check engine
check engine
Kyseinen varoitusvalo syttyi tänään kesken ajon. Ohjekirjan mukaan vikaa sytytys- tai polttoainejärjestelmässä.
Ajossa en huomannut mitään eroa aiempaan (tehonpuute tms.) Onko tietoa, kokemusta tai arvauksia siitä, missä vika
Autona 9-3 2.0t SE A, M2001
Ajossa en huomannut mitään eroa aiempaan (tehonpuute tms.) Onko tietoa, kokemusta tai arvauksia siitä, missä vika
Autona 9-3 2.0t SE A, M2001
vikakoodeja on yli sata että niistä on paha lähtee tarkemmin veikkailemaan...Suosittelen käymään jossain korjaamolla luetuttamassa ne(ennenkö jää tienpäälle[jos jää kaikki mahollista ]). Jos haluu säästää jokusen jopa kympinkin niin kantsii käydä yksityisellä pienemmällä korjaamolla.
"voima se on mikä pörisee"
Mulla check engine syttyi silloin tällöin ja paloi vähän aikaa kerrallaan. Muutama viikko sitten moottoritiellä yhtäkkiä kierrokset pois ja kone sammui: bensapumppu hajosi. Suorituskyvyssä en huomannut mitään ennen pumpun rikkoutumista, mutta nyt kun on uusi pumppu, niin kone (2,3 l) ihan eri luonteinen. Eikä vaihdon jälkeen ole check engine palanut.
talladega
Olihan reissu...
No niin. Kotona ollaan - ei tosin onnellisesti
Eli jatkan juttua tässä kun ei oikein edelliseen otsikkoon sovi. Alun voi katsoa tuosta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8323
Tuo musta kasetti nypytti pikuisen ja ehkä traileri perässä vielä hämäsi hiukan. Sitten kone sammui kerta laakista eikä enää käynistynyt. (Vaimo tosin kertoi, että edellisellä stopilla, 17 km ennen lopullista stoppia, oli auto jäänyt yskien käymään kun sen oli sammuttanut...eihän siitä tosin mulle silloin mainittu, vasta tänään kotimatkalla...
Eli DI-kasetti toisiaan saapui Mikkelistä ja matka jatkui. Ei tullut kuin kolmen tunnin stoppi...ja 300 euroa köyhempänä, ei tosin tuntunut yhtään kalliilta siinä vaiheessa kun sai auton liikkeelle! No jos vakuutuksesta saisi jotain takaisin. Kyllä muuten Tiepalvelu on tehokasta!
MUTTA:
n. 100 km ajoa uudella kasetilla ja sitten se CHECK ENGINE -valo syttyy pikkuisen ennen Mikkeliä...fiilis on huipussaan. Muuta ihmeellistä ei autossa tuntuisi olevan kun pientä "nypytystä" kun tempaisee vaikkapa 80 km/h vauhdissa viitosvaihteella kaasun pohjaan. Ja oikein hyvin huomasi kun traileri oli perässä ja ylämäkeen vedätti liikaa pienillä kierroksilla.
Niin, tiedetään vikakoodeja olevan satoja...olisiko kenelläkään kuitenkaan jotain kokemusta esim DI-kasetin vaihdon jälkeisestä ongelmasta Sain jo vihjeen, että joskus DI-kasettien nakutuksen tunnistus on ollut sökönä.
Viikon alussa täytyisi saada aikaa "tekkiin" niin saisi mielenrauhan tai vaihtoehtoisesti pahan mielen...hiukan taas hirvittää...
Eli jatkan juttua tässä kun ei oikein edelliseen otsikkoon sovi. Alun voi katsoa tuosta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8323
Tuo musta kasetti nypytti pikuisen ja ehkä traileri perässä vielä hämäsi hiukan. Sitten kone sammui kerta laakista eikä enää käynistynyt. (Vaimo tosin kertoi, että edellisellä stopilla, 17 km ennen lopullista stoppia, oli auto jäänyt yskien käymään kun sen oli sammuttanut...eihän siitä tosin mulle silloin mainittu, vasta tänään kotimatkalla...
Eli DI-kasetti toisiaan saapui Mikkelistä ja matka jatkui. Ei tullut kuin kolmen tunnin stoppi...ja 300 euroa köyhempänä, ei tosin tuntunut yhtään kalliilta siinä vaiheessa kun sai auton liikkeelle! No jos vakuutuksesta saisi jotain takaisin. Kyllä muuten Tiepalvelu on tehokasta!
MUTTA:
n. 100 km ajoa uudella kasetilla ja sitten se CHECK ENGINE -valo syttyy pikkuisen ennen Mikkeliä...fiilis on huipussaan. Muuta ihmeellistä ei autossa tuntuisi olevan kun pientä "nypytystä" kun tempaisee vaikkapa 80 km/h vauhdissa viitosvaihteella kaasun pohjaan. Ja oikein hyvin huomasi kun traileri oli perässä ja ylämäkeen vedätti liikaa pienillä kierroksilla.
Niin, tiedetään vikakoodeja olevan satoja...olisiko kenelläkään kuitenkaan jotain kokemusta esim DI-kasetin vaihdon jälkeisestä ongelmasta Sain jo vihjeen, että joskus DI-kasettien nakutuksen tunnistus on ollut sökönä.
Viikon alussa täytyisi saada aikaa "tekkiin" niin saisi mielenrauhan tai vaihtoehtoisesti pahan mielen...hiukan taas hirvittää...
Katti sökönä?!?
Mulla pamahti DI-kasetti vähän alle vuosi takaperin 90 kilsan vauhdissa.
Sinänsä oli aika karmiva kokemus, mutta onneksi ei tapahtunut ohituskaistalla, jossa olin hetkeä aiemmin paahtamassa rekan ohi.
Auto muuten oli myös 01 vuosimallia (9-3 Aero) ja automaatti.
Mittarissa vain 64tkm DI-kassun työsuhteen päättyessä.
DI-kasetti vaihdettiin tien päällä ja matka pääsi jatkumaan. Meno
oli kuitenkin todella nihkeätä ja tehot kateissa. Check-engine valohan
sitten hyppäsi silmille ja samalla parit voimasanat. Syynä oli, että palamatonta bensaa oli päässyt katalysaattoriin ja meno sen takia tukkoista. Katin vaihdon jälkeen kaikki pelasi normaaalisti. Hinta katille oli huikeat 1700 egeä , mutta Saabin jälkimarkkinointi hoiti laskun mutinoitta ja palveli hienosti . Ota siis ihmeessä jälkimarkkinointiin yhteyttä, jos joudut katin vaihtamaan.
Sinänsä oli aika karmiva kokemus, mutta onneksi ei tapahtunut ohituskaistalla, jossa olin hetkeä aiemmin paahtamassa rekan ohi.
Auto muuten oli myös 01 vuosimallia (9-3 Aero) ja automaatti.
Mittarissa vain 64tkm DI-kassun työsuhteen päättyessä.
DI-kasetti vaihdettiin tien päällä ja matka pääsi jatkumaan. Meno
oli kuitenkin todella nihkeätä ja tehot kateissa. Check-engine valohan
sitten hyppäsi silmille ja samalla parit voimasanat. Syynä oli, että palamatonta bensaa oli päässyt katalysaattoriin ja meno sen takia tukkoista. Katin vaihdon jälkeen kaikki pelasi normaaalisti. Hinta katille oli huikeat 1700 egeä , mutta Saabin jälkimarkkinointi hoiti laskun mutinoitta ja palveli hienosti . Ota siis ihmeessä jälkimarkkinointiin yhteyttä, jos joudut katin vaihtamaan.
Esim Jt:n 3" röörin saa kisakatilla vajalla tonnilla, jotein ei paljon kannata panostaa noihin orkkis osiin. Tai jos homma kokonaisuudessaa ei kiinnosta niin katteja saa irrallisina 3":n koossa muutamalla hönällä (Potkis voi kertoa lisää tai etsi haulla). Liitokset joudut toisin fiksamaan jossain, että sopii muuhun putkeen.tevisu kirjoitti:Taisi tulla kallit Sulkavan Suursoudut...no onhan siinä nimessäkin suur...
...no jos se on katti, niin taitaa vaihtua downpipe samalla...
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Nyt menee yli ymmärryksen
Aamulla kävin Kouvolan Laakkosella, TECH kiinni ja vikakoodia pukkasi: P0420, Katalysaattori, viallinen toiminta. Vikakoodi kuitattiin ja ajoin takaisin Lahteen n. 70 kilometriä. Huollossa sanottiin, että kyllä varoitusvalo kohta taas syttyy...no ei ole vielä syttynyt.
Kävin äsken mittauttamassa pakokaasuarvot:
Näyttäisi siltä, että katti onkin hengissä... Vai mitä?
Kertokaahan nyt viisaat, auton vikakoodisysteemin tuntijat, mistä tämä johtuu? Onkohan huolet ohi vai onko jotain vielä tulossa?
Aamulla kävin Kouvolan Laakkosella, TECH kiinni ja vikakoodia pukkasi: P0420, Katalysaattori, viallinen toiminta. Vikakoodi kuitattiin ja ajoin takaisin Lahteen n. 70 kilometriä. Huollossa sanottiin, että kyllä varoitusvalo kohta taas syttyy...no ei ole vielä syttynyt.
Kävin äsken mittauttamassa pakokaasuarvot:
Näyttäisi siltä, että katti onkin hengissä... Vai mitä?
Kertokaahan nyt viisaat, auton vikakoodisysteemin tuntijat, mistä tämä johtuu? Onkohan huolet ohi vai onko jotain vielä tulossa?
Täytyy ihan tarkastaa missä noi lambdat on, kun autossasi on myös kaksi kattia. Ilmeisesti ennen ekaa ja sitten molempien jälkeen?
Osaatko sanoa missä tilanteessa valo syttyi, vai lukiko se jos tossa yllä?
Vikakriteerit P0420:n osalta ovat aika laajat, joten valo ei välttmättä syty heti uudestaan ennen kuin vastaavanlainen "epämääräinen" tilanne tulee taas vastaan.
Ei pojjaat huollossa katsoneet TECH:llä ovatko T7:n säätöparametri lambdasäädön osalta normaalit vai lähellä toista laitaa. Järjestelmä kun osaa kompensoida aika pitkällä erityyppisiä osien kulumista, mutta jossain se raja tulee sillekkin vastaan.
Osaatko sanoa missä tilanteessa valo syttyi, vai lukiko se jos tossa yllä?
Vikakriteerit P0420:n osalta ovat aika laajat, joten valo ei välttmättä syty heti uudestaan ennen kuin vastaavanlainen "epämääräinen" tilanne tulee taas vastaan.
Ei pojjaat huollossa katsoneet TECH:llä ovatko T7:n säätöparametri lambdasäädön osalta normaalit vai lähellä toista laitaa. Järjestelmä kun osaa kompensoida aika pitkällä erityyppisiä osien kulumista, mutta jossain se raja tulee sillekkin vastaan.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Ai niin sellanen homma että olihan sulla akkupiuhat irti kun vaihdot DI uuteen? Tällöin tipahtaa ECUn muistista kaikki tieto ja kompensointi sun muu alkaa alusta. Omalla tavalla on aika luonnollista että kone toimii hetken hieman miten sattuu, mutta suht nopeasti sen pitäisi normalisoitua.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Yksi lambda on heti turbon jälkeen ennen ekaa kattia. Toinen ekan katin jälkeen. Kolmatta (?) lambdaa en ainakaan autoa nostamatta onnistunut näkemään. Toinen katti kun loppuu konetilan puolella ja sen jälkeen putki on auton alla eikä piuhaa sieltä näkynyt tulevan.Täytyy ihan tarkastaa missä noi lambdat on, kun autossasi on myös kaksi kattia. Ilmeisesti ennen ekaa ja sitten molempien jälkeen?
