VETOAKSELIN HOLKKI

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Aulis
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:49

Viesti Kirjoittaja Aulis »

[quote="saabeli"][quote]
Viimeksi muokannut Aulis, To Maalis 08, 2007 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Vetoakselinholkki

Viesti Kirjoittaja upi »

Vetoakselin holkki on pehmeätä terästä. ( magneetti ottaa kiinni lujasti )
Holkin ulkohalkaisija on mitattuna 33,08 mm ja sisähalkaisija 27,30 mm,
pituus 28 mm.
Holkin molemmissa päissä kaksoisviisteet ja toisessa erittäin loiva.
Laakeroinnin kannalta ihan oikein, eli on eri kovuiset pinnat, holkki pehmeä
ja akseli pintakarkaistu, mutta korjauksen kannalta väärinpäin.
Tarkoitan, että holkin ollessa kovapintainen kuluisi akseli ja senhän vaihtaisi
näppärästi, vaikka öljynvaihdon yhteydessä uuteen!
Olen alustavasti pohtinut tuota ulosvetoa, jo kaksi vuotta sitten ja mallinsin cad:lla alustavan vetoajatuksen ja ajatukseni on vastaava mitä saabelikin
ehdotti edellä ilman kierteittämistä.
Ulosvetäjänä voisi toimia myös kierreulosvetäjä, mutta kierre pitää olla
pienellä nousulla riittävän voiman saamiseksi.
Täytyy mallintaa ulosvetäjä valmiiksi, kun tulee muilta töiltä sopiva tauko ja pikkasen vielä fundeeraamista olisiko kierteen tekeminen holkkiin kumminkin helpoin konsti tartunnaksi.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Joku sitä hydraulipainetta kyseli, niin senhän saa aikaan vastaavalla tavalla, kuin normaaliin tunkkiin.. :wink:
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

olisiko kierteen tekeminen holkkiin kumminkin helpoin konsti tartunnaksi
Muista!
Kierteessä on viistot pinnat ja näinollen mitä lujemmin vedät sen lujemmin holkki pyrkii pureutumaan ulkopinnastaan kiinni.
"AULIS KIRJOITTI" Lisäksi asiakkaalta kysyttiin haluaako hän että holkkia ruvetaan vaihtamaan
ON KIVA KUN "korjaamon AULIS" ANTAUTUI JULKISEEN KESKUSTELUUN!
Joo asiaaa kysyttiin työn ollessa jo menossa.
Taitaa "auliksella" itellä olla herne sieraimissa... ja molemmissa.
Huolto toimenpidettä tilatessani oli nimen omaan vaatimus, että myös holkki vaihetaan... ei tunti arvio ollut minun, vaan teidän (ja ymmärsin, että tarkistitte asian, koskapa tuntiarvion ja osien hinnan sain n. 1h:n viiveellä ja se oli n.180E koko homma).
Kyllähän asiakkaan pitää luottaa merkkikorjaamon antamaan tuntiarvioon (ainakin olen tähänasti luottanut)!
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Tässä olisi jollekkin hyvä bisnes tehdä sopiva ulosvedin ja kaupata sitä korjaamoille (varmaan joillakin on jo toimiva työkalu ko. hommaan).
Merkkikorjaamoille lienee turha sitä kaupata... ottavat mieluimmin 9tx70E=630E:n velotushinnan mokomasta.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

eikös niitä vuokrata

Viesti Kirjoittaja mestari »

muistanko väärin mutta saako enerpac hydraulipuristimia vuokrattua jostain rakennuskoneliikkeestä ja sillä voisi vetää sen ulos jos siellä tosiaan on olaketta johon vedon saa??
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Vetoakselin holkki

Viesti Kirjoittaja upi »

saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

No niin ulosvetimen ehdotus piirros on valmis.

Mitenhän sen saisi liitettyä tähän "kanavaan"... arvosteltavaksi "kaikkitietäville asiantuntijoille"???
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

saabeli kirjoitti:No niin ulosvetimen ehdotus piirros on valmis.

Mitenhän sen saisi liitettyä tähän "kanavaan"... arvosteltavaksi "kaikkitietäville asiantuntijoille"???
Jos se on kuvatiedostona, niin sen saa esille esim. http://www.imageshack.us kautta...
#1970
MasaM
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 07:47

Viesti Kirjoittaja MasaM »

Ei välttämättä kannata alkaa ulosvedintä tekemään, kun sen voi myös ostaa valmiina.

http://www.kukko.com/index.cfm?page=pag ... &m=2&id=61
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Ei välttämättä kannata alkaa ulosvedintä tekemään, kun sen voi myös ostaa valmiina.

http://www.kukko.com/index.cfm?page=pag ... &m=2&id=61
Saman tyyppistä piirtelin.
Siinäpä korjaamo "Aulikselle" oiva peli... jos se ei tällä lähe, niin tekee tällä periaatteella toimivam jämäkämmän ja just sopivalla nokkaosalla olevat holkkipuoliskot.

Korjaamo "Aulis" on näköjään perumassa puheitansa, koska on käynyt tyhjentämässä jo sanomisensa... väärässähän hän olikin.
Kopiot kyllä ehin ottaa hänen sanomisistaan varmuuden vuoksi (Aulikselle kuitenkin lohtuna kerrottakoon, että en aio tutkituttaa mahdollista mustaakirjaanne).
Viimeksi muokannut saabeli, Pe Maalis 09, 2007 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Tuohan pullistaa sitä holkkia yhtälailla kuin kierrekkin.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Tuohan pullistaa sitä holkkia yhtälailla kuin kierrekkin.
SAMAA OLEN KATELLUT... mahtusikko sinne hivenen suoraakin pintaa.
Tässä on kierteeseen kuitenkin se etu, että kierre syö holkin vahvuutta ja näinollen on heikompi ottamaan vastaan kehälle suuntautuvia voimia.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Vetoakselin holkki

Viesti Kirjoittaja upi »

Täytyy muista kierre tapauksessa, että tehtäessä riittävän pitkä kierre,
niin silloin ulkokehälle suuntautuva voima on merkityksetön voiman
jakautuessa pitkälle kierrepinnalle.
Toisaalta kierre poistaa ainetta ja sitä kautta vähentää kehälle suuntautuvaa voimaa, eli +/- 0-tilanne ja muutenkin kierteen kylkikulman
aiheuttuma voima taitaapi olla enemmän akateemista hienostelua.
Ilman kierrettä olevassa ulosvetimessä on myös riskinsä, jos kynnet
murtuu ja tippuu laatikkoon, niin silloin tulee kyllä laatikon purku eteen.
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: VETOAKSELIN HOLKKI

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Olisiko porukalla tietoa minkäkokoinen tuon ulosvetäjän vastinkappaleen pitäisi olla. Toimisiko ison hylsyn muotoinen, kuitenkin sorvilla tehty kappale. Jonka sisäreikään mahtuu tuo holkki. Eli 34mm sisähalkaisija, mutta minkälainen ulkohalkaisija mahtuu vielä laatikon sisään? Voiko käyttää vaikka 4-5mm seinämävahvuutta?
Tarkoitus olisi käyttää vastinpintana perämurikassa olevaa "putkea" jonka sisällä holkki majailee. Onko tämä mahdollista? Järkevää? Oikein?

Otetaanko laatikon kyljessä oleva laippa automaattisesti pois holkkiremppaan ryhtyessä? Vai riittääkö stefan poisto.

Selvennykseksi: Aion tehdä holkkiin kierteen ja käyttää ulosvetäjänä hydraulista reikäsylinteriä. Pitäisi vaan sorvata tuo vaste ennen hommaan ryhtymistä.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Vastaa Viestiin