Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Ajattelin tuossa tänään huoltaa tuon käyttöhihnan rullat uusiksi. Se ylempi tietysti vaihtui hetkessä mutta se keskimmäinen... Lyhensin 6 kuuskoloavaimesta sopivan version ja nappaisin rullan pois, no problemos. Uusi tilalle ja sangen haastavan ruuvinkiristysoperaation jälkeen tsekkaus, rulla ei liiku mihinkään, mitä hittoa? Ei kun imupuoli taas purkuun ja rullaa ihmettelemään. Noh, sehän oli orkkista muutaman millin pienempi, tietysti. Ja kivasti kanttaa kiinni lohkoon. Ja eikun vanha tilalle ja jälleen vieläkin haastavampi ruuvinkiristysoperatsuun.
Siis tästähän taas opittiin. Noin viidensadannen kerran taas hokasin että niitä palikoita on ihan hyvä verrata keskenään ennenkuin iskee kiinni. Tämä operaatio tapahtui pihalla, vesisateessa, sormet verillä ja housut läpimärkinä (ruuvi sattui muutaman kerran tippumaan auton alle). Nyt otin about tripla viskin ja eikun saunaan, kyllä se tästä. Huomenna uudestaan oikean rullan kanssa...
Siis tästähän taas opittiin. Noin viidensadannen kerran taas hokasin että niitä palikoita on ihan hyvä verrata keskenään ennenkuin iskee kiinni. Tämä operaatio tapahtui pihalla, vesisateessa, sormet verillä ja housut läpimärkinä (ruuvi sattui muutaman kerran tippumaan auton alle). Nyt otin about tripla viskin ja eikun saunaan, kyllä se tästä. Huomenna uudestaan oikean rullan kanssa...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Käyttöhihnan rullat???huoltaa tuon käyttöhihnan rullat uusiksi. Se ylempi tietysti vaihtui hetkessä mutta se keskimmäinen...
110 000 huolto lähestyy ja kaipa ne rullat pitäisi minunkin vaihtaa.
Mitkä ne on tarkalleen ne rullat, jotka pitäisi vaihtaa... kuuluuko kiristin uusittavien joukkoon?
Mistä rullat kannattaisi ostaa, jotta sattuisi oikeat?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Tuossa kuva niistä rullista.
Rulla 6 on helppo vaihtaa, muistaakseni 15mm kiintoavain toimii. Rulla 2 onkin sitten toinen tarina. Siinä mulla oli kuuskoloruuvi, jossain on ollut torxejakin (olisko ng satkuissa). Lyhensin siihen normi kuuskolokulma avaimesta sen lyhyen pään niin että mahtuu tuohon ahtaaseen väliin. Muuten vaihto onnistuu kun jollain kangella kankeat konetta hitusen että väli kasvaa ja sormet mahtuu väliin. Tuota 2 rullaa on paria eri kokoa, pienempi on 80mm ja mulla on se hitusen isompi. Kun myöhemmin vertasin, vm. 95 ng satkussa oli juuri tuo 80mm. Suosittelen että tilaat palikat PCS:ltä, isompaa rullaa ei ole esim. Motonetissä saatavilla.
Rulla 6 on helppo vaihtaa, muistaakseni 15mm kiintoavain toimii. Rulla 2 onkin sitten toinen tarina. Siinä mulla oli kuuskoloruuvi, jossain on ollut torxejakin (olisko ng satkuissa). Lyhensin siihen normi kuuskolokulma avaimesta sen lyhyen pään niin että mahtuu tuohon ahtaaseen väliin. Muuten vaihto onnistuu kun jollain kangella kankeat konetta hitusen että väli kasvaa ja sormet mahtuu väliin. Tuota 2 rullaa on paria eri kokoa, pienempi on 80mm ja mulla on se hitusen isompi. Kun myöhemmin vertasin, vm. 95 ng satkussa oli juuri tuo 80mm. Suosittelen että tilaat palikat PCS:ltä, isompaa rullaa ei ole esim. Motonetissä saatavilla.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Hetkone taas. Oonko mä missannut jotain?
