9-3 aero tyyppiviat (autoa tuomassa->tuotu)?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

9-3 aero tyyppiviat (autoa tuomassa->tuotu)?

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Pitkänlinjan VAG-ihminen on nyt kääntymässä Saabistiksi (olen omistanut 99 ja 900 mallit joskus). Jäähän sentään T4, MK1 Golf ja B4 2.8 V6 Audi jos ikävä tulee :)

Ja asiaan. Aion hakea ruotsista itselleni (lue vaimolle) 9-3 aeron. Mitä kannattaa ottaa huomioon? Itselläni ei ole mitään käytännön kokemusta "nykysaabeista".

Valintani on kohdistumassa -02 automaattiin jossa on sekä luistonesto että TCS, ajomäärältään 50-80tkm ajettuun.Mitä näissä malleissa -02 on ollut tyyppivikoina? Olen ihmetellyt suurta määrää moottoreita joita on vaihdettu ruotsissa melko vähän ajattuihin yksilöihin.

Isompi huolto lienee 110tkm kohdalla tulossa? Mitä se pitää sisällään?

Olen tässä jo n klo 18 lähtien kahlannut ketjuja läpi, eli hakua on jo osattu käyttää.

Olen kiitollinen kaikista vinkeistä ja faktoista!

Auton tuonti on muuten tuttua, lähes parikymmentä on tullut hinattua saksasta ja ruotsista.
Viimeksi muokannut paerikss, La Huhti 21, 2007 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Moro, mulla on 01 automaatti aero, ei mitään isompia ole ollut, varsin hyvä peli, oli ajettu 94k nyt 134k, eikä mitään isompaa vieläkään.

-SID pikselit
-Huohotinremppa
-Sytkäkasetti

Eikai siinä sen kummosempia. 110k remontti on joo vähän kalliimpi kun siinä menee moniurahihnat vaihtoon, suosittelen lämpimästi viemään omat tulpat huoltoon ettei tarvitse niistä platinakököistä satasta maksaa.
-
Janne #2769 stcf #40
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

luistonesto ja TCS on sama asia.

Kattele, että huoltokirja on kunnossa, eli 10tkm, 30tkm, 50tkm jne. parin tuhannen kilsan sisään. Huohotinongelmien takia noita moottoreita on mennyt, mutta kun huoltokirja on kunnossa hoitaa valmistaja kulut.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Tarkoitin ESP:tä ja TCS:ää, ei pitäisi yöllä kirjoittaa...

Mitä tuo huohotinremppa pitää sisällään?

Jos huoltohistoria on aukoton, niin onko moottoritakuu siloin vielä voimassa -02 autossa?

Sytkäkasetti tuntuu monessa olevan jo vaihdettu, ymmärsin niin että -02 on ruotsissa ollut huotokutsu kaikissa noissa. Minkä hintainen tuo on jos sen itse joutuu vaihtamaan?

Paljon kysymyksiä 8)
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

paerikss kirjoitti:Tarkoitin ESP:tä ja TCS:ää, ei pitäisi yöllä kirjoittaa...
Onko OG9-3:n saanu koskaan ESP:tä?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

hz81 kirjoitti:
paerikss kirjoitti:Tarkoitin ESP:tä ja TCS:ää, ei pitäisi yöllä kirjoittaa...
Onko OG9-3:n saanu koskaan ESP:tä?

Mielestäni ei ole. Taitaa olla jossain kohtaa vain informaatiokatkos!
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

2.3i-16 kirjoitti:
hz81 kirjoitti:
paerikss kirjoitti:Tarkoitin ESP:tä ja TCS:ää, ei pitäisi yöllä kirjoittaa...
Onko OG9-3:n saanu koskaan ESP:tä?

Mielestäni ei ole. Taitaa olla jossain kohtaa vain informaatiokatkos!
Sitähän minäkin! Tai en ainakaan koskaan ole OG9-3:ssa törmännyt muuhun kuin TCS:n joka on siis sutimisenesto.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Ruotsissa on ainakin myynnissä useita joissa sanotaan olevan antispinn sekä antisladdsystem eli siis TCS sekä ESP. Vai onko juttu niin että myyjillä on mennyt juttu sekaisin, eli kutsutaan TCS:ää vaan väärällä nimellä?

esim tässä:

http://www.blocket.se/vi/10660182.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11014980.htm?ca=11_s

edit: äsken lähti ostotarjous yhdestä yksilöstä :)
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkotka »

paerikss kirjoitti:
edit: äsken lähti ostotarjous yhdestä yksilöstä :)
Toivottavasti natsaa :) Ihan kun oman auton kuvia katselis. Paitsi tuossa jälkimäisessä on näköjää jyristty peräkoukkua varten puskuriin kolo ja siinä on jonkilainen paikka päällä.

Kannattaa tosiaan tarkastaa myös tuo etuspoikka jos lumisesta maasta ostaa, se nimittäin toimii häiritsevän kätevästi lumiaurana välillä. nimim. enskesänä korjataan taas kerran.
-
Janne #2769 stcf #40
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

paerikss kirjoitti:Tarkoitin ESP:tä ja TCS:ää, ei pitäisi yöllä kirjoittaa...
Vanhemmassa 9-3:ssa on vain TCS eli vetoluistonesto, ei ESP:tä.
Mitä tuo huohotinremppa pitää sisällään?
Uusin päivitys sisältää öljyloukon, letkuja yms nippleitä, maksaa noin 50 euroa. Lisätietoja moottoriongelmasta ja huohotinpäivityksistä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15138
Jos huoltohistoria on aukoton, niin onko moottoritakuu siloin vielä voimassa -02 autossa?
"Moottoritakuu" eli taannehtiva kahdeksanvuotinen huolenpito-ohjelma on M2002 autossa voimassa vuoteen 2010.
Sytkäkasetti tuntuu monessa olevan jo vaihdettu, ymmärsin niin että -02 on ruotsissa ollut huotokutsu kaikissa noissa. Minkä hintainen tuo on jos sen itse joutuu vaihtamaan?
Noin 300 euroa. Jos autossa oleva kasetti on vaihdettavaa sarjaa, sen saa vieläkin vaihdettua myös Suomessa.

Eski
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

kiitos vastauksista!

Vielä ei natsannut, oli tuo himoitsemani yksilö mennyt, ihmekkös se kun kilometrit olivat pienet ja hinta kohdallaan. Automaatista olen tosin luopunut ja katson nyt manuaalia.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Uusi yksilö löytynyt, kahdella ollut ja kaikilla varusteilla, jopa mukiteline ja AS3 cd boxilla. Täydellinen saabin huoltokirja ja sytkäkasetti vaihdettu.

Ensimmäinen kerta kun tuotan enkä hae itse (ei ehdi), RFC Importsin kautta on tulossa (toivottavasti)...
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Kaksi kysymystä olisi taas (n00bie kun on)

1.Minkäs kokoiset jarrut noissa aeroissa on? Ajattelin jos päivittäisi Black Diamond tuotteilla (kun nyt saisi).

2. Missä Saabia kannattaa huollattaa Pirkanmaalla/Turussa? Ideana että moottoritakuu säilyy.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Eipä ollut hullumpi tuontikohde. Pieniä perusjuttuja tietysti, kuten ACC näyttö yms (ostin uuden panelin). Vaimo tykkää kovasti ajella.

Penkit ovat erittäin positiivinen ylläri, tälläinen pitkälti yli 190cm löytää mukavasti myös asennon kiitos sähkösäädön tuoman hienosäätö mahdollisuuden.

Verotkin tulivat reilussa kolmessa viikossa.

Pikku parannuksia kun tässä tekee niin hyvä tulee, ostettuna clamppi ja tilaukseen ensi viikolla alusta.

Jakopää rahistaa ihan inasen verran, mutta kiitos yleiseuroppalaisen moottoritakuun vaihtuu se onglemitta merkkiliikkeessä kesän aikana.

Nyt auto tulee harrastaja perheessä saamaan hyvää hoitoa, öljyt ja suodattimet vähintään 10000 välein, vauhausta ja fiksausta liikaakin :D

Ainoa mikä dieselin jälkeen vähän keljuttaa on kulutus 5l vs 9.5l, saahan sitä onneksi huoltamoilta...

saako muuten tankata 95? 98 olen koko-ajan nyt tankannut.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vakio turbo toimii periaatteessa myös 95:lla, mutta taloudellinen säästö on hyvin kyseenalainen...

Jos ja kun trionic havaitsee nakutusta voimakkaammassa kiihdytyksessä, niin se rikastaa seosta ja myöhäistää sytkää estääkseen nakutuksen.(puottaen näinollen samalla moottorin bensa/teho suhdetta..) Jos tämä ei auta, niin laskee myös ahtoja.... (ja puottaen myös tehoja..)

Summasummarum. Aja 98:lla, saat käytännössä enemmän bensastasi irti.
Lastutetuissa tai enemmänkin viritetyissä 98 (+..) on yleensä vaatimuksena "turvalliselle" toiminnalle.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin