APUVA!!! Ei lähde roikasta käyntiin dieseli 9-3

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

APUVA!!! Ei lähde roikasta käyntiin dieseli 9-3

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

20 pakkasta, ja nyt jo 3 tuntia ollut roikassa. Hehkun merkkivalo ei syty, ja lisävirta/apukäynnistimellä starttaa, mutta ei yrittäkään käynnistyä. Pitääkö etsiä oksaa vahvan petäjän ja rasvattu köysi, vai olisiko muuta konstia?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Näillä pakkasilla rasvatty köysi on aika jähmeä. Kokeile keväämmällä :)

Sorry off topic, varsinkin kun Freddy on pulassa...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: APUVA!!! Ei lähde roikasta käyntiin dieseli 9-3

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Fred Scuttle kirjoitti:20 pakkasta, ja nyt jo 3 tuntia ollut roikassa. Hehkun merkkivalo ei syty, ja lisävirta/apukäynnistimellä starttaa, mutta ei yrittäkään käynnistyä. Pitääkö etsiä oksaa vahvan petäjän ja rasvattu köysi, vai olisiko muuta konstia?
Niin ja vielä sen verran, että samassa vehkeessä vilkun ääni ja ovien aukaisussa, vai oliko se virran kytkiessä kuuluvat äänet on vaienneet kuten se kuuluisa viulu.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: APUVA!!! Ei lähde roikasta käyntiin dieseli 9-3

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Fred Scuttle kirjoitti:20 pakkasta, ja nyt jo 3 tuntia ollut roikassa. Hehkun merkkivalo ei syty, ja lisävirta/apukäynnistimellä starttaa, mutta ei yrittäkään käynnistyä. Pitääkö etsiä oksaa vahvan petäjän ja rasvattu köysi, vai olisiko muuta konstia?
Mulle kävi ihan samoin viime viikolla. Auto seisoi tiistaista lauantaihin ajamatta ja pakkasta melkein koko ajan 30-38C ! Noh, lauantaina pari tuntia letkussa ja sit vielä eberi päälle ja ihmettelin et miks eberi ei kestä päällä ku kymmenen minuuttia. Käynnistin eberin uudelleen jolloin päällä 7 minuuttia ja vielä kolmas kerta jolloin kolme minuuttia ja sammui. Lopetin sen käynnistelyn tähän ja koetin startata autoa. Hehkunvalo ei myöskään syttynyt, pyöritti vähän aikaa muttei startannut. Seuraavaksi siitä sitten hallista 4000 Ford traktori apuun ja siitä lisävirtaa, mutta ei niin ei! Pyörittää hyvin, mutta ei starttaa. Mittarin valotkin tosi himmeät eli ei saanut ilmeisesti tarpeeksi virtaa. Seuraava vaihe oli akku irti, sisälle lämpeämään ja lataukseen. Noin kolme tuntia laturissa ja käyntiin kun palmun alta. :D Eli testaappa tuota.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

No nyt kun jäähtyi muutaman tunnin 20-pakkasasteessa, hehkun merkkivalo syttyi, mutta lisävirralla startatessa ei edes lupaillu. Missä kohti tässä on pa-suodatin, kun en ole sitä vielä huomannut?. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. VITUTTAA...
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Tuossa kuva EPC:stä polttoaineensuodattimesta, luulisi helpottavan etsintää:

http://img297.imageshack.us/img297/6937/suodatinwi5.jpg

Edit: yleensä dieseleiden polttoaineensuodattimessa on pohjassa roppu, josta voi laskea veden pois suodattimesta. Ja jos suodatinta ei ole vaihdettu aikoihin niin se on aika varmasti jäässä. (ei ole tämä saabin dieselmalli tuttu)
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Zebe kirjoitti:Tuossa kuva EPC:stä polttoaineensuodattimesta, luulisi helpottavan etsintää:

http://img297.imageshack.us/img297/6937/suodatinwi5.jpg

Edit: yleensä dieseleiden polttoaineensuodattimessa on pohjassa roppu, josta voi laskea veden pois suodattimesta. Ja jos suodatinta ei ole vaihdettu aikoihin niin se on aika varmasti jäässä. (ei ole tämä saabin dieselmalli tuttu)

Kyllä dieselit ja suodattimet on hanskassa, mutta tämän auton ostin huollettuna, ja suodatin ei ole vielä sattunut silmään. Kaveri starttasi ja itse aukaisin suihkun juuresta mutteria, mutta mitään ei tullut.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Fred Scuttle kirjoitti:
Zebe kirjoitti:Tuossa kuva EPC:stä polttoaineensuodattimesta, luulisi helpottavan etsintää:

http://img297.imageshack.us/img297/6937/suodatinwi5.jpg

Edit: yleensä dieseleiden polttoaineensuodattimessa on pohjassa roppu, josta voi laskea veden pois suodattimesta. Ja jos suodatinta ei ole vaihdettu aikoihin niin se on aika varmasti jäässä. (ei ole tämä saabin dieselmalli tuttu)

Kyllä dieselit ja suodattimet on hanskassa, mutta tämän auton ostin huollettuna, ja suodatin ei ole vielä sattunut silmään. Kaveri starttasi ja itse aukaisin suihkun juuresta mutteria, mutta mitään ei tullut.
Suodatin on kartturin puolella takarenkaan etupuolella.
Eli sulla ei siis liene kysy tuosta virran vähyydestä niinkuin minulla!
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Fred Scuttle kirjoitti:Kyllä dieselit ja suodattimet on hanskassa, mutta tämän auton ostin huollettuna, ja suodatin ei ole vielä sattunut silmään. Kaveri starttasi ja itse aukaisin suihkun juuresta mutteria, mutta mitään ei tullut.
Ettei olis paluuletkut päästäneet ilmaa systeemiin. Oire on just sopiva - veivaa hyvin startilla, mutta ei käyntiin sitten millään :?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Mikä on dieselsuodattimen vaihtoväli?
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Fred Scuttle kirjoitti:Mikä on dieselsuodattimen vaihtoväli?
Joka toisessa huollossa se vaihdetaan, joka toisessa kuivataan. Eli vaihtoväli ainakin omassani (-01) 40tkm mutta vanhemmissa 30tkm.

Edit: WIS:n mukaan tuon vanhemman TiDin huolto-ohjelmaan kuuluu vain suodattimen vaihto joka toisessa huollossa eli 30tkm välein. Eli ei kuivausta/tyhjennystä. 8O
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

hz81 kirjoitti:WIS:n mukaan tuon vanhemman TiDin huolto-ohjelmaan kuuluu vain suodattimen vaihto joka toisessa huollossa eli 30tkm välein. Eli ei kuivausta/tyhjennystä
8O mä olen vaihtanut aina loka-marraskuulla naftasuodattimen, ennen pakkaskelejä. Väli on ollut 60tkm :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Onko tuossa suodattimessa lämmitys?. Eikös tuo VP40- pumpun heikkous, ja silti osan ryöstöhinnoittelu olisi jo hyvä aihe kuningaskuluttajaan.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Fred Scuttle kirjoitti:Onko tuossa suodattimessa lämmitys?
On
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Onko suodatin kiinni pohjassa olevassa ruuvilla vai?. Neuvoja vaihtamiseen?
Vastaa Viestiin