Check Engine -valo, muttei muuta oiretta
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
- Paikkakunta: Helsinki
Check Engine -valo, muttei muuta oiretta
Jep jep, meikän 9-3 vuodelta 2001 sytytti check engine -valon kesken ajon.
Tulpat on hiljan vaihdettu (tuhannen kilometriä sitten), speksien mukaiset NGK:t. Öljyt, suodattimet yms. on myös vaihdettu. Öljynä Mobil 5W-50.
Startatessa valo ei välky, eikä mitään muutakaan oiretta oikein ole. Tehoja tuntuisi olevan, sen mitä nyt enää uskaltaa kaasua painaa. En kyllä muutenkaan ole tuota mitenkään rääkännyt, kun on nastatkin alla jne.
Kone BSR:llä lastutettu 2 litranen turbo.
Elmscan on tilattu, mutta osaako joku arvailla, että mitä saattaisi olla vialla, eli pistänkö suoraan paalaamoon vai selviääkö kohtuullisilla kuluilla
Mitä teillä on yleensä ollut rikki, jos ja kun tuo valo on syttynyt. Uskaltaako tuolla pikkuajot vielä tehdä, vai pitääkö mennä bussilla... ?
t.
mika
Tulpat on hiljan vaihdettu (tuhannen kilometriä sitten), speksien mukaiset NGK:t. Öljyt, suodattimet yms. on myös vaihdettu. Öljynä Mobil 5W-50.
Startatessa valo ei välky, eikä mitään muutakaan oiretta oikein ole. Tehoja tuntuisi olevan, sen mitä nyt enää uskaltaa kaasua painaa. En kyllä muutenkaan ole tuota mitenkään rääkännyt, kun on nastatkin alla jne.
Kone BSR:llä lastutettu 2 litranen turbo.
Elmscan on tilattu, mutta osaako joku arvailla, että mitä saattaisi olla vialla, eli pistänkö suoraan paalaamoon vai selviääkö kohtuullisilla kuluilla
Mitä teillä on yleensä ollut rikki, jos ja kun tuo valo on syttynyt. Uskaltaako tuolla pikkuajot vielä tehdä, vai pitääkö mennä bussilla... ?
t.
mika
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Check Engine -valo, muttei muuta oiretta
Imuilman lämpötila anturi saattais olla.kattikukkula kirjoitti:sytytti check engine -valon kesken ajon.
Tehoja tuntuisi olevan,
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
2 kertaisella kokemuksella...
eli siis omassani oli viat seuraavasti:
1. kerralla oli jotain hämminkiä by-bass venttiilissä... vaihtoivat uuden (n.30E+työ 35E)... venttiilin voi helposti vaihtaa itsekkin.
Mutta taisi todellinen vika olla ko. venttiiliin menevässä ohuessa letkussa, koska olivat senkin vaihtaneet (katso että letku on ehjä ja katkaise pieni pätkä pois letkunpääistä... liitokset voi vuotaa letkun kovettumisen takia).
2. kerralla vika oli termostaatissa, mutta sen tiesi heti siitä, että moottorilämpö ei noussut normaaliksi.
YKSI KEINO ON OTTAA VARTTITUNNIKSI AKUNKAAPELI IRTI JA KATSOA SYTTYYKÖ SEN JÄLKEEN VALO YHÄ PALAMAAN!
eli siis omassani oli viat seuraavasti:
1. kerralla oli jotain hämminkiä by-bass venttiilissä... vaihtoivat uuden (n.30E+työ 35E)... venttiilin voi helposti vaihtaa itsekkin.
Mutta taisi todellinen vika olla ko. venttiiliin menevässä ohuessa letkussa, koska olivat senkin vaihtaneet (katso että letku on ehjä ja katkaise pieni pätkä pois letkunpääistä... liitokset voi vuotaa letkun kovettumisen takia).
2. kerralla vika oli termostaatissa, mutta sen tiesi heti siitä, että moottorilämpö ei noussut normaaliksi.
YKSI KEINO ON OTTAA VARTTITUNNIKSI AKUNKAAPELI IRTI JA KATSOA SYTTYYKÖ SEN JÄLKEEN VALO YHÄ PALAMAAN!
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
- Paikkakunta: Helsinki
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
- Paikkakunta: Helsinki
Jep jep, virittelin tuon ElmScanin toimimaan (ja se on ihan oma juttunsa, ei hankala, mutta kuitenkin) ja palautti koodin:saabeli kirjoitti:2 kertaisella kokemuksella...
eli siis omassani oli viat seuraavasti:
1. kerralla oli jotain hämminkiä by-bass venttiilissä... vaihtoivat uuden
P1110 - IAT Sensor (D/C) Open/Short
ja
tuon kun laittaa WISsiin, niin sieltähän tulee, että
"Bypass-venttiili, ahtoilma. Toiminta virheellinen."
Eli tämän kerran arvonnassa pisteet sinne Saabelille.
Seuraava kysymys: Tarkistelen tietty nuo letkut, mutta jos menee venttiilin uusimiseksi, niin mistäs noita saa nopeasti ja suht edukkaasti? Vai tilaanko jostain netistä...
Täältä pääkaupunkiseudulta siis.
kiitokset kaikille...
mika
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
ja älä sit oikeesti mee maksamaan siitä by-bassin vaihdosta...jos et ite haldaa ni mää voin vaik tulla pyöräyttää...kaks klemmarii ja yks pikkuletku...siit ei tosiaan kannata mitään kymppejä maksaa...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
- Paikkakunta: Helsinki
Juu, en. Tuon verran pysyy leka käsissä, että saa klemmareita auki ja kiinni. Viimeeksi on tullut tenkkapoo, kun männän muotoilu ei sopinut kannen palotilan muotoiluun, mutta se on jo ihan toinen auto ja merkki...like_a_glove kirjoitti:ja älä sit oikeesti mee maksamaan siitä by-bassin vaihdosta...jos et ite haldaa ni mää voin vaik tulla pyöräyttää...kaks klemmarii ja yks pikkuletku...siit ei tosiaan kannata mitään kymppejä maksaa...
Jokatapauksessa, ostin eilen Variston tiskiltä tuon BP-venan, alipaineletkua oli entisistä toilailuista jäljellä, kuten myös letkuklemmareita. Pakkanen piti sisällä (kaupunkilaissorsa, ei auta mikään), ja nyt kun tuossa kävin safkiksella saapaksen kanssa, niin Check Engine-valo sammui viimeisen käynnistyksen jälkeen. Siis sammui siinä missä kaikki muutkin joulukuusen valot sammuu, kun moottorin käynnistää.
Että näin, osat olis, muttei enää vikaa. Ihmettelen vielä tuolla OBD-skannerilla, mutta muutoin odotan, että valo syttyy taas. Lieneekö pakkasilmat tai jotain, joka valon sammuttaa (= WISin mukaan vaatii kolme oireetonta käynnistystä tms. jotta itsestään sammuu).
Kiitokset avuista ja avuntarjouksista, eiköhän tämä taas tästä.
mika