Laturinhihnasta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Laturinhihnasta

Viesti Kirjoittaja Poy »

Onko laturinhihna vaikea vaihtaa eli pitääkö paljon purkaa, että pääsee käsiksi? Meni ilmeisesti katki, kun aluksi kuului vinkuminen ja sitten alkoi käry haisemaan ja paloi akun valo. Pysäytin auton tielle, mutta jatkoin kuitenkin kotiin asti, kun ei ollut enää pitkästi. Kotona huomasin, että tuo hihna rokkui auton alta.
Vai onko jotain muuta mennyt kun tuo käry tuli sisälle asti? Onko joku laakeri mennyt? Haulla jo jotain löysin, mutta jäi epäselväksi mikä tossa on ja kannattaako jo huoltoon viedä?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Siinä on hihnan lisäksi kiristin- ja ohjainrullat, mitkä pitäisi uudehkojen ohjeiden mukaan vaihtaa ( olisi siis pitänyt :) )110tkm huollossa. Yleensä tuo hihna tippuu sen takia, että jompikumpi muovinen rulla hajoaa.

WIS:n ohjeista tiivistäen:

Ilmanputsari, rengas ja suojus lokarista pois. muovirullat vaihtoon.
Räikän jatkovarrella väännetään kiristin löysemmällä ja ujutetaan hihna päälle. Kiristimen saa jäämään tuohon "löysäasentoon" 6mm poranterällä tms.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Ihmetyttää kun meni just kovimpien pakkasten aikaan rikki, niin varmaan silläkin jotain tekemistä. Rullia yritin katsoa, mutta ne olivat mielestäni ehjät, pitää katsoa huomenna tkarkemmin paremmassa valossa ja yrittää noiden ohjeiden avulla vaihtaa. Eipä ole vielä 110 mennyt rikki, niin ei ole noita osia tullut vaihdettua.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kovimpien pakkasten aikaan meni isän 9-3:stakin joskus aikoinaan. Taisi siinäkin olla hieman ennen 110-huoltoa. Vaihtoivat noi rullat siihen samalla, lienee varminta niin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Täältä foorumilta olen useamman tarinan lukenut, kun pelkkä hihna on vaihdettu, mutta vanhat rullat jätetty. Sitten jonain kauniina päivänä vanha rulla hirttää kiinni ja se on matkanteko siinä siltä erää. Nuo rullat eivät ole pahan hintaisia, kun ottaa huomioon että vaihtoväli on sen 110 tkm
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Nyt tuli tuo remmi vaihdatettua ja samalla oli ainakin pari rullaa vaihdettu. Joku rullista oli myös mennyt rikki.
Mutta nytpä on taas mukava ajella saabilla, kun toimii :)
Ilmeisesti nuo kilometrit eivät kerro tota vaihto väliä vaan se ikä. Tuo remmi oli 9v vanha ja kilometrejä vasta alle 90tkm. Olisko mitään muuta osia, joita kannattas vaihdattaa iän perusteella?

Olihan tossa muillakin mennyt autoja rikki pakkasella. Samassa taloyhtiössä (ei mikään kovin iso) eilen pihassa meni punainen jarruneste vana ja tänään yhden auton kohdalla oli sinistä jäähdytinnestettä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
kattikukkula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kattikukkula »

Poy kirjoitti:Nyt tuli tuo remmi vaihdatettua ja samalla oli ainakin pari rullaa vaihdettu. Joku rullista oli myös mennyt rikki.
Mites, kun ei WIS oikein selvyyttä anna (tai sitten en vain osaa), montako vaihdettavaa rullaa ja millaista sorttia siellä oikein on; kahta veikkaan, vaan en varmaksi osaa sanoa. Kuinka vaikea niitä on vaihtaa? Tuo 110tkm lähestyy, ja pohdin tässä, että noinkohan tuon kykenisi itsekin vaihtamaan. Rullat ja hihna ei näköjään paljoa maksa, mutta pitäiskö tuo kiristinkin vaihtaa samointein? Ja mistäpä olette osat hankkineet (motonet, maahantuoja, vaiko nettikauppa)?

mika
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

kattikukkula kirjoitti:
Poy kirjoitti:Nyt tuli tuo remmi vaihdatettua ja samalla oli ainakin pari rullaa vaihdettu. Joku rullista oli myös mennyt rikki.
Mites, kun ei WIS oikein selvyyttä anna (tai sitten en vain osaa), montako vaihdettavaa rullaa ja millaista sorttia siellä oikein on; kahta veikkaan, vaan en varmaksi osaa sanoa. Kuinka vaikea niitä on vaihtaa? Tuo 110tkm lähestyy, ja pohdin tässä, että noinkohan tuon kykenisi itsekin vaihtamaan. Rullat ja hihna ei näköjään paljoa maksa, mutta pitäiskö tuo kiristinkin vaihtaa samointein? Ja mistäpä olette osat hankkineet (motonet, maahantuoja, vaiko nettikauppa)?

mika
Kaksi rullaa olen itse vaihtanut ja motonetista haetut on toiminut hyvin.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse tilasin nuo kaksi kyseistä rullaa ja hihnan PCS:stä Rikulta, ja asennutin muualla - hyvin on ainakin tähän asti pelannut. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Mitäs hihna ja rullat PCS:llä kustansi?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mitäs ne nyt olivatkaan... muistaakseni jotain vähän päälle 100 euroa, mutta saatan muistaa väärin. Laatuun olen ollut tyytyväinen - ei ole ainakaan vielä auto jäänyt tien päälle.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Itse vaihdatin tossa lähi korjaamolla, niin toinen rulla maksoi vähän yli 130€ ja toinen vähän yli 60€. Hihnan olin ostanut Saabin liikkeestä, niin maksoi 50€. Töineenpäivineen koko homma maksoi vähän alle 300€. Sinänsä en pidä pahana hinta, kun kuitenkin hajosi tien päällä ja olis paljon huonommassakin paikassa voinut hajota (hajosi aika lähellä kotoa ja sain sen just kotiin ajettua). Pakko oli vaan jonnekkin vietävä, eikä voinut hintoja alkaa vertaamaan, saipahan nopeasti toimivan auton alle.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

PCS:llä pari vuotta takaperin:
hihna 30eur
hihnankiristin 60eur
hihnapyörä M10 35eur.

Noista hinnoista sitten vielä klubialet pois. Hihnapyörä oli ainakin samanhintainen edelleen, kun äskettäin piti vaihtaa rissa ysivitoseen.

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Mitkä noista Motonetiin osista ovat oikeita vm 2002 bensavehkeeseen?
9-33 99-- VASEN Ohjainrulla/bensamoott (Ø17/68mm). . . . . 30-0572 45.00 ???
GM-900/9-3 KESKI Ohjainpyörä/bensamoott (Ø17/80mm). . . . . 30-0520 19.00 ???
GM-900/9-3 KIRISTIN/bensamoott (jalalla)
9-3 TiD KIRISTIN+LAITE (sileä/Ø90mm). . . . . . . . . . . . 30-0542 59.90 ???
Vastaa Viestiin