Sensonic ongelmia...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Sensonic ongelmia...

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Moikka vaan kaikille...olisi ongelma seuraavanlainen, sensonic vaihtaa vapaalle ihan itsestään (ainoastaan nelosvaihteella) ajonaikana (keppi ei liiku mihinkään). Onko kenelläkään täällä ollut joskus (jolla ollut sensonic) vastaavia ongelmia. Sattumalta tämä ongelman huomasin (yleensä en edes käytä nelosta vaan heitän suoraan kolmoselta vitoselle) nyt olen käyttänyt kaikkia vaihteita eikä ongelma ole kuitenkaan hävinnyt (olettaen, että olisi kalibroinut itse itsensä).
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Sensonicciä ei ole koskaan ollut, mutta mitä olen täältä lukenut niin hankkiudu siitä eroon.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Sensonic ongelmia...

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

:D Ehei, ei sitä noin pienistä ongelmista vielä kytkintä tai autoa ruveta vaihtamaan, tänä aamuna ei ollut taaskaan mitään ongelmia ja kun kaikki muut vaihteet pelaa aivan moitteetta niin ei sitä vielä nyt kuitenkaan... (tuleehan sitä vasta 130 huolto). Hinta on kuitenkin melkein tonnin (muutos tehdessä). Jos nyt ensin sais pikkasen tietoa, koska joku on täällä maininnut että kepin juuressa on joku haistelia(tunnistin)? että voiskohan se olla siinä? :lol:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olli Kinaret kirjoitti:Sensonicciä ei ole koskaan ollut, mutta mitä olen täältä lukenut niin hankkiudu siitä eroon.
Minä sanoisin että hankkiutukaa äkkiä normaalikytkimistä eroon, ovat pirun huonoja käyttää ja epävarmoja, eikä noissa pikkusaapeissa ole edes jalkatilaakaan sille yhdelle ylimääräiselle polkimelle.
Kannattaa asentaa Sensonic.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Haksu
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

ng900aero kirjoitti:
Olli Kinaret kirjoitti:Sensonicciä ei ole koskaan ollut, mutta mitä olen täältä lukenut niin hankkiudu siitä eroon.
Minä sanoisin että hankkiutukaa äkkiä normaalikytkimistä eroon, ovat pirun huonoja käyttää ja epävarmoja, eikä noissa pikkusaapeissa ole edes jalkatilaakaan sille yhdelle ylimääräiselle polkimelle.
Kannattaa asentaa Sensonic.
tai sentronic :lol:
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Sensonic ongelmia...

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Laitetaanpa tänne, kun tuntuu pientä ongelmaa olevan.

Aamulla vielä toimi moitteettomasti, nyt iltapäivällä oli ensin hirvittävän jäykkä vaihtaa kakkoselle ja myöhemmin myös kolmoselle. Sitten taas alkoi toimimaan, mutta tuntuu, että keppi liikkuu paljon. On siis jotenkin löysän oloinen, toivottavasti vain kuvittelen. Välillähän se on startatessa vilauttanut valoa, että laatikkoa olisi syytä tarkistella, mutta en ole asiasta kamalan huolissani ollut, koska samalla startatessa vilahtavat kaikki merkkivalot check enginestä ABS:iin, joten kuvittelin sen olevan vain ilmoitus, että merkkivalot toimivat. Toivottavasti tämä välinpitämättömyys ei nyt koidu Saabin kohtaloksi...

Joko se pitää manuaaliksi muuttaa? Sehän taas taitaa maksaa jo auton arvon verran? Autona siis 900S vuosimallia -96.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Sensonic ongelmia...

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Nisse kirjoitti:Laitetaanpa tänne, kun tuntuu pientä ongelmaa olevan.

Aamulla vielä toimi moitteettomasti, nyt iltapäivällä oli ensin hirvittävän jäykkä vaihtaa kakkoselle ja myöhemmin myös kolmoselle. Sitten taas alkoi toimimaan, mutta tuntuu, että keppi liikkuu paljon. On siis jotenkin löysän oloinen, toivottavasti vain kuvittelen. Välillähän se on startatessa vilauttanut valoa, että laatikkoa olisi syytä tarkistella, mutta en ole asiasta kamalan huolissani ollut, koska samalla startatessa vilahtavat kaikki merkkivalot check enginestä ABS:iin, joten kuvittelin sen olevan vain ilmoitus, että merkkivalot toimivat. Toivottavasti tämä välinpitämättömyys ei nyt koidu Saabin kohtaloksi...

Joko se pitää manuaaliksi muuttaa? Sehän taas taitaa maksaa jo auton arvon verran? Autona siis 900S vuosimallia -96.
Tarkasta vaihdevivuston välykset. Voi olla ihan mekaanista kulumaa puslissa.

PS. Yhdestä hankinnasta jäi Sensonicin osia n. kpl, joten ne saa hyvinkin edullisesti tarpeeseen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Sensonic ongelmia...

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Juu, eli näyttäisi/tuntuisi siltä, ettei vaihteet ole ihan asennossa.

Esimerkiksi, kun vitonen on päällä, keppi on melkein suorassa eteenpäin, eli käytännössä siinä, missä sen kuuluisi olla kolmonen päällä. Lisäksi ykkönen ja kakkonen päällä keppi heiluu ja liikkuu keskemmäs siitä, missä sen kuuluisi oikeasti olla.

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia, että tietäisi suunnilleen mistä vikaa hakea. Nakertaa, mutta tuntuisi, ettei kovin vakava vamma ole kyseessä. Merkkivalo ei tietenkään tiedä mistään mitään, sen mielestä kaikki on ok. Nekin on kohtalaisen turhat keksinnöt koko valot.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Sensonic ongelmia...

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Nisse kirjoitti:Juu, eli näyttäisi/tuntuisi siltä, ettei vaihteet ole ihan asennossa.

Esimerkiksi, kun vitonen on päällä, keppi on melkein suorassa eteenpäin, eli käytännössä siinä, missä sen kuuluisi olla kolmonen päällä. Lisäksi ykkönen ja kakkonen päällä keppi heiluu ja liikkuu keskemmäs siitä, missä sen kuuluisi oikeasti olla.

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia, että tietäisi suunnilleen mistä vikaa hakea. Nakertaa, mutta tuntuisi, ettei kovin vakava vamma ole kyseessä. Merkkivalo ei tietenkään tiedä mistään mitään, sen mielestä kaikki on ok. Nekin on kohtalaisen turhat keksinnöt koko valot.
Onko kepissä ylimääräistä väljää? Todennäköisesti vaihdekepiltä menevän tangon toisessa (moottorin) päässä oleva nailon pusla on loppu. Myös vivustossa olevat holkit voivat olla kuluneet.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Sensonic ongelmia...

Viesti Kirjoittaja Nisse »

9000LPT kirjoitti:Onko kepissä ylimääräistä väljää?
Mielestäni on. Ainakin tuntuu hemmetin löysältä ja väljältä. Vähän niin kuin se olisi vain "sielläpäin". Vitonen tosiaan on tarkalleen sillä kohdalla missä oikeasti on kolmonen, ikään kuin jokaisen vaihteen lovi olisi siirtynyt pykälän verran vasemmalle. Ainoastaan pakki löytyy sieltä mistä pitääkin.

Uskaltaakohan tuolla ajaa, vai meneekö se vielä kokonaan ajokunnottomaksi?
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Re: Sensonic ongelmia...

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Nisse kirjoitti:Laitetaanpa tänne, kun tuntuu pientä ongelmaa olevan.
Joko se pitää manuaaliksi muuttaa? Sehän taas taitaa maksaa jo auton arvon verran? Autona siis 900S vuosimallia -96.
Joo maksoihan se 1100€ töineen päivineen (Keuruun autossa)
- Mulla tutkittiin silloin tuota kun se lopulta hajosi kokonaan (ei mennyt enään mikään vaihde silmään), että tuossa vaihdekepissä olevassa sensorissa oli vikaa (täysin pimeenä).
Mutta ei tuo sun vikasi kyllä kuulosta Sensonic vialta oliskohan vaihteen siirtimessä jotain
387
"Hirsch"
Viestit: 950
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Sensonic ongelmia...

Viesti Kirjoittaja 387 »

9000LPT kirjoitti:
Nisse kirjoitti:Laitetaanpa tänne, kun tuntuu pientä ongelmaa olevan.

Aamulla vielä toimi moitteettomasti, nyt iltapäivällä oli ensin hirvittävän jäykkä vaihtaa kakkoselle ja myöhemmin myös kolmoselle. Sitten taas alkoi toimimaan, mutta tuntuu, että keppi liikkuu paljon. On siis jotenkin löysän oloinen, toivottavasti vain kuvittelen. Välillähän se on startatessa vilauttanut valoa, että laatikkoa olisi syytä tarkistella, mutta en ole asiasta kamalan huolissani ollut, koska samalla startatessa vilahtavat kaikki merkkivalot check enginestä ABS:iin, joten kuvittelin sen olevan vain ilmoitus, että merkkivalot toimivat. Toivottavasti tämä välinpitämättömyys ei nyt koidu Saabin kohtaloksi...

Joko se pitää manuaaliksi muuttaa? Sehän taas taitaa maksaa jo auton arvon verran? Autona siis 900S vuosimallia -96.
Tarkasta vaihdevivuston välykset. Voi olla ihan mekaanista kulumaa puslissa.

PS. Yhdestä hankinnasta jäi Sensonicin osia n. kpl, joten ne saa hyvinkin edullisesti tarpeeseen.
Terve
Minkälaisista osista olisi kysymys kun mulakin on senso tuossa cabbessa on kylläpelittänyt ihan ok (kop kop) . Jos vaikkavarelle hankkisi?
Terv. Heikki T
Hese
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Sensonic ongelmia...

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

387 kirjoitti: Terve
Minkälaisista osista olisi kysymys kun mulakin on senso tuossa cabbessa on kylläpelittänyt ihan ok (kop kop) . Jos vaikkavarelle hankkisi?
Terv. Heikki T
Pääyksikkö, vaihdelaatikon tunnistin ja vaihdekeppi tunnistimineen ja jotain muita pikku hilpetöörejä. Riisuttu pois, kun on ruvennut oireilemaan satunnaisesti ja kytkin oli ilmeisesti loppu.

Nopeasti toimimalla saa huomenna hakea Tampereelta ja kuun vaihteessa Helsingistä. Vaivan palkkana voisi hintana pitää vaikka mäyräkoiraa nalleoluen lempijuomaa.

En varsinaisesti ole myymässä, mutta kiinnostuneelle voin toimittaa yllä olevaan vaivanpalkaan (vain nouto em. paikoista/JKL seudulla).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Sensonic ongelmia...

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Onneksi ohjekirjan mukaan oli kuten toivoin ja arvelin, eli check acs -valon kuuluu vilahtaa startatessa. Kunhan se sammuu sitten, niin valtakunnassa on kaikki hyvin. Kunhan nyt pääsee täältä pohjoisesta kotiin, niin on aika etsiä Saabin oikea ongelma.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Sensonic ongelmia...

Viesti Kirjoittaja Nisse »

No niin, eli vaihteensiirtomekanismin uusimiseksi taisi mennä. Näin ainakin olin kuulevinani, kun asiasta ilmoitettiin, oli tosin sen verran kiire ja hälinää, että meni koko puhelu hieman ohi.

175 euroa maksaa uusi ja parin tunnin työ päälle. Osa saapunee loppuviikosta. Oi autuutta.

Kenelläkään kokemuksia tämän uusimisesta? Iso projekti?
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Vastaa Viestiin