Moi,
Tuttavalla on Saab 9-3 Tid 2.2, jossa on todella paljon käynnistysongelmia. Auto ei jätä välille, mutta joskus menee tuntikin ennen kuin suostuu käynnistymään. Kone pyörii iloisesti ja muutenkin tuntuu olevan kunnossa, mutta ei vain starttaa. Viime aikoina moottori on muutenkin tuntunut siltä että auto liikkuu tervassa, niin laska se on ollut. Osaisiko joku asiantuntia auttaa, koska maahantuoja ei osaa.
-THM
Saab 9-3- TiD käynnistysongelmat
Mahtaako imaista ilmat jostain seisotuksen aikana putkistoon. Kannattaa kokeeksi vaihtaa suuttimilta pumpulle lähtevät pienet paluuletkut uusiksi. Muistaakseni tavallista 6mm kudosvahvistettua polttoaineletkua. Metrin pätkä taisi riittää, eikä maksa montaa euroa
Ovat vaan aika lujasti kiinni, jos ovat kovettuneet kunnolla.
Ilmavaiva on helppo todeta ilmaamalla pumppu seuraavan starttiongelman koittaessa. Löysää suutinputket suuttimilta ja starttaa, kunnes jokaisesta putkesta vuotaa polttoainetta. Sitten putket kiinni ja pitäisi lähteä käyntiin.
Jos vedottomuutta on, voisi katsoa aluksi ilmanputsarin, sitten tutkituttaa ilmamassamittarin ja turbon toiminnan. Eiköhän tällä jo jotenkin alkuun pääse.
Niin ja startilla ei kannata yrittää ohjekirjan mukaisesti veivata ilmoja pois, vaan avata rohkeasti ne liitokset. Saa helposti vain palaneen startin aikaiseksi

Ilmavaiva on helppo todeta ilmaamalla pumppu seuraavan starttiongelman koittaessa. Löysää suutinputket suuttimilta ja starttaa, kunnes jokaisesta putkesta vuotaa polttoainetta. Sitten putket kiinni ja pitäisi lähteä käyntiin.
Jos vedottomuutta on, voisi katsoa aluksi ilmanputsarin, sitten tutkituttaa ilmamassamittarin ja turbon toiminnan. Eiköhän tällä jo jotenkin alkuun pääse.
Niin ja startilla ei kannata yrittää ohjekirjan mukaisesti veivata ilmoja pois, vaan avata rohkeasti ne liitokset. Saa helposti vain palaneen startin aikaiseksi

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kun oma tid:ni oli Seinäjoella asiantuntevan oloisessa Saab-huollossa, kertoi se kaveri ilmeisesti juuri noiden letkujen olevan yksi usein vaihdettava juttu noissa dieseleissä. Niistä on kai joku parempi malli nykyään. Mutta pitäisihän tuon olla tunnettu juttu Saab-huolloissa. Ilmamassamittari on kai myös yksi usein vaihdettava osa, joka vie noita tehoja?
todennäköisesti vika juuri "rr" nimimerkin mainitsemissa polttoaineletkuissa. Ne tuppaavat kovettumaan / halkeilemaan ja konetta joutuu sahaamaan pitkään käyntiin.
Ilmamassamittarin voi ensitöikseen irrottaa ja puhdistaa varovasti. Tech 2:lla mittarin kunto selviäisi hetkessä. Täyskiihdytyksessä pitäisi antaa n. 1250 yksikköä??
Ilmamassamittarin voi ensitöikseen irrottaa ja puhdistaa varovasti. Tech 2:lla mittarin kunto selviäisi hetkessä. Täyskiihdytyksessä pitäisi antaa n. 1250 yksikköä??