VETOAKSELIN HOLKKI

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

VETOAKSELIN HOLKKI

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Onko näin, että kuskinpuoleisen vetoakselin holkin voi vaihtaa ainoastaan purkamalla tasauspyörästön (ja onko näin, että ko. holkkia ei ole apukuskin puolella)?

Kävin eilen korjaamolla ja olin sopinut, että stefa ja holkki vaihetaan... ei saaneet irti siitä akselin reiästä vetäsemällä.
EPÄILIN ETTÄ HEILLÄ EI OLLUT ETES OIKEAA SAABIN ULOSVETÄJÄÄ ko. HOMMAAN ja taisivat olla ekakertaa yrittämässä, VAIKKA OLIKIN SAABIN VALTUUTTAMA MERKKIKORJAAMO... eli se siitä SAAB korjaamoista.

Aivan uskomaton juttu, jotta sitä ei siitä reiästä saa vedettyä pois... suihkaus holkkiin pakkasainetta ja ulosvetäjällä holkki pois.

OLIKOHAN NUO KORJAAMOLLA OPPIPOIKIA, VAI OLENKO MINÄ VÄÄRÄSSÄ?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

pistähän hakusanoiksi vetarin holkki niin alkaa löytyä mummo-ohjeesta lähtien :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

pistähän hakusanoiksi vetarin holkki niin alkaa löytyä mummo-ohjeesta lähtien
Onhan siellä ohjeita... ON VAAN NIIN TIUKASSA LÖYTÄÄ YKSISELITTEISTÄ VASTAUSTA ASIAAN!
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Saabin virallinen ohje on irroittaa&purkaa vaidelaatikko ja prässätä ko. holkki irti. ~2000e.

Pro-Ammattilaiset tekevät sen niin, että laittavat riittävästi vaseliinia pesään, tekevät sinne 32mm (30?) kierteet kierretapilla, törkkäsevät sitten sinne sopivan 32mm pultin..
lopuksi massaulosvetäjällä nykivät holkin pultilla ulos laatikon ollessa autossa paikallaan. Uusi jäähdyttämällä paikalleen. Kokonaisuudessaan jotakuinkin menee ~1-2h..
Pro-car service osaa homman rutiinilla ja velotus osineen (holkki&stefa) on alle 1/10 osa verrattuna saabin ohjekirjaa prikulleen noudattaviin korjaamoihin).

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Elokuussa kustansi PCS:ssa 172€ osineen koko homma ja kesti noin 2h.
Itse yritettiin kaikenlaisilla ulosvetäjillä ja liukuvasralla ulosvetoa ja vaikka kuinka jäädytti holkkia niin ei lähtenyt pois. PCS:ssa tekivät sen juuri Hookin kuvailemalla tyylillä sillä erolla ko ulosvetäjä oli noin puolitoista metrinen liukuvasara, joka oli kiinnitetty niihin tehtyihin kierteisiin. Ja se paino siinä vasaran päässä taisi olla luokkaa 3-5kg. Ihme että merkkikorjaamo on tehnyt jollain muulla tavalla kuin mitä "virallinen ohje" on.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Massaulosvetäjä = liukuvasara.. Vai onko noissa jotain eroa?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

massaulosvetäjällä nykivät holkin pultilla ulos
Tässähän on tietenkin vaarana se että kuulalaakeri (onkohan se kuula- vaiko rullalaakeri) voi vioittua, mutta varmaan kannattaa näin homma tehä, koska jos joutuu purkamaan niin laakerit ilmanmuuta samalla vaihtoon.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Viime kesänä mun vaihdelaatikko sylkäisi tasauspyörästön osia tielle ja uutta laatikkoa etsiessäni sain vinkin PCS:ltä Jyväskylässä sijaitsevasta pajasta, joka osaa nämä Saabin vaihdelaatikot.

Sieltä kysyin myös tästä holkin vaihdosta ja kaveri oli sitä mieltä, että ainoa oikea tapa korjata toi on ottaa koko laatikko auki.
En kuolemaksenikaan muista mitkä olivat tarkat perustelut, mutta asiantuntevasti hän asian minulle selitti.
Jotain laatikosta saattoi kumminkin hajota jos tuolla helpommalla tavalla tekee.

Onneksi omassa autossa ei tuota vaivaa enää ole, kun tuli peruskorjattu vaihdelaatikko tilalle... :roll:
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Tuumer kirjoitti: Sieltä kysyin myös tästä holkin vaihdosta ja kaveri oli sitä mieltä, että ainoa oikea tapa korjata toi on ottaa koko laatikko auki.
En kuolemaksenikaan muista mitkä olivat tarkat perustelut, mutta asiantuntevasti hän asian minulle selitti.
Jotain laatikosta saattoi kumminkin hajota jos tuolla helpommalla tavalla tekee.
Olisi mukava tietää mikä siinä voisi hajota? No tietysti voi tulla pala laatikonkylkeä mukana tai huolimattomasti tehtynä kierteitä tehdessä lastuja laatikkoon. Mutta epäilen, ihan omana mietteenä, ettei PCS tekisi kovin suurella riskillä moista, koska joutuisi korjauttamaan laatikon ulkopuolisella ja kahden miehen firmalle se ei olisi kovin tuottavaa.
Ironistahan tässä kaikessa on se että osien hinta ko remontissa on alle 40€ (holkki+stefa).
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Olisi mukava tietää mikä siinä voisi hajota?
Jos laakeri on mallia kuula, niin se.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

saabeli kirjoitti:
Olisi mukava tietää mikä siinä voisi hajota?
Jos laakeri on mallia kuula, niin se.
Jos joku haluaa niin voin kaivaa sen pajan puhelinnumero esiin, sinne soittamalla varmasti kerrotaan mitä sieltä mahdollisesti voi hajota.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

saabeli kirjoitti:
Olisi mukava tietää mikä siinä voisi hajota?
Jos laakeri on mallia kuula, niin se.
ja missä vaiheessa se holkki on laakerin uhkana?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Oliskohan tuossa tuo 19 se kuuluisa holkki.

Kuva

Kuten huomataan rullalakru 8 ei ole suoraan yhteydessä holkkiin vaan se on kiinni tasauspyörästön mötikässä. Eli suoraan holkkia ei vedetä lakrusta ulos. Uskoisin tuon lakrun kestävän liukuvasaran iskut koska on rullamallinen ja suoraa painettahan ei tule lakrun sisäkehälle.

Niin, tällästä täällä tänään...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Kannattaa sitte muistaa laittaa tuo kansi nro. 13 paikoille, kun alkaa vetää holkkia ulos, muutoin laakeri tulee perässä pihalle ja lautaspyörä saattaa lähteä paikoiltaan.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kun tuo aikaisempi kuva oli kovin piirrosmainen niin alla pari kuvaa oikeasta tilanteesta. Tosin fotot on NG satkusta, ei kolkista.

Kuva

Kuva

Kuva

Siinä se holkki luuraa. Ja ihan selvennykseski, noiden kuvien takia nappasin vetarin pois, tai sitten en... :roll:
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Vastaa Viestiin