Huolto Tampereella (tai omatoimihuolto)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Huolto Tampereella (tai omatoimihuolto)

Viesti Kirjoittaja SS »

Tarttis teettää 9-3:n 110tkm huolto Tampereella, onko kellään kokemuksia Tampereen seudun ei-merkkiliikkeistä? Lueskelini, että joku oli teettänyt saman huolloin 200 eurolla (kaupunkia en muista).
Viimeksi muokannut SS, Ma Helmi 05, 2007 19:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Kannattaa tehdä niin että avaan huoltokirjan ja käyt ostamassa kaikki tavittavat osat etukäteen esim. Motonetistä. Sitten vaihdat sen mitä osaat ja tämän jälkeen ajat Metro-autoon. Suostuvat leimaamaan huoltokirjan tässäkin tilanteessa (kuten kuuluukin) ja ainakin useammalla Saabistilla on hyviä kokemuksia osaamisesta tuolla. Eräässä nimeltämainitsemattomassa Hervantalaisessakin liikkeessä olen asioinut, mutta sen minkä tuntihinnassa voittaa häviää käytetyssä ajassa. Eli vaikka merkkiliikkeitä kammoksutaan aina saattaa se tulla jopa halvemmaksi. Kunhan muistaa ostaa ne osat itse! Nimittäin vaikuttaa siltä, että euroon siirryttäessä vaihtui ainoastaan yksikkö Saabin hinnastossa. Vai miltä kuulostaa 2.50e mutterista...
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Vai miltä kuulostaa 2.50e mutterista...
8O

Kiitos vinkistä. Onko mitään arviota, mitä huolto noin tehtynä voisi kustantaa noin suunnilleen. Jos itse vaihtaa esimerkiksi tulpat, öljyt ja suodattimet. Ja ehkä tuon moniurahihnan rullineen, on kyllä melko ahtaassa paikassa.

Edit: Mieluummin kyllä teettäisin koko homman liikkeessä, ei oikein ole intoa ruveta tuota itse roplaamaan.
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja karote »

Mä teetin ko. huollon Metro-autolla Lielahdessa. Hintaa kyllä tuli, mutta mä pyysinkin säätämään vähän peruutusvaihdetta, sekä vaihdettiin uudet öljyt vaihdelaatikkoon. BTW, jos sulla on kojelaudasta tai siis SID:n nappuloista palanut polttimo, niin saappaan omat lamput on aivan törkeen kalliita, muistaakseni sellainen pieni polttimo maksoi jonkun 9 euroa... Että kannattaa sellaiset vaihtaa itse, tai sitten sanoa, ettei ne tee sitä tässä huollossa. Liikkeessä sain kyllä erittäin hyvää palvelua ja tuntui että olivat käyneet auton läpi melko hyvin. Meinaan kun siis olivat tuon yhden SID:n nappulan polttimonkin huomanneet pimenneeksi ja vaihtaneet.
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Itsellä paloi kesällä SID:n polttimo, vaihdoin itse samalla ku korjasin pixelivian.
Hintaa 1,2 watin hehkupolttimolla taisi olla 8,9 euroa Kouvolan Laakkosella. :)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitoksia tästäkin. Yksi SIDin painike on pimeänä, täytyy tuo muutenkin irrottaa kun on pari pikseliä myös pimeänä. Korjausohjeita jo löysinkin.
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

En muista hintaa mutta voin kaivaa kuitin jos tarvetta tulee. Jokatapauksessa tulpat, raitisilmansuodatin ja ilmanputsari on nopeita ja helppoja vaihtaa. Se huoltopäällikkö on myös varsin osaava ja siltä voi etukäteen kysyä mitä mikäkin osa maksaa. Palvelu pelaa varsinkin kun sanoo olevansa klubilainen.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Täytyypä kysellä. Katselin tuossa konehuonetta ja mainitsemasi kohteet ovat tosiaankin helposti käsillä. Öljynsuodatinta en ylhäältä katselemalla löytänyt, joten ehkä tilanahtauden takia on parempi teettää homma huollossa :)

Kyseinen yksilö on huollettu viimeksi 28tkm sitten, joten 8v moottoritakuu lienee mennyttä. Harkitsen siis vielä huollattamista muuallakin kuin merkkiliikkeessä.

Edit: Tai sitten huollan tuon parin auton kokemuksella itse, öljynsuodatinkin löytyi. Montun päällä helppo nakki. Mikä muuten on huolto-ohjelmassa mainittu "tyhjennysletku, puhdistus"?

Millä kriteereillä tuon DI-kasetin voisi yrittää saada takuuseen jos se hajoaa? Onko tuollakin vaatimuksena merkkiliikkeen huolto määrävälein? Yritän tässä mietiskellä, mitä menetän jos itse huollan, osat 110tkm huoltoon maksaisivat noin 200e hihnan ja kiristysrullien kanssa.

Edit2: Mitä öljyä tuohon uskaltaa laittaa? Haulla yritin etsiskellä, suosituksena usein Mobil 1 0W40 tai vastaava Shell Helix. Kuitenkin esimerkiksi Teboil Diamond 5W-40 (jaettu TM-testivoitto Mobil-1:n kanssa) täyttää ohjekirjassa listatut kriteerit. Ovenkarmissa on tarra, jonka mukaan huolto on ainakin joskus laittanut sisään Nesteen City Pro 5W-40:stä.

