Saab 9-3 TiD

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
toni1976
"Hirsch"

Saab 9-3 TiD

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

No niin, nyt olisi vakaa aikomus siirtyä takaisin saabistiksi. Alkaa jo olemaan tarjolla Saabin dieseleitä meikäläisenkin varoille.
Kiikarissa olisi suht siisti, vähän alle 200 tkm ajettu Saab 9-3 TiD, vm -00. Kertokaahan minkälaisia vehkeitä nämä ovat? Mitkä ovat vikaherkkiä paikkoja ja mitä tällasessa tulisi ottaa ostohetkellä huomioon? Onko näissä enää mitään Saabia jäljellä? Onko nuo Opelin motit olleet kestäviä? Kaikki tieto on tervetullutta.
Pugman
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Itse ostin tuossa 3kk sitten -02 TiD 93 ja tyytyväinen oon ollu. Takana nyt 6000km, olo on kotosa eli kyllä tuo mielestäni ihan SAAB on. Tärkeimmät tarkastuskohdat ja vikaherkät osat on eeberi(lisälämmitin) ja imm(ilmamäärämittari). Huomionarvoinen seikka on myös se että vakioalusta on melko mukavuuspainotteinen toisinsanoen aika löysä. Tästä syystä itse hommasin ensitöikseni h&r jouset ja tarkoituksena on laittaa clamppi kunhan niitä taas täältä saa. Siinä nyt mitä tulee näin äkkiä mieleen muut nokisaabistit täydentäköön jos tarvetta on.
9-3 SC Vector XWD -09
Saab9-3tid-99
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Saab9-3tid-99 »

mulla on 350000 km ajettu -99, hyvä auto on ollut...
9-3tid
hz81
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Itsellä ollut -01 TiD noin puolitoista vuotta, kilometrejä tullut rapiat 50000 ja tällä hetkellä niitä on n.213tkm.
Hyvä pelihän se on ajaa varsinkin kun oon laitattanu Konit ja matalammat vieterit ja clampin. Ja onhan se ihan riittävän ripeäkin. :D
Tankillisen keskikulutus pyöriny välillä 5.5 - 7.3 ja viimeisin 12kk keskikulutus 6.8 litraa sadalle. Pienimmät ajattu talvirajoituksilla 185 leveillä talvikumeilla ja suurimmat reippaasti kesällä 225 leveillä kumeilla.

Osia vaihdettu mm. kytkin kokonaisuudessaan(olisi riittänyt pelkkä työsylinteri mutta auki ollessa koko helahoito), ilmaseosläpän askelmoottori, vasen alatukivarsi(alapallo väljä) ja tällä hetkellä ajan poratulla MAFilla mikä siis menossa myös vaihtoon. Muuta ei nyt ainakaan tule mieleen.

Ja konttitiloiltaan ja käytettävyydeltään se on mielestäni huippu luokkaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
99dit99
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja 99dit99 »

Omani on -99 ja kohta tulee 300 tkm täyteen. Ostin sen kaksi ja puoli vuotta sitten kun mittarissa oli 184 tkm. Vaivoja tänä aikana on ollut mielestäni vähän, eli : vesipumpun vaihto, hanttimiehenpuolen sisämäinen nivel (siis väliakseli ja laakeri), kuskin etupyörän laakeri ja eberin polttokammio. Nyt EGR-polttelee CE valoa, joten edessä on ainakin aluksi imusarjan putsaus, ja mahdollisesti vastusjuotoshommia :). Alusta tietenkin on vakiona mitä on ja natinat kuuluvat talveen sekä antenni talvisin asettuu milloin mihinkin korkeuteen, mutta so what. Kaikissa autoissa on omat pikkutuskansa, joiden kanssa oppii elämään.
Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen kokonaisuuteen ja kuluihin. Kulutus pyörii alle kuuden ja yli seitsemän litran välillä. Ainoa mikä harmittaa on ettei automaattilaatikkoa ole.
Hanki vain Tid, en usko että kadut.
Ps. Opelclubin sivulla on enemmän koneesta juttua kuin täällä.
tonnari muijalla ja mukuloilla
9-3 dit itsellä
hz81
"Hölösuu"

