9-3 -01 2.0t 150hv töksähtää kiihdytettäessä!?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

9-3 -01 2.0t 150hv töksähtää kiihdytettäessä!?

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Jees eli tuli hankittuu tollane saapas. Heräs tossa vaa kysymys et onko joku saabin ominaisuus vai miks veto tuntuu loppuvan n. sekunnin ajaks kun kiihdyttää kaasu pohjas esim. 2-vaihteella. Töksähdys tuntuu muistaakseen n. 3000-4000 kierrosten välillä, ja tosiaan tämä "uuvahdus" kestää n. puoli sekuntia - 1 sekunti. ensin nykäisee hyvin jo 2500 mutta se loppuu ja sitten taas mennään niin pirusti :) autolla ajettu 119 000km ja huollot tehty ajallaan... vika vai ominaisuus? moottorista ei kummiskaa kuulu mitn omituisia ääniä...

Toni
"Entinen Honda-mies"
:D
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kuulostaa fuel-cutilta.
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

eli siis mahdollisia vikoja:

- sytytyskasetti
- tulpat
- magneettiventtiili

??
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

tevisu kirjoitti:Kuulostaa fuel-cutilta.
Mitenkäs vakioon semmoinen tulisi noilla kierroksilla? Ellei aivan tahaton sellainen.
Tulpista ja kasetista lähtisin moista hakemaan. Mulla oli samaisessa kulkineessa samankaltaista vikaa eli pientä nykimistä tasaisesti kiihdytettäessä 2000->5000. Kasetin vaihto auttoi. Mutta tuohan kuuluu tod.näk niihin kasetin takuuvaihtojen piiriin joten älä ainakaan heti uutta osta. Tai kysele joska joku lainais testiin hetkeksi josko kasetin vaihto auttaisi.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Psychocowboy kirjoitti: Mitenkäs vakioon semmoinen tulisi noilla kierroksilla?
Ei taidettu mainita onko vakio vai ei... Jospa on joku harakiri-viri? ;)

Kokeile polkaista nopeasti vaikka 2000 kierroksesta, pitäisi pätkäistä melko nopsaan jos on mankkuvenavika. Voisiko liittyä bensan saantiin? Ahtopainemittari olisi hyvä olla.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä se voi vakioonkin tulla jos hukkis jumii tai mankku tökkii. :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Voisikohan risa ilmamassamittari aiheuttaa tuon lpt:ssä..? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun immu saa ahtopaineet tappiin (ja seuraavaksi sulaa männät).

Eski
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

jees eli täysin vakio on. oli eilen kun ostin niin huollossa saab-liikkeellä, ja olivat vaihtaneet by-pass venttiilin sieltä. moottorinvikavalo ei pala, joten ei pitäisi olla rikki mitn?

no kokeilen tänään vaihtaa uudet tulpat, niin ilmoittelen auttoiko... 110 000km huolto on tosin tehty vissiin itse entisen omistajan toimesta, joten voi olla että jokin suodatin / tulpat jäänyt vaihtamatta? sehän on se iso huolto tuo 110 000km, missä vaihdetaan mm. bensansuodatin jne?

sytytyskasetti on vaihdettu saabin toimesta uuteen 10-2006, joten se ei varmaan rikki voi olla...?

mutta tosiaan ilmoitan tulppien vaihdon jälkeen miten käy.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos ostit autosi eilen liikkeestä, vie se sinne takaisin korjattavaksi takuuseen. Auto voi olla monellakin tavalla rikki, vaikka vikavalot eivät pala...

Eski
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Eski kirjoitti:Jos ostit autosi eilen liikkeestä, vie se sinne takaisin korjattavaksi takuuseen. Auto voi olla monellakin tavalla rikki, vaikka vikavalot eivät pala...

Eski
Näin juuri! Elä turhaan likaa käsiäsi jos on noin uusi tapaus. Takuuseen vaan. Paljonko ajettu tuon 110 tkm huollon jälkeen? Meinaan jos ne tulpatkin on aivan uudet.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

ainut vaa ku joutuu ajan varaa eikä jaksais odottaa, nii kokeilen ne tulpat ensin jos lähtis niiden vaihdolla... jos ei auta nii sit varaan sen ajan ja se menee takuusee kyl... ilmottelen vaihdosta täs kuhan duunist pääsen =)
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

jooh... ei auttanu vaihto, vanhatki tulpat oli ihan ok:n näköset nii epäilin jo siinä ku irrotin...

vanhat tulpat oli ngk xxx7es ja nää uudet oli xxx6es... lämpöarvo ero vai mikä? kumpaa pitäis käyttää kaupunkiajos ja satunnaises kiihdyttelys? =)

mut joo eli tulpat ei oo vikana ja sytkäkasetti on niin uus et epäilen et se siinkää olis... mikä vois olla seuravaa vaihtoehto ongelmaa? vien auton jokatapaukses takuuhuoltoo, mut kiinnostais vaa tietää jtn etukätee ennen ku sinne vie...
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Jees eli tuli liityttyä stege1 kerhoon :D :D ja samalla hävis töksähdys kiihdytyksessä... miten ihmeessä? toisaalta tulppien vaihdon jälkeen vaihdoin akun, jolloin varmaan ecu nollaantui ja on nyt hakenut uudet arvot? vaikka oonkin tietokonealalla duunissa niin kyllä tietokoneiden maailma on ihmeellistä välillä :D
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

ok, kiitos neuvosta!
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Vaikka ongelma onkin ratkennut niin heitänpä jatkoksi omia kokemuksia. Itsellä oli juurikin kuvatunlainen ongelma. (ja johon myös minä kyselin täältä neuvoja :). Kokeilin seuraavaa:

Tulpat vaihtoon (huoltokirjasta löytyy oikea NGK tyyppi, perustulppa jonka saa lähestulkoon joka maitokaupasta joissa on autotarvikehylly. Siellä halpa, Saabilla kallis). Tulos: ei apua.

DI-kasetti vaihtoon. Mukamas auttoi, mutta oireilu palasi noin kuukauden kuluttua. Mystistä.

Uusi DI-kasetti takuuseen. Taas tuntui hetken paremmalta, mutta jonkin ajan päästä oltiin taas pisteessä "A". Aina vain mystisempää.

Kiinnostus vikaan loppui, kun vaimon auto ja ei ilmennyt vaimon ajossa jossa mennään pintakaasulla.

Hetken päästä koitti 110tkm huolto, jonka jälkeen vika on ollut poissa nyt toista vuotta ja hyvin toimii edelleen. Mitään huolto-ohjelmasta poikkeavaa ei tuossa huollossa tehty. Ei ainakaan niin, että siitä olisi minulle kerrottu. Olisiko niin, että tuossa huollossa vaihtui bensafiltteri, joka olisi sitten ollut kaiken pahan alku ja juuri. Miksi sitten DI-kasettien vaihto tuntui auttavan hetkeksi? Sitä tarina ei kerro.

-Timo-
Vastaa Viestiin