900:n etupään jouset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
K@P@
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Huhti 02, 2004 11:46
Paikkakunta: Salo

900:n etupään jouset

Viesti Kirjoittaja K@P@ »

Onko kyseisten jousien vaihto vaikeakin toimenpide? Onko mahdollista vaihtaa itse vai kannattaako suosiolla kääntyä korjaamon puoleen.
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

On se mahdollista, jos saa nostettua auton tarpeeksi ylös ja jaksaa tapella kiinni jumittuneiden osien kanssa :evil: . Ja tietää suurinpiirtein, mitä pitää tehdä. Mutta ei myöskään asiantuntevalla korjaamolla vaihtaminen kauan kestä ja maksa.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
kape1001
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 14:03

etujouset

Viesti Kirjoittaja kape1001 »

Vaihdatin omaani toisen jousen, kun oli poikki. Jousi 29 € motonet ja työ 70 € /1,5 h. Autokorjaamo T.Salmi/ TRE. Asentaja valitteli että abs anturi on aina noissa jumissa eikä tahdo irrota.
ng900S 2.3 aut -94
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Ei mahdoton homma jos on käytettävissä jousipuristimet: Suurinpiirtein näin: Napamutteri löysälle, etupää ylös, siis molemmat pyörät, pyörä irti, jarrusatula irti, ABS-anturi irti, raidetangon pää irti, alapallo irti, joustintuki irti yläpäästä ja mötikkä lattialle. Irrotusta helpottaa jos löysää kallistuksenvaimentimen. Jousi puristimilla kasaan, yläpään mutteri auki, puretaan yläpään laakerointi (tarkkana miten päin laakeri ja sen alla oleva prikka ovat). Siinä se sitten on. Sitten uusi jousi puristimilla kasaan, ja roska kasaan käänteisessä järjestyksessä.
Raidetangon pään irrotus helpointa puristushaarukalla, alapallo irtoaa kylkeen lyömällä. ABS-anturin irrotuksessa tarkkana ettei riko sen jalkaa.
Montaa mutteria tai pulttia tuossa ei ole taitaa 13, 16, 18 mm kiintolenkeillä ja 32 mm vahvalla (3/4"" vääntiö) hylsyllä selvitä.
Tammikuussa vaihdoin katkenneen jousen ässään. Olisikohan mennyt tupakkitaukoineen pari tuntia.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Onnistui minultakin, siis miksei onnistuisi muiltaki. Ainoa ongelma oli... ABS anturi. Onnistuin katkaisemaan ruuvin. Pieni lämpökäsittely kuitenkin auttoi, ruuvintynkä ulos ja eikun uusi ruuvi tilalle.
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Re: 900:n etupään jouset

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Kannattaa ABS-anturin kanssa viettää ruuvin irroituksen sijasta muutama minuutti ja irroittaa anturin johto toisesta päästä ja pujotella se ulos. Itsellä oli nuo ruuvit ihan ruosteessa ja poikki olisivat varmasti menneet jos niitä olisi alkanut aukomaan.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: 900:n etupään jouset

Viesti Kirjoittaja kello »

Jep edellistä kompaten, se anturi meni itselläkin rikki kun yritti siitä jalasta irrottaa. Suosiolla vaan liittimestä irti ja jättää itse anturipään rauhaan.
Saab 9-5 Aero XWD -11
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 900:n etupään jouset

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

ja tais olla uus ABS-anturi n.160€/1kpl marmoritiskillä.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: 900:n etupään jouset

Viesti Kirjoittaja kello »

Muistaakseni Varaosamaailma (Tampere) myi 109€ hintaan. Purkuautosta sain omaan autoon kun oli tarve niin ei kustantanut liikoja.
Saab 9-5 Aero XWD -11
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Re: 900:n etupään jouset

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Ja sellainen lisäys vielä että kannattaa irrottaa raidetanko sieltä raidetangon koneen päästä. Paljon nopeampaa kuin raidetangon irroitus.

Pelkkää jousta irroittaessa ei välttämättä tarvitse irroittaa ABS-anturia vaan pelkät johdon pitimet koska johtoa on sen verran että pystyy nostamaan jousijalan siihen lokarin ulkopuolelle. :D
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 900:n etupään jouset

Viesti Kirjoittaja Hook »

hsivenius kirjoitti:Ja sellainen lisäys vielä että kannattaa irrottaa raidetanko sieltä raidetangon koneen päästä. Paljon nopeampaa kuin raidetangon irroitus.

Pelkkää jousta irroittaessa ei välttämättä tarvitse irroittaa ABS-anturia vaan pelkät johdon pitimet koska johtoa on sen verran että pystyy nostamaan jousijalan siihen lokarin ulkopuolelle. :D
Jos on pulttipyssy käytössä, niin ehdottomasti nopeammin tuo raidetanko irtoaa tolpasta irroittamalla yksi mutteri ja sopivalla ulosvetäjällä itse kartio, kun alkaa konehuoneesta lukkopellillä varustettuja pultteja tappelemaan irti ohjausvaihteesta, jonne ei paineilma vehkeet mahdu.

Samoin 94-95 vuosimallisissa abs anturin saa irti lokarin sisäseinästä olevasta liitoksesta. (joka lähellä sitä kohtaa mihin jarruletku loppuu korin puolella). Uudemmissa joutuu irroittamaan/pujottamaan liittimen korin puolelta joko sulakerasian tai ilmanputsarin alta.
Jos on anturien pultit hyvässä rasvassa, niin anturin irroitukseen tolpasta ei montaa kymmentä sekunttia mene.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Re: 900:n etupään jouset

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Hook kirjoitti: Jos on pulttipyssy käytössä, niin ehdottomasti nopeammin tuo raidetanko irtoaa tolpasta irroittamalla yksi mutteri ja sopivalla ulosvetäjällä itse kartio, kun alkaa konehuoneesta lukkopellillä varustettuja pultteja tappelemaan irti ohjausvaihteesta, jonne ei paineilma vehkeet mahdu.
Totta tosiaan jos on vehkeet. Lukkopelti lähtee talttapäisellä ruuvarilla noin 4 sekunnissa ja pultti 15mm lenkkiavaimella ja sormilla minuutti tai kaksi lisää. Toki on vähän ahtaampi paikka mutta kyllä se siitä.

Itselläni raidetangon pää oli vain tosi lujassa. Ehkä olisi lähtenyt tosiaan kunnon vehkeillä ja osaamisella.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
Vastaa Viestiin