Tosta kuvasta puuttuu uraton "keskiohjainrulla" (ilmastoinnin lisäksi..), joka siis keskellä konetta painamassa ylhäältä menevää hihnaa selkäpuolelta, jota ei ole myöhäisimmissa 9-3:ssa. (Siis se joka tarttee sorkkarautaa ja antimateriaalia olevat kädet, kun on runkopalkin kohdalla, joissa olen nähnyt torx sekä 13mm puttikantaa 8mm pultissa)
Rulla 2 on kiristimen rulla, joka harvemmin tarvitsee vaihtoa..
Rulla 6 on "vasen ohjainrulla".
GM-900/9-3 --99 VASEN Ohjainrulla/bensamoott (Ø23/63mm). . 30-0519 45.00 ???
9-33 99-- VASEN Ohjainrulla/bensamoott (Ø17/68mm). . . . . 30-0572 45.00 ???
GM-900/9-3 KESKI Ohjainpyörä/bensamoott (Ø17/80mm). . . . . 30-0520 19.00 ???
... Motonetin mukaan vasenta ohjainrullaa on kahta eri kokoa, jossa erona myös sisäreijän koko)
... Ja keskiohjainpyörää on yhtä tyyppiä. (jos sellainen on koneessa ylipäätänsä.)
Itse jätin tuon keskirullan, eli kuvasta puuttuvan pois ng900 koneesta (ilmastoinnilla) ja laitoin ~20cm lyhemmän hihnan, kun mitä motonet tarjoaa oletuksena. (ilmastoinnilla 2627mm vakio, nyt 2415mm, mutta 1-2cm pidempi voisi olla helpompi asennettava)
Toistaiseksi ei haittapuolia havaittu.
9-3:sen hihna (ilmastoinnilla) on oletuksena motonetissa 6x2350mm ja tuo "pieni" ~28cm pituusero ng900 oletushihnaan johtunee siitä, kun ei ole keskirullaa, joka syö hihnaa ~20cm? Myös kiristäjä on jossain kohtaa erilainen, kuten myös rullat, joten pientä eroa syntyy siitäkin, jolla tuo 28cm on selitettävissä.
(edit, korjailtu..)
Tosta kuvasta puuttuu uraton "keskiohjainrulla" (ilmastoinnin lisäksi..), joka siis keskellä konetta painamassa ylhäältä menevää hihnaa selkäpuolelta, jota ei ole myöhäisimmissa 9-3:ssa. (Siis se joka tarttee sorkkarautaa ja antimateriaalia olevat kädet, kun on runkopalkin kohdalla, joissa olen nähnyt torx sekä 13mm puttikantaa 8mm pultissa)
Rulla 2 on kiristimen rulla, joka harvemmin tarvitsee vaihtoa..
Rulla 6 on "vasen ohjainrulla".
GM-900/9-3 --99 VASEN Ohjainrulla/bensamoott (Ø23/63mm). . 30-0519 45.00 ???
9-33 99-- VASEN Ohjainrulla/bensamoott (Ø17/68mm). . . . . 30-0572 45.00 ???
GM-900/9-3 KESKI Ohjainpyörä/bensamoott (Ø17/80mm). . . . . 30-0520 19.00 ???
... Motonetin mukaan vasenta ohjainrullaa on kahta eri kokoa, jossa erona myös sisäreijän koko)
... Ja keskiohjainpyörää on yhtä tyyppiä. (jos sellainen on koneessa ylipäätänsä.)
Itse jätin tuon keskirullan, eli kuvasta puuttuvan pois ng900 koneesta (ilmastoinnilla) ja laitoin ~20cm lyhemmän hihnan, kun mitä motonet tarjoaa oletuksena. (ilmastoinnilla 2627mm vakio, nyt 2415mm, mutta 1-2cm pidempi voisi olla helpompi asennettava)
Toistaiseksi ei haittapuolia havaittu.
9-3:sen hihna (ilmastoinnilla) on oletuksena motonetissa 6x2350mm ja tuo "pieni" ~28cm pituusero ng900 oletushihnaan johtunee siitä, kun ei ole keskirullaa, joka syö hihnaa ~20cm? Myös kiristäjä on jossain kohtaa erilainen, kuten myös rullat, joten pientä eroa syntyy siitäkin, jolla tuo 28cm on selitettävissä.
(edit, korjailtu..)
Viimeksi muokannut Hook, Ma Maalis 05, 2007 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Mulla tuo rulla 2 on uraton, pitääkin olla koska sehän on hihnan ulkokehällä joka on sileä. Sama rullahan on kiristimessä kiinni eikä kiinteä. Tämä on kai se ero mikä on ng satkussa ja kolkissa. Siis kolkissa tuon poisto ei onnistu koska tällöin kiristin jäisi pois. Kolkissa kun ei ole sitä kiinteää keskirullaa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Ahaa Et siis ollut vaihtamassa autostasi puuttuvaa keskirullaa, vaan itse kiristimen rullaa, (jota ei yleensä vaihdetakkaan johtuen paremmasta laakeroinnista..?) jonka tilalle olit ilmeisesti laittamassa joko toisen version kiristimen rullaa tai sitten keskirullaa..!? - huonolla menestyksellä.Ajattelin tuossa tänään huoltaa tuon käyttöhihnan rullat uusiksi. Se ylempi tietysti vaihtui hetkessä mutta se keskimmäinen...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Muistatkos minkäkokonen torx oli tuossa kiristimen rullassa?MrG kirjoitti:Mun autossa oli kiristimen rulla 200tkm kohdalla aika finiitto, vaihdoin sen siten että päästin koko kiristinhässäkän irti ja sitten sen saaki käännettyä siihen asentoon että torx-avain mahtuu paikoilleen
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Ja minkäs vuotinen tuo autosi on, mulla on vm. 00 ja siinä oli 6:n kuuskoloruuvi, ei torx.MrG kirjoitti:Mun autossa oli kiristimen rulla 200tkm kohdalla aika finiitto, vaihdoin sen siten että päästin koko kiristinhässäkän irti ja sitten sen saaki käännettyä siihen asentoon että torx-avain mahtuu paikoilleen
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
-96 vuosimallia ja torxi siinä on kokoa en muista, mutta kierre tais olla 8mm.Juusokas kirjoitti:Ja minkäs vuotinen tuo autosi on, mulla on vm. 00 ja siinä oli 6:n kuuskoloruuvi, ei torx.MrG kirjoitti:Mun autossa oli kiristimen rulla 200tkm kohdalla aika finiitto, vaihdoin sen siten että päästin koko kiristinhässäkän irti ja sitten sen saaki käännettyä siihen asentoon että torx-avain mahtuu paikoilleen
Itsekin suunnittelin vaihto-operaatiota ja ihmettelin hihnan pituutta:
Jatkokysymys: Onko 2002 9-3:ssa vain 1 vaihdettava rulla? Sitä sileää keskirullaa kun tuossa ei ole.
Orkkiksena paikalla on 2345mm hihna, liekö tuolla 5mm pituuserolla käytännön merkitystä?9-3:sen hihna (ilmastoinnilla) on oletuksena motonetissa 6x2350mm
Jatkokysymys: Onko 2002 9-3:ssa vain 1 vaihdettava rulla? Sitä sileää keskirullaa kun tuossa ei ole.
Viimeksi muokannut SS, Su Maalis 11, 2007 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Torxi oli näköjään tuossa autossa ja ei sitten tarvinnut keskirullaa vaihtaa kun ei ollu sopivaa avainta. Todennäköisesti tarvikeosana tullut rullakin oli vääränlainen kun siinä oli pulttikanta. Onneksi ei tuntunut/kuulostanut laakeri väljältä niin sai olla paikallaan.mike kirjoitti:Eihän se autopolo ole edes oma mutta silti pitäs remppaa tehä. -98 mallinen 900.
Vasemmassa yläkulmassa olevan "taittopyörän" vaihto oli kyllä oikein helppo operaatio. Ei kannata kyllä kenenkään ajella niin pitkään että laakeri leikkaa kiinni ja matka jää kesken. Vaihtoon vaan kun on helppo vaihtaa itsekkin ja osakin on halpa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334