Ng 900 ahtojen putoaminen yläkierroksilla

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vigge kirjoitti:se pakopaine... ja sen aiheuttamat muutokset.
Käytännössä tutkittua
Eipä tuossa tutkimassani tapauksessa moottorinohjaus päässyt paljoa puuttumaan ahtojen laskumielessä, kun oli eräissäkin kokeilussa hukkaportin letku irti ja silloinkin sama seilausilmiö. Tyhjäkäynniltä pedaalin polkaisun jälkeen ahdot nousee ripeästi 1.5 bar, kun putkisto aluksi käytännössä vastapaineeton, mutta muutaman sekunnin päästä ahdot putoavat reilusti alle bariin, kun "tilavaan" putkistoon kertyy oletettava "muutaman barin" vastapaine, kun tulppakohta löytyy vasta läheltä takapuskuria.. (ja tietty ennen turboa vieläkin enemmän paineita mutta eron kaventuen paineiden noustessa jatkuvasti turbon jälkeen.. Voikohan pakopuoli sakata, jos yhtäkkiä turbomoottorin pakoputkeen heittää parin baarin paineen :roll: ).

Ohjelmistoteoria?
Jos trionic 5 ei pysty ollenkaan hukkaporttiohjauksella ahtoja puottamaan, niin mikä ohjelmistossa sitten pudottaa ahtopaineita merkittävästi jo muutaman sekunnin jälkeen pedaalin pohjaanpainamisesta ko esimerkissä? Rikastettu seos? Myöhäsempi sytkä?.. Oman käsitykseni mukaan kumpikaan nakutoimenpide ei merkittävästi vaikuta ahtopaineisiin. (olettaen että fuelcutia ei oteta mukaan keskusteluun)

Yleisesti pakopuolen tulppauksesta

Pienelläkään vakioahtimella ei tunnetusti ole ongelma nostaa ja pitää paineita imusarjassa (käytännössä virtausta=tehoja juuri kumminkaan lisäämättä) koneessa keskirekisterissä reilusti yli 1.5bar, jos itse ahdin toimii tulppana ja virtaus turbiinin läpi (riittävällä paineerolla) on kohdallaan.

Minun käsitys asiasta on että muutaman sekunnin jälkeen polkaisusta ei ole enää turbon molemmin puolin "riittävää" paineroa, jolloin ahtopaineetkin putoavat turbiinin hidastumisen myötä. Tämän seurauksena putkiston paineet pääsee laskemaan, jota "vaparikone" ei saa nousemaan, kunnes taas ahtaa...

Voisin melkein väittää, että jos pullonkaula on lähellä ahdinta jolloin pakopaineet virtauksen myötä kasvavat murto-osa ajassa verrattuna "paisuntasäiliöön", ei tälläistä selkeästi havaittavaa seilausilmimiötä pääse tapahtumaan. Samoin myös pullonkaulan on oltava tietynkokoinen suhteessa pakokaasujen virtausnopeuteen, että paineet putkistossa kasvavat/laskevat tehojen myötä.

Spekulointi jatkukoon :wink:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Hook kirjoitti:
Käytännössä tutkittua
Eipä tuossa tutkimassani tapauksessa moottorinohjaus päässyt paljoa puuttumaan ahtojen laskumielessä, kun oli eräissäkin kokeilussa hukkaportin letku irti ja silloinkin sama seilausilmiö. Tyhjäkäynniltä pedaalin polkaisun jälkeen ahdot nousee ripeästi 1.5 bar, kun putkisto aluksi käytännössä vastapaineeton, mutta muutaman sekunnin päästä ahdot putoavat reilusti alle bariin, kun "tilavaan" putkistoon kertyy oletettava "muutaman barin" vastapaine, kun tulppakohta löytyy vasta läheltä takapuskuria.. (ja tietty ennen turboa vieläkin enemmän paineita mutta eron kaventuen paineiden noustessa jatkuvasti turbon jälkeen.. Voikohan pakopuoli sakata, jos yhtäkkiä turbomoottorin pakoputkeen heittää parin baarin paineen :roll: ).
mikään paine ei synny minnekkään heittämällä ja se kannattaa selvittää itselleen nyt jos vielä ei ole selvää miksi painetta ylipäänsä imupuolelle, turbiiniin ja pakariin tuppaa syntymään. Tämän jälkeen on hyvä ottaa muutama mittari kouraan ja tutkia mitä siellä taphatuu, ie. missä suhteessa paineet eri mestoissa nouseen suhteessa toisiinsa ja rundeihin, niin ei tarvitse arpoa. Ja toistan edellisen kommentin se putkiston vastapaine näkyy täysmääräisenä ellei jopa suurempana turbiinia ennen, eli ei se paine-ero kovin helposti kaventumaan lähde. Tämän jälkeen kun katsot vielä millä painesuhteilla turbiini virtaa ja mitä niin hyvä tulee.
Hook kirjoitti: Ohjelmistoteoria?
Jos trionic 5 ei pysty ollenkaan hukkaporttiohjauksella ahtoja puottamaan, niin mikä ohjelmistossa sitten pudottaa ahtopaineita merkittävästi jo muutaman sekunnin jälkeen pedaalin pohjaanpainamisesta ko esimerkissä? Rikastettu seos? Myöhäsempi sytkä?.. Oman käsitykseni mukaan kumpikaan nakutoimenpide ei merkittävästi vaikuta ahtopaineisiin. (olettaen että fuelcutia ei oteta mukaan keskusteluun)
niin mitäs se pakopaine nyt saakaan aikaiseksi? Kyllä se nyt muutakin muutoksia saa aikaan kuin pelkkiä softaparametri muutoksia...
Hook kirjoitti: Yleisesti pakopuolen tulppauksesta

Pienelläkään vakioahtimella ei tunnetusti ole ongelma nostaa ja pitää paineita imusarjassa (käytännössä virtausta=tehoja juuri kumminkaan lisäämättä) koneessa keskirekisterissä reilusti yli 1.5bar, jos itse ahdin toimii tulppana ja virtaus turbiinin läpi (riittävällä paineerolla) on kohdallaan.

Minun käsitys asiasta on että muutaman sekunnin jälkeen polkaisusta ei ole enää turbon molemmin puolin "riittävää" paineroa, jolloin ahtopaineetkin putoavat turbiinin hidastumisen myötä. Tämän seurauksena putkiston paineet pääsee laskemaan, jota "vaparikone" ei saa nousemaan, kunnes taas ahtaa...

Voisin melkein väittää, että jos pullonkaula on lähellä ahdinta jolloin pakopaineet virtauksen myötä kasvavat murto-osa ajassa verrattuna "paisuntasäiliöön", ei tälläistä selkeästi havaittavaa seilausilmimiötä pääse tapahtumaan. Samoin myös pullonkaulan on oltava tietynkokoinen suhteessa pakokaasujen virtausnopeuteen, että paineet putkistossa kasvavat/laskevat tehojen myötä.

Spekulointi jatkukoon :wink:
jos se pakopaine kasvaa luokkaan "älytön" niin ei kait sieltä koneesta mitään läpikään mene... ja tässä yhteydessä taas olisi taas hyvä selvitää itselleen mistä syystä ahtopainetta ylipäänsä muodostuu, samoin mitä tahpahtuu paine-erolle turbiinin/ lautasen yli, kuin myös mikä sitä turbiinia pyörittää.
#1730
500whp.net member
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Hook kirjoitti:Eiköhän tässä tarkoitettu kompensoinnilla :lol: , että pitää hukkista vähemmän auki, että turbo pyörii lujempaa -> enemmän tuottoa kompuraan. (joka rasittaa turboa enemmän..) jotta paineet saisi nousemaan vuotavassa imupuolessa. Jos vuoto on tarpeeksi suuri, ei moottorin ohjaus pysty nostamaan paineita tavoitepaineeseen.
Näin se menee, ainoa vaan että kovinkaan radikaaleihin ratkaisuihin ei moottorinohjaus veny vaan rauta ratkaiseen. Vaikka se se ahto saataisiin nousemaan vuotavassa imupuolessa ei se tarkoita että auto saisi tarpeeksi ilmaa. Ilmamäärän ja paineen suhden riippuu myös monesta muusta tekijästä.
Hook kirjoitti: Käytännössä vika näkyi hieman vajaissa ahdoissa jotka seilasi kun löysällä acun jousella konsanaan... Ja tietty alitehoisuutena. :?
Vaikka peruspaineet olisivat 0.1bar niin kyllä se auto pyrkii ahtamaan tarpeeksi. Pienessä rykäisyssä se ei toki näkyisi, mutta löysällä se kuuluisi näkyä ylhäällä ahtojen nopeilla nypytyksillä alas ei heilumisena. Lähdössä hukkaportti antaa vain reservi paineet ja loppupäässä säätää paineita.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Hook kirjoitti:Jos ei nouse, niin vikaa kannettaa lähteä etsimään vuotavista ahtoletkuista tai tukossa olevasta putkistosta.
:D :wink:
Muistan TEAM PUTKEN RASSAAJAT :lol: :lol: :lol:

...ois kuvaki mut ei taida pojat antaa oikeuksii :lol:
9-3.1972
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

jthing kirjoitti:Vaikka peruspaineet olisivat 0.1bar niin kyllä se auto pyrkii ahtamaan tarpeeksi. Pienessä rykäisyssä se ei toki näkyisi, mutta löysällä se kuuluisi näkyä ylhäällä ahtojen nopeilla nypytyksillä alas ei heilumisena. Lähdössä hukkaportti antaa vain reservi paineet ja loppupäässä säätää paineita.
Mulla on tuossa hyllyllä yksi "pikkuvikainen" T25:sen orginal acu (b204r), jolla peruspaineet noin 0.3 baria 2 kierroksen esijännityksellä ja lämä lattiassa ahdot heiluu parhaimmillaan 0.6.. 1.0 välillä stage 3 softalla, eikä kyllä piikannutkaan yli baria.. Vieteri on "hieman" löystynyt, mutta ei vaikuta katkenneelta. - mallia lainattu kuulakärkikynästä.
(.. Ja kyse on täysin eri T5 autosta, kun putkitukos keskusteluissa, josta tämän irroitin ja taas toimi kun stage 3... :wink: )
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Moi.
Menee talon perusrempassa aikaa joten jäänyt saab vähän vähemmälle. Pakoputkisto on auki. CE valo oli nakutustunnistin. Vaihdoin öljyt sekä otin täyden tankin bensaa ja ihmetys oli suuri kun toimii selvästi paremmin. Käytän aina 98 bensaa mutta näköjään bensa-asemilta voi saada mitä tahansa, käy nyt nimittäin paremmin jo tyhjäkäynnillä. Cooleri tilattu ja tullee ensiviikolla, entinen on muovipäinen ja rankasti hepattu alta. Hukkaportin toiminta katsotaan tarkemmin coolerin vaihdon jälkeen. Paineistettuna ei ahtoputkisto vuoda cooleria lukuunottamatta. Vaihtaa nyt ensin selvästi hajalliset osat ja katsoo mitä muuttuu. Kiitos kaikista hyvistä neuvoista ja opastuksista. Jatketaan harjoituksia.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Kupari kirjoitti:Moi.
Menee talon perusrempassa aikaa joten jäänyt saab vähän vähemmälle. Pakoputkisto on auki. CE valo oli nakutustunnistin. Vaihdoin öljyt sekä otin täyden tankin bensaa ja ihmetys oli suuri kun toimii selvästi paremmin. Käytän aina 98 bensaa mutta näköjään bensa-asemilta voi saada mitä tahansa, käy nyt nimittäin paremmin jo tyhjäkäynnillä. Cooleri tilattu ja tullee ensiviikolla, entinen on muovipäinen ja rankasti hepattu alta. Hukkaportin toiminta katsotaan tarkemmin coolerin vaihdon jälkeen. Paineistettuna ei ahtoputkisto vuoda cooleria lukuunottamatta. Vaihtaa nyt ensin selvästi hajalliset osat ja katsoo mitä muuttuu. Kiitos kaikista hyvistä neuvoista ja opastuksista. Jatketaan harjoituksia.
Kokeiles piruuttaa V-powerii (shell)
9-3.1972
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Moi,
kertoilen missä mennään. Sain toimivan ahtopainemittarin niin on helpompi seurailla paineita. Cooleri vielä saamatta, tullee perjantaina viimeisen tiedon mukaan. Paineet nousevat nätisti 1,6bar paikkeille ja alkaa heti humppaamaan edestakas 1bar -1,5bar väliä, tuntee ja kuulee myös miten hyytyy. Mukavaa on myös se että viimeiset 2 ce-valoa on ollut lambda säätö, liian laiha seos. Bensapumppu vaihdettu edellisen omistajan toimesta -06 joten voipi olla tarviketavaraa siellä, katsotaan kun ehditään. Bensa tankissa v-power joka toiminnoltaan kuin hyvä 98e normaalisti. Humppaaminen kyllä viittaa vahvasti hukkaporttiin mutta bensapuoli tarkistetaan ennen kuin kengitetään yhtään. Normaaliajossa helvetin hyvä ja toimii niinkuin pitääkin sinne 1,1 bar asti.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Kupari kirjoitti:Moi,
kertoilen missä mennään. Sain toimivan ahtopainemittarin niin on helpompi seurailla paineita. Cooleri vielä saamatta, tullee perjantaina viimeisen tiedon mukaan. Paineet nousevat nätisti 1,6bar paikkeille ja alkaa heti humppaamaan edestakas 1bar -1,5bar väliä, tuntee ja kuulee myös miten hyytyy. Mukavaa on myös se että viimeiset 2 ce-valoa on ollut lambda säätö, liian laiha seos. Bensapumppu vaihdettu edellisen omistajan toimesta -06 joten voipi olla tarviketavaraa siellä, katsotaan kun ehditään. Bensa tankissa v-power joka toiminnoltaan kuin hyvä 98e normaalisti. Humppaaminen kyllä viittaa vahvasti hukkaporttiin mutta bensapuoli tarkistetaan ennen kuin kengitetään yhtään. Normaaliajossa helvetin hyvä ja toimii niinkuin pitääkin sinne 1,1 bar asti.
...eikö toi laihallakäynti pelota yhtää :? rikkaalla ei niinkää, mut laihalla...
9-3.1972
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Kupari kirjoitti:Moi,
Mukavaa on myös se että viimeiset 2 ce-valoa on ollut lambda säätö, liian laiha seos. Bensapumppu vaihdettu edellisen omistajan toimesta -06 joten voipi olla tarviketavaraa siellä, katsotaan kun ehditään. Bensa tankissa v-power joka toiminnoltaan kuin hyvä 98e normaalisti. Humppaaminen kyllä viittaa vahvasti hukkaporttiin mutta bensapuoli tarkistetaan ennen kuin kengitetään yhtään. Normaaliajossa helvetin hyvä ja toimii niinkuin pitääkin sinne 1,1 bar asti.
Kyllä tuo vaikuttaa nimenomaan bensapumpulta se oirehtii täsmälleen tuolla tavalla. Toki voi olla muutakin mutta jos lambda jo kapeakaistalambdakin näkee että seos on laiha niin kyllä tuo on yksi syy. Bensapaineensäädinkin saattaa olla toinen mahdollisuus.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Moi.
Bensasuodatin oli aika tukossa ja nyt vaihdettu joten polttoainepuoli taas ok.
Cooleri ja vanhat osat ahtoputkista vaihdettu. Nyt nousee suoraan 1,6bar ja alkaa seilata 1,5 - 1,2bar väliä. Kokeillaan seuraavaksi jäykempää kelloa. Apurungon taain pultti pelkääjän puolelta roppasi ja laitettu helicoilkierteet ja uusi pultti.
Lappeenrannan auto-eekoossa sentään sai kunnon palvelua ja alustan kuntoon.
Vastaa Viestiin