99dit99 kirjoitti:Omani on -99 ja kohta tulee 300 tkm täyteen. Ostin sen kaksi ja puoli vuotta sitten kun mittarissa oli 184 tkm. Vaivoja tänä aikana on ollut mielestäni vähän, eli : vesipumpun vaihto, hanttimiehenpuolen sisämäinen nivel (siis väliakseli ja laakeri), kuskin etupyörän laakeri ja eberin polttokammio. Nyt EGR-polttelee CE valoa, joten edessä on ainakin aluksi imusarjan putsaus, ja mahdollisesti vastusjuotoshommia :). Alusta tietenkin on vakiona mitä on ja natinat kuuluvat talveen sekä antenni talvisin asettuu milloin mihinkin korkeuteen, mutta so what. Kaikissa autoissa on omat pikkutuskansa, joiden kanssa oppii elämään.
Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen kokonaisuuteen ja kuluihin. Kulutus pyörii alle kuuden ja yli seitsemän litran välillä. Ainoa mikä harmittaa on ettei automaattilaatikkoa ole.
Hanki vain Tid, en usko että kadut.
Ps. Opelclubin sivulla on enemmän koneesta juttua kuin täällä.
Itsellä oli myös ostaessani auton eberin kanssa ongelmia. Vaihdettiin pumppu ja hehku myyjän piikkiin. Sen jälkeen on toiminut. Itsellä polttanut myös CE-valoa muutamaan kertaan. MAFfin ja imusarjassa olevan anturin puhdistus on aina auttanut. Näistä varsinkin tuo imusarjassa oleva anturi on ollut aina erittäin paksun moskan alla. Myöskin ylempi imusarja on kertaalleen puhdistettu.
OPEL
Rubbernecker
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Rubbernecker »

[/quote]Itsellä oli myös ostaessani auton eberin kanssa ongelmia. Vaihdettiin pumppu ja hehku myyjän piikkiin. Sen jälkeen on toiminut. Itsellä polttanut myös CE-valoa muutamaan kertaan. MAFfin ja imusarjassa olevan anturin puhdistus on aina auttanut. Näistä varsinkin tuo imusarjassa oleva anturi on ollut aina erittäin paksun moskan alla. Myöskin ylempi imusarja on kertaalleen puhdistettu.[/quote]

Missähän päin ja minkäs näköinen tuo imusarjassa siaitseva anturi mahtaapi olla? itsellä heittelee satunnaisia vikakoodeja juuri tuosta.
9-3 2.2TiD -00
hz81
"Hölösuu"

Rubbernecker kirjoitti:
Hz81 kirjoitti:Itsellä oli myös ostaessani auton eberin kanssa ongelmia. Vaihdettiin pumppu ja hehku myyjän piikkiin. Sen jälkeen on toiminut. Itsellä polttanut myös CE-valoa muutamaan kertaan. MAFfin ja imusarjassa olevan anturin puhdistus on aina auttanut. Näistä varsinkin tuo imusarjassa oleva anturi on ollut aina erittäin paksun moskan alla. Myöskin ylempi imusarja on kertaalleen puhdistettu.
Missähän päin ja minkäs näköinen tuo imusarjassa siaitseva anturi mahtaapi olla? itsellä heittelee satunnaisia vikakoodeja juuri tuosta.
Nyt puhun -01 mallin TiDistä eli vanhemmasta en tiedä onko samassa paikkaa. Anturi on kiinni yhdellä, muistaakseni 10 millin pultilla ja sijaitsee ylemmässä imusarjassa heti IC:ltä tulevan putken jälkeen. Anturissa on kiinni samanlainen liitin kuin esim. MAF:lla tai EGR:llä.
Tarvittaessa voin ottaa kuvan myöhemmin jos ei tuolla selvinnyt.
OPEL
rr
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja rr »

9-3 TiD -99 ja ajettu nyt 431tkm. Harvinaisen harmiton ja kestävä auto. Rullataan ainakin 600 tkm ja enemmänkin :D

Keskikulutus 6,0 litraa sadalla / vuosi. Vaihtelee välillä 4,8 ~ 6,7
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
snuggles
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Tarkista ainakin ilmastointi ja Eeberi. Eeberi niin, että käy kauemmin, kuin 5-10min sammumatta, ettei käy niniku mulle, että pumppu heti vaihtoon.
Toi ilmamassamittari on aika hyvä tarkistaa. Imusarja on helppo putsailla itse. Käsijarru jäätyy talveksi, sulaa keväällä. Alusta NARINARINARIsee.
Sähköpiiska jumii talveksi, helppo vaihtaa normaali tilalle ;)
Katso/kuullostele ostaessa kallistuksenvakaajia ja muita puslia.
Itsellä meni edestä kallistuksenvakaajat heti vaihtoon.

Sitte semmonen juttu, mikä ois kannattanu huomata nyt jälkiviisaana:
Eli jos jarruttaessa vatkaa (kuten mulla teki) jätäppä hetivälittömästi se auto siihen ja kävele ulos liikkeestä/tilanteesta.
Mulla tuli maksamaan sen homman korjautus sen verta paljon, että on syytä muiden välttää, jos mahdollista...

