Käytännössä tutkittuaVigge kirjoitti:se pakopaine... ja sen aiheuttamat muutokset.
Eipä tuossa tutkimassani tapauksessa moottorinohjaus päässyt paljoa puuttumaan ahtojen laskumielessä, kun oli eräissäkin kokeilussa hukkaportin letku irti ja silloinkin sama seilausilmiö. Tyhjäkäynniltä pedaalin polkaisun jälkeen ahdot nousee ripeästi 1.5 bar, kun putkisto aluksi käytännössä vastapaineeton, mutta muutaman sekunnin päästä ahdot putoavat reilusti alle bariin, kun "tilavaan" putkistoon kertyy oletettava "muutaman barin" vastapaine, kun tulppakohta löytyy vasta läheltä takapuskuria.. (ja tietty ennen turboa vieläkin enemmän paineita mutta eron kaventuen paineiden noustessa jatkuvasti turbon jälkeen.. Voikohan pakopuoli sakata, jos yhtäkkiä turbomoottorin pakoputkeen heittää parin baarin paineen ).
Ohjelmistoteoria?
Jos trionic 5 ei pysty ollenkaan hukkaporttiohjauksella ahtoja puottamaan, niin mikä ohjelmistossa sitten pudottaa ahtopaineita merkittävästi jo muutaman sekunnin jälkeen pedaalin pohjaanpainamisesta ko esimerkissä? Rikastettu seos? Myöhäsempi sytkä?.. Oman käsitykseni mukaan kumpikaan nakutoimenpide ei merkittävästi vaikuta ahtopaineisiin. (olettaen että fuelcutia ei oteta mukaan keskusteluun)
Yleisesti pakopuolen tulppauksesta
Pienelläkään vakioahtimella ei tunnetusti ole ongelma nostaa ja pitää paineita imusarjassa (käytännössä virtausta=tehoja juuri kumminkaan lisäämättä) koneessa keskirekisterissä reilusti yli 1.5bar, jos itse ahdin toimii tulppana ja virtaus turbiinin läpi (riittävällä paineerolla) on kohdallaan.
Minun käsitys asiasta on että muutaman sekunnin jälkeen polkaisusta ei ole enää turbon molemmin puolin "riittävää" paineroa, jolloin ahtopaineetkin putoavat turbiinin hidastumisen myötä. Tämän seurauksena putkiston paineet pääsee laskemaan, jota "vaparikone" ei saa nousemaan, kunnes taas ahtaa...
Voisin melkein väittää, että jos pullonkaula on lähellä ahdinta jolloin pakopaineet virtauksen myötä kasvavat murto-osa ajassa verrattuna "paisuntasäiliöön", ei tälläistä selkeästi havaittavaa seilausilmimiötä pääse tapahtumaan. Samoin myös pullonkaulan on oltava tietynkokoinen suhteessa pakokaasujen virtausnopeuteen, että paineet putkistossa kasvavat/laskevat tehojen myötä.
Spekulointi jatkukoon