Pakoputkisto: välipönttö ja takapönttö

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Pakoputkisto: välipönttö ja takapönttö

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Katsastussetä antoi kehoituksen vaihtaa välipöntön. Oli irtipoikki siitä välipöntön juuresta. Kumma kyllä auton pakoäänet eivät ole mielestäni mihinkään muuttuneet sitten ostohetken.

Saabin viralliset varaosat tuntuivat maksavan maltaita Saabbi-liikkeessä: välipönttö 198 € ja takapönttö 222 €. Motonetissä ilmeisesti tarvikevastaavat maksavat 43 € (14-5377) ja 80-90 € (14-5378 tai 14-5379).

Kannattaako laittaa alkuperäistä vai tarviketta? Ovatko alkuperäiset ja tarvikeosat vastaavia eli onko mitään merkitystä moottorin toiminnan kannalta, kun kone on tehokkaampaa "aeromallia" (B204R). Jos tarvike kestää 5 vuotta ja ajaa asiansa, niin se on ok, koska silloin on luultavasti jo uusi auto alla. Entä se krominen soikea suulakeosa? Kuuluuko se putkeen? Mitä tarkoittavat Motonetin "soikiomalli" ja "Saab-look"?

PAKOPUTKET SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
GM-900 2,0/2,0T/2,3/2,5 ja 9-3 bensa/2,2TiD:
Takapönttö (2,5-V6: tässä vain 1 häntä!) soikiomalli. . . 14-5378 79.90 ???
Takapönttö (2,5-V6: tässä vain 1 häntä!) "Saab-look". . . 14-5379 89.90 ???
Välipönttö. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14-5377 42.90 ???
Etuväliputki 2,0-Autom/Turbo/2,3 (näissä Kat etuputkessa) 14-5400 62.90 ???
Etuväliputki 2,0-Manual 97--00 (näissä Kat etuputkessa). . 14-5400 62.90 ???
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

pakoputki

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Toi Saab-look taka pönttö on ihan samanlainen (meni mulla heittämällä paikoilleen 10min) kuin alkuperäinen, mutta soikiopönttö ei muistuta edes alkuperäistä (en todellakaan suosittele) hirveen näköinen hökötys :cry: .
mulla 900 v.95 136kw.

Etu pöntöä en ole koskaan vaihtanut.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: pakoputki

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Markus boy kirjoitti:Toi Saab-look taka pönttö on ihan samanlainen (meni mulla heittämällä paikoilleen 10min) kuin alkuperäinen.
Onko siinä mukana se kirkasmetallinen soikea suulake vai onko peruspyöreä rööri? Onko toi suulake yleensäkin oma varaosansa vai tuleeko se vain orkkisputken mukana?
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

mulla ois yks ylimääräinen 9-3Aeron takapönttö...muuten ihan priima mut sisääntulon laippa laikattu irti eli tarttis vähän hitsipilliä... :lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Re: pakoputki

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Onko siinä mukana se kirkasmetallinen soikea suulake vai onko peruspyöreä rööri? Onko toi suulake yleensäkin oma varaosansa vai tuleeko se vain orkkisputken mukana?[/quote]

Ei ollut mulla ainakaan (onko muuten sama putki yleensäkään toi 2,5 V6 mitä kysyt kuin mulla. 2,0 turbo SE v.95) vaan pyöreä ulostulo. :?:
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Re: pakoputki

Viesti Kirjoittaja beeba »

Joo tuossa viikko sitten ajeleskelin vähän muhkuista soratietä, jossa oli tosin lumesta polanteita ja niihinkös pakari posautti osumaa ja välipöntön kohalta loppu osa pakaria halkesi.
Tosin ennenkin vähän pakokaasua tuhnautellu välipöntön jälkeen heti, mutta nyt huomasi ajossa jo että äänet "hieman" prömiämmäksi tulivat ja sitten alkoi putkisto kolissa, ei muutakuin hallille pakari irti ja nyt olen viikon verran ajelleskellut ilman putkiston loppupäätä huomatessani ettei putkistoa voinut hitsata, kun välipönttö oli haurastunut sen verta pahoin.
Ei kenelläkään sattuisi olemaan tietoa pitääkö sitä välipönttöä edes olla jos vain hitsaisi suoraa putkea sen tilalle ja sit loppupään vaa perää vai pitääkö ostaa uusipönttö? :roll:
sämpylä
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: pakoputki

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Markus boy kirjoitti:Toi Saab-look taka pönttö on ihan samanlainen (meni mulla heittämällä paikoilleen 10min) kuin alkuperäinen, mutta soikiopönttö ei muistuta edes alkuperäistä (en todellakaan suosittele) hirveen näköinen hökötys :cry: .
mulla 900 v.95 136kw.

Etu pöntöä en ole koskaan vaihtanut.
Tarkoittaako toi soikiomalli ulostuloa vai itse pöntön muotoa?
Jos se tarkoittaa että pönttö on irrallisen tarvikevaimentimen muotoinen niin saattaa äänetkin olla hieman erit, mikä ei välttämättä haittais.

Paras ratkasu olisi tietty varmaan tämä:
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2323
Mutta mahtaakohan auto kestää enää niin kauan että toi kannattaisi. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Pakoputkisto: välipönttö ja takapönttö

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos kaipailee orkkisputkia tai vastaavaa, kannattaa kysellä Bosalin tarvikkeita esim. Pro-carservicestä. Alkuperäinen putki on Bosalin, sillä erotuksella, että siinä on myös :saab:-stanssaus ja hinta on muutaman kerran isompi. Itse olen käyttänyt sekä Walkerin että Bosalin aluminoituja tarvikeputkia. Itse takapönttö ja ulostulo on molemmissa merkeissä alkuperäisen muotoinen.

http://www.a-alt-avgassystem.fi/ on hyvä ja hieman edullisempi vaihtoehto Ferritalle. Laitoin tonttuun tuon stanusetin. Oli ihan bolt on ja kiinnitystarvikkeita oli riittävästi.

Otat vaikka Viggenin setin, niin ei luulis ahistavan 2,5litrasellakaan:
367 Saab 9/3 2.3 Turbo 2-takimmaista osaa (98-) XSAB19

Keväsellä pitänee hankkia tuohon 9-3:een 3" DP:n perään uutta mehupilliä. Valintani tulee varmaan(kin) olemaan 2.5" a-alt-avgassystemin setti.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pakoputkisto: välipönttö ja takapönttö

Viesti Kirjoittaja Hook »

Viggen/ 01+ aeron takapönttö ei istu suoraan modaamatta ng900 / 9-3 vakiohelmoihin, kun putken ulostulo on eri kohdassa. Alt-avgasin "vakio" takapönttö käy suoraan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pakoputkisto: välipönttö ja takapönttö

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Tuosta soikiosta suulakkeesta sen verran, että sen voi irroittaa vanhasta putkesta ja hitsata kiinni uuteen putkeen. Näin tekivät ainakin mun autolle PCS:llä pyydettäessä, eikä kai ole pahakaan homma, kun eivät siitä erikseen mitään laskuttaneetkaan. Hintaa putkelle, katista taaksepäin, tuli töineen muistaakseni n.280€. Bosalin putki kait.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakoputkisto: välipönttö ja takapönttö

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hook kirjoitti:Viggen/ 01+ aeron takapönttö ei istu suoraan modaamatta ng900 / 9-3 vakiohelmoihin, kun putken ulostulo on eri kohdassa. Alt-avgasin "vakio" takapönttö käy suoraan.
Varmistelen nyt vielä eli olevinani kattelin epc:stä että turbon ja tuon V6:sen putki katista taaksepäin olisi ihan sama, kuten myös elkpartsin sivuilla todetaan ferritan suhteen.
Mitä eroa sitten mahtaa olla 9-3:ssa kun a-alt avgasilta ovat eri numerolla.
Eli nämä:
355e Saab 900 2.0 Turbo (94-) kat. jälkeisestä väliputkesta taakse. XSAB05B
367e Saab 9/3 2.0 Turbo 2-takimmaista osaa (98-) XSAB18

Ulkonäöllisesti ovat varmaan melko yhteneväiset tuon ferritan kanssa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakoputkisto: välipönttö ja takapönttö

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Mites, onko tuo putki millaisissa paloissa? Itsellä on putki poikki katin ja välipöntön välistä. Kuuluuko tuossa välissä olla joustokappale? Autoliikkeessä ovat sitä korjailleet viimeksi ja tuo välissä oleva joustokappale on antanut periksi. Joustokappale on hiukan sen näköinen että mahtaako kuulua siihen ollenkaan...

Kesällä hirveässä kiireessä kiersin siihen hiukan nauhaa ympärille kun nolotti niin pirusti se meteli, mutta eihän sitä enää muista miltä se putki näytti.... :oops:
Kannatusjäsen
#3382
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakoputkisto: välipönttö ja takapönttö

Viesti Kirjoittaja tetammi »

V6:seen on myös oma putkensa: 355 euroa Saab 900 2.5i V6 (94-97) XSAB03J
Saa nähä miltä se sitten näyttää ja kuullostaa...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Teurastaja
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
Paikkakunta: Oulu -> Espoo

Re: Pakoputkisto: välipönttö ja takapönttö

Viesti Kirjoittaja Teurastaja »

peukalokeskellä kirjoitti:... Kannattaako laittaa alkuperäistä vai tarviketta? Ovatko alkuperäiset ja tarvikeosat vastaavia eli onko mitään merkitystä moottorin toiminnan kannalta...
Kts. vertailu http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/ve ... pakoputket
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakoputkisto: välipönttö ja takapönttö

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tetammi kirjoitti:V6:seen on myös oma putkensa: 355 euroa Saab 900 2.5i V6 (94-97) XSAB03J
Saa nähä miltä se sitten näyttää ja kuullostaa...
Nyt on ollu reilun viikon paikassaan ja väittäisin että aika onnistunut valinta.

Tyhjäkäynnillä ja muutenki ulospäin nyt tunnistaa että on kutoskone mutta matka-ajossa ääntä ei tullu juuri lisää, moottorijarrutuksessa kuuluu pientä "tumutusta" jota en vakioputkella huomannut.

Itse putken vaihto oli sairaan helppo ja nopee, tosin samaan syssyyn vaihdoin käsijarruvaijerit ja muuta takajarruosat kun jumittivat niin ei voi sanoo enää samaa. :roll:
Taaemman lämpösuojan jokainen kiinnitys meni uusiksi ja lämpösuojan alla oli myös jarruputki muhinu ittensä sen näköiseksi että meni vaihtoon.

Mutta vaikutus tuolla remontilla auton mielekkyyteen oli melkein yhtä iso kuin alustanpäivitys joten varsin onnistunu kyllä.

Kuviakin ehkä olis mutta ulostulo on tuplana ja kiillotettuna.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin