TEST BRAKE LIGHTS???

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

TEST BRAKE LIGHTS???

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Onko normaalia, että 2000 vuoden Saab 93:n ajotietokone antaa aina käynnistettäessä ilmoituksen "TEST BRAKE LIGHTS"? Ilmoitus häviää, kun polkaisee kerran jarrupoljinta. Jarruvaloissa ei ole vikkaa.

Voisiko tuon viestin jotenkin välttää?

Kiitos vastauksista!
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Normaalia

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Täysin normaalia!! 8) Isäni 9-3 tekee myös sillälailla ja auto on hyvin pelannut tähän asti ja sillä on ajettu jotain 70 000 - 80 000 km.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
9-3 LPT
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 22:21

Viesti Kirjoittaja 9-3 LPT »

Hmm.. Ei mun saapi ole kertaakaan tuommoista tehnyt. Onko autosi jarruvalot kunnossa?

Ehkä tähän löytyy joku hyvä selitys. Joku viisaampi valistakoon :)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Normikamaa. Mulla tekee ainakin niin ja on aina tehnyt. Toiset on vahvasti sitä mieltä, että autossa on vikaa jos noin tekee. Jos käynnistäessä pitää jarrua, ei tuota tietenkään tule. Jarruvaloja kun ei voi oikein tsekata jos ei "piiri ole suljettu". Saba vaan tahtoo varmistaa, ettei lähdetä liikenteeseen ranskalaistyyppisellä autolla. (valot toimii miten sattuu jos toimii ollenkaan).

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Vaihdoin omasta NG:stä takalisäjarruvalon polttimot LED-valoiksi, niin sen jälk. jokakerta kun käynnistää :arrow: BRAKE LIGHT FAILURE. vaikka ei siellä mikään polttimo ole rikki 8O

Mutta kyllä mullakin vaatii painamaan jarrua käynnistyksen jälk.
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vaihdoin omasta NG:stä takalisäjarruvalon polttimot LED-valoiksi, niin sen jälk. jokakerta kun käynnistää BRAKE LIGHT FAILURE. vaikka ei siellä mikään polttimo ole rikki
Olisko niin, että kun valvontapiiri mittaa resistanssia ja kun polttimot eivät enää ole enää vastuslangallisia, niin se tulkitaan katkokseksi. Eli sama kun ei olis polttimoita tai ne olis rikki.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Teemu kirjoitti:
Vaihdoin omasta NG:stä takalisäjarruvalon polttimot LED-valoiksi, niin sen jälk. jokakerta kun käynnistää BRAKE LIGHT FAILURE. vaikka ei siellä mikään polttimo ole rikki
Olisko niin, että kun valvontapiiri mittaa resistanssia ja kun polttimot eivät enää ole enää vastuslangallisia, niin se tulkitaan katkokseksi. Eli sama kun ei olis polttimoita tai ne olis rikki.
Jostain foorumilta muistan lukeneeni vastaavantyyppisistä ongelmista ledilamppujen käytössä(ei saabissa)

Diodi vs. hehkulanka, eikös diodi läpäise virtaa vain toiseen suuntaan (=nyt katkos kunnes polkasee jarrua) tms muistelisin amiselektroniikkatunneilta (?)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Diodeista

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mitä olen myös opiskellut vähän, niin diodit eivät päästä virtaa kuin toiseen suuntaa! Mutta yleensä joku ehkä arviolta 10-50 mA kyllä pääsee vastakkaiseen suuntaan vaikka kuinka jännite kasvaisi. Sitten on olemassa zenerdiodeja, joissa tapahtuu vastakkaiseen suuntaan (estosuuntaan) läpi päästö, jota kutsutaan muistaakseni zener- ja vyöryilmiöksi, jolloin virta kasvaa selvästi. Mutta en ihan aivan tarkkaan muista sitä. Mutta käytännössä estosuunnan läpipääsemä virta on niin pieni, ettei sitä kannata ottaa edes huomioon yleensä. Mutta päästösuunnan voi kylläkin huomata. Ja sitten diodien sisäinen resistanssi on pieni verrattuna normaaliin polttimoon; ja täten virrankulutuskin on pienempi. Ja jos mielestäni laitetaan ledi jarruvaloksi, niin siihen kantsis ehkä laittaa jonkinlainen muuntaja, joka muuntaa tasavirran ja -jännitteen pienemmiksi. Sellainen muunnos saattanee onnistua parilla sopivalla vastuksella, joilla on kohtuullisesti tehonkestoa. Ja sitten se pieni resistanssi voisi ehkä aiheuttaa senkin, että auton tietokone mittaa määrätyllä alueella olevan resistanssi ja jos se resistanssin arvo ei ole siinä määrätyllä alueella, niin alkaa tulemaan Failureita. <- Mutta tuo on arvio ja enkä täten ole varma.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

NG900T kirjoitti:
Teemu kirjoitti:
Vaihdoin omasta NG:stä takalisäjarruvalon polttimot LED-valoiksi, niin sen jälk. jokakerta kun käynnistää BRAKE LIGHT FAILURE. vaikka ei siellä mikään polttimo ole rikki
Olisko niin, että kun valvontapiiri mittaa resistanssia ja kun polttimot eivät enää ole enää vastuslangallisia, niin se tulkitaan katkokseksi. Eli sama kun ei olis polttimoita tai ne olis rikki.
Jostain foorumilta muistan lukeneeni vastaavantyyppisistä ongelmista ledilamppujen käytössä(ei saabissa)

Diodi vs. hehkulanka, eikös diodi läpäise virtaa vain toiseen suuntaan (=nyt katkos kunnes polkasee jarrua) tms muistelisin
amiselektroniikkatunneilta (?)

Eli summa summarum: tuo ilmoitus: "TEST BRAKE LIGHTS" käynnistettäessä kuuluu asiaan ja on aivan normaali ilmiö?
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Hmm...ite en ole kiinnittänyt tuohon koskaan huomiota, mutta taitaapi jarrupoljin ollu käynnistäessä aina pohjassa. Pitää kokeilla! V40:ssa Volvossa on varoitusvalo tuohon ja se tosiaan sammuu vasta, kun on kerran jarrua polkaissut.
STCF #3
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Saiskohan TECH:illä ohjelmoitua pois, niin kuin esim. turvavyö-pimputukset?
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

tevisu kirjoitti:Saiskohan TECH:illä ohjelmoitua pois, niin kuin esim. turvavyö-pimputukset?
Ihan kun olisin jostain kuullut saman,että sen saa pois!

Ja toi mun jarruvalohäsmäkkä on tehty v70 volvon jarruvalosta, että kyllä siellä kaikki vastukset on ja valot palaa kuten pitääkin...en tiedä, en ole mikään sähkönero 8O :lol:
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Korjaus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuo mA pitää vaihtaa uA:ksi! Ja tietysti, jos estosuuntainen jännite kasvaa tajuttomasti, niin diodi tietysti särkyy, mutta tämähän on selviö.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Juu kyllä se normaalia on. Ainakin ajotietokoneella varustetuissa malleissa
tuo "test brake lights" ilmo tulee. Ja oikeestaan normaalistikin tulee jarrua painettua kun startaan autoa.Joten ei siitä häiriötä ole mulle tullu. :wink:
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Turvavyö-pimpoituksen saa pois TECH:llä, en muista mistä piti jotain muuttaa, mutta eiköhän korjaamolla osata.
Ainakin omaani olen muuttanut näin:
- Turvavyö-Pimpoitus pois
- Liikkeelle lähdettäessä ovet menevät lukkoon.

Test brake lights käynnistyksen yhteydessä on normaalia, ja vaatii tietenkin piirin sulkemista, muutenhan ei voi tietää palaako valot vai ei. Mittaus tapahtuu todennäköisesti virtamittauksena lampun johdosta, jolloin LED-lamput aiheuttavat virheilmoituksen koska kuluttavat huomattavasti vähemmän virtaa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin