IC:n lähdöt ja vesijäähdytys

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

IC:n lähdöt ja vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Jos jollain sattuis olemaan tuo T7:n läpivirtaava IC nurkissa niin mittaisitko lähtöjen etäisyys toisistaan. Tarkoitus olisi laittaa hitusen isompi jäähy keulille ja mietin tuossa just noita kulmaletkuja supistuksella ja muita tarvittavia letkuja.

Samallahan tuohon voisi turata vesisuihkut. IC:n yläpään kiinnitystä kun hitusen jatkaisi ja siihen asentaisi pari pissapojansuutinta (tai jotain hienommaksi sumuksi tekevää), pumpun ja vesisäiliön. Ja sisälle napista hetkeksi vesisuihku kuulerille. Eikös sti subarussa ole tuollainen? Luulisi viilentävän kesä kuumalla viimassa kennoa kummasti. Oliskohan jollakin jo dataa tuon vaikutuksesta?

ps. ei ole muuten ilmastointia :D
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Ei suoraan vastaus kysymykseesi mutta..

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=123814

Tuollainen menis "melko heittämällä" :D etenkin jos ilmastointia ei ole. Jos sen saa ihan keskitettyä ilmeisesti on mahdollista käyttää vain 90' mutkia ja sen jälkeen orkkisletkuja tosin ne vääntyy ehkä hieman enemmän kuin tuo 90'.
Toinen vaihtoehto on sitten sijoittaa IC hieman sivulle niin, että edestä katsottuna vasen puoli menee ihan suoraan 90' mutkalla ja oikea puoli viedään pissapojan säilön alta.

Samanlainen cooleri taitaa olla suomessakin eräässä ysikolkissa, omistaja kertonee enemmän jos haluaa.

Niin toi oli muistaakseni 508x300x76 (kenno).
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kieltämättä hyvännäköinen asennus. Itte ajattelin tätä:

http://www.ht-tune.com/apps/keraily/tuo ... ?o=159&t=1

Itseasiassa toi Paden postaamassa topicssa näkyy kuinka nätisti toi 508mm leveä istuu. Luulisi 450mm:n istuvan tosi nätisti eli empä tarvitse enään lähtöjen etäisyyttä.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: IC:n lähdöt ja vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juusokas kirjoitti: Samallahan tuohon voisi turata vesisuihkut. IC:n yläpään kiinnitystä kun hitusen jatkaisi ja siihen asentaisi pari pissapojansuutinta (tai jotain hienommaksi sumuksi tekevää), pumpun ja vesisäiliön. Ja sisälle napista hetkeksi vesisuihku kuulerille. Eikös sti subarussa ole tuollainen? Luulisi viilentävän kesä kuumalla viimassa kennoa kummasti. Oliskohan jollakin jo dataa tuon vaikutuksesta?
Myös Mitsun Evo8:ssa tuommoinen oli. Evo9:n artikkelissa Tuulilasissa kaverit ainakin kiitteli sitä, että vesiruisku on poistettu Evo9:stä, ja heidän mittausten mukaan siitä ei ollut mitään hyötyä Suomen kesäkeleillä.

Linkki vaatii rekkautumisen Tuulilasin nettipalveluun (ilmainen).
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?sub ... cle=131978

Tuossa lainaus kys. artikkelista vesiruiskua koskien:

Evo VIII:ssä käytetystä välijäähdyttimen vesiruiskutuksesta on luovuttu. Ehkä hyvä niin, sillä kiihdytysten aikana vaihteiden vaihtamisessakin on tarpeeksi tekemistä. Mittaustemme mukaan vesiruiskutuksesta ei sitä paitsi ollut suomalaisessa kesäkelissä mitään hyötyä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Ugh, selväksi tuli, ei tule ruiskuja mullekkaan.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SonmH »

mulla on saman kokoinen kuin se ht-tunen cuuleri. luultavasti sama mutta hommattu muualta.

http://i96.photobucket.com/albums/l180/ ... CN0536.jpg

siihen kun ostaa supistavat mutkat niin pitäis leveyden olla aikalailla sama kun vakio cuulerissa. ja onhan niisä mutkissa varaa leikata vähän poiskin.

varmaan laitat cuulerin toisin päin kun minä?? :D
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Jep, toistepäin laitan, onhan mulla hitusen toisenlainen puskuri (siis orkkis mulla). Onkos muuten puskuri/helma projekti edennyt?
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juusokas kirjoitti:Ugh, selväksi tuli, ei tule ruiskuja mullekkaan.
No tiedä sitten minkälaisessa kesäkelissä kaverit on tuota mitannut, ei varpilla paljoa vesiruisku tuloksia muuta, jos on kaatosateella mitattu :lol:

No joo, mutta enpä jaksa uskoa, että tuosta saisi mitään muuta hyötyä kuin näpräämisen ilon ja essonbaarilla kredibiliteettiä :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SonmH »

suunnitteli ja valmistelu on edennyt mutta tulosta ei ole tullut...
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Mites talvella tommonen tarvikevesiruisku, jäätyy rikki koko laitos ympärivuotisessa käyttöautossa(?)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Talveksi ajattelin ajaa sen tyhjäksi, täällä Suomessa kun tuo talvi pitää huolen riittävästä jäähdytyksestä. Mutta noi suunnitelmat jätin mappi ööhön.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eikös niissä talvella käytetä jotain metanoli ja/tai etanoli+vesi sekoituksia.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Frostgrey kirjoitti:Eikös niissä talvella käytetä jotain metanoli ja/tai etanoli+vesi sekoituksia.
Jep. Fifty-fifty metanoli-vesi sekoitusta ainakin toisaalla kehuttu.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

IMHO vedestä on hyötyä vain jos sitä ruikitaan ahto lman sekaan. Nuo coolerin kastelu vehkeet kannattaa suosiolla unohtaa, etenkin jos on mallia pissapoika, sillä siitä nyt ei ainakaan ole mitään hyötyä.
Ideahan on siinä että vesi höyrystyy kennon pinnalta, ei se että sitä kennoa kastellaan, jolloin on myös merkitystä kuinka kuuma kennon pinta on.

Itse tuli taannoin koemielessä ajettua useampikin testi ko. vermeet kiinni ja joo sumu oli sumua ei pojan pissiä (kork.painepumppu + 3kpl öljypolttimen suutinta).
Hyötyä tuli joo muutama aste, kun tohotti vehkeet päällä koko ajan (jos aloitti kun veto alkoi niin hyöty enemmän tai vähemmän nolla), mutta kovin jäi tulokset niukaksi kun vertaa millaisen hyödyn kunnon cooleri myöhemmin tullessaan toi. Tässä nyt lyhyt veto näytille
http://viggen93.mine.nu/viggen/IC_vs1.gif
#1730
500whp.net member
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Tuollaisia sekotuksiahan sinne laitetaan jäätymisen estämiseksi. Jenkeissä on noita suihkuja laittaneet kun ovat kaliforniaan muuttaneet, bensa on ilmeisesti siellä alhaisempi oktaanista kuin muualla jenkeissä. Mitä noita juttuja on tullut luettua, on kuulemma nakutusta saatu estettyä. Olis se kivaa kun tankista sais vain esim. 89 oktaanista :( (kalifornialaiset sivistäkää, pitääkö paikkansa). Toisaalta eipä kalissa taida paljoa pakkasenestoa tarttea.

Juu, IC kondikseen ja kunnon suuttimet johonkin aivan muualle...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Vastaa Viestiin