Muuten itsellä on ollut lähinnä normaalien kuluvien osien vaihtoa. Rahaa on mennyt, aika varmanpäälle olen tehnyt/teettänyt tähän, tarkoitus pitää vielä kauan. Edellisen omistajan laiminlyönnit alkavat olla korjattu ja nyt nautin huolettomista kilometreistä 8)

Osta Saab. Kehutaan vielä sen verran, että _on_ talvivarma, vaikka diesel onkin. Kertaakaan ei ole -30 ja yli -pakkasilla edes yrittänyt jäätää.
hz81
"Hölösuu"

snuggles kirjoitti: Osta Saab. Kehutaan vielä sen verran, että _on_ talvivarma, vaikka diesel onkin. Kertaakaan ei ole -30 ja yli -pakkasilla edes yrittänyt jäätää.
Lämmin on, kiitos eberin! ja lähtee kovemmallakin kelillä varmasti käyntiin... viimeksi tänään pakkasta -20 ja ilman lämmitystä kun palmun alta.;) Lähtee kohta huoltoyhtiöön "ystävällis" sävyinen palautepuhelu tolppien toimimattomuudesta. :evil:
OPEL
Grendel
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Grendel »

En voi kuin yhtyä edellisiin kirjoittajiin. oma auto -99 käytettynä v. 2002 ostettu, 131tkm ajettuna. Nyt 355tkm ja ongelmina.
-vesipumppu vaihdettu
-turbon magneettiventtiili
-kolmas ilmamassamittari menossa
-imusarja putsattu
-etualatukivarret vaihdettu
-kuskin puoleinen etupyöränlaakeri.
Keskikulutus 5,8l kesällä 6,5 talvella, Ainoa konepuolen "viritys" on PSI väliboksi. Tätä en vaihda.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
rr
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja rr »

Meillä oli kesällä -03 225tkm ja nyt on 431tkm.

Öljyt vaihdettu 15tkm välein, suodattimia yms. sulkia ja renkaita säännöllisesti. Katsastus aina moitteitta. Muuten laitettu itse mm:

253tkm suuttimien paluuputket 2e
255 " eberin hehku 50e
262 " imusarja ja EGR putsattu 0e
267 " akku uusittu 110e
275 " takaluukun kaasujouset 40e
275 " jarrulevyt ja -palat eteen 120e
284 " moniurahihna uusittu ja kiristimen rullan laakeri voideltu 20e
286 " pierburg MAF-anturi 66e
313 " käsijarrukengät 16e
331 " takaiskarit 105e
342 " vaihteistoöljy vaihdettu 28e
381 " ulkolämpöanturi 15e
385 " ilmastoinnin tarkistus 81e
412 " laturiin kaikki kuluosat uusittu, kiristimen laak. voideltu 93e
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
toni1976
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Moi!
Eipäs ole vieläkään Saabi-kauppoja saatu syntymään. Entistä "autoakaan" en vielä ole saanut myytyä:( Edelleen TID hakusessa.
Kertokaas, mistä johtuu nuo ilmamassamittari murheet? Itse olen ajellut patonkimaan dieseliä jo pari vuotta eikä tuollaisia ongelmia omistamassani merkissä ole ollut, paljon muuta kylläkin...
Onkos TIDssä pumppumurheita yleensä?
Ovatko nämä tässäkin topicissa esille tulleet ongelmat ihan arkipäivää TID Saabia ajaville vai silloin tällöin eteen tulevia juttuja? Mitä tällaisten murheiden korjaaminen tulee maksamaan jos ei itsellä aika/mielenkiinto riitä?
Mitenkäs nuo alustan äänet - miksi narisee? Mikä siellä narisee ja mitä sille on tehtävissä?
Entäs sit tuo Saabin lämmityslaite? Kuinkas sillä pärjää ilman Eberiä, jos vaikka sitä ei ole tai se on rikki? Ei kait Eberi vakiovaruste ole?
hz81
"Hölösuu"

toni1976 kirjoitti:Moi!
Eipäs ole vieläkään Saabi-kauppoja saatu syntymään. Entistä "autoakaan" en vielä ole saanut myytyä:( Edelleen TID hakusessa.
Kertokaas, mistä johtuu nuo ilmamassamittari murheet? Itse olen ajellut patonkimaan dieseliä jo pari vuotta eikä tuollaisia ongelmia omistamassani merkissä ole ollut, paljon muuta kylläkin...
Onkos TIDssä pumppumurheita yleensä?
Ovatko nämä tässäkin topicissa esille tulleet ongelmat ihan arkipäivää TID Saabia ajaville vai silloin tällöin eteen tulevia juttuja? Mitä tällaisten murheiden korjaaminen tulee maksamaan jos ei itsellä aika/mielenkiinto riitä?
Mitenkäs nuo alustan äänet - miksi narisee? Mikä siellä narisee ja mitä sille on tehtävissä?
Entäs sit tuo Saabin lämmityslaite? Kuinkas sillä pärjää ilman Eberiä, jos vaikka sitä ei ole tai se on rikki? Ei kait Eberi vakiovaruste ole?
Eberi on vakiovaruste mutta sen ajastus ja manuaalikäyttö ei ole.
MAF-viat ihan yhtä yleisiä tai harvinaisia kuin turbodiesel padoissa yleensä. Alkuperäinen MAF maksaa n. 200€? ja tarvike n.80€ mutta ei toimi kaikissa. Todella helppo vaihtaa itse.
Alustassa narisee puslat, en tiedä voiko niitä jotenkin rasvata jos haittaa, itsellä narisee vain kovilla pakkasilla.
Hyvä ja vähän vikainen tuo diesel on.
OPEL
Vastaa Viestiin