mulla menee juuri rajalle mittarin mukaan.
Neulan vasen reuna voi levätä juuri rajan kohdalla parhaimmillaan.
Eli neulan paksuuden voi mennä punasen puolelle.
Mulla taisi mennä 0.9bar piikki ja sitte tasaantu 0.8bar kun mitattiin penkissä.
Yksilöitähän nämä on.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Vastaa Viestiin