Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Ajattelin tuossa tänään huoltaa tuon käyttöhihnan rullat uusiksi. Se ylempi tietysti vaihtui hetkessä mutta se keskimmäinen... Lyhensin 6 kuuskoloavaimesta sopivan version ja nappaisin rullan pois, no problemos. Uusi tilalle ja sangen haastavan ruuvinkiristysoperaation jälkeen tsekkaus, rulla ei liiku mihinkään, mitä hittoa? Ei kun imupuoli taas purkuun ja rullaa ihmettelemään. Noh, sehän oli orkkista muutaman millin pienempi, tietysti. Ja kivasti kanttaa kiinni lohkoon. Ja eikun vanha tilalle ja jälleen vieläkin haastavampi ruuvinkiristysoperatsuun.

Siis tästähän taas opittiin. Noin viidensadannen kerran taas hokasin että niitä palikoita on ihan hyvä verrata keskenään ennenkuin iskee kiinni. Tämä operaatio tapahtui pihalla, vesisateessa, sormet verillä ja housut läpimärkinä (ruuvi sattui muutaman kerran tippumaan auton alle). Nyt otin about tripla viskin ja eikun saunaan, kyllä se tästä. Huomenna uudestaan oikean rullan kanssa...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

huoltaa tuon käyttöhihnan rullat uusiksi. Se ylempi tietysti vaihtui hetkessä mutta se keskimmäinen...
Käyttöhihnan rullat???
110 000 huolto lähestyy ja kaipa ne rullat pitäisi minunkin vaihtaa.
Mitkä ne on tarkalleen ne rullat, jotka pitäisi vaihtaa... kuuluuko kiristin uusittavien joukkoon?
Mistä rullat kannattaisi ostaa, jotta sattuisi oikeat?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Tuossa kuva niistä rullista.

Kuva

Rulla 6 on helppo vaihtaa, muistaakseni 15mm kiintoavain toimii. Rulla 2 onkin sitten toinen tarina. Siinä mulla oli kuuskoloruuvi, jossain on ollut torxejakin (olisko ng satkuissa). Lyhensin siihen normi kuuskolokulma avaimesta sen lyhyen pään niin että mahtuu tuohon ahtaaseen väliin. Muuten vaihto onnistuu kun jollain kangella kankeat konetta hitusen että väli kasvaa ja sormet mahtuu väliin. Tuota 2 rullaa on paria eri kokoa, pienempi on 80mm ja mulla on se hitusen isompi. Kun myöhemmin vertasin, vm. 95 ng satkussa oli juuri tuo 80mm. Suosittelen että tilaat palikat PCS:ltä, isompaa rullaa ei ole esim. Motonetissä saatavilla.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hetkone taas. 8O Oonko mä missannut jotain?
Tosta kuvasta puuttuu uraton "keskiohjainrulla" (ilmastoinnin lisäksi..), joka siis keskellä konetta painamassa ylhäältä menevää hihnaa selkäpuolelta, jota ei ole myöhäisimmissa 9-3:ssa. (Siis se joka tarttee sorkkarautaa ja antimateriaalia olevat kädet, kun on runkopalkin kohdalla, joissa olen nähnyt torx sekä 13mm puttikantaa 8mm pultissa)
Rulla 2 on kiristimen rulla, joka harvemmin tarvitsee vaihtoa..
Rulla 6 on "vasen ohjainrulla".

GM-900/9-3 --99 VASEN Ohjainrulla/bensamoott (Ø23/63mm). . 30-0519 45.00 ???
9-33 99-- VASEN Ohjainrulla/bensamoott (Ø17/68mm). . . . . 30-0572 45.00 ???
GM-900/9-3 KESKI Ohjainpyörä/bensamoott (Ø17/80mm). . . . . 30-0520 19.00 ???

... Motonetin mukaan vasenta ohjainrullaa on kahta eri kokoa, jossa erona myös sisäreijän koko)
... Ja keskiohjainpyörää on yhtä tyyppiä. (jos sellainen on koneessa ylipäätänsä.)

Itse jätin tuon keskirullan, eli kuvasta puuttuvan pois ng900 koneesta (ilmastoinnilla) ja laitoin ~20cm lyhemmän hihnan, kun mitä motonet tarjoaa oletuksena. (ilmastoinnilla 2627mm vakio, nyt 2415mm, mutta 1-2cm pidempi voisi olla helpompi asennettava)
Toistaiseksi ei haittapuolia havaittu. :wink:

9-3:sen hihna (ilmastoinnilla) on oletuksena motonetissa 6x2350mm ja tuo "pieni" ~28cm pituusero ng900 oletushihnaan johtunee siitä, kun ei ole keskirullaa, joka syö hihnaa ~20cm? Myös kiristäjä on jossain kohtaa erilainen, kuten myös rullat, joten pientä eroa syntyy siitäkin, jolla tuo 28cm on selitettävissä.

(edit, korjailtu..)
Viimeksi muokannut Hook, Ma Maalis 05, 2007 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Mulla tuo rulla 2 on uraton, pitääkin olla koska sehän on hihnan ulkokehällä joka on sileä. Sama rullahan on kiristimessä kiinni eikä kiinteä. Tämä on kai se ero mikä on ng satkussa ja kolkissa. Siis kolkissa tuon poisto ei onnistu koska tällöin kiristin jäisi pois. Kolkissa kun ei ole sitä kiinteää keskirullaa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ajattelin tuossa tänään huoltaa tuon käyttöhihnan rullat uusiksi. Se ylempi tietysti vaihtui hetkessä mutta se keskimmäinen...
Ahaa :idea: Et siis ollut vaihtamassa autostasi puuttuvaa keskirullaa, vaan itse kiristimen rullaa, (jota ei yleensä vaihdetakkaan johtuen paremmasta laakeroinnista..?) jonka tilalle olit ilmeisesti laittamassa joko toisen version kiristimen rullaa tai sitten keskirullaa..!? - huonolla menestyksellä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Melkopitkälti, juuri näin. Voi olla ettei sitä yleisesti vaihdeta, mutta kun se kerran irti lähtee niin eikun vaihtoon vaan... :D
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Mun autossa oli kiristimen rulla 200tkm kohdalla aika finiitto, vaihdoin sen siten että päästin koko kiristinhässäkän irti ja sitten sen saaki käännettyä siihen asentoon että torx-avain mahtuu paikoilleen
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

MrG kirjoitti:Mun autossa oli kiristimen rulla 200tkm kohdalla aika finiitto, vaihdoin sen siten että päästin koko kiristinhässäkän irti ja sitten sen saaki käännettyä siihen asentoon että torx-avain mahtuu paikoilleen
Muistatkos minkäkokonen torx oli tuossa kiristimen rullassa?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

MrG kirjoitti:Mun autossa oli kiristimen rulla 200tkm kohdalla aika finiitto, vaihdoin sen siten että päästin koko kiristinhässäkän irti ja sitten sen saaki käännettyä siihen asentoon että torx-avain mahtuu paikoilleen
Ja minkäs vuotinen tuo autosi on, mulla on vm. 00 ja siinä oli 6:n kuuskoloruuvi, ei torx.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Eihän se autopolo ole edes oma mutta silti pitäs remppaa tehä. -98 mallinen 900.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Juusokas kirjoitti:
MrG kirjoitti:Mun autossa oli kiristimen rulla 200tkm kohdalla aika finiitto, vaihdoin sen siten että päästin koko kiristinhässäkän irti ja sitten sen saaki käännettyä siihen asentoon että torx-avain mahtuu paikoilleen
Ja minkäs vuotinen tuo autosi on, mulla on vm. 00 ja siinä oli 6:n kuuskoloruuvi, ei torx.
-96 vuosimallia ja torxi siinä on kokoa en muista, mutta kierre tais olla 8mm.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Itsekin suunnittelin vaihto-operaatiota ja ihmettelin hihnan pituutta:
9-3:sen hihna (ilmastoinnilla) on oletuksena motonetissa 6x2350mm
Orkkiksena paikalla on 2345mm hihna, liekö tuolla 5mm pituuserolla käytännön merkitystä?

Jatkokysymys: Onko 2002 9-3:ssa vain 1 vaihdettava rulla? Sitä sileää keskirullaa kun tuossa ei ole.
Viimeksi muokannut SS, Su Maalis 11, 2007 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

mike kirjoitti:Eihän se autopolo ole edes oma mutta silti pitäs remppaa tehä. -98 mallinen 900.
Torxi oli näköjään tuossa autossa ja ei sitten tarvinnut keskirullaa vaihtaa kun ei ollu sopivaa avainta. Todennäköisesti tarvikeosana tullut rullakin oli vääränlainen kun siinä oli pulttikanta. Onneksi ei tuntunut/kuulostanut laakeri väljältä niin sai olla paikallaan.

Vasemmassa yläkulmassa olevan "taittopyörän" vaihto oli kyllä oikein helppo operaatio. Ei kannata kyllä kenenkään ajella niin pitkään että laakeri leikkaa kiinni ja matka jää kesken. Vaihtoon vaan kun on helppo vaihtaa itsekkin ja osakin on halpa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Eli onko niin, että se sileäpyörä on kiristimessä (halk. n.90mm?

Miten hihnan saa vaihettua nätisti... eli miten kiristintä saa kammettua löysälle hihnanlaiton ajaksi?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Vastaa Viestiin