ng900T:n virtalukko

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

ng900T:n virtalukko

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

voi saatanan saatana!!!!!!ei avain liiku mihinkään,ei taida olla jäässäkään ku hiustenkuivaajalla lämmittelin--->ei liiku avain :( .joo joo tiedän hakutoiminnon täällä....mistä apu tampereella,en osaa purkaa virtalukkoa pois(-23 pakkasta vielä).nyt oikeasti tarvitaan apua PIAN,kiitos :D .on yritetty vemputtaa avainta ja keppiä yhdesssä monta tuntia,ei toimi!uusi avainkin teetetty tänään,ei vaikutusta asiaan.
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

Itsellä kävi vastaavasti pari viikoa sitten pakkasaammuna..Lukkoöljyä laitoin (vaikka jotkut ehdottomasti kieltää mokoman ) ja puoli tuntia
venkutin avainta lukossa ja sitten se yllättäen alkoi toimimaan :wink:

pitää koputtaa puuta että toimisi jatkossakin..vai kannattaisiko vaihtaa tai
puhdistaa varmuuden vuoksi :?:
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

öljyä?

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

tänään kysyin--->ei mitään aseoljyä tai lukkosulaa/lukkoöljyä virtalukkoon koskaan!!!mikä nyt avuksi,auto parkkiksella,perkeleesti pakkasta....en osaa purkaa lukkoa pois että vois viedä sen liikkeeseen.tarviiko tilata hinuri ja viedä koko paska metroautoon purettavaksi vai mitä tehdä?tampereen saabistit,nyt tarvitaan apua,ei selityksiä :lol: .
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Jos saat jotenkin vemputtelemalla virran päälle, niin älä vain sen jälkeen enää laita virtalukkoa takaisin pakkiasentoon..

Itellä kans kävi tuo sama homma yksi aamu, kun ois pitäny lähteä töihin klo 04.50 :twisted:
Sain sitten myöhemmin ajan kanssa renkutettua virran päälle ja sitten patruunan irroittaminen olikin helppoa.
Vein patruunan lukkosepälle joka poisti siitä yhden haitan ja hintaa remontille kertyi kokonaista 10 euroa.
Viimeksi muokannut MrG, Ke Helmi 07, 2007 17:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kokeilitko toisella, vähemmän kuluneella avaimella?
Voisit myös kokeilla teettää avaimesta "leveämmän" kopion, sillä saattaisi saada kääntymään vielä kerran, ja sitten ei enää kannatakaan kääntää lukkoa nolla-asentoon ennen kuin lukko on irti. Lukon ehjänä purkamisen edellytys on, että lukko saadaan kääntymään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

mulla on siis kaksi vähän kuluneempaa avainta+tänään teetetty uusi avain.tänään on monta tuntia vemputeltu kaikkia vuoronperään-->ei tulosta!perkele että on kylmää hommaa tuolla parkkiksella :evil: .yritän huomenna uudelleen taas.jos ny kuitenkin saan virrat päälle jossain vaiheessa,niin mites sit toimitaan?mihin tampereella ajan auton,en osaa ottaa lukkoa pois+viedä sitä esim lukkoliikkeeseen?meneekö keskuslukko päälle silloin jos avain lukossa esim. 1-vaihde päällä ja toisella avaimella kaukosäätimestä laittaa ulkoa kiinni?mikä lukkoliike tekee tollasia hommia tampereella?voiko auton ajaa vain paikan päälle ja ne hoitaa lukon irroituksen/vaihdon/putsauksen tms...kiitos hyvistä vastauksista tähän saakka :D .lisää neuvoja odotellaan pikaisesti.voi laitta yv:näkin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Uusi avain olisi ollut hyvä pyytää vähän korotettuna, ei alkuperäisen avaimen kopiona. Ihan jokainen pikasuutari ei noita pysty tekemään, avaimesta tulee tuurilla mitä tulee. Kerran tuli sellainenkin mikä toimi vain toisin päin.

Jos vika ei olisikaan lukon kuluneissa haitoissa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 119#169119
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 316#272316
Viimeksi muokannut jus, Ke Helmi 07, 2007 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Patruuna lähtee irti, kun saat käännettyä virtalukon pois pakkilukkoasennosta, sitten painat lukkopesän kyljessä olevasta reijästä esim naulalla sellaisen lipareen alas ja nostat patruunan ylös.. Ihan helppo homma.

Patruunan poiston jälkeen voit käyttää virtalukkoa vaikka isolla talttapää ruuvarilla.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Virtalukkopatruunan irrottaminen lienee ainakin pääpiirteittäin samankaltainen operaatio kuin tonnarissakin, vaikka lukko onkin lattialla, vähän eri tavalla koteloitu :-) Itse lukkosylinteri on sama.

http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

jos jostain kumman syystä huomenna tapahtuu ihme-->menee virrat päälle :lol: .miten puretaan niitä muovihärpäkkeitä ympäriltä pois(ja kuinka paljon tarvii purkaa) että pääsee painamaan sitä pesän kyljessä olevaa "liparetta" alas?mikäs lukkoliike tekee noita patruunan puhdistuksia jos sen saa käsiin siten että avain paikallaan?kuvia niistä muoviosien irroituksesta tuskin löytyy keltään :oops: .ohjeita ruuvien paikoista/määrästä otetaan vastaan tietenkin,ei varmaaan kannata pakkasella ulkona kokeilla irrotella mitään osia.kiitos tähän saakka neuvoista,lisää odotellaan ku peukalo on keskellä kämmentä näissä hommissa.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Minulla myös automaatissa välillä saattaa joutuu "vähän" voimaa käyttämään jotta avain kääntyy. Monta kertaa ihmetelly ettei sentäs vielä ole avain katkennut.. sen verran kovaa pitää väkisin joskus vääntää.
Saab 900 2.0t Cab -97
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

:twisted: :twisted: :twisted: ei se perkele inahdakaan!tein havainnon että siinä lukkopatruunan "keskimmäinen" holkkiosa on samalla tasolla ku "ulkorengaskin"!muistaakseni ennen ku oli avain pois lukosta niin se keskimmäinen(jossa avaimenreikä) on kohollaan verrattuna siihen ulommaiseen rinkulaan.toivottavasti joku edes ymmärsi epäselvän selostuksen tosta 8) .pahasti on jumissa,on kuin umpirautaa yrittäis avaimella väännellä.ei viittis vääntää avainta poikki sinne lukkoon,sit vasta pulassa ollaan.keli perkele on KYLMÄ näihin hommiin :evil: .apu olis tarpeen tampereen saabisteilta ja PIAN:).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jykä66 kirjoitti:lukkopatruunan "keskimmäinen" holkkiosa on samalla tasolla ku "ulkorengaskin"! muistaakseni ennen ku oli avain pois lukosta niin se keskimmäinen (jossa avaimenreikä) on kohollaan verrattuna siihen ulommaiseen rinkulaan.
Jos saat sen sisäosan millään nousemaan ylös siihen kohtaan missä yleensä on ollut silloin kun avainta ollaan kääntämässä nolla-asennosta, todennäköisesti lukkokin sitten suostuu paremmin kääntymään.

Mitään en tiedä 900/9-3:n virtalukon pohjasta ja pakkisysteemeistä, mutta fakta on, että kuluneet haitat kuluttavat lukkosylinterin kuoreen urat siihen yläasennon kohdalle, ja niitä uria pitkin liukuen kulunutkin lukko suostuu kääntymään kun sisäosa on ylhäällä.

(Tonnarissa ainakin) tuo kuluminen ja urien vaikutus ilmenee sitten niin että jos ajon jälkeen kääntää virrat pois ja avain nollille (teillä vaihde oltava pakilla?) niin siitä ei uusi käynnistysyritys onnistukaan ilman että avaimen vetää välillä ulos niin että lukon sisäosa nousee takaisin ylös (niiden urien kohdalle).

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9057#69057

Jos saat sen lukkosylinterin joskus ehjänä ylös sieltä, niin tietyt lukkosepät laittavat 20 eurolla siihen uudet haitat ja lukosta tulee käytännössä uudenveroinen (ne kulumisurat eivät haittaa). Jos joudut rikkomaan, niin korvaavan virtalukkosylinterin saanee edullisimmin purkutonnarista, siihenkin uudet haitat lukkosepältä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

jes!!! sain auton käyntiin vihdoinkin :D .soitin lukkoliikkeeseen,kävin teettämässä uuden avaimen(tehtiin jollain tietokonehommalla,eli 100%alkuperäisen uuden kopio 8O ).seppä sanoi että katko kaikki vanhat avaimet+suutarillakin tehty eikä ikinä enää niitä sinne lukkopesään!eikä ikinä mitään öljyä saabin virtalukkoon!!!nyt saa auton käyntiin,tosin siinä on pieni "pykälä" kun kääntää virtoja päälle,tarttee myöhemmin viedä kuulemma putsattavaksi toi lukkopesä sinne liikkeeseen.viimeinen ohje sepältä oli joka myös tepsi:"uusi avain lukkoon,lukkopihdeillä avaimen juuresta kiinni-->vääntö,kuuli iso naks ja virrat päällä!hiukan hirvitti vääntää,seppä lupaili ettei avain katkea kun juuresta ottaa kiinni.kiitos kaikille jotka vaivautui antamaan ohjeita epätoivoiselle hermonsa menettäneelle!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jykä66 kirjoitti:jes!!! sain auton käyntiin vihdoinkin
Onnittelut edistysaskeleen johdosta!

Tuleeko se lukon sisäosa nyt ylös sieltä nolla-asennossa kuten ennenkin?

Ei kannata viivytellä sen lukon kunnostamisen kanssa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin