Elämäni helpoin alustanparannus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Elämäni helpoin alustanparannus

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

No niin, tulihan sekin koettua. Vaihdoin takavakaajan hitusen jäykempään malliin. Voi kun kaikki alustanysväykset menisi juuri näin. Pultit pois, vakaaja alas, uusi tilalle, pultit kireälle. Tämän jutun kirjoittamiseenkin meni ehkä kauemmin kuin vakaajan vaihtoon.

Kuva

Nyt vaan odottelemaan asvalttin kuivumista ja kesänakkeja niin saa tietää miten vaikuttaa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Jahas jahas, mistä hommasit?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Ameriikastahan näitä saa, genuine saabilta.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Saako udella minkäs paksuisen hommasit? Ja paljonks tuo rahti on tuolta amerikasta yms. mahdolliset sivukulut?

Itsellä ollut myös ajatuksissa tuollainen jäykempi vaihtaa..
Saab 900 2.0t Cab -97
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Varmaankin tuo 22mm? Taitaa olla fiksuin ratkaisu katuautoon. tuo 25mm on vissiinkin aika overkill.

Tämä on itselläkin ostoslistalla, kovasti vakuuttelevat että olisi hyvä palikka. Et siis vielä ole ehtinyt ottaa ekoja savuja tosta?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Juu. Mä asentelin itselleni tuon saman vakaajan nyt viikonloppuna.. Paransin samalla ohimmennen myös niitä ei niin helppoja kohteita alustassa. :roll:

.. Ja kaikki alkoi tästä leimasedän suosituksesta..
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/tukivarsi.jpg

.. Jonka olisi voinut korjata motonetin 10e puslalla, mutta päädyin tilaamaan jenkkilästä läjän legoja taliaferron jäykemmillä punaisilla puslilla.. (kun powerflexit)

http://www.npr.fi/~heikki/Sekalaista/genuine1.jpg

Sekä tietty PCS:stä ison kasan puslia... (kuva puuttuu..)
Ohimennen vaihdoin vielä 9kk vanhan scantechin vesipumpun tilalle 10v palvelleen saabin alkuperäisen vesipumpun, kun tuosta meni laakerit...


http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/takavakaaja.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/etuvakaajat.jpg

http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/etupuslat.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/takapusla.jpg (ton pultin kanssa mä tappelin.. siis vasaroin sorkkaraudan kera noin 5h.. kun oli ruostunut vahnan puslan holkkiin kiinni)
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/laatikonkumi1.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/laatikonkumi2.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/koneenkumi1.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/koneenkumi2.jpg

Ja olikin jo hieman aika vaihtaa noita moottorin kumeja..
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/koneenkumi3.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/koneenkumi4.jpg


Ainiin. Mitä tulee ajettavuuteen, niin puskeminen väheni hieman, mutta eipä tuo perä siltikkään ihan heti alta tunnu oikeasti karkaavan vaikka rankemman ohjausliikkeen tekisikin. Kaikinpuolin onnistunut modaus.
Vasta kun lumet sulaa ja pito palaa, niin pääsee oikeasti kattoo, kuinkas jyrkemmätkin risteykset ajetaan nopeusrajoitusten mukaan. :wink:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Juu, 22mm:hän tuo on, tosiaan se 25mm voisi olla jo liian täräkkä. Tietysti tuon kanssa on tullut liikenneympyröitä kokeiltua, sen mikä näillä liukkailla niitä pääsee. Paremmalta tuntuu, ei lähde perä kuitenkaan heti irti ja meno tuntuu jämäkämmältä. Eipä takapää paljoa kallistele, mutta vasta sulat tiet ja kesänakit totuuden kertoo.

Taisi Hookilla mennä noissa asennuksissa pikku tovi :roll:
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Hook kirjoitti:Juu. Mä asentelin itselleni tuon saman vakaajan nyt viikonloppuna.. Paransin samalla ohimmennen myös niitä ei niin helppoja kohteita alustassa. :roll:

.. Ja kaikki alkoi tästä leimasedän suosituksesta..
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/tukivarsi.jpg

.. Jonka olisi voinut korjata motonetin 10e puslalla, mutta päädyin tilaamaan jenkkilästä läjän legoja taliaferron jäykemmillä punaisilla puslilla.. (kun powerflexit)

http://www.npr.fi/~heikki/Sekalaista/genuine1.jpg

Sekä tietty PCS:stä ison kasan puslia... (kuva puuttuu..)
Ohimennen vaihdoin vielä 9kk vanhan scantechin vesipumpun tilalle 10v palvelleen saabin alkuperäisen vesipumpun, kun tuosta meni laakerit...


http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/takavakaaja.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/etuvakaajat.jpg

http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/etupuslat.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/takapusla.jpg (ton pultin kanssa mä tappelin.. siis vasaroin sorkkaraudan kera noin 5h.. kun oli ruostunut vahnan puslan holkkiin kiinni)
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/laatikonkumi1.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/laatikonkumi2.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/koneenkumi1.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/koneenkumi2.jpg

Ja olikin jo hieman aika vaihtaa noita moottorin kumeja..
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/koneenkumi3.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/Puslaremppa/koneenkumi4.jpg


Ainiin. Mitä tulee ajettavuuteen, niin puskeminen väheni hieman, mutta eipä tuo perä siltikkään ihan heti alta tunnu oikeasti karkaavan vaikka rankemman ohjausliikkeen tekisikin. Kaikinpuolin onnistunut modaus.
Vasta kun lumet sulaa ja pito palaa, niin pääsee oikeasti kattoo, kuinkas jyrkemmätkin risteykset ajetaan nopeusrajoitusten mukaan. :wink:

Hook
On siinä hommaa riittänyt? Olen ymmärtänyt, että varsinkin tuossa puslien vaihtohommassa menee todella todella kauan?
Täytys varmaan etsiä itelle autonropeloija nainen kun iteltä ei nuo hommat taivu :lol:
Saab 900 2.0t Cab -97
Jurba
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 16:24

Viesti Kirjoittaja Jurba »

Paljonkohan ne lähetyskulut mahtaa olla sieltä ameriikasta tänne?
Ois itselläkin kiinnostusta tuohon takavakaajaan...
Saab 9-3 -08
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Jurba kirjoitti:Paljonkohan ne lähetyskulut mahtaa olla sieltä ameriikasta tänne?
Ois itselläkin kiinnostusta tuohon takavakaajaan...
Sama täällä, kimppatilausta ;)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tyny kirjoitti:
Jurba kirjoitti:Paljonkohan ne lähetyskulut mahtaa olla sieltä ameriikasta tänne?
Ois itselläkin kiinnostusta tuohon takavakaajaan...
Sama täällä, kimppatilausta ;)
Jos tuolta meinaa lähteä tilailemaan vähänkään enempää rautaa, niin helposti tulee rahtikuluiksi satasia. :?
Esimerkiksi tuo tilaamani setti, joka painoi 73lbs (joku 30-35kg?)
http://www.npr.fi/~heikki/Sekalaista/genuine1.jpg
jossa
- 3 takavakaajaa
- 1 etuvakaaja
- 2 moottorin tukikumi
- 1 clämppi
- 4x tukivarsi

lähetykset maksoi suunnilleen 300$ joten yhden vakaajan hinta 3+ määrillä jäänee tuohon 120-150 eur tietämille... Vaikka itse vakaajat maksaa ~80-90$ = 60eur.. plus tulli&alv = 80..90 eur..
Ties vaikka suomessakin osaisivat tuollaisia tehdä, jos on mallikappale. :roll:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Tummonen pitäs kyllä saada 8)
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
nfs91
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 19:01
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja nfs91 »

Hook kirjoitti: Ties vaikka suomessakin osaisivat tuollaisia tehdä, jos on mallikappale. :roll:

Hook
Siinähän olisi sinulle Hook hyvä bisnes...
Mikäli olen oikein ymmärtänyt ainakin työkalut pysyvät käsissä sinulla hyvin, eikä tuo nyt tosiaan mallin mukaan voi olla mikää mahdoton tapaus valmistaa.
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos kyseessä olisikin pelkkä koriste esine, mutta kun kyseessä on tietynlaiset joustoominaisuudet edellyttävä metallikappale, niin täytyy tuohon tehdä oikeanlainen karkaisu ja päästäminen, eli kyllä tuo ihan oikean jousipajan hommia on noita tehdä jos haluaa muutakin kun näköiskappaleen lättäraudasta ja vanhasta rautakangesta.... :roll:
Tutkitaan ja selvitellään.. Onhan mulla ainakin mallikappale mistä teettää :wink:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Selvittelin taannoin hieman tuota asiaa ja totesin seuraavan ongelman omasta vinkkelistä katsottuna:

Pienen erän materiaalien hankinta voi olla melko vaikeaa ja pelkän materiaalin hinta pienissä erissä noussee kohtuu hintavaksi.
Muotoilu ja hitsaaminen ei tuota minkäänlaisia ongelmia, taipuu ja lastuaa ihan normaalisti. Jousiteräksestä tulee "jousi" vasta lämpökäsittelyn jälkeen - joka onkin se ongelmallinen. Kappaleella on nimittäin sen verran kokoa (pituus), että moista uunia joutuisi ehkä vuorkaamaan ja taas kustannukset nousevat.

Selvittämisen arvoinen asia kuitenkin, muutaman palikan pitää loksahtaa paikoilleen - muuten homma ei kannata.
Vastaa Viestiin