VETOAKSELIN HOLKKI

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Kuten Juusokkaan ansioituneissa kuvakavalkaadissa selviää ei mikään laakeri ole uhan alla holkin poistossa, paitsi todella huolimattomassa poistossa. Homemade yrityksissä laatikon kuori kylläkin. Ja niille joilla "vain stefa vuotaa" voitaneen kertoa että se uusi stefa kestää vain 1-6kk ja taas vuotaa. Se miltä vetari "tuntuu käteen" sitä ravistellessa ei ole suurta merkitystä. Nimimerkillä karvaasti kokenut :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Vetoakselin holkki

Viesti Kirjoittaja upi »

Osa 8 on kartiorullalaakeri ja kaikki iskut, kyllä kohdistuu laakerikehälle ja
eivät ole ihan vaarattomia!
Oikea vaaraton tapa irroittaa ensin kierteytetty holkki, olisi tehdä esim. hydraulinen ulosvedin, jossa ulovedettäessä käytettäisiin tasauspyörästönkotelon osa 2:n laakerinkaulan etupintaa vedon vastinpintana, johon ulosvetovoima kohdistuisi.
Liukuvasarallakin ulosvedettäessä holkki kannattaisi sahata halki ennen
ulosvetoa, jolloin laakerikehälle tulee ainakin "pienemmät kolot".
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Se sahaushan on varsin mukava juttu tehtäväksi noin niinkuin tasauspyörästön sisällä. En tiedä kuinka paljon meinaat laittaa sahan terään vaseeliiniä vai meinaatko niiden sahausjätteiden tekevän hyvääkin nuille rattaille... BTW, osuuko isku siis osan 8 sisemmälle vai ulommalle laakerikehälle? :roll:

EDIT: No niin nyt aamulla ja ilman promilleja. Tuo hydraalinen ulosvedin kuulostaa aika hyvältä, itse vetimenhän saisi tehtyä aika helposti. Putki johon mahtuu holkki sisään ja sen sisälle liukutappi, johon ne kierteet. Mutta minkälaiseen hydraliikkapumppuun tuon sitten yhdistäisi?
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Juusokas kirjoitti: EDIT: No niin nyt aamulla ja ilman promilleja. Tuo hydraalinen ulosvedin kuulostaa aika hyvältä, itse vetimenhän saisi tehtyä aika helposti. Putki johon mahtuu holkki sisään ja sen sisälle liukutappi, johon ne kierteet. Mutta minkälaiseen hydraliikkapumppuun tuon sitten yhdistäisi?
Vastaavia ulosvetäjiä käytetään ihan ammattikäytössäkin. Tätä varten on saatavilla hydraulisylintereitä, joissa menee läpireikä koko systeemin läpi. Ts. kierretanko kiinni ulosvedettävään osaan, sopiva väliholkki ympärille, hydraulisylinteri perään tarvittaessa sopivan laipan kautta ja sylinterin toiseen päähän taas laippa kierretangon ja männän väliin ja mutteri perään.
#1970
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kieltämättä tuo alkaa kuulostaa aika mielenkiintoiselta. Pitäisiköhän alkaa suunnitelemaan tuohon holkin poistoon sopivaa ulosvetäjää. Täytyy alkaa tutkimaan noita hydraliikkasylintereitä.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Aulis
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:49

Re: VETOAKSELIN HOLKKI

Viesti Kirjoittaja Aulis »

[quote="saabeli"]
quote]
Viimeksi muokannut Aulis, To Maalis 08, 2007 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Ihan mielenkiinnosta; kuinka moni tähän topikkiin osallistunut ON vaihtanut itse holkin tai ollut paikalla kun se vaihdetaan? Saabeli paiskasi asiallisen kyssärin ja vastaukset on..... Kirjaviisautta kyllä löytyy mutta käytännössä 8O 8O . Ei hernesopan alkeita nokkaan, kunhan kyselen mielenkiinnosta :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Pakko kai se on kirjoittaa tähän...

Itselleni tehtiin aikoinaan tuo holkkiremppa kolkkiin. Katselin vieressä, miten liukuvasaralla tuli holkki pois ja uusi tilalle. Uusi stefa perään ja öljyvuoto loppui siihen paikkaan. Samana keväänä alkoi laatikkokin ujeltaa, mutta syy-yhteyttä holkkiremppaan ei voi mitenkään osoittaa. Ujellukset kun kolkkien (ja muiden vanhempien saaabien) laatikoissa ovat melko yleisiä muutenkin.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

PS. Taisivat samalla korjaamokerralla asentaa jäätä takarenkaisiin ilkeillessään, vai olenko aivan hakoteillä.
Joo teillä "Aulis" oli homma opettelussa ja taisi ajanpuutteestakin olla kysymys... otettiinhan auto sisällekkin lähes tunnin myöhässä.
Piti vaan jotain hieman touhuta, jotta aikataulut tulisi kohdilleen.
HEIKKO ESITYS!
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Ite tein holkkiin kierteet ja liukuvasarapatentit, mutta 2 tuntia paukutettua kylmän autotallin lattialla multa meni usko ja rupesi epäilyttämään, että saanko uutta holkkia tilalle, niin vein auton+liukuvasarapatentit merkkiliikkeeseen.
No, niillä samoilla omatekoisilla työkaluilla nekin olivat sen sieltä irroittaneet vain enemmän voimaa käyttäen. Pari tuntia niillä oli koko homma kestäny.

Kertoivat että olivat kerran aikaisemminkin vaihtaneet saman holkin normi ulosvetäjällä ja silloin aikaa oli mennyt viitisen tuntia.


Noista reikäsylinteri haaveista sen verran, että kunnon pumppu/koneikko ja reikäsylinteri maksaa niin paljon, ettei välttämättä kannata yhen holkin takia ostaa.
Tuollaisia vehkeitä ei kuitenkaan auton ruuvauksessa kovin usein tarvi.
Muutoinhan se olisi helppo ja turvallinen tapa käyttää voimaa, jos vaikka ison hylsyn laittais nojaamaan tasauspyörästön kuoriin.
Periaattessa jollain lujalla kierretangollakin sitä vois koittaa vetää ulos.
Tuo laakeria vasten paukuttelu on kuitenki aina vähä riskaapelin hommaa.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Oikea vaaraton tapa irroittaa ensin kierteytetty holkki, olisi tehdä esim. hydraulinen ulosvedin, jossa ulovedettäessä käytettäisiin tasauspyörästönkotelon osa 2:n laakerinkaulan etupintaa vedon vastinpintana, johon ulosvetovoima kohdistuisi.
Juu tämä on se oikea tapa, mutta eikö holkin takapäästä saa millään otetta, että ei tartteisi kierteitä tehdä (esim. olakkeelliset puoliskot, jotka keskiohjaimella pakotettaisiin erilleen... montakohan milliä siellä olisi tilaa olakkeille???).
Kyllä kai se on niin, että on jo alettava kehittelemään asianmukaista työkalua, kun kerran korjaamoilla ei sellaista ole (muillakaan, kuin SAAB korjaamoilla).
Mitenhän ne Ruotsinpuolella ko. holkin vaihtavat... onko suomen SAAB korjaamoilla vaan jätetty ostamatta ko. työkalu (ei tämä nyt maailman hankalin asia ole... simppeli juttu)?
Viimeksi muokannut saabeli, Ti Maalis 06, 2007 12:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Siitä holkista on tosi paha saada kiinni, kun seinämävahvuutta ei ole kuin abaut 2mm. ja holkki on vielä viistetty päistä.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Siitä holkista on tosi paha saada kiinni, kun seinämävahvuutta ei ole kuin abaut 2mm. ja holkki on vielä viistetty päistä.
MITEN SIIHEN SITTEN SAA TEHTYÄ KIERTEEN???... eikö se jo taltalla leikkaannu, jos vain 2mm vahva ja onko se etes terästä.
Minun käsityksen mukaan se on liukulaakeri ja näin ollen jotai messinkiseosta... en tiedä en ole päässyt hipelöimään ko. holkkia.

Kyllä kai se lähtee, kuin "kuppa töölöstä" jos on noin ohut ja materiaalina messinkiseos. Ei muuta tarvi kuin vasara ja taltta... joku varmaan on tätäkin kokeillut (miten lie käynyt)?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

saabeli kirjoitti:
Siitä holkista on tosi paha saada kiinni, kun seinämävahvuutta ei ole kuin abaut 2mm. ja holkki on vielä viistetty päistä.
MITEN SIIHEN SITTEN SAA TEHTYÄ KIERTEEN???... eikö se jo taltalla leikkaannu, jos vain 2mm vahva ja onko se etes terästä.
Minun käsityksen mukaan se on liukulaakeri ja näin ollen jotai messinkiseosta...en tiedä en ole päässyt hipelöimään ko. holkkia.
En tiedä mitä on, mutta suhkoht kovaa tavaraa.
Ei ainakaan laakeripronssia eikä messinkiä.
saabeli kirjoitti:
Kyllä kai se lähtee, kuin "kuppa töölöstä" jos on noin ohut ja materiaalina messinkiseos. Ei muuta tarvi kuin vasara ja taltta... joku varmaan on tätäkin kokeillut (miten lie käynyt)?
Ei muuta kuin kokeilemaan.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mulle toi holkki ei ole tuttu, niin pitää nyt kysyä että mikä se on? Nopeasti päättelisin että liukulaakeri? Ja kun toi liukulaakeri kuluu, pääsee toi vetarin kuppi elämään ja stefahan tiivistyy vetarin kuppiin.

Lopputulos on että vetarin kuppi lonksuttaa eestaas ja tappaa stefan?

Vanhemmissahan on kartiorullalaakeri tuossa missä näyttäs olevan rullalaakeri näissä uudemmissa. Ooooooppeli. :) Onko 9-5 vaihdelaatikossa sama ominaisuus?
99T-museopeli
Vastaa Viestiin