Kasetin pamahtamisen jälkeen ajettiin ehjällä kasetilla n. 20 km ja auto seisoi yön yli seuraavan päivän iltapäivään. Sen jälkeen ajoa 40 km ja evästauko ja taas ajoa 50 kunnes valo syttyi.Osaatko sanoa missä tilanteessa valo syttyi, vai lukiko se jos tossa yllä?
Ihan tasaista ajoa traileri perässä letkan mukana, nelosvaihteella. Ei mitenkään poikkeuksellinen tilanne.
Ei ollut akku irti, kun tiepalvelumies asensi kasetin... asenuspalvelu on ilmeisesti tapana, kun osalla ja asennuksella on kuitenkin jonkinlainen takuu. Sanoivat Laakkosella äsken, että ilmoitus saattoi olla "vanha" eli ilmestyi myöhemmin kun piti....eli ilmoitus oli havaittu kasetin hajoamisen yhteydessä, mutta tulikin myöhemmin...en tiedä.Ai niin sellanen homma että olihan sulla akkupiuhat irti kun vaihdot DI uuteen? Tällöin tipahtaa ECUn muistista kaikki tieto ja kompensointi sun muu alkaa alusta. Omalla tavalla on aika luonnollista että kone toimii hetken hieman miten sattuu, mutta suht nopeasti sen pitäisi normalisoitua.
Mitä ajat tällä takaa? Epäiletkö, että lambda-anturi olisi sökö? Mitäs muuta voisi olla odotettavissa?Ei pojjaat huollossa katsoneet TECH:llä ovatko T7:n säätöparametri lambdasäädön osalta normaalit vai lähellä toista laitaa. Järjestelmä kun osaa kompensoida aika pitkällä erityyppisiä osien kulumista, mutta jossain se raja tulee sillekkin vastaan.
Käväsin äsken katsomassa omasta orkkis putkesta missä noi anturit on, eli sijaitsevat kuten sanoit, eli heti turbon jälkeen ja toinen siinä välissä.
Tällöin on mahdollista että päästöt on kunnossa mutta Trionic herjaa, koska ainakin oman mieltymyksen mukaan taaempi katti riittää vallan mainiosta putsaamaan kaasut. Se eka on käsittääkseni siinä siitä syystä, että se on pelikunnossa heti koneen starttaamisen jälkeen ja näin ollen myös ne pahat "kylmä käynnistys" kaasut saadaan paremmin putsattua. Nyt jos sulla otti toi eka katti siipeensä DI:n pamahtamisen yhtedessä niin tilanne on tämä.
Jos haluut niin mulla on toi koko orkkisputki vielä tallessa (60tkm ajettu). Sen voi tulla hakemaan pikkurahalla, joko osissa tai kokonaa.
Noilla säätöparametrelliä hain vaan sitä takaa, että jos joku arvo on aivan laidassa, niin silloin mahdollisuus CEL valon syttymiseen kasvaa, kun komensoiti on aivan tapissa.
Tällöin on mahdollista että päästöt on kunnossa mutta Trionic herjaa, koska ainakin oman mieltymyksen mukaan taaempi katti riittää vallan mainiosta putsaamaan kaasut. Se eka on käsittääkseni siinä siitä syystä, että se on pelikunnossa heti koneen starttaamisen jälkeen ja näin ollen myös ne pahat "kylmä käynnistys" kaasut saadaan paremmin putsattua. Nyt jos sulla otti toi eka katti siipeensä DI:n pamahtamisen yhtedessä niin tilanne on tämä.
Jos haluut niin mulla on toi koko orkkisputki vielä tallessa (60tkm ajettu). Sen voi tulla hakemaan pikkurahalla, joko osissa tai kokonaa.
Noilla säätöparametrelliä hain vaan sitä takaa, että jos joku arvo on aivan laidassa, niin silloin mahdollisuus CEL valon syttymiseen kasvaa, kun komensoiti on aivan tapissa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member