Vai kannattaisiko ostaa jotain GM:n kriteerien mukaista LL-litkua (esim. http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... 4353;14625)? Jos siis vaihtovälinä pitää samat 20tkm kuin mitä huoltokirjasta löytyy.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Hämääkö otsikko vai eikö kukaan ole näitä itse huoltanut?
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

SS kirjoitti:Hämääkö otsikko vai eikö kukaan ole näitä itse huoltanut?
No tuon takuun takia on tullut huollatettua. Mutta ennen 110tkm huoltoa vaihdoin ite käyttöhihnan ja rullat, vein mukana suodattimet huoltoon. Näin putosi huollon hinnasta 50% pois ja sai leiman kirjaan ja takuu säilyy. Marraskuussa oli 130tkm huolto (joka siis pelkkä öljynvaihto) ja sinnekkin vein suodattimet mukana. Ja vielä piti kysyä 4.95€/l maksavaa pissapojan nestettä mukaan pullollinen kun laskussa moinen oli. Olin meinaan huoltoon mennessä täyttänyt pissapojan tarkoituksella nähdäkseni kehtaavatko veloittaa. Ja kyllä kehtasi :wink:
Mä ainakin olen tuota Teboilin öljyä käyttänyt mutta vaihtoväli on mulla alle 10tkm.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

DI-kasetilla on takuu, jos se kuuluu takuuvaihdettaviin.
Ok, täytyypä tarkistaa tuon sarjanumero.
DI-kasetti ei tarvitse huoltoa, koska siinä ei ole huollettavia kohtia.
Tarkoitinkin sitä, vaikuttaako kasetin takuuseen se, onko auton huollattanut liikkeessä. Esimerkiksi tulppien vaihdolla saattaa olla vaikutusta kasetin kestoon.

Koska huollosta edellisestä on kirjan mukaan jo 28tkm, ei siis kannattane enää haaveilla mistään muista takuista (edellisen omistajan venyttämä huoltoväli) :( Siis lukuunottamatta noita takuuvaihdettavia kasetteja.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Suodattimista

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Mistä kannattaa ostaa 9-3:seen vm-01 öljynsuodatin ja ilmansuodatin, jotka ovat hyviä, Motonet?
Jos ajaa vähän, käsittääkseni huolto tehdään silti kerran vuodessa, mutta jos haluaa leiman, niin tarviiko öljyt vaihdattaa suodattimineen merkkihuollossa, jos huoltoon kuuluu muutakin kuin öljynvaihto?
Voiko ottaa mukaan itse ostamaa Mobil 5W-40(Ruotsin merkkiliike suosittelee Mobilia 5W-40/50 ja tuota käytetty omassa siellä) oilia, vai onko pakko käyttää talon kallista versiota samasta litkusta?
DDT
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 07:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DDT »

jthing kirjoitti:Nimittäin vaikuttaa siltä, että euroon siirryttäessä vaihtui ainoastaan yksikkö Saabin hinnastossa. Vai miltä kuulostaa 2.50e mutterista...
Niin ja pultti öljypohjaan maksaa 'merkkiliikkeessä' > 12e. Ja Motonet < 2e.
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

DDT kirjoitti:
jthing kirjoitti:Nimittäin vaikuttaa siltä, että euroon siirryttäessä vaihtui ainoastaan yksikkö Saabin hinnastossa. Vai miltä kuulostaa 2.50e mutterista...
Niin ja pultti öljypohjaan maksaa 'merkkiliikkeessä' > 12e. Ja Motonet < 2e.
Sori OT, mutta näin merkkihuoltoihin ja osiin liittyen, tänään kysyttynä Tampereen Metrosta, pakosarjan pinnapultin putkiholkki 10€/kpl :lol:

Ja aiheeseen varsinaiseen, jos kerran auton huoltoja on jo edellinen omistelija laiminlyönyt, niin ainakin huoltaisin itse jos leimoilla ei enää väliä tehdastakuun kannalta. Itse myös voi valvoa itseänsä ettei auto saa pelkkää valohoitoa, ja Saab tykkää 10 000km öljynvaihdoista :wink:
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Mistä kannattaa ostaa 9-3:seen vm-01 öljynsuodatin ja ilmansuodatin, jotka ovat hyviä, Motonet?
Juuri hain Motonetista suodattimet. Öljynsuodatinta löytyy sieltä GM:n originaalituotteena hieman alle 6 eurolla, ilmansuodatin taas oli ties mistä kotoisin. Ihan asiallisen näköinen kuitenkin.
Ja aiheeseen varsinaiseen, jos kerran auton huoltoja on jo edellinen omistelija laiminlyönyt, niin ainakin huoltaisin itse jos leimoilla ei enää väliä tehdastakuun kannalta. Itse myös voi valvoa itseänsä ettei auto saa pelkkää valohoitoa, ja Saab tykkää 10 000km öljynvaihdoista
Noin vähän itsekin pähkäilin ja siksi jo Motonetissakin käväisin. Kun itse huoltaa, niin ainakin tietää mitä autolle on tehty :)
Vastaa Viestiin