TEST BRAKE LIGHTS???
TEST BRAKE LIGHTS???
Onko normaalia, että 2000 vuoden Saab 93:n ajotietokone antaa aina käynnistettäessä ilmoituksen "TEST BRAKE LIGHTS"? Ilmoitus häviää, kun polkaisee kerran jarrupoljinta. Jarruvaloissa ei ole vikkaa.
Voisiko tuon viestin jotenkin välttää?
Kiitos vastauksista!
Voisiko tuon viestin jotenkin välttää?
Kiitos vastauksista!
Normaalia
Täysin normaalia!!
Isäni 9-3 tekee myös sillälailla ja auto on hyvin pelannut tähän asti ja sillä on ajettu jotain 70 000 - 80 000 km.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Normikamaa. Mulla tekee ainakin niin ja on aina tehnyt. Toiset on vahvasti sitä mieltä, että autossa on vikaa jos noin tekee. Jos käynnistäessä pitää jarrua, ei tuota tietenkään tule. Jarruvaloja kun ei voi oikein tsekata jos ei "piiri ole suljettu". Saba vaan tahtoo varmistaa, ettei lähdetä liikenteeseen ranskalaistyyppisellä autolla. (valot toimii miten sattuu jos toimii ollenkaan).
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Olisko niin, että kun valvontapiiri mittaa resistanssia ja kun polttimot eivät enää ole enää vastuslangallisia, niin se tulkitaan katkokseksi. Eli sama kun ei olis polttimoita tai ne olis rikki.Vaihdoin omasta NG:stä takalisäjarruvalon polttimot LED-valoiksi, niin sen jälk. jokakerta kun käynnistää BRAKE LIGHT FAILURE. vaikka ei siellä mikään polttimo ole rikki
Jostain foorumilta muistan lukeneeni vastaavantyyppisistä ongelmista ledilamppujen käytössä(ei saabissa)Teemu kirjoitti:Olisko niin, että kun valvontapiiri mittaa resistanssia ja kun polttimot eivät enää ole enää vastuslangallisia, niin se tulkitaan katkokseksi. Eli sama kun ei olis polttimoita tai ne olis rikki.Vaihdoin omasta NG:stä takalisäjarruvalon polttimot LED-valoiksi, niin sen jälk. jokakerta kun käynnistää BRAKE LIGHT FAILURE. vaikka ei siellä mikään polttimo ole rikki
Diodi vs. hehkulanka, eikös diodi läpäise virtaa vain toiseen suuntaan (=nyt katkos kunnes polkasee jarrua) tms muistelisin amiselektroniikkatunneilta (?)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Diodeista
Mitä olen myös opiskellut vähän, niin diodit eivät päästä virtaa kuin toiseen suuntaa! Mutta yleensä joku ehkä arviolta 10-50 mA kyllä pääsee vastakkaiseen suuntaan vaikka kuinka jännite kasvaisi. Sitten on olemassa zenerdiodeja, joissa tapahtuu vastakkaiseen suuntaan (estosuuntaan) läpi päästö, jota kutsutaan muistaakseni zener- ja vyöryilmiöksi, jolloin virta kasvaa selvästi. Mutta en ihan aivan tarkkaan muista sitä. Mutta käytännössä estosuunnan läpipääsemä virta on niin pieni, ettei sitä kannata ottaa edes huomioon yleensä. Mutta päästösuunnan voi kylläkin huomata. Ja sitten diodien sisäinen resistanssi on pieni verrattuna normaaliin polttimoon; ja täten virrankulutuskin on pienempi. Ja jos mielestäni laitetaan ledi jarruvaloksi, niin siihen kantsis ehkä laittaa jonkinlainen muuntaja, joka muuntaa tasavirran ja -jännitteen pienemmiksi. Sellainen muunnos saattanee onnistua parilla sopivalla vastuksella, joilla on kohtuullisesti tehonkestoa. Ja sitten se pieni resistanssi voisi ehkä aiheuttaa senkin, että auton tietokone mittaa määrätyllä alueella olevan resistanssi ja jos se resistanssin arvo ei ole siinä määrätyllä alueella, niin alkaa tulemaan Failureita. <- Mutta tuo on arvio ja enkä täten ole varma.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
NG900T kirjoitti:Jostain foorumilta muistan lukeneeni vastaavantyyppisistä ongelmista ledilamppujen käytössä(ei saabissa)Teemu kirjoitti:Olisko niin, että kun valvontapiiri mittaa resistanssia ja kun polttimot eivät enää ole enää vastuslangallisia, niin se tulkitaan katkokseksi. Eli sama kun ei olis polttimoita tai ne olis rikki.Vaihdoin omasta NG:stä takalisäjarruvalon polttimot LED-valoiksi, niin sen jälk. jokakerta kun käynnistää BRAKE LIGHT FAILURE. vaikka ei siellä mikään polttimo ole rikki
Diodi vs. hehkulanka, eikös diodi läpäise virtaa vain toiseen suuntaan (=nyt katkos kunnes polkasee jarrua) tms muistelisin
amiselektroniikkatunneilta (?)
Eli summa summarum: tuo ilmoitus: "TEST BRAKE LIGHTS" käynnistettäessä kuuluu asiaan ja on aivan normaali ilmiö?
Ihan kun olisin jostain kuullut saman,että sen saa pois!tevisu kirjoitti:Saiskohan TECH:illä ohjelmoitua pois, niin kuin esim. turvavyö-pimputukset?
Ja toi mun jarruvalohäsmäkkä on tehty v70 volvon jarruvalosta, että kyllä siellä kaikki vastukset on ja valot palaa kuten pitääkin...en tiedä, en ole mikään sähkönero
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-¤Ahdin määrää tahdin¤-
Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Korjaus
Tuo mA pitää vaihtaa uA:ksi! Ja tietysti, jos estosuuntainen jännite kasvaa tajuttomasti, niin diodi tietysti särkyy, mutta tämähän on selviö.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Turvavyö-pimpoituksen saa pois TECH:llä, en muista mistä piti jotain muuttaa, mutta eiköhän korjaamolla osata.
Ainakin omaani olen muuttanut näin:
- Turvavyö-Pimpoitus pois
- Liikkeelle lähdettäessä ovet menevät lukkoon.
Test brake lights käynnistyksen yhteydessä on normaalia, ja vaatii tietenkin piirin sulkemista, muutenhan ei voi tietää palaako valot vai ei. Mittaus tapahtuu todennäköisesti virtamittauksena lampun johdosta, jolloin LED-lamput aiheuttavat virheilmoituksen koska kuluttavat huomattavasti vähemmän virtaa.
Ainakin omaani olen muuttanut näin:
- Turvavyö-Pimpoitus pois
- Liikkeelle lähdettäessä ovet menevät lukkoon.
Test brake lights käynnistyksen yhteydessä on normaalia, ja vaatii tietenkin piirin sulkemista, muutenhan ei voi tietää palaako valot vai ei. Mittaus tapahtuu todennäköisesti virtamittauksena lampun johdosta, jolloin LED-lamput aiheuttavat virheilmoituksen koska kuluttavat huomattavasti vähemmän virtaa.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower