Sumarit
Sumarit
Mieli tekisi hankkia saabiin sumuvalot, kun ne vielä siitä puuttuvat. Eli onko 9-3:ssa valmius sumareille, vaikka itse valoja siinä ei vielä koskaan ole ollut? eli onko johdot valmiina, ettei tarvitsisi asentaa kun lyhdyt? Vai meneekö ranettamiseksi? Auto on -99 vuoden 9-3, jos sillä on jotain merkitystä. Vastausta en kädettömyyteni ansiosta löytänyt haulla...
Kerroppa sitten jos sellaiset löytyy. Itse en ole vielä oikeasti hyödyllisiä sumuvaloja nähnyt edes raskaassa kalustossa. Kaikki sumareja käyttävät näkyvät käyttävän myös auton omia ajovaloja jos ajavat pimeässä huonolla kelillä. Eli ilmeisesti pelkkien sumarien valo ei riitä missään olossaSS kirjoitti:Mitkäs sumarit tuonne helposti sopisivat? Siis sellaiset, joilla oikeasti tekeekin jotain sumussa/tuiskussa. Alkuperäiset eivät yleensä kelpaa kuin huomiovaloiksi ja siihenkään niitä ei saa käyttää.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Eivät kaikki ! Molemmilla kerroilla, kun olen sumareita tarvinnut, olen sammuttanut lyhkäset.mike kirjoitti:Kerroppa sitten jos sellaiset löytyy. Itse en ole vielä oikeasti hyödyllisiä sumuvaloja nähnyt edes raskaassa kalustossa. Kaikki sumareja käyttävät näkyvät käyttävän myös auton omia ajovaloja jos ajavat pimeässä huonolla kelillä. Eli ilmeisesti pelkkien sumarien valo ei riitä missään olossaSS kirjoitti:Mitkäs sumarit tuonne helposti sopisivat? Siis sellaiset, joilla oikeasti tekeekin jotain sumussa/tuiskussa. Alkuperäiset eivät yleensä kelpaa kuin huomiovaloiksi ja siihenkään niitä ei saa käyttää.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Hyvä että joku sitten käyttää niitä ihan "oikeinkin". Tähän asti olen ymmärtäny että sumarit on tehty sitä varten että niistä ei heijastu pystysuunnassa valoa samaan tapaan kuin ajovaloista. Tästä sitten pitäisi olla hyötyä sankassa lumipyryssä tai sumussa.
Kuitenkin suurin osa (ei siis kaikki ) käyttää samalla ajovaloja jolloin se sumarien ainoa hyöty häipyy. Tosin harva sitä viitsii ajella niin hiljaa mitä pelkkien sumarien valokeilalla kestäisi körryyttää - ainakin katuvalottomalla osuudella.
Kuitenkin suurin osa (ei siis kaikki ) käyttää samalla ajovaloja jolloin se sumarien ainoa hyöty häipyy. Tosin harva sitä viitsii ajella niin hiljaa mitä pelkkien sumarien valokeilalla kestäisi körryyttää - ainakin katuvalottomalla osuudella.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
"Halutessa" tarkoittaa ilmeisesti techillä ohjelmointia (tai jonkin sulakkeen poistoa?) niin, että kytkin vasemmalla -asennossa mitään etuvaloja ei pala. Tehdasasetus kuitenkin on se, että päällä on aina joko ajovalot, parkit tai huomiovalot, jotkat eroavat ajovaloista siten että tässä asennossa sumareita ei saa, ja pitkiä ei saa jäämään päälle.9-5T kirjoitti:Valokatkaisimessa on myös 0-asento jolloin halutessa parkit ei pala.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Vähintään parkkien kuuluu palaa sumareiden kanssa jo ihan lainsäädännönkin mukaan, siis suomessa.
Markkinoilta kyllä löytyy sumareita, joilla näkisi sellaisenaankin ajella, ovat vaan useimmiten niin suuria etteivät mahdu kuin rekan puskurin alle
Itsekin joskus sammuttanut ajovalot, mutta yleensä sumareita tulee käytettyä ajovalojen apuna silloin kun tien pinnassa pöllyää lunta. Näkee tiemerkinnät sun muut helpommin. Tai sitten huomiovalona sellaisella kelillä kun ajovalot ovat lumituiskun voimasta muurautuneet umpeen (alla ei Saab).Hyvä että joku sitten käyttää niitä ihan "oikeinkin". Tähän asti olen ymmärtäny että sumarit on tehty sitä varten että niistä ei heijastu pystysuunnassa valoa samaan tapaan kuin ajovaloista. Tästä sitten pitäisi olla hyötyä sankassa lumipyryssä tai sumussa.
Markkinoilta kyllä löytyy sumareita, joilla näkisi sellaisenaankin ajella, ovat vaan useimmiten niin suuria etteivät mahdu kuin rekan puskurin alle
Huonoimmat orkkis sumarit oli Skeida Fobiassa, antoivat enemmän hajavaloa ylös kuin lähivalot, jotka nekin olivat huonoimmat kaikista omistamistani yli 2X automallista.
Suomessa on tosiaan ollut ehkä kolmesti sellainen keli viimeisen viiden vuoden aikana, että Saabin lyhkäset häikäisee ja joutuu pudottamaan parkeille + sumareille. Skeidalla ajellessa alkoi jo vähempikin lumisateessa ajaminen häikäistä.
Sumarit + lähivalot näyttävät korvaavan suuntavilkun, sen käyttämisestä vapauttaa myös suksiboxi tai jääkiekkojoukkueen tarra
Alpeilla/vuoristossa hyvät sumarit on useammin tarpeen.
Suomessa on tosiaan ollut ehkä kolmesti sellainen keli viimeisen viiden vuoden aikana, että Saabin lyhkäset häikäisee ja joutuu pudottamaan parkeille + sumareille. Skeidalla ajellessa alkoi jo vähempikin lumisateessa ajaminen häikäistä.
Sumarit + lähivalot näyttävät korvaavan suuntavilkun, sen käyttämisestä vapauttaa myös suksiboxi tai jääkiekkojoukkueen tarra
Alpeilla/vuoristossa hyvät sumarit on useammin tarpeen.
96 M75 i12